نوشته شده توسط : تیزلند

محمد حسن دوگانی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش در جلسه استیضاح، وعده‌هایی برای اصلاح برخی مسائل و جابجایی مدیران به نمایندگان داده بود که با توجه به گذشت چند ماه، هیچ‌گونه اقدامی در تحقق وعده‌ها از سوی فانی مشاهده نشده است.

وی افزود: اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سیاسی کاری‌ها و عدم تحقق وعده‌های وزیر گلایه‌مند و خواهان استیضاح فانی هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از جمع آوری 30 امضاء برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در مهر ماه و بعد از تعطیلات تابستانی مجلس، روند پیگیری و تقدیم استیضاح به هیات رئیسه را دنبال خواهیم کرد.

دوگانی با بیان اینکه اکثر نمایندگانی که در جلسه استیضاح فانی به وی رای مثبت داده‌اند ابراز پشیمانی کرده و آمادگی‌شان را برای انجام استیضاح اعلام کرده‌اند، تصریح کرد: اعتقادما این است که با توجه به نارضایتی بسیاری از نمایندگان حتی نمایندگان موافق فانی، استیضاح وزیر آموزش و پرورش تحقق یابد.

وی با انتقاد از مدیریت سیاسی و ناتوانی وزیر در تحقق اهداف عالیه آموزش‌ و پرورش خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب، اکثر دغدغه و اهتمامش را به امر تعلیم و تربیت و پیشرفت کشور قرار دهد اما متاسفانه وزیر این وزارتخانه با گزینش‌های نامناسب و قرار دادن افرادی که در شان آموزش و پرورش جمهوری اسلامی نیستند، سرنوشت نیروی تخصصی آینده، وقت معلمان و هزینه‌های مادی و معنوی کشور را نابود می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش بودجه وزارت آموزش پرورش در دولت یازدهم اظهار داشت: این وزارتخانه نزدیک به 15 درصد کل بودجه کشور را مصرف می‌کند و متاسفانه بهبودی در معشیت و مشکلات فرهنگیان دیده نشده است.

 

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

 



:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

به گزارش گروه اجتماعی«خبرگزاری دانشجو»، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه اردوی مربیان تشکل فرزانگان سازمان دانش‌آموزان که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: دغدغه‌های تعلیم و تربیت، دغدغه‌های نسلی است که در آینده، اداره جامعه را بر عهده خواهند داشت.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید، به بازگشت شادی و نشاط به جامعه تاکید دارد و بر همین اساس، محیط مدارس باید شاد باشد.

کفاش اضافه کرد: علاوه بر این موارد، تقویت روحیه معنوی و تقید به نماز از درون و نه به صورت تحمیلی، از جمله انتظارات از آموزش و پرورش است یعنی آموزش علم و ایمان همراه با هم و توجه به جنبه‌های مختلف تربیتی باید مد نظر باشد.

وی افزود: همانطور که دانش آموزان باید در کنکور رتبه خوبی را کسب کنند، به عبادت نیز باید توجه داشته باشند و در کنار آن، در بحث ورزش نیز پیشگام باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما حق نداریم فرزندان این سرزمین را تک بُعدی تربیت کنیم، ادامه داد: تصور نکنید داعش و طالبان، مذهب را نمی‌دانند؛ اینگونه نیست بلکه آنها تک بُعدی تربیت شده‌اند و دیگران را دوست ندارند یعنی هر کس به غیر از آنها بیندیشد باید کشته شود.

کفاش با اشاره به فضای مجازی اظهار داشت:‌ دانش‌آموزان نباید از فضای مجازی فرار کنند یا با آن مقابله داشته باشند بلکه باید در این فضا، حضوری فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش حق نداریم به سلیقه خود فقط بخشی از فعالیت‌ها را اجرا کنیم چرا که دانش‌آموزان به فعالیت‌های اجتماعی، حضور در تشکل‌ها و فعالیت‌های سیاسی نیاز دارند و به گونه‌ای باید تربیت شوند که در برابر مسائل جامعه از خود عکس‌العمل نشان دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تربیت دختران از تربیت پسران مهمتر است، افزود: دختران نیمی از جامعه را تشکیل داده و تربیت‌کننده نسل آینده هستند به همین دلیل تربیت دختران در آموزش و پرورش اهمیت بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: تلاش ما در سازمان دانش‌آموزی باید این باشد که مهارت زندگی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم و آنها باید یاد بگیرند پیش از آنکه که طلبکار نظام باشند، خادم نظام باشند.

کفاش در پایان تاکید کرد: دانش‌آموزان باید به گونه‌ای تربیت شوند که خود را نسل بدهکار به انقلاب و خون شهدا بدانند و مطابق با سبک زندگی ایرانی - اسلامی تربیت شوند.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری دانشجو

 



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

شاید باورش سخت باشد که برخی مربیان پیش‌دبستانی با حقوق ماهی 400 هزار تومان و بیمه نصف ماه روزگار می‌گذرانند و به امید استخدام، روزها را سپری می‌کنند. البته وعده استخدام در همه دولت‌ها تاکنون وجود داشته است که شاید رسانه‌ای‌ترین و پرچالش‌ترین آن را می‌توان وعده استخدام وزیر سابق آموزش و پرورش به مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی عنوان کرد. کمتر کسی است که اعتراض این گروه را در جلوی ساختمان مجلس، وزارت آموزش و پرورش، نهاد ریاست جمهوری ندیده یا نشنیده باشد. هر بار که تجمع می‌کنند؛ در بینشان هستند، کسانی که با بچه کوچک خود از دورترین نقطه کشور به تهران می‌آیند تا شاید با حضورشان اعتراضشان را ملموس تر نشان دهند.

مربیان قربانی سیاست‌های متفاوت دولت‌ها

بهلولی عضو کانون صنفی معلمان معتقد است؛ مربیان پیش دبستانی که در حال حاضر اعتراض دارند، در واقع قربانی سیاست‌های متفاوت دولت‌ها هستند. بهلولی می‌گوید: ما در ایران هنوز در حوزه پیش‌دبستانی به یک تصمصم مشخص نرسیده‌ایم که آیا باید جزو آموزش و پرورش باشد یا نباشد؟ دولتی باشد یا نباشد؟ کلاس‌های پیش‌دبستانی در مدارس برگزار شود یا نشود؟ این وضعیت نامشخص، به تعیین تکلیف‌نشدن مربیان پیش‌دبستانی دامن زده است. برخی از این مربیان چندین سال است که با وعده استخدام به کارشان ادامه داده‌اند.

این عضو کانون صنفی معلمان ادامه می‌دهد: دیدگاه دولت یازدهم، عدم استخدام است؛ به طوری که دستگاه‌ها برای گرفتن ردیف استخدامی با مشکل مواجه هستند. آموزش و پرورش هم با وجود بازنشستگی 38 هزار معلم، امسال تنها مجوز استخدام 5 هزار نفر را گرفت و قرار است؛ آزمون آن در شهریور ماه برگزار شود؛ آزمونی که قرار بود؛ مربیان پیش‌دبستانی در اولویت باشند، اما با انتشار جزییات، مشخص شد با آن چیزی که عنوان می‌شد؛ متفاوت است. اینطور به نظر می‌رسد که دولت به هیچ عنوان زیر بار استخدام مربیان پیش دبستانی نمیرود و این معلمان هستند که قربانی سیاست‌های متغیر دولت‌ها هستند.

امید به استخدام از زمانی در دل آنها ایجاد شد که سال 91 مجلس قانونی را تصویب می‌کند که براساس آن از مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی آزمون گرفته شود و این نیروها را ظرف دو سال استخدام کنند؛ براساس این قانون قرار بود؛ آزمونی ویژه 40 هزار مربی پیش‌دبستانی و نیروی شرکتی بلاتکلیف برگزار شود، اما آموزش و پرورش پس از رایزنی‌های مختلف موفق به اخذ جذب 5 هزار نیروی پیش دبستانی شد؛ البته آزمونی که صرفا برای این گروه نیست، بلکه از سایر اقشار (فرزندان فرهنگیان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها) می‌توانند در آن شرکت کنند؛ از سوی دیگر 1700 سهمیه از 5 هزار سهمیه متعلق به فرزندان ایثارگر، شهدا و جانبازان است که بدون آزمون وارد این وزارتخانه خواهند شد.

تجمعات پی در پی و در نهایت مصوبه مجلس

بالاخره پس از وعده و وعیدهای بسیار برای اعلام زمان برگزاری آزمون و شرایط آن حدود یک ماه گذشته جزییات آن توسط سازمان سنجش اعلام شد. جزییاتی که انتشارش بار دیگر اعتراض مربیان را به همراه داشت. آخرین تجمع اعتراضی‌شان مربوط می‌شود به 17 و 18 مردادماه. تجمعی بالغ بر 2 هزار نفر. در این تجمع آنها خواستار استخدام در آموزش و پرورش و اجرا شدن طرح حق التدریسی بودند. این تجمع در نهایت منجر به تصویب طرحی شد که دل مربیان و نیروهای شرکتی را کمی قرص کرد.

 سرنوشت مبهم استخدام مربیان پیش دبستانی

 

اعلام شرایط سنی و برخی محدودیت‌ها برای شرکت در آزمون استخدامی واکنش مجلسی‌ها را در پی داشت. جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن انتقاد از نحوه برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش و اینکه با برگزاری این آزمون حق مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی ادا نمی‌شود، می‌گوید: امسال و در مهرماه حدود 30 هزار نیرو در آموزش و پرورش بازشسته می‌شوند و نیروهای پیش دبستانی و شرکتی می‌توانند؛ جایگزین این تعداد نیرو در آموزش و پرورش شود.

براساس مصوبه مجلس، وزارت آموزش و پرورش مکلف شد؛ مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی (گروه‌های تسریع‌شده با شرایط مندرج در تبصره 9) را که در اولویت استخدام قرار دارند، بدون رعایت ماده 8 قانون مذکور تا زمان اجرای قانون الحاق 2 تبصره به ماده 17 قانون تعیین‌تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش به صورت حق‌التدریسی به کار گیرند. طبق این مصوبه، مقرر شد؛ بار مالی ناشی از این امر در حد سقف حق‌التدریس سالانه از محل حق‌التدریس کارکنان رسمی وزارت آموزش و پرورش تامین شود. در این طرح مصوب شد که این قانون از تاریخ اول مهر سال جاری لازم‌الاجراست.

هیچ تعهدی برای کاریابی و اشتغال کسی نداریم

حال سوال اینجاست که آموزش و پرورش تا چه اندازه می‌تواند مصوبه مجلس را اجرایی کند؟ آیا به ترزیق شدن این تعداد نیرو نیاز دارد؟ آیا ورود این تعداد نیرو به آموزش و پرورش توازن نیروی انسانی این وزارتخانه را با مختل مواجه نمی‌کند؟ در همین رابطه محمد حسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به این سوالات اینطور پاسخ می‌دهد: براساس نیازمان اگر امکان استفاده داشته باشیم، این نیروها را به کار خواهیم گرفت. ما هیچ تعهدی برای کاریابی و ایجاد اشتغال برای کسی نداریم. وی ادامه می‌دهد: وزارت آموزش و پرورش مسئولیت و ماموریتی دارد و در چارچوب انجام ماموریت، نیاز به نیروی انسانی دارد؛ این نیرو را به روش‌های مختلف تامین می‌کند؛ یک روش هم مجلس در اختیار ما گذاشته که براساس نیاز از  آنها استفاده خواهیم کرد.

در صورت نیاز از مربیان پیش دبستانی استفاده می‌کنیم

جهرمی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شده این تعداد نیرو می‌توانند؛ جایگزین بازنشستگانی که مهرماه از آموزش و پرورش خارج می شوند، شوند، می گوید: دو قانون منع استفاده از بازنشستگان و استفاده از نیروهای پیش‌دبستانی و بکارگیری نیروی جدید متفاوت است. از سوی دیگر جزییات این دو قانون هم باید تصویب شود و آیین‌نامه اجرایی آن نیز نوشته شود. ما طبق قانون باید در چارچوب نیازهای آموزش و پرورش نیرو بگیریم؛ حالا ممکن است این نیرو بازنشسته یا شاغل باشد و یا ممکن است؛ با قانون جدید از کسانی که سابقه پیش‌دبستانی دارند، باشد؛ منتها باید با نیاز ما حتما تطبیق داشته باشد. برنامه جذب نیروی انسانی ما مشخص است و از امکان جدید در صورتی که نیاز باشد، استفاده می‌کنیم.

حق التدریسی مربیان منوط به نظر شورای نگهبان

روز گذشته علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه گردهمایی روسای مدارس غیردولتی در واکنش به مصوبه مجلسی‌ها بر این موضوع تاکید کرد که برای استفاده حق‌التدریسی از مربیان پیش‌دبستانی منتظر نظر شورای نگهبان هستیم. فانی گفته بود؛ آموزش و پرورش با کسب مجوز از سازمان مدیریت امسال آزمون استخدامی را برای جذب 5 هزار نفر برگزار می‌کند و برخی از مربیان پیش‌دبستانی رشته‌هایشان مطابق با نیاز آموزش و پرورش نیست؛ بنابراین طبیعی است که نتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایلنا

 

 



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

 

 

 

 

   

انیمیشن بالا محیط یک خانه و اعضای یک خانواده را نشان می دهد که هرکدام مشغول کار با رایانه خود هستند.و نشستن آن ها بررسی می شود.فشار وارد شده روی قسمت کمر و گردن به دلیل بد نشستن را نشان می دهد که با انجام کارهایی ساده و استفاده از اشیا مختلف این اشکالات را برطرف می کند.و در نهایت زمان استفاده از رایانه نشان می دهد.که نباید زیاد صرف آن شود.زمانی را باید به خانواده و دور هم بودن اختصاص داد.

کلمات کلیدی : انیمیشن | انیمیشن کوتاه | انیمیشن آموزشی | انیمیشن صحیح نشستن | تفریح | سرگرمی 

 

منبع دریافت این مطلب : آپارات

 



:: برچسب‌ها: انیمیشن کوتاه , انیمیشن آموزشی , انیمیشن صحیح نشستن , سرگرمی ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

محمدمهدی زاهدی که به همراه اعضای کمسیون آموزش و تحقیقات به شهرستان رشتخوار سفر کرده بود،شامگاه دوشنبه در جمع فرهنگیان این شهرستان افزود:افزایش حقوق فرهنگیان که از اول مهر توسط دولت اجرایی می شود هیچ ربطی به رتبه بندی معلمین ندارد و به دنبال تبیین جایگاه و شان فرهنگیان در رتبه بندی هستیم.

وی خواستار اجرای طرح افزایش حقوق فرهنگیان کشور از دوم و سوم مهرماه توسط دولت شد و گفت: این اقدام برای رعایت حال فرهنگیانی است که 31 شهریور 94 باز نشسته می شوند.

زاهدی به تلاش های اعضای کمیسیون تحقیقات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: بیش از پنج هزار میلیاردتومان منابع جدید برای وزارت آموزش و پرورش توسط این کمیسیون تعریف شده است.

به گفته وی برای تحقق این اعتبار که گره بسیاری از مشکلات را برای سالهای طولانی حل خواهد کرد دولت باید تلاش کند.

زاهدی گفت:هم اکنون یکصدهزار کلاس درس درسطح کشور قابل استفاده نیست و یا با کوچکترین حادثه طبیعی تخریب می شوند که کمسیون تحقیقات و اموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه مبلغ 10 هزار میلیارد تومان برای نوسازی مدارس اختصاص داده است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص مسایل هسته ای کشور اشاره کرد و گفت: گر چه در 'برجام' نکات مثبت و منفی وجود دارد و یک بازی بردبرد و بده بستان است اما نباید بحث امروز کشور فقط برجام باشد.

به گفته وی مسئله امروز جمهوری اسلامی مبارزه با امریکاست که توطئه درونی و بیرونی انجام می دهد و اگر امروز فکرمان فقط برجام باشد باخته ایم.

محمود نگهبان نماینده مردم رشتخوار و خواف از اعضا این کمیسیون خواست سهمیه پذیرش این شهرستان در دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهند و مسئله مسکن فرهنگیان رشتخوار را از طریق وزارت راه و شهر سازی پی گیری نمایند.

 

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا

 



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست صبح امروز ستاد استقبال از مهر قلم با اشاره به حضور یک میلیون و 150 هزار دانش‌آموز در 5000 مرکز آموزشی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید گفت: 105 هزار معلم و مدیر نیز در کنار این دانش‌آموزان سامانه تعلیم و تربیت در سطح شهر تهران را اداره و هدایت خواهند کرد. برهمین اساس هرچه زیرساخت‌های ترافیکی شهر را برای این حضور آماده‌تر کنیم، قطعا خاطره بهتری برای آغاز تحصیلی دانش‌آموزانمان رقم خواهد خورد.

وی افزود: همه دستگاه‌های ذی‌ربط هماهنگ و همسو شده‌اند تا نمادی از قدرت مدیریت شهری تهران به منصه ظهور گذاشته شود و خدمت‌رسانی مطلوب‌تری به شهروندان تهرانی ارائه شود. بی‌تردید این مانور بزرگی است و تلاش خواهیم کرد دست به دست هم براساس تقسیم کاری که در این ستاد انجام شده کارها را به پیش ببریم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای میان آموزش وپرورش شهر تهران، شهرداری و پلیس راهور تهران در دوازدهم مردادماه سال جاری گفت: براساس این تفاهم‌نامه، اقدامات موثری به ویژه در حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی و سرویس مدارس انجام خواهد شد تا بتوانیم حوادث سرویس مدارس را همانند سال گذشته به صفر برسانیم. قانونمند شدن و آموزش‌های لازم برای سرویس مدارس در سنوات گذشته نتایج بسیار خوبی داشته و با امضای این تفاهم‌نامه جدید، قطعا گام‌های موثرتری نیز برداشته خواهد شد.

چهاربند ادامه داد: برای سال تحصیلی 94-95 ساماندهی و ثبت‌نام سرویس مدارس و توجیه دانش‌آموزان و اولیای آنها در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا دفترچه‌هایی چاپ شده و ظرف هفته‌ آینده در اختیار آنها قرار می‌گیرد. قطعا مهیا کردن خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی کمک موثری می‌کند تا در اول مهرماه شاهد ترافیک روانی باشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرماندار تهران نیز با تاکید بر امر نظارت بر سرویس مدارس گفت: نظارت بر عملکرد پیمانکاران سرویس مدارس از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در شروع سال تحصیلی سرویس مدارس است، به طوری که در طول سال نیز شکایت‌های بسیاری از شهروندان درخصوص سرویس مدارس به فرمانداری تهران می‌رسد.

معاون عمرانی فرماندار تهران، نرخ‌گذاری سرویس مدارس را یکی دیگر از مشکلات خانواده‌ها خواند و افزود: باید درخصوص نرخ‌گذاری سرویس مدارس نیز توجه و نظارت ویژه‌ای صورت گیرد تا ساماندهی سرویس مدارس بیش از پیش مطلوب‌تر انجام شود.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

 



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا کفاش در اختتامیه هشتمین اردوی ملی مربیان پیشاهنگ که در اردوگاه باهنر برگزار شد،‌ با بیان اینکه رئیس جمهور دوری از افراط ، خشونت گرایی، عشق ورزی و تبلیغ محبت را مخصوصا در نسل جدید به ما توصیه کرده است، گفت: تعلیم و تربیت نسل آینده یک دغدغه مهم برای همه ماست. دولت یازدهم برای دوری از دلمردگی و شادابی در میان دانش آموزان تاکید بسیار دارد.

وی افزود: ایجاد محیط سالم، با نشاط همراه با سلامت معنوی برای دانش آموزان از انتظارات رئیس جمهور از آموزش و پرورشی‌هاست. ما حق نداریم دانش آموز را تک بعدی تربیت کنیم. باید ساحت‌های شش گانه مورد تاکید در سند تحول بنیادین برای دانش آموزان مدنظر باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پروش با بیان اینکه همانطور که دانش آموز باید در انجام عبادات و علم آموزی پیشگام باشد باید ورزش و سلامت را سرلوحه خود قرار دهد گفت: دانش آموز امروز و مدیر فردای ما باید در ابعاد مختلف رشد کند.

دانش آموز تک بعدی نه آینده خود را تضمین خواهد کرد و نه آینده جامعه را

کفاش ادامه داد: اینکه امروز افرادی در قالب داعش و طالبان ظهور کرده‌اند، آنها تک بعدی تربیت شده‌اند. تربیت اجتماعی را نیاموخته‌اند و معتقدند هرکس اندیشه‌ای جدای از اندیشه آنها داشته باشد تکفیری است و باید از بین برود. ما حق نداریم فرزندان این مرز و بوم را تک ساحتی تربیت کنیم.

کفاش ضمن تاکید بر اینکه نسل آینده باید شاداب، امیدوار، پرنشاط و سالم باشد، گفت: ما حق نداریم بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی را به سلیقه خود حذف کنیم. دانش آموز همانطور که به علم آموزی و معارف نیاز دارد به نشاط، سلامت،‌ حضور در تشکلها و تربیت سیاسی و اجتماعی نیز نیاز دارد و باید با دو بال علم و ایمان به پرواز دربیاید و علم و دانشش تکان دهنده جهان باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این میان تربیت دختران از پسران مهمتر است زیرا دختران تربیت کننده نسل آینده هستند و به همین خاطر تربیت آنها در دولت تدبیر و امید و آموزش و پرورش از اهمیت بیشتری برخوردار است. باید همه تلاش خود را بکنیم تا به دانش آموزان یاد بدهیم پیش از آنکه طلبکار نظام باشند، خادم نظام باشند.

وی افزود: باید کار مدارس را به دانش آموزان واگذار کنیم و کارهای بزرگ را به آنها بسپاریم و خودمان در کنار آنها به عنوان یک راهنما حضور داشته باشیم.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

 



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا کفاش در اختتامیه هشتمین اردوی ملی مربیان پیشاهنگ که در اردوگاه باهنر برگزار شد،‌ با بیان اینکه رئیس جمهور دوری از افراط ، خشونت گرایی، عشق ورزی و تبلیغ محبت را مخصوصا در نسل جدید به ما توصیه کرده است، گفت: تعلیم و تربیت نسل آینده یک دغدغه مهم برای همه ماست. دولت یازدهم برای دوری از دلمردگی و شادابی در میان دانش آموزان تاکید بسیار دارد.

وی افزود: ایجاد محیط سالم، با نشاط همراه با سلامت معنوی برای دانش آموزان از انتظارات رئیس جمهور از آموزش و پرورشی‌هاست. ما حق نداریم دانش آموز را تک بعدی تربیت کنیم. باید ساحت‌های شش گانه مورد تاکید در سند تحول بنیادین برای دانش آموزان مدنظر باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پروش با بیان اینکه همانطور که دانش آموز باید در انجام عبادات و علم آموزی پیشگام باشد باید ورزش و سلامت را سرلوحه خود قرار دهد گفت: دانش آموز امروز و مدیر فردای ما باید در ابعاد مختلف رشد کند.

دانش آموز تک بعدی نه آینده خود را تضمین خواهد کرد و نه آینده جامعه را

کفاش ادامه داد: اینکه امروز افرادی در قالب داعش و طالبان ظهور کرده‌اند، آنها تک بعدی تربیت شده‌اند. تربیت اجتماعی را نیاموخته‌اند و معتقدند هرکس اندیشه‌ای جدای از اندیشه آنها داشته باشد تکفیری است و باید از بین برود. ما حق نداریم فرزندان این مرز و بوم را تک ساحتی تربیت کنیم.

کفاش ضمن تاکید بر اینکه نسل آینده باید شاداب، امیدوار، پرنشاط و سالم باشد، گفت: ما حق نداریم بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی را به سلیقه خود حذف کنیم. دانش آموز همانطور که به علم آموزی و معارف نیاز دارد به نشاط، سلامت،‌ حضور در تشکلها و تربیت سیاسی و اجتماعی نیز نیاز دارد و باید با دو بال علم و ایمان به پرواز دربیاید و علم و دانشش تکان دهنده جهان باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این میان تربیت دختران از پسران مهمتر است زیرا دختران تربیت کننده نسل آینده هستند و به همین خاطر تربیت آنها در دولت تدبیر و امید و آموزش و پرورش از اهمیت بیشتری برخوردار است. باید همه تلاش خود را بکنیم تا به دانش آموزان یاد بدهیم پیش از آنکه طلبکار نظام باشند، خادم نظام باشند.

وی افزود: باید کار مدارس را به دانش آموزان واگذار کنیم و کارهای بزرگ را به آنها بسپاریم و خودمان در کنار آنها به عنوان یک راهنما حضور داشته باشیم.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

 



:: برچسب‌ها: آموزش و پرورش , فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی , حمیدرضا کفاش , اردوی ملی مربیان پیشاهنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

به گزارش «نماینده» مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: تجربه نشان داده که بخش غیردولتی با محدودیت کمتری مواجه است و ابتکار عمل در شیوه‌های آموزشی و کاهش هزینه‌ها را در برنامه‌های خود داشته است.معاون پارلمانی رئیس جمهور: دولت به دنبال کاهش مدارس دولتی نیست. واسپاری مدارس دولتی به بخش خصوصی به ویژه معلمان و بدنه آموزش و پرورش مد نظر است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: نگاه به ترکیب آموزش و پرورش نشان می‌دهد که بخش بزرگی از بودجه این وزارتخانه ستادی است و با کاهش تصدی‌گری دولت می‌توان این بودجه ستادی را آزاد کرد.

انصاری ادامه داد: تجربه استفاده از خدمات بخش غیردولتی در آموزش و پرورش در آغاز راه است ولی با نهادینه شدن آن و برپایی نشست‌های مدارس غیردولتی در این زمینه می‌توان اشکالات را اصلاح کرد و بر اساس دستورالعمل‌های صادره به‌گونه‌ای اقدام کرد که از کیفیت آموزش کاسته نشود.وی افزود: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که استفاده از خدمات بخش خصوصی در آموزش و پرورش با افت کیفیت آموزش همراه نبوده است. البته ممکن است بحث نخبه‌گزینی در برخی از مدارس مطرح باشد اما با سازوکارهایی که در بحث نظارت طراحی می‌شود می‌توان مشکلات را حل کرد. انصاری عنوان کرد: در سیاست‌های دولت واسپاری و مشارکت با بخش غیردولتی مدنظر است و این به منزله کاهش مدارس دولتی نیست بلکه تاکید رئیس جمهور بر این بوده که در هر جایی که دولت میدان را باز می‌کند باید میدان رقابت حفظ شود. در بخش واسپاری مدارس دولتی می‌توان از ظرفیت معلمان استفاده کرد و واسپاری الزاما نباید به بیرون از بدنه آموزش و پرورش باشد بلکه می‌توان مدارس را به افرادی که در بدنه آموزش و پرورش قرار دارند مانند معلمان واگذار کرد و از مشارکت آنها بهره برد .

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: باید مدارس غیردولتی را با استانداردهای مطلوب داشته باشیم تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند. در حقیقت مدارس دولتی و غیردولتی باید برای ارتقاء کیفیت تلاش کنند تا مردم بتوانند از بین آنها دست به انتخاب بزنند.

وی افزود: در حوزه راه نیز دولت بر این مسئله تاکید دارد که از مشارکت بخش غیردولتی استفاده کند. باید توجه داشت که استفاده از مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش در آغاز راه است و امیدواریم دولت با برنامه‌ریزی به اهدافی که در این زمینه مد نظر دارد برسد.

 

 

منبع دریافت این مطلب : پایگاه خبری تحلیلی نماینده

 



:: برچسب‌ها: مدارس غیردولتی , کاهش مدارس دولتی , آموزش , آموزش و پرورش ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

یک سگ، یک گربه و یک خرگوش داریم. یک ترازو هم در اختیار داریم و می خواهیم آنها را وزن کنیم. اما به روش ترکیبی! یعنی حیوانات را دو به دو بر روی ترازو قرار می دهیم و وزن آنها را اندازه می گیریم. آیا می توانید بگویید این سه حیوان، روی هم چند کیلو وزن دارند؟

ذهن خود را متمرکز کنید تا به جواب درست برسید.با کمی دقت و نگاه عمیق و تمرکز ذهن به راحتی می توانید به جواب دست پیدا کنید.

جواب تست در ادامه

 وزن سگ،گربه و خرگوش را بیابید

جواب تست

27kg

قبل از اینکه به فکر حل معادله برای یافتن جواب این تست هوش باشیم، با کمی دقت متوجه می شویم که در سه بار وزن کردن حیوانات، هر کدام را دو بار به حساب آورده ایم. یعنی با جمع وزن سه مرحله، به عدد 54 (54=20+10+24) می رسیم. پس با نصف کردن این عدد، مجموع وزن سگ، گربه و خرگوش را یافته ایم.

کلمات کلیدی : هوش | تست هوش | ریاضی | بازی ریاضی | تمرکز ذهن

 

منبع دریافت این مطلب : آی هوش

 



:: برچسب‌ها: هوش , تست هوش , ریاضی , بازی ریاضی , تمرکز ذهن ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

از سوالات المپیاد کامپیوتر:

به چند طریق می توان خانه های خالی (سفید رنگ) جدول 4×4 پایین را با قطعاتی که در شکل پایین می بینید پر کرد، طوری که هر خانه توسط دقیقا یکی از خانه های قطعات پوشیده شود و قطعه های استفاده شده به طور کامل درون خانه های سفید جدول قرار بگیرند؟ از هر قطعه به تعداد دلخواه وجود دارد و قطعات را می توان چرخاند یا دوران داد. لزومی هم به استفاده یکجای همه قطعات هم وجود ندارد.

سرگرمی ریاضی

                                                                                  الف) 3            ب) 2            ج) 5              د) 1            هـ) 4

 

 

 

 

گزینه ب درست است.

همانطور که مشاهده می کنید تعداد خانه های خالی جدول، فرد است. در نتیجه از قطعه 5 خانه ای نیز باید فرد بار استفاده شود. (حداقل یک بار) اما براحتی مشاهده می شود که حداکثر یک بار می توان از این قطعه استفاده کرد. اگر جای قطعه ی 5 خانه ای را مشخص کنیم، نحوه قرار گیری بقیه قطعات بصورت یکتا مشخص می شود. با توجه به اینکه قطعه 5 خانه ای می تواند در دو جای جدول قرار گیرد، جواب این مسئله نیز برابر 2 خواهد بود. آیا از همه قطعات استفاده کرده ایم؟ شما بگویید!

کلمات کلیدی : سرگرمی | سرگرمی ریاضی | بازی ریاضی | ریاضی | هوش | تفریح و سرگرمی | تست هوش

 

منبع دریافت این مطلب : آی هوش

 



:: برچسب‌ها: سرگرمی , سرگرمی ریاضی , بازی ریاضی , ریاضی ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

هدف:

انجمن علم آموز با هدف ارتقای سطح علمی دانش آموزان، سطح آگاهی اولیا و سطح تدریس همکاران ارجمند بنیان نهاده شده است. گردانندگان این انجمن علمی-آموزشی همگی از دبیران و مشاوران رسمی آموزش و پرورش استان تهران و استان البرز می باشند که سعی دارند با استفاده از جدیدترین روش های تدریس و مطابق با آخرین تغییرات و تحولات نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، گامی هر چند کوچک در جهت کمک به دانش آموزان و آینده سازان این مرز و بوم پاک بردارند.

انجمن علم آموز

چشم انداز:

گردانندگان انجمن علم آموز سعی دارند این انجمن را که هم اکنون بصورت مجازی و در قالب یک وب سایت اینترنتی به ارائه ی مطالب و محتوای آموزشی و کمک آموزشی می پردازد را به مرجعی معتبر و قابل استناد برای دانش آموزان، اولیا و همکاران تبدیل کند تا بتوانند به تمامی منابع آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی به سادگی دسترسی داشته باشند.

 

منبع دریافت این مطلب : انجمن علم آموز

 



:: برچسب‌ها: انجمن علم آموز ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

دوشنبه 2 شهریور 1394

این گزارش که در روز دوشنبه دوم شهریور 1394 هجری خورشیدی به قلم صباالسادات حسینی انتشار یافته ، می افزاید: در کلاس های برابر و با معلم های یکسان کنار هم درس می خواندیم و اگر بچه ای اهل فخرفروشی و رفتارهای آنچنانی نبود شاید کمتر کسی می فهمید فلانی پدرش فلان کاره است و اصلا کسی هم در قید و بند این چیزها نبود.

خیلی از آن روزها نگذشته است؛ روزهایی که با شوق و ذوق زیاد دو طرف صفحه سفید دفتر مشقی را که 40 برگ، 60 برگ یا 100 برگ بود و پشت آن نوشته شده بود: «تعلیم و تعلم عبادت است.» با مداد قرمز و خط کش، خط می کشیدیم و با مداد مشکی که تازه تراشیده شده بود شروع به نوشتن می کردیم: «بابا آب داد.» برای بچه هایی که این روزها به کلاس اول می روند و دوران تحصیلی ابتدائی را شروع می کنند اما سال تحصیلی جدید، مشق نوشتن، نقاشی کردن و حتی مدرسه رفتن شکل و معنایی متفاوت با آنچه که ما بودیم و داشتیم دارد. جمعیت زیاد کلاس ها و نیمکت هایی که بعضی وقت ها به دلیل شلوغی کلاس ها مجبور بودیم سه یا چهار نفره روی آن بنشینیم جای خود را به نیمکت های دو نفره یا صندلی شخصی داده در کنار اینکه دیگر مداد توسان، خودکار بیک و دفترچه تعاونی در دست هیچ بچه ای نیست. لوازم التحریری که این روزها روانه بازار شده و در دست بچه های حتی طبقات متوسط یافت می شود ظاهر و رنگ و لعابی متفاوت با قدیم دارد.

در ادامه می خوانیم: با وجود این، یادم هست وقتی یکی از بچه ها جامدادی، کیف یا حتی خودکار جدید و متفاوتی با خود به مدرسه می آورد چطور همه بچه ها به آن توجه نشان می دادند. این روزها اما این وسایل در دست همه بچه هایی که به مدرسه می روند هست و خودکار و جامدادی عروسکی یا دفتر مشقی که روی جلدش نقاشی شده باشد برای هیچ بچه ای آرزویی نیست که دور از ذهن باشد.

**دانش آموزی که با بقیه متفاوت است

فروشنده لوزام التحریر در مجتمع گلستان شهرک غرب انواع و اقسام «ست»های تحصیلی را مقابل چشمانم می چیند. خیلی زیباست و البته قیمتی فراتر از حد تصور دارد. ست ها شامل انواع مداد های اتد، انواع خودکار های رنگی و مداد رنگی هایی است که بالای 100 قلم و با مهارتی عجیب در شکل هایی متنوع برای گروه های سنی مختلف ساخته شده اند. برای مقطع ابتدائی این تشکیلات فقط شامل لوازم ضروری مانند اتد و خودکار و پاک کن و خط کش و مداد های رنگی و ماژیک و آبرنگ است در حالی که برای مقاطع بالاتر این ست ها کامل تر شده و همه انواع وسایل هندسی و ترسیمی را شامل می شود. نکته جالب آن است که قیمت ست های بچه گانه با قیمت هایی که تک تک این اقلام در بهترین کیفیتشان در بازار دارند تفاوت دارد و بسیار بالاتر از آن حد است. فروشنده قیمت ست های بچه گانه را بین یک تا سه میلیون و قیمت ست های بزرگانه را از سه میلیون به بالا و حتی تا هشت میلیون تومان عنوان می کند. این فقط شامل خودکار و مداد و وسایل نوشتن نیست، انواع و اقسام کیف های مدرسه و دفترهایی که با ابعاد و اشکال مختلف و بیش از حد متنوع در قفسه ها چیده شده اند هوش از سر بیننده می برند و رنگ ها و طرح ها آن قدر متنوع است که شاید به زحمت بتوانی از بین آنها یکی را انتخاب کنی. وقتی از او می پرسم آیا این اجناس خریداری هم دارد، می گوید: ست های بچه گانه که برای اکثر خانواده هایی که بچه هایشان تازه به مدرسه می رود امری ضروری است در حالی که برخی از والدین حتی اصرار دارند برخی از این وسایل را که برای گروه سنی بالای 18 سال است و برای ترسیم و کارهای رشته های مهندسی کاربرد دارد برای بچه های خود بخرند و دلیل این امر را افزایش رغبت و توجه بچه ها به امور درسی و تحصیلی عنوان می کنند. قرار است برای یکی از خانواده هایی که یکی از ست های پنج میلیونی لوازم التحریر را برای پسر 10 ساله اش که در مقطع ابتدائی درس می خواند، سفارش داده بفرستد و این بهانه ای می شود تا با این خانواده صحبت کنم. مادر «سها» که معتقد است پسرش با بقیه بچه ها متفاوت است و خیلی زودتر از بقیه همه مسائل را یاد می گیرد، می گوید: وقتی می بینم بچه من از سن کم برای کار با وسایل طراحی و ترسیم علاقه نشان داده و همه را می شناسد و چون این وسایل به هر حال فرهنگی است و با تهیه بازی رایانه ای و وسایل بازی تفاوت دارد این هزینه را برای بچه ام می کنم تا بهتر درس بخواند و با علاقه بیشتری کارهای درسی اش را انجام دهد.

**بچه هایی لوس و خودخواه

یک روانشناس کودک درباره وسایل یادگیری گران قیمت و لوکس و اثراتی که استفاده از این وسایل در میان بچه های دیگر و در مدارس دارد به «آرمان» می گوید: تجربه نشان داده استفاده از مدارس گرانقیمت، وسایل درسی لوکس و امکانات تحصیلی بیش از حد نیاز و استاندارد نه تنها باعث افزایش علاقه و انگیزه دانش آموز به درس و تحصیل نمی شود بلکه باعث پرت شدن حواس او از موضوع اصلی یعنی درس و پرداختن به مسائل حاشیه ای و بی اهمیت می شود. مهدی حاجی اسماعیلی ادامه می دهد: علاوه بر این، طبیعی است که همه دانش آموزان حتی در محیط هایی که همه بچه ها در آنجا وضعیت مالی و خانوادگی مشابهی دارند نمی توانند این وسایل را تهیه کرده و به مدرسه بیاورند و این مساله به ویژه در سنین پایین تر باعث ایجاد حساسیت زیاد و حس حسادت در بچه ها نسبت به هم می شود. او می گوید: اینکه برخی خانواده ها رویاهای تحقق نیافته خود را در قالب یک رفتار وسواس گونه روی بچه های خود پیاده کرده و به عبارت دیگر سعی دارند آرزوهای خودشان را که کمتر محقق شده از طریق فرزندانشان برآورده کنند، باعث می شود به شکلی وسواسی برخی خانواده ها روی تحصیل و فراهم کردن ملزومات آن برای فرزندانشان اصرار ورزند در حالی که این رفتارهای وسواسی تاثیر عکس دارد و نه تنها رغبت و علاقه بچه ها را به درس بیشتر نمی کند بلکه باعث دلزدگی می شود. حاجی اسماعیلی ادامه می دهد: علاوه بر این، شکاف طبقاتی که با این رفتارها بین بچه ها به وجود می آید باعث می شود دو دستگی و دشمنی از همان اول و در پایگاهی مانند مدرسه که نقشی اساسی در تعلیم و تربیت دارد شکل بگیرد و به تبع آن در کل زندگی فرد و جوانی و پیری او سایه بیندازد. این روانشناس با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد بچه هایی که از سوی والدینشان با هدف اثبات متفاوت بودن با بقیه در مدارس دستچین شده و با رفتارهای متفاوت با بقیه رشد می کنند ممکن است در آینده به افرادی لوس، خودخواه و منفعت طلب تبدیل شوند، عنوان می کند: این کودکان در برخی موارد در بدیهی ترین ارتباطات اجتماعی خود هم دچار مشکل می شوند. علاوه بر این، تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد این نوع بچه ها برخلاف تصوری که وجود دارد و برنامه ریزی ای که رویشان صورت می گیرد در آینده به افراد موفقی تبدیل نمی شوند و دلیل آن هم این است که این افراد به دلیل اینکه همه چیز برایشان فراهم بوده انگیزه ای برای رشد و پیشرفت ندارند.

*منبع : روزنامه آرمان

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا

 



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

یکشنبه 1 شهریور 1394

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را مجددا کلید زدند.

این طرح استیضاح تاکنون به امضای 25 نماینده مجلس رسیده و طبق گفته طراحان قرار است امضاهای آن افزایش یابد.

در همین زمینه حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: این استیضاح در دفعه گذشته حائزی رای مثبت نمایندگان نشد اما این بار مخالفان استیضاح ابراز پشیمانی کرده و آمادگی‌شان را برای انجام استیضاح اعلام کردند.

وی علت تغییر نظر برخی نمایندگان را این گونه عنوان کرد که عدم تحقق وعده‌های وزیر و ادامه یافتن مشکلات فرهنگیان از جمله دلایل تغییر رویکرد نمایندگان است.

این نماینده مردم در مجلس عدم درست گزینش نیروها، بیشتر شدن مشکلات و دغدغه‌های فرهنگیان و انتصاب مدیران سیاسی را از دیگر دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد.

 

منبع دریافت این مطلب : قدس آنلاین

 



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

یکشنبه 1 شهریور 1394

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالقاسم عیسی‌مراد در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح همیاران مشاور گفت: در دوره نوجوانی وقتی فشار و مشکلات زیاد می شود نوجوانان اغلب برای دریافت کمک به سوی یکی از همسالان خود می روند و ما با آموزش و مهارت آموزی شرایطی را برای حمایت همسالان از هم فراهم خواهیم آورد.

وی افزود: اغلب دانش آموزان مشکل دار ترجیح می دهند برای طرح مسایل خود و دریافت کمک اول به همسالان خود مراجعه نمایند. علاوه بر آن چنانچه در مدرسه یک شبکه حمایتی از خود دانش آموزان شکل گیرد و هدایت و حمایت آنها توسط خودشان فراهم شود به برنامه های کلی هدایتی مدرسه که توسط معلمان و مشاوران تدارک دیده می شود، کمک زیادی خواهد شد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش تاکید کرد:در برنامه مشاوره همتایان به عنوان نوعی برنامه مشارکتی با تمرکز بر این است که دانش آموزان نوجوان ترجیح می دهند درباره مشکلات و امور خود با همسالان مشورت نمایند و قابلیت های لازم برای یاری رساندن به یکدیگر دارا هستند طراحی و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در تمام فرآیند برنامه های آموزشی به صورت فعالانه توسط همسالان صورت می پذیرد تصریح کرد: طی این فرایند بی نظیرترین فرصت ها برای یادگیری و انتقال اطلاعات برای گروه های همسال ایجاد می شود تا با تعامل درون گروهی و برون گروهی مفاهیم را استحکام بخشند و برنامه مشاوره همتایان می تواند با بهره گیری از رویکرد مورد اشاره در افزایش اثربخشی برنامه مشاوره ای مدرسه و کاهش اختلالات روانی، رفتاری و تحصیلی بسیار مفید باشد.

عیسی مراد با اشاره به اهداف اجرای طرح همیار مشاوره ای بیان کرد: کمک به رشد سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان و ارتقای سطح سلامت، تقویت توانمندی های فردی، اجتماعی و ارتباطی دانش آموزان مبتنی بر دانش پیشرفته روز، تقویت حس مسئولیت پذیری و ترویج فرهنگ مشارکت پذیری و مشارکت جویی در بین دانش آموزان برای حفظ و ارتقای سلامت روان خود فرد و سایر دانش آموزان، ترویج فرهنگ راهنمایی و مشاوره در میان دانش آموزان و جامعه و مهیا ساختن زمینه برای تصمیم گیری و تصمیم سازی سالم و بهره بردن از هنجارهای گروهی در گروه همسال جهت پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر در دانش آموزان و تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمات مشاوره ای در مدرسه و شناسایی و اجرای به موقع دانش آموزان در معرض خطر حفظ و ارتقای سلامت روان و آموزش‌های تحصیلی، شغلی و بهداشت روان اهداف اجرای این طرح است.

وی با اشاره به حیطه عمل طرح همیار مشاور بیان کرد: «اداره کل امور تربیتی و مشاوره معاونت پرورشی و فرهنگی به عنوان برنامه‌ریزی، سیاست‌گذار و ناظر»، «معاون پرورشی و اداره کل آموزش و پرورش استان، اداره مشاور استان‌ها به عنوان برنامه‌ریزی و مسئول ناظر طرح در استان»، «معاونت پرورشی و فرهنگی و کارشناسی مشاوره تمامی مناطق به عنوان مجری»، «مشاوران مدارس به عنوان مجری» و «دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه اول مشمول طرح» هستند.

عیسی‌مراد با اشاره به مراحل اجرای طرح همیار مشاور افزود: اولویت اجرای این برنامه در واحدهای آموزشی است که مدیر واحد آموزشی داوطلب اجرای برنامه بوده و در کارگاه آموزشی برنامه همیار شرکت می‌کند و مشاور واحد آموزشی دوره آموزش ضمن خدمت مهارت‌های زندگی و برنامه همیارمشاور را گذرانده و علاقه‌مند به اجرای برنامه است و ترجیحاً دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و مشاوره است.

وی تصریح کرد: همیار مشاوران از بین دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه در هر سال تحصیلی انتخاب می شود که شامل معرفی برنامه همیار مشاور در مراسم صبحگاه مدرسه و تهیه تراکت، بروشور و اطلاع‌رسانی درباره آن و اعلام فراخوان عمومی برای ثبت‌نام از داوطلبان (تا 20 مهرماه)، نصب پوستر فراخوان در مدارس مجری تا (20 مهرماه)،تکمیل فرم ثبت‌نام توسط داوطلبان تا (30 مهرماه)،بررسی شرایط داوطلبان مشاور مدرسه و انتخاب همیاران،شرکت همیاران در کارگاه آموزشی - توجیهی و دریافت کارت همیار مشاور است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نمایندگی از دانش‌آموزان که بین 10 تا 12 نفر از هر استان هستند در همایش همیارمشاور دعوت شدند و به دانش‌آموزان یاد داده می‌شود پیام دیگر دانش‌آموزان را به مسئولان این حوزه منعکس کنند.

وی با بیان اینکه آغاز رسمی فعالیت همیار مشاور در روز 15 آبان آغاز می شود گفت:تعداد 28 هزار معلم به عنوان رابطان هسته های مشاور انتخاب می شوند.

به گفته وی اخیراً سایتی به نام همیارمشاور دانش‌آموزان به نشانی hm.medu.ir راه اندازی شده است که اهداف ضرورت‌ها و برنامه‌ها در آن منعکس شده و محاوره‌ها از طریق این سایت انجام می‌شود و در سایت پیام‌های دانش‌آموزان و موضوعات «همیارمشاور» منعکس می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در ادامه نیز درباره ی تجارب برتر تربیتی اظهار کرد: مدارس از طریق نواحی به استان معرفی شدند و ما نیز تعدادی از آنها را مورد تشویق قرار می‌دهیم .

وی یاد آور شد: هر کس در آموزش و پرورش تجارب برتری در حوزه تربیتی داشته باشد و از الگوهای برتر درس تفکر و سبک زندگی تجلیل می‌شوند که بیش از 2 هزار نفر هستند و توسط استان‌ها انتخاب شدند و از بین آنها 130 تا 140 نفر در هشتم و نهم شهریور با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان پرورشی تجلیل خواهند شد.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهر

 



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

یکشنبه 1 شهریور 1394

به گزارش پارس به نقل از فارس ،علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش توجیهی‌ ـ آموزشی دوره‌های ضمن خدمت با عنوان تلفیق برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبه اخیر مجلس درباره حق‌التدریس شدن مربیان پیش‌دبستانی، اظهار داشت: در این خصوص منتظر نظر شورای نگهبان هستیم، اما در حال حاضر اگر آموزش و پرورش نیاز داشته باشد، این مربیان به صورت حق‌التدریس ادامه فعالیت می‌دهند.

وی در خصوص سامان‌دهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار داشت:‌ از 4 سال پیش، دوره ابتدایی از 5 سال به 6 سال افزایش پیدا کرد و حدود 48 هزار نیرو در ابتدا کسری داشتیم که به طرق مختلف مشکل حل شده است.

فانی اضافه کرد: امسال 3-3-6 به متوسطه دوم راه یافته است، یعنی امسال سال اول دبیرستان نداریم، لذا متوسطه دوم به جای 4 پایه تحصیلی که قبلاً بوده، 3 پایه خواهد شد و این بدان معناست که حدوداً یک چهارم از نیروی انسانی متوسطه دوم در این دوره جایگاهی ندارند.

وی اضافه کرد: مشخصا برای مهر 94 از اول بهمن 93 کار را آغاز کردیم و با توجه به امتیازبندی معلمان، ابتدا کل نیروهای متوسطه اول و دوم را ساماندهی کردیم و به تبع به‌دلیل حذف پایه اول دبیرستان، نیروها را در متوسطه اول ساماندهی کردیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص واگذاری مدارس دولتی به موسسان غیردولتی اظهار داشت: کاری که آموزش و پرورش در سال‌ گذشته انجام داد، واگذاری مدرسه نبوده است بلکه مدرسه‌ را با بخش غیردولتی به مشارکت گذاشتیم و بر اساس آیین‌نامه مربوطه، فعالیت این مدارس امسال هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تبصره 13 قانون بودجه 94 نسبت به خرید خدمات آموزشی اقدام می‌کنیم.

*اختصاص 300 میلیارد تومان از محل یارانه‌ها برای شیر مدارس

فانی در خصوص توزیع شیر در مدارس کشور بیان داشت: امسال توزیع شیر در مدارس را داریم و دولت علاوه بر اعتبار بودجه آموزش و پرورش، 300 میلیارد تومان نیز از محل یارانه‌ها برای سال 95ـ94 اختصاص داده است و امیدواریم در بحث شیر مدارس مشکلی نداشته باشیم.

وی به طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: شاخص‌های این طرح توسط آموزش و پرورش مشخص شده است و باید تصویب شورای توسعه مدیریت را داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدواریم طرح رتبه‌بندی معلمان از مهر امسال اجرا شود، افزود: در خصوص میزان دریافتی معلمان، اجازه بدهید احکام صادر شود تا معلمان این میزان را خودشان در حقوق‌شان مشاهده کنند.

وی در خصوص جذب مربیان پیش‌دبستانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: ابتدا هم قرار نبود همه مربیان پیش‌دبستانی جذب آموزش و پرورش شوند بلکه قرار بود بر حسب نیاز آموزش و پرورش در اولویت باشند.

فانی ادامه داد: مقرر شده است امسال 5 هزار نفر از طریق آزمون جذب آموزش و پرورش شوند که مربیان پیش‌دبستانی در اولویت هستند اما رشته برخی از این مربیان با نیاز آموزش و پرورش هماهنگ نبود و امسال به تبع جذب نمی‌شوند.

وی در خصوص مدارس استیجاری بیان داشت: آموزش و پرورش هر ساله نسبت به خرید مدارس استیجاری بر حسب منابع اقدام می‌کند که چون اعتبارات ما محدود است، نمی‌توانیم همه ساختمان‌ها را در یکسال خریداری کنیم و هر سال متناسب با شرایط به تدریج خریداری مدارس استیجاری انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص درآمدزایی مدارس کشور و انجام تبلیغات در مدارس گفت: تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش باید منطبق با قوانین باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص جعل مدرک در آموزش و پرورش بیان داشت: جعل مدرک پدیده‌ای است که در چند سال گذشته مطرح بوده است که ما در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش اقداماتی را مطرح کردیم که بخشی از آن در جلسه دوشنبه هفته گذشته به تصویب رسید.

* کاهش تنوع مدارس

فانی اضافه کرد: آموزش و پرورش با همکاری سایر نهادها می‌تواند در این بخش فعالیت کند که پیش‌نویس این موضوع در جلسه شورا در دست بررسی است.

وی در خصوص کاهش مدارس خاص نیز گفت: مدارس خاص دو دسته است یکی برای دانش‌آموزان با استعداد بالا و دیگری برای دانش‌آموزان استثنایی است؛ در دولت یازدهم هدف این است که تنوع مدارس را کاهش دهد و این کاهش تنوع به این دلیل صورت می‌گیرد که مشکلاتی ایجاد نشود و در حال حاضر پذیرش در مدارس سمپاد و نمونه دولتی کمتر شده است و رسیدگی به مدارس دولتی افزایش یافته است.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پارس

 

 



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

محمد نوذری مشاور خانواده ؛ گفت: کودکانی که در زمینه موسیقی فعالیت دارند، در برخی ابعاد دارای هوش بالاتر و در مهارت‌هایی چون خواندن و درک ریاضیات قوی‌تر هستند.

موسیقی و تقویت مهارت های اجتماعی

چه نوع موسیقی برای رشد ذهنی و تقویت مهارت های کودکان مناسب است؟وی با اشاره به تاثیر مهارت موسیقی بر رشد ذهن کودک اظهار کرد: وقتی کودک به یادگیری یک ابزار موسیقی می‌پردازد به صورت مداوم درگیر چالش های ناشی از آن است و این استمرار به او قدرت رویارویی با چالش های بزرگ تر در زندگی را می‌بخشد.

این مشاور خانواده عنوان کرد: تحریک ذهن کودک با صدا، ملودی و آهنگ باعث تقویت دقت، حافظه و تمرکزش می شود.

وی با بیان اینکه کودک در خلال یادگیری موسیقی مشارکت جمعی را می آموزد، افزود: کودک برای نواختن یک قطعه خوب باید با دیگران مشارکت کند و همچنین نواختن موسیقی بصورت گروهی دلنشین تر و زیباتر از تک نوازی است که این امر ارتباطات مفید و سازنده ای برای کودک ایجاد می کند.

برای کودکان قطعات فاخر و اصیل پخش کنید

نوذری در ادامه گفت: کودکان در سنین پایین توانایی بالاتری برای یادگیری موسیقی دارند به طوری که برای ایجاد علاقه می توانیم به پخش قطعات فاخر یا خواندن ترانه های کودکانه برایشان بپردازیم.

انتخاب قطعات موسیقی

وی در مورد اهمیت انتخاب موسیقی برای کودکان تصریح کرد: موسیقی امری تربیتی در زندگی کودکان محسوب می‌شود که در این خصوص سبک های خشن مانند راک و متال تاثیر مثبتی بر ذهن و عملکرد کودک نخواهد داشت. این مساله به قدری مهم است که در برخی کشورهای غربی ورود به برخی کنسرت ها محدودیت سنی دارد.

این مشاور با اشاره به متن و محتوای موسیقی بیان کرد: با توجه به تکرار قطعات موسیقی و تاثیری که کودک از محتوای آن می گیرد، باید در انتخاب موسیقی برای فرزندان دقت فراوانی داشت.

نوذری با بیان اینکه کودکان با آهنگ از هنرمندان الگوبرداری می‌کنند، تاثیر موسیقی را بر شخصیت کودک بااهمیت خواند و تاکید کرد: با پخش قطعات فاخر و اصیل موسیقی، به رشد کودک کمک کنید و فراموش نکنید موسیقی هم می‌تواند به عنوان دارویی شفابخش مورد استفاده قرار گیرد و هم ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به ذهن فرزندانمان وارد کند.

چه نوع موسیقی برای رشد ذهنی و تقویت مهارت های کودکان مناسب است؟

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

 



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

یکشنبه 1 شهریور 1394

لیدا نیک روش مدیرکل چاپ و نشر کتب درسی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ضمن اعلام پایان ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی گفت: با این حال امکان ثبت‌نام گروهی از سوی مدیران برای کتب درسی وجود دارد و دانش‌آموزان هیچ گونه نگرانی در خصوص دریافت کتب درسی برای سال تحصیلی جدید نداشته باشند.

وی در ادامه افزود: امکان ثبت نام برای متقاضیان آزاد که مایل به دریافت کتب درسی هستند از نیمه‌ی مهرماه وجود دارد.

وی در خصوص توزیع کتب در سراسر کشور خاطر نشان کرد: این توزیع در تمامی مناطق به طور کامل انجام شده است اما ممکن است در بعضی از مناطق به دلیل بعد مسافت دریافت کتب با اندکی تاخیر مواجه باشد.

مدیر کل چاپ و نشر کتب درسی تصریح کرد: چنان چه در شهرستان‌ها از لحاظ آمار دانش‌آموزان دقت کافی در ثبت اطلاعات انجام نشده باشد کتبی به صورت مازاد برای چنین شرایطی در نظر گرفته شده است.

نیک روش با اشاره به تیراژ 124 میلیونی کتب در تمام مقاطع تحصیلی افزود: برای کتب جدید تالیف تعداد مازاد به حدی است که جوابگوی نیاز معلمان باشد چرا که ممکن است به دلیل جدید التالیف بودن آن در سال تحصیلی بعد با اصلاحاتی مواجه شود اما در خصوص سایر کتب تعداد مازاد بیشتری در نظر گرفته می‌شود.

وی در پایان گفت: برای کتب درسی فنی حرفه‌ای تعداد مازاد در نظر گرفته شده است.

 

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

 



:: برچسب‌ها: دریافت کتب درسی ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

یکشنبه 1 شهریور 1394

مرضیه گرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار آموزش ایرنا، از تحصیل 626 هزار و 299 نوآموز در 19 هزار و 214 مدرسه در سال تحصیلی 95 - 94 خبر داد و افزود: بیش از 11 درصد دانش آموزان این مدارس طی سال تحصیلی جدید در مراکز غیردولتی حضور می یابند.

گرد گفت: در سال تحصیلی 95 - 94، یک میلیون و 378 هزار دانش آموز در 11 هزار و 847 مدرسه غیر دولتی ، 664 هزار و 854 دانش آموز در 2 هزار و 117 مدرسه هیات امنایی و 199 هزار و 808 دانش آموز در یک هزار و 722 نفر در مدرسه آموزش از راه دور تحصیل می کنند.

وی درمورد تعداد نوآموزان و مدارس پیش دبستانی اظهار کرد: در حال حاضر 19 هزار و 214 مدرسه برای تحصیل 626 هزار و 299 نوآموز در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت های مردمی و خانواده یادآور شد: در سال تحصیلی 94 - 93 با بسته حمایتی و طرح خرید خدمات آموزشی، افزون بر 176 هزار دانش آموز در مناطق دورافتاده و محروم تحت پوشش قرار داده شدند.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا

 



:: برچسب‌ها: سال تحصیلی 94 - 93\\ ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

یکشنبه 1 شهریور 1394 

 به طرز عجیبی استرس دارد. می گوید که دوستانش در انواع و اقسام کلاس های تقویتی، فوق برنامه و کلاس های خصوصی و تست زنی شرکت کرده اند ولی شرایط زندگی او اجازه نداده در این کلاس ها شرکت کند.

با آنکه مریم با توجه به آزمون های هوشی که از او گرفته شده و سوابق تحصیلی درخشان، تیزهوش محسوب می شود ولی نگران این است که دوستانش به خاطر پرخوانی ناشی از انواع و اقسام کتاب های تست و کلاس های خصوصی گوی سبقت را در آزمون تیزهوشان از او بربایند.

داستان به اینجا ختم نمی شود. اینجا جلسه آزمون سراسری و باز هم مریم های زیادی در استان گلستان که به دلیل محرومیت های محیطی، اقتصادی و اجتماعی با وجود بهره هوشی بالا نگرانند و چشم به آینده ای نامعلوم دوخته اند.

چه بسیار افراد با استعدادی در این استان که به جایی که به اصطلاح حق آنها محسوب می شود نرسیده و در مسیری قرار گرفته اند که با استعدادها و توانایی های آنها هم خوانی ندارد.

چه بسیار دانش آموزانی که در زمینه های ورزشی، هنری و معنوی به غیر از زمینه تحصیلی استعداد دارند ولی متاسفانه معیار سنجش استعداد آنها نمرات تحصیلی آنهاست و به صورت خاص به هیچ یک از استعدادهای خاص و ویژه آنها توجه نمی شود.

حالا طرح «شهاب» به صورت پایلوت به گلستان آمده تا این محدودیت ها را از مسیر راه بردارد. طرحی که مدعی عدالت محوری است و می خواهد زمینه را برای شکوفایی استعداد¬ها و رشد توانایی های دانش آموزان تمام نقاط کشور از دوره ابتدایی تا پایان دوره آموزش متوسطه فراهم کند.

این طرح مدعی است که به جای آنکه منتظر بماند دانش آموزان استعداد برتر به واسطه برخی فرایند¬ها به مراکز نخبگی برسند، فعالانه به جستجوی افرادی می رود تا محرومیت ها و محدودیت های محیطی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی مانع از کشف استعداد آنها نشود.

طرح شهاب، به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان گرگان به صورت پایلوت در پایه چهارم کلیه مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی شهر گرگان در سال 93 برگزار شد. کلیه معلمان این پایه آموزش دیدند و سال آینده در شهر گنبدکاووس هم اجرا می شود.

نصر الله کشیری در گفتگو با خبرگار مهر می گوید: ما طرح شهاب را در استان گلستان با برنامه ریزی حوزه آموزش ابتدایی، اداره استعداد درخشان و بنیاد نخبگان به صورت مشترک برگزار کردیم.

وی می افزاید: بیش از 93 درصد داده های مدارس توسط سایت همگام جمع آوری و به صورت روزانه رصد شد. 50 درصد مدارس از نظر چگونگی اجرا و نحوه پر کردن چک لیست توسط ناظران بررسی شدند و فرایند هدایت دانش آموزان پس از تجریه و تحلیل داده¬ها، بر اساس میانگین سه سال تحصیلی و شناخت استعداد دانش آموز صورت می گیرد.

آموزش و پرورش صرفا متولی ساخت فضاهای مکمل آموزشی نیست

کشیری گر چه محرومیت روستایی را در نبود امکانات فرهنگی، ورزشی تایید می کند ولی می گوید: با توجه به نزدیک شدن ارتباطات، محرومیت چندانی احساس نمی شود. البته در ساخت فضاهای مکمل صرفا آموزش و پرورش متولی نیست.

وی بیان می کند: طرح شهاب قصد دارد در کنار آموزش، استعداد را شناسایی کند و بر خلاف مدارس تیزهوشان فقط به دنبال شناسایی هوش و استعداد آموزشی نیست، بلکه هشت استعداد برتر ریاضی، کلامی، فضایی، حرکتی، ورزشی، هنری، معنوی، علوم، اجتماعی دانش آموزان را بررسی می کند.

کشیری بزرگترین آسیب در اجرا و ادامه طرح شهاب را فرهنگ عمومی جامعه می داند و در توضیح می گوید: متاسفانه خانواده ها به دنبال این هستند که برچسب باهوش بودن به فرزند خود بزنند.

اجرای طرح شهاب در شهرهای گلستان منوط به داشتن شرایط فرهنگی و تربیتی مناسب

این طرح معلم محور است و تصمیم گیرنده تشخیص استعداد کودک در سه پایه ابتدایی و راهنمایی معلم و در مقطع دبیرستان مشاور است. تجارب جدیدی که یک دانش آموز کسب می کند باعث می شود معلم استعداد جدیدی را گزارش کند و یا استعدادی را در او نبینند. همین موضوع باعث حذف دانش آموزان شناسایی شده که واجد شرایط استعداد برتر در آن حوزه نبوده و از علاقه و پشتکار کافی برای پیمودن مسیر نخبگی برخوردار نباشند می شود.

عباس مظفری، کارشناس مرکز مشاوره و روانشناختی استان گلستان و از مدرسین و ناظرین طرح شهاب عنوان می کند: اگر طرح شهاب به نقطه برچسب زنی، سوگلی پروری و برجسته کردن دانش آموزان و ایجاد توقعات نابجا برسد زمینه انحراف طرح فراهم و از هدف خود دور می ¬ماند.

وی می افزاید: ما نباید یک استعداد را برجسته کنیم بلکه باید به دانش آموز، آموزش دهیم که چگونه در یک استعداد رشد کند.

مظفری بیان می کند: دلیل انتخاب پایه چهارم این است که دانش آموز به حدی می ¬رسند که می -توانند استعدادشان را بروز دهند و دلیل انتخاب نشدن سن بالاتر دیر شدن فرایند تشخیص استعداد است.

وی علت احساس نیاز اجرای این طرح را هدر رفتن استعداد¬ها، حجمه سنگین کنکور تجربی و نبودن افراد در جای خودشان می داند و یکی از اهداف طرح شهاب را بالا بردن عرق ملی و معنوی دانش آموزان عنوان می کند.

مظفری می گوید: 8 سال از عمر این طرح می گذرد و در سه استان، دانش آموزان به سوم دبیرستان و در پنج استان دیگر به مرحله راهنمایی رسیدند و نتایج نشان می دهد که این طرح به بار نشسته است و نگرانی ها در مورد عقیم ماندن طرح بی مورد است.

باور معلمان عامل تاثیرگذار در عملکرد طرح شهاب

در همین رابطه، علی همت یار کارشناس مرکز مشاوره و روانشناختی استان گلستان و از مدرسین طرح شهاب بیان می¬ کند: ما بر اساس یک تست صد پرسشی هشت استعداد را شناسایی می کنیم و با کمک خانواده، دانش آموز را به جایی که استعدادش بارور شود هدایت می کنیم.

همت یار، باور معلمان را در عملکرد استعدادیابی موثر می داند و می گوید: باید پرونده های بایگانی شده استعدادیابی دانش آموزان پیگیری شود تا مشخص شود مدرسان و معلمان تا چه اندازه ضعف داشته اند.

همت یار عملکرد طرح شهاب را به شرط وجود فرهنگسراها بهتر از مدارس تیزهوشان می داند و می گوید: باید بر اساس ظرفیت های مختلف دانش آموزان کانون های ریاضی، زبان، باشگاه های ورزشی، فرهنگی و تربیتی وجود داشته باشد و خانواده هم باید از خود جدیت نشان بدهد.

در استان گلستان و سایر استان های کشور هر ساله شاهد به هدر رفتن استعدادهای مختلف دانش آموزان به دلیل وجود برخی محدویتها و محرومیت ها هستیم که این روند همچنان ادامه دارد. نگاه کارشناسان به این طرح مثبت است ولی اجرای صحیح آن را در استان منوط به همکاری اولیا مدرسه به خصوص معلمان و در کنارش مسئولانی که باید امکانات فرهنگی، تربیتی و ورزشی را برای بروز این استعدادها فراهم کنند می دانند.

طرح شهاب گرچه در شهر گرگان به مدت یکسال اجرا شده است ولی اینکه آیا مسئولان فکری برای فرایند هدایت دانش آموزان از مدرسه به مراکز فرهنگی، تربیتی و ورزشی کرده اند در ابهام قرار دارد.

این طرح در حال حاضر فقط در شهرهایی می تواند اجرا شود که امکانات لازم را داشته باشند و این سوال پیش می آید که چه کسی وظیفه فراهم کردن بستر مناسب برای اجرای این طرح را در شهرهای دیگر استان بر عهده دارد و آیا اجرای این طرح در برخی شهرها خود زمینه بی عدالتی را فراهم نمی کند.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهر

 



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

یکشنبه 1 شهریور 1394

به گزارش خبرگزاری موج، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بازدید از اردوی پیشاهنگان فرزانه آموزش و پرورش، با تاکید بر این نکته که محیط زیست موضوعی فرابخشی و فرامرزی است، تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه امروز بشر در کنار دستیابی به صلح و امنیت جهانی، حفظ محیط زیست است.

ابتکار افزود: امروزه محیط زیست از چنان اهمیتی در جهان برخوردار است که به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شاخص‌های ارزیابی حکومت‌ها در جهان تبدیل شده است تا جایی که حتی در اجلاس سال گذشته روسای جمهور جهان در مقر سازمان ملل یک روز کامل به موضوع محیط زیست، نقش و تکالیف دولت‌ها در این زمینه و بررسی عملکرد آن‌ها در جهت حفظ محیط زیست اختصاص داده شد و رئیس جمهور ایران نیز سخنرانی خود در سازمان ملل را بر همین محور قرار داد.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت سال 2015 به دلیل نهایی شدن اهداف توسعه پایدار، گفت: مجامع جهانی در تلاش‌اند همزمان با پایان سال 2015 اهدافی جدید با محوریت توسعه پایدار (تلفیق سه مفهوم اقتصاد، اجتماع و محیط زیست)را جایگزین اهداف هزاره کنند که تاکنون 17 هدف آن مشخص و در شهریور با حضور سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل نهایی و تصویب خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با وجود تاکید بر مباحثی همچون آموزش و بسیاری از اهداف توسعه هزاره در اهداف جدید، عنصر پایداری مهم‌ترین رکن در تدوین این اهداف جدید است که با نگاه ویژه به محیط زیست و رسیدن به توافق در زمینه تغییرات آب و هوایی در حال تدوین است.

وی اشاره ای هم به آثار سوء و مخرب نابودی محیط زیست بر سلامت و امنیت زندگی بشر داشت و گفت: گرم شدن زمین، از بین رفتن تنوع زیستی گیاهی و جانوری، تغییرات اقلیم از جمله پیامدهای تخریب محیط زیست است که بی شک سلامت و زندگی انسان‌ها را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

ابتکار با بیان این که رشد و بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال یکی از مهم‌ترین جهت گیری‌ها و اولویت‌های دولت یازدهم بوده و هست، اظهارکرد: این اهداف از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوانی بخشی از بدنه دولت پیگیری می‌شود اما با تاکید بر رشد اقتصادی سبز بدین معنا که دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال بدون تخریب یا ایجاد آلودگی در محیط زیست باید صورت پذیرد.

توسعه پایدار تضمین عدالت بین نسلی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توسعه پایدار را تضمین و تاکیدی بر عدالت بین نسلی دانست و گفت: تاکید دنیا و برنامه ریزی و توجه ویژه دولت یازدهم به امر توسعه پایدار در همین راستا است.

وی اصل 50 قانون اساسی ایران را از دیگر اسناد بالادستی برای توسعه پایدار برشمرد و اظهارکرد: در همین قانون بر نقش و وظیفه همگانی در حفظ محیط زیست تاکید شده است و البته وظایف مسوولان در این زمینه بیشتر از سایرین است.

معاون رئیس جمهور تفکر سنتی که مسوولیت حفظ محیط زیست را تنها محدود به عده ای خاص می‌دانست، منسوخ شده اعلام کرد و افزود: در تفکر نوین جهانی همه در قبال حفظ محیط زیست مسوولیت دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به شرایط کنونی محیط زیست ایران داشت و اظهارکرد: افزایش دما، کاهش بارندگی، خشک‌سالی، از بین رفتن تالاب و رودخانه‌ها و دریاچه‌های مهم کشور همچون بختگان، گاوخونی، هورالعظیم، ارومیه، هامون و انزلی، تهدید گونه‌های گیاهی و جانوری، تغییر کاربری اراضی جنگلی و در معرض تهدیدبودن جنگل‌های زاگرس و هیرکانی، افزایش و تشدید پدیده گرد و غبار در کشور زنگ خطر مهمی است که به همگان یادآوری می‌کند باید در حفظ محیط زیست بکوشند و فشار بر طبیعت را کم کنند.

ابتکار محیط زیست و حفظ آن را مساله مهم حال و آینده کشور و تضمین کننده کیفیت حیات نسل‌های کنونی و آینده ایران دانست و گفت: به همین دلیل دولت در ابعاد مختلف به موضوع محیط زیست پرداخته است و تلاش می‌کند تا با ایجاد تعامل‌های فرابخشی در رفع بحران‌های کنونی محیط زیست ایران بکوشد.

رویکرد اقتصادی قابل تفکیک از محیط زیست نیست

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این که رویکرد اقتصادی قابل تفکیک از محیط زیست نیست، تصریح کرد: دولت یازدهم نیز با رویکرد مثبت به محیط زیست و اولویت بخشی به این حوزه، اقتصاد سبز و توجه به رشد اقتصادی ملازم با مسائل محیط زیستی را مورد پیگیری قرار داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر اساس همین رویکرد، محیط زیست در تلاش است تا از طریق تعامل با سایر بخش‌ها به ویژه بخش مهم و کلیدی رشد اقتصادی و اشتغال کشور را با بهبود شاخص‌های محیط زیست کشور هماهنگ کند.

مصرف بشر بیش از ظرفیت زمین است.

معاون رئیس جمهور گفت: زمین کشش آزمندی و زیاده خواهی انسان‌ها که با خودخواهی و فزون خواهی خود منجر به تخریب و آلوده کردن منابع طبیعی شده است را ندارد.

ابتکار با یادآوری این موضوع که ظرفیت زیستی دنیا و توان بازسازی طبیعت محدود است، گفت: درحال حاضر میزان بهره کشی انسان‌ها از طبیعت بیشتر از ظرفیت زیستی زمین است به گونه ای که برای هریک سال زندگی انسان‌ها بر روی کره زمین یک سال و نیم زمان برای بازسازی نیاز است و البته ایران نیز با همین روند بهره کشی و حتی بیشتر از طبیعت رو به رو است.

انسان‌ها تمام ذخیره منابع زمین را طی 8ماه نخست 2015 مصرف کردند/ ضرورت هم راستایی توسعه با قانون طبیعت

وی اشاره ای هم به گزارش جهانی منتشر شده در نیمه آگوست سال جاری داشت و گفت: بنابر اعلام گزارش جهانی در نیمه آگوست ظرفیت زیستی زمین در سال 2015 به پایان رسید و مابقی مصرف انسان‌ها تا پایان سال 2015 بهره کشی از زمین و طبیعت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکیدکرد: توسعه باید با قانون طبیعت هم راستا شود؛ زیرا هیچ پیشرفت و تکنولوژی توانایی تقابل با طبیعت ندارد زیرا بر هم زدن چرخه طبیعت منجر به زیان‌های بسیار برای زندگی خود بشر خواهد شد.

ابتکار یکی از قانون‌های طبیعت را چرخه هیدرولیک میان رودخانه، تالاب و آب‌های زیرزمینی دانست و افزود: بر هم خوردن این چرخه به معنای آغاز تهدید آبی است.

وی اشاره ای هم به تلاش و عزم دولت یازدهم در احیای زاینده رود داشت و گفت:متاسفانه به رغم روان شدن چندین ماهه آب در زاینده رود، فشار بشر و برداشت بی رویه منجر به کم آبی مجدد در زاینده رود شده است.

از دیگر محورهای صحبت‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاک و اهمیت حفظ آن بود و وی ضمن تاکید بر لزوم حفظ خاک، یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی محیط زیست ایران را فرسایش خاک دانست و اظهارکرد: ایران یکی از بحرانی‌ترین کشورها در زمینه حفظ خاک است که همین امر به یکی از عوامل بحران گرد و غبار در کشور تبدیل شده است.

ضرورت بهره گیری از پتانسیل طبیعت برای ایجاد نشاط و خلاقیت

معاون رئیس جمهور با اشاره به تاثیر محیط زیست و طبیعت بر کاهش استرس و بیماری‌های اعصاب و روان، همچنین افزایش نشاط و خلاقیت در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان، همچنین با تاکید بر اهمیت و تاثیر نشاط و تفریحات سالم در رشد قوای جسمی و روحی و خلاقیت کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: طبیعت دارای پتانسیلی است که دانش آموزان با قرار گرفتن در آن، می‌توانند ضمن تجربه فضایی نشاط آور به تقویت خلاقیت خود بپردازند.

وی اظهارکرد: اصلاح تفکر و رفتار هر دانش آموز به محیط زیست، منجر به افزایش خلاقیت و نشاط فردی وی و گامی به سوی بهبود وضعیت محیط زیست کشور است.

معاون رئیس جمهور پیشنهاد تشکیل نهاد جوانان محیط زیست را در بدنه سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش را ایده ای خلاقانه دانست و گفت: تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش در تمام ابعاد و محورها در حال پیگیری است و موضوع تشکیل نهاد جوانان محیط زیست را در بدنه سازمان دانش آموزی هم در همین راستا قرار دارد.

ضرورت ایجاد آگاهی و انگیزش در سطح جامعه برای حفظ محیط زیست

ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد آگاهی و انگیزش در سطح جامعه برای حفظ محیط زیست، تصریح کرد: این مهم منجر به اصلاح رفتار و شیوه زندگی فردی و نهایتاً اجتماعی در برخورد و مواجه با محیط زیست خواهد شد که از جمله مهم‌ترین نیازهای حال حاضر محیط زیست ایران است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: رویکرد علمی، دقیق و تخصصی به محیط زیست و آموزش همین رویکرد تخصصی به دانش آموزان منجر به اصلاح نگاه و رفتار افراد در برخورد با طبیعت و محیط زیست خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه برخی افکار غلط منجر به تخریب محیط زیست شده است به گونه ای که به طور مثال تفکر بی ثمری حشرات منجر به تهدید نسل بسیاری از حشرات از جمله زنبورها شده است.

معاون رئیس جمهور گفت: مصرف بیش از حد برخی سموم کشاورزی سبب از بین رفتن یا ایجاد تهدید نسلی برای حشرات مفیدی همچون زنبورها شده است که در حقیقت 70 درصد گرده افشانی محصولات کشاورزی توسط آن‌ها صورت می‌گیرد.

ابتکار تنوع را کلید محوری ایران دانست و گفت: این تنوع که در فرهنگ، طبیعت و قومیت‌های ایرانی دیده می‌شود بسیار ارزشمند است و حفظ آن منجر به حفظ تمدن کشور خواهد شد.

وی از مربیان حاضر در هشتمین اردوی پیش آهنگی سازمان دانش آموزان خواست در حفظ محیط زیست و آموزش حفظ آن بکوشند و با بهره گیری از جایگاه و قدرت خود در تاثیرگذاری بر مخاطب به ویژه دانش آموزان، سازمان محیط زیست را در اشاعه این الگو یاری رسانند.

معاون رئیس جمهور آموزش و پرورش را یکی از ارکان مهم فرهنگ سازی در جامعه برشمرد و ابراز امیدواری کرد: همکاری و تعامل سازنده محیط زیست و آموزش و پرورش منجر به اصلاح رفتار و اندیشه ایرانیان درحفظ محیط زیست شود.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری موج

 



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

 یکشنبه 1 شهریور 1394

  مهدی دستوری در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت : تجربیاتی که در اردوی ملی یک مربی کسب می کند بسیار ارزشمند است و نمی توان از تاثیر آن بر عملکرد مربیان در مدرسه غافل بود .

وی افزود: کارگاه های آموزشی و ارزیابی در اردوی ملی برای مربیان بسیار موثر تر از کلاس های تئوری است و در این کارگاه ها مربیان می توانند توانمندی های خود را ارتقا دهند .

مربی پیش آهنگ پیشتاز استان کرمان خاطر نشان کرد: اردوی ملی کمک می کند تا با ایجاد رقابت سالم مربیان اندوخته های خود را افزایش دهند و موفقیت بیشتری را در عمل کسب کنند .

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم دانش آموزان را جامعه پذیر و اجتماعی تربیت کنیم می توانند در آینده نیاز های خود و جامعه را با تلاش ، همدلی و همزبانی تامین کنند .

دستوری ادامه داد: اردوی ملی نیاز جامعه رو به پیشرفت ایران است و این اردو ها کمک می کند تا مسیر پیشرفت را با گام های بلندتری طی کنیم . 

 

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پانا

 



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

یکشنبه 1شهریور 1394

محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «با چه تعداد کمبود معلم در سال تحصیلی آینده مواجه هستید؟»، اظهار داشت: قطعاً امسال کمبود قابل توجه نیروی انسانی داریم.

وی افزود: تعداد کمبود نیروی انسانی نسبت به سال گذشته بیشتر است و با بسته حمایتی از مدارس کوچک که طرحی ویژه است در نظر داریم تا مدارس روستایی را با استفاده از خرید خدمات آموزشی بتوانیم در بحث نیروی انسانی ساماندهی کنیم.

دیمه‌ور با بیان اینکه بعضی از کلاس‌های کم جمعیت دوره ابتدایی ادغام شدند تا به یک حد نصاب برسند، خاطرنشان کرد: امسال در دوره ابتدایی دستورالعملی صادر شده است مبنی بر اینکه هیچ کلاس دوره اول ابتدایی یعنی اول، دوم و سوم دبستان نباید جمعیت بیشتر از 32 نفر داشته باشد.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه قانونی و پذیرفته شده نیست که در 3 سال اول ابتدایی جمعیت دانش‌آموزی و تراکم هر کلاس درس بیشتر از 32 نفر باشد، تاکید کرد: در برخی جاها مثل تهران کمبود فضای آموزشی وجود دارد؛ در حال حاضر کلاس‌های 40 نفری برگزار می‌شود و یک گام با این حرکت جدید پیش خواهیم رفت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت‌ آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی آینده 3 پایه دوم دوره ابتدایی یعنی چهارم، پنجم و ششم تحت هیچ شرایطی نباید تراکم بیشتر از 35 دانش‌آموز در هر کلاس داشته باشد.

وی گفت: برابر تصمیمات انجام شده در سال تحصیلی آینده به هیچ وجه کلاسی بیشتر از 32 نفر در دوره اول و بیشتر از 35 نفر در دوره دوم نخواهیم داشت و هیچ بهانه‌ای هم قابل پذیرش نیست و حتی با نداشتن فضای آموزشی می‌توانند از سیاست‌های جایگزین استفاده کنند.

*توجه به سختی کار معلمان ابتدایی

دیمه‌ور در پاسخ به این پرسش که «آیا افزایش 25 درصدی حقوق معلمان ابتدایی اجرا می‌شود؟»، اظهار داشت: بله، در سال گذشته فوق‌‌العاده شغل معلمان ابتدایی که پیش از آن 800 امتیاز بود به 1500 رسید و مابقی معلمان هم بعداً به 1300 امتیاز رسیدند که اکنون تفاوت کم شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش نگاه مثبتی در خصوص حقوق معلمان ابتدایی دارند.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنیم کار معلمان ابتدایی سخت است و در حال پیگیری هستیم و با نظر مساعد وزیر آموزش و پرورش امیدواریم بتوانیم در حوزه سختی کار معلمان ابتدایی قدم‌هایی را برداریم.

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

 



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

جلسه گزارش دهی و اطلاع رسانی سرزمین تیزهوش ها، روز یکشنبه  یکم شهریور، با حضور مسئولین هر بخش برگزار شد.

در این جلسه خانم باقری به عنوان  مسئول بخش اخبار سایت- خانم پیری، مسئول بانک سوالات تیزهوشان- خانم شاهیان، مسئول بخش بازی و سرگرمی- خانم ناصری منش، مسئول بخش مدارس- خانم قربان نژاد، مسئول بخش معرفی کتاب و خانم محمدی به عنوان مسئول سایت، حضور داشتند.

 

 جلسه رسمی تیزاند

 

کلمات کلیدی: اخبار سرزمین تیزهوش ها اخبار تیزلند | tizland | jdcgkn

 

 



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

جمعه 30 مرداد 1394 

به گزارش خبرنگار مهر، علی زرافشان روز جمعه در نشست خبری که به صورت مجازی با اصحاب رسانه برگزار شد در پاسخ به سئوالی در خصوص طرح مجلس برای جذب پیش‌دبستانی‌ها و استفاده از آنها به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش، اظهار داشت: مصوبه مجلس در مورد استخدام پیش‌دبستانی‌ها طبیعتاً با توجه به توزیع منابع انسانی در آموزش و پرورش و نیاز این وزارتخانه نسبت به جنسیت و رشته نیروهای انسانی است.

وی افزود: پیش دبستانی‌ها اگر قرار باشد در آموزش و پرورش مشغول به خدمت شوند باید در همان بخشی که قبلاً در آن حوزه تدریس می‌کردند، مشغول خدمت شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه که امروز تحت عنوان ساماندهی در آموزش و پرورش مدنظر است ساماندهی نیروهای موظف و رسمی در دوره دوم، دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی است.

زرافشان در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت نامناسب مدارس شبانه روزی به ویژه در بحث تغذیه و مسائل بهداشتی و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حمایت بیشتر از این مدارس، عنوان کرد: مدارس شبانه روزی یکی از راه‌حل‌های دسترسی به آموزش است. آموزش و پرورش می‌تواند دو راه را در این زمینه دنبال کند. نخست آنکه از طریق مدارس شبانه روزی امکان تحصیل را برای دانش آموزان مناطق محروم فراهم کند یا با توجه به اینکه امکان تاسیس دبیرستان در مناطق روستایی کم جمعیت وجود ندارد دانش آموزان از تحصیل محروم شوند.

وی افزود: آنچه در مدارس شبانه روزی وجود دارد دچار کاستی است، مورد تایید وزارت آموزش و پرورش نیز هست اما شرایط موجود از ترک تحصیل دانش اموزان مناسب‌تر است. در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به مدارس شبانه روزی صورت گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر تخصیص 7 میلیارد تومان برای برطرف کردن کاستی‌های موجود در مدارس شبانه روزی، امسال با همراهی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در فصل تابستانی وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس و تجهیزات تکمیل شود.با گزارشی که در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، کارگروه ویژه‌ای برای مناطق محروم و بخصوص نیازهای مدارس شبانه روزی با حضور تمام دستگاه‌هایی که به خدمات رسانی در این مشغول هستند به ریاست وزیر‌آموزش و پرورش و دبیری آقای رضوی معاون مناطق محروم ریاست جمهوری تشکیل شد که در این جلسه توجه ویژه به مدارس شبانه روزی از جمله بحث تغذیه آنها صورت گرفته است.

زرافشان ادامه داد: در بحث تغذیه سازمان بهزیستی کمک‌هایی را به مدارس شبانه روزی می‌کند و مرکز آموزش خدمات علمی رزمندگان نیز سال گذشته برای کیفیت بخشی به این مدارس حمایت‌هایی داشت هاست و امسال یک زیرمجموعه در مجموعه خیرین مدرسه ساز تحت عنوان مجمع خیرین مدارس شبانه روزی تشکیل خواهد شد که این خیران به مدارس شبانه روزی رسیدگی خواهند کرد.

وی گفت: بنده در طول د وسالی که در معاونت آموزش متوسطه حضور داشتم از مدارس شبانه روزی بازدید کرده‌ام و هفته گذشته نیز از یکی از دبیرستان‌های شبانه روزی دخترانه در استان خراسان جنوبی بازدید کرده و از وضعیت خوابگاه دانش آموزان، امکانات تغذیه‌ای، آموزشی و تربیتی آنها مطلع شدم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در مدارس شبانه روزی با تلاش مدران شرایط مناسبی برای اسکان دانش آموزان فراهم می‌شود اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که برای برطرف کردن آن مشارکت همه جانبه نیاز است.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مازادشدن معلمان متوسطه و کوچ اجباری آنها به دوره ابتدایی عنوان کرد: یکی از نکاتی که به عنوان واقعیت آموزش و پرورش باید به آن توجه وشد پیامدی است که با استقرار ساختار 6.3.3 ایجاد شده است. در طول سه سال گذشته با اضافه شدن پایه ششم مشکلی که امروز در دوره دوم متوسطه را داریم، در دوره اول متوسطه داشتیم. زمانیکه پایه ششم به پایه ابتدایی اضافه شد ورودی به دوره متوسطه اول را نداشتیم و معلمانی که در متوسطه اول مشغول به تدریس بودند و حدود یک میلیون دانش آموز را آموزش می‌دادند که در مجموع حدود 48 هزار معلم را تشکیل می‌دادند، فرصت کاری خود را از دست می‌دادند.

وی افزود: آموزش و پرورش برای اینکه بتواند از ظرفیت این معلمان استفاده کند و کمبود شدید نیروی انسانی که در دوره ابتدایی وجود داشت را برطرف کنند، ساماندهی دوره اول متوسطه و ابتدایی را با هم انجام داد و بخشی از نیروهای متوسط اول را به دوره ابتدایی فرستاد البته همان زمان بخشی از نیروهای متوسط دوم نیز به دوره ابتدایی اعزام شدند و این گروه افرادی بودند که علاقه مند بودند از این فرصت استفاده کنند برای اینکه مشکل خود را برای نقل و انتقال حل کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: درسال تحصیلی 94-95 این مسئله مجدد تکرار خواهد شد به این معنا که پایه نهم در دوره اول متوسطه را خواهیم داشت و به ازای آن ورودی به دوره دوم متوسطه را نداریم یعنی همکارانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند فرصت کاری خود را از دست خواهند داد. دانش آموز در پایه نهم نیاز به معلم دارند بنابرین آموزش و پرورش از این فرصتی که فراهم شده ابتدا به ساماندهی معلمان در دوره دوم متوسطه پرداخته و افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند در این دوره مشغول به تدریس می‌شوند.

زرافشان اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوره دوم متوسط بحث پرداخت اضافه تدریس را داریم طبیعتا بخشی از معلمان متوسطه دوم جایگزین معلمان حق التدریسی خواهند شد و هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آنها را در دوره متوسط اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول در صورتی که بازهم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده استفاده خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: معلمان متوسطه که در دوره ابتدایی ساماندهی می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند. برای آموزش این معلمان برنامه ریزی شده است و برای ساماندهی آنها از یک سال گذشته اقدامات جدی در سطح استان‌ها صورت گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی مشخص است. دوره های آموزش در استان‌ها آغاز شده تا معلمان بتوانند با آمادگی لازم در کلاس‌های درس حضور یابند و بتوانیم شاهد آموزش همراه با کیفیت باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت ثبت نام در مدارس عنوان کرد: امسال استقبال برای انجام ثبت نامه در مدارس نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. طبق آماری که مربوط به هفته گذشته است تاکنون 11 میلیون و 682 هزار و 493 نفر در مدارس ثبت نام کرد‌ه‌اند که از این تعداد 6 میلیون و 948 هزار و 432 نفر در دوره ابتدایی، دو میلیون و 730 هزار و 735 نفر در دوره متوسطه اول و یک میلیون و 783 هزار و 528 نفر در دوره متوسطه دوم ثبت نام شده‌اند.

زرافشان گفت: 167 هزار و 511 نفر در دوره پیش دبستانی و 52 هزار و 266 هزار نفر در مدارس استثنایی ثبت نام شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس کشور عنوان کرد: این طرح سال گذشته در 5 هزار و 900 مدرسه اجرا شد. دستورالعمل مربوطه با سال تحصیلی 95-94 هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد، در مورد مدارسی که در حال حاضر مجری طرح هستند و چگونگی فعالیت این مدارس و استمرار فعالیت آنها در دستورالعمل مربوطه توضیحاتی ارائه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برنامه تعالی یک برنامه مستمر است به همین جهت مدارسی که سال قبل تحت پوشش بودند امسال ادامه فعالیت می‌دهند و مدارسی که برای سال تحصیلی جدید داوطلب هستند به مجموعه مدارس اضافه می‌شوند. پیش بینی ما این است که امسال نیز 5 هزار و 700 مدرسه به مجموعه این مدارس اضافه شود.

زرافشان تصریح کرد: در دستورالعمل طرح تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرده‌ایم که در شهریورماه یک دوره آموزشی 150 ساعته برای آموزش 150 نفر از مدرسان استانی برگزار شود و دوره آموزشی دیگری نیز برای 150 نفر از مدرسان و ارزیابانی که به ما در زمینه ارزیابی مدارس کمک می‌کردند برگزار شود که در مجموع 300 نفر آموزشهای لازم را دریافت خواهند کرد. طرح تعالی مدیریت مدرسه جای خود را در آموزش و پرورش بازکرده و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است و بسیاری از مدارسی که تحت پوشش این برنامه نیستند داوطلبانه مشغول اجرای آن شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی از آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: برگزاری این آزمون برعهده سازمان سنجش است و با توجه به تجربه این سازمان در برگزاری آزمون‌های استخدامی و همکاری آموزش و پرورش برای تعیین دروس و مداد آموزشی امیدواریم این آزمون به نحو مطلوبی اجرا شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به 85 درصد و پیش نیازهای لازم برای تحقق این موضوع عنوان کرد: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجر به حذف کنکور در 85 درصد ظرفیت‌های دانشگاه ها شود. اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود. همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور به سه روش انجام خواهد دش که روش نخست صرفاً براساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 94، 25 درصد بود و پیش بینی ما این بود که این رقم برای کنکور 95 به 35 درصد افزایش یابد.

زرافشان ادامه داد: روش دوم ورود دانشجو به دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی و آزمون دروس عمومی است و روش سوم سوابق تحصیلی، دروس عمومی و اختصاصی را با یکدیگر مدنظر دارد که در حال حاضر برای دانشگاه‌های دولتی اعمال می‌شود و روش اول که صرفاً تحصیلی است در دانشاه‌ها پیام‌نور، غیردولتی و دانشگاه آزاد اعمال می‌شود.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش طبق توافق با وزارت علوم از چند سال قبل آمادگی لازم را برای این موضوع فراهم کرده و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی امتحانات 4 درس به صورت نهایی برگزار می‌شود همچنین سوابق تحصیلی دانش اموزان موجود است که هر زمان قرار باشد سوابق دروس پیش دانشگاهی نیز اعمال شود آمادگی لازم داریم تا آن را در اختیار سازمان سنجش و وزارت علوم قرار دهیم.

زرافشان ادامه داد: برای کنکور 95 آنچه که آموزش و پرورش پیشنهاد داده که سهم سوابق تحصیلی به 35 درصد برسد که 25 درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و 10 درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در گذشته یک میلیون و 500 داوطلب در کنکور شرکت می‌کردند که این تعداد هم اکنون به حدود 800 هزار نفر رسیده است و این نشان دهنده آن است ک تعداد افراد علاقه مند ورود به دانشگاه کاهش یافته است. 400 هزار دانش آموز پایه سوم در شاخه فنی و حرفه ای و کارودانش تحصیل می‌کنند که پس از فارغ التحصیل شدن یا به بازار کار وارد می‌شوند و یا به مقطع کاردانی دانشگاه ها می‌روند و این افراد از تعداد داوطلبان کنکو حذف شده ‌اند. طبق آنچه که سازمان سنجش اعلام کرده است امسال در رشته ریاضی 120 هزار صندلی خالی وجود داشت. در رشته انسانی تعداد صندلی‌های خالی زیاد بود وتنها در رشته تجربی رقابت برقرار است که از هر دو نفر یک نفر در دانشگاه قبول می‌شود.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم از سال تحصیلی جدید گفت: هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان پایه نهم اجرا خواهد شد و دو مرحله‌ای خواهد بود. همچنین وضعیت ساماندهی رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه در مرحله پایانی است و توافق کلی انجام شده که باید در مراجع بالادستی تصویب شود تا امکان اجرای آن فراهم شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد: به نظر می‌رسد در دوره متوسطه دوم باید تغییری در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس انجام شود. در دوره متوسطه اول تعطیلی پنج شنبه با کاهش ساعات دروس بوده یعنی از 36 ساعت به 30 ساعت رسیده است ولی در دوره متوسطه دوم این اتفاق نیفتاده و ساعت آموزشی از 33 تا 37 ساعت است و طبیعی است که این تعداد ساعت در 5 روز نمی‌گنجد چون به طور متوسط حدود 7 ساعت آموزش در طول روز باید وجود داشته باشد و این قابل اجرا نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: باید یادآوری کنم که هیچ وقت قرار نبوده مدارس پنج شنبه‌ها تعطیل شوند. در آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش آمده است مدارس کشور 6 روز هفته را باز هستند ولی 5 روز اول برای دروسی که در جدول مواد درسی آمده فعالیت می‌کنند و روز پنج شنبه اختصاص به فعالیت‌های فوق برنامه و برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان دارد.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور احکام رتبه بندی معلمان از مهر ماه و روند تدوین شاخص‌های مربوطه گفت: وزارت آموزش و پرورش کار رتبه بندی را به شکل جدی دنبال می‌کند و اگر هم در خصوص رتبه بندی اخباری اعلام می‌شود در برابر پرسش‌هایی است که از مسئولان پرسیده می‌شود. با توجه به فرصت کوتاهی که ما در اختیار داشتیم این برنامه در چند مرحله طراحی شد و به کارگروه دولت برای تایید دستورالعمل ارسال شده و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هر هفته جلساتی در این زمینه دارد تا مصوبه مربوطه را دریافت کند و احکام را در شهریور احکام معلمان صادر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص بحث اعتیاد و مصرف الکل در میان دانش آموزان دبیرستانی عنوان کرد: پاسخ این سوال را باید معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کند اما باید بگویم که این وزارتخانه با تشکیل بخش آسیب‌های اجتماعی در معاونت سلامت به انواع آسیب‌هایی که دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد پرداخته است.

زرافشان عنوان کرد: دفتر بررسی آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارد به این آسیب‌ها بپردازد و جنبه پیشگیرانه را مدنظر داشته باشد البته در بین صاحب نظران در خصوص فراوانی اعتیاد ومصرف الکل در بین دانش آموزان اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی آموزش و پرورش مستقل از این اختلاف نظرها مراقبت‌های لازم را وظیفه خود می‌داند. ممکن است دانش آموزان در بحث اعتیاد و الکل دچار آسیب نباشند اما از اسیب‌های دیگری رنج ببرند به عنوان مثال دانش آموزان طلاق نیاز به رسیدگی دارند یا دانش آموزانی که در مناطق آسیب زا زندگی می‌کنند نیاز به توجه ویژه تری دارند.

وی افزود: آنچه در محیط پیرامونی آموزش و پرورش قرار دارد و باعث می‌شود دانش آموزان تحت تاثیر آن قرار بگیرند در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه است. و در سه بخش انجمن اولیا و مربیان، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی به این آسیب‌ها می‌پردازیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر آمار دختران بازمانده از تحصیل گفت: در آموزش و پرورش ایران آموزش دختران آنگونه که در جهان مطرح است، نیست. حتی سازمان‌های بین المللی مانند یونسکو و یونیسف که در بحث عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش کارهای عمده‌ای انجام داده‌اند از گذشته در رابطه با ایران به این نکته اذعان داشتند که در آموزش و پرورش ایران تفاوت فاحشی در بحث دسترسی به آموزش بین دختران و پسران وجود ندارد.

زرافشان ادامه داد: در دوره ابتدایی تقریبا، دسترسی برابر است و مقدار اندک تفاوت به تفاوت ترکیب جمعیتی کشور مربوط است که در کشور درصد پسران بیشتر از دختران است. در دوره متوسط اول و دوم فاصله بسیار کم است و علت آن ناشی از چند موضوع است به عنوان مثال در بسیاری از روستاهای کوچک امکان تاسیس دبیرستان وجود ندارد.

وی افزود: در پروژه آموزش برای همه برای ایجاد دسترسی به آموزش در دوره متوسط به روش‌های جایگزین اشاره شده است که در آموزش و پرورش ایران از روش‌های جایگزین همچون آموزش از راه دور، مدارس شبانه روزی و روستامرکزی بهره می‌بریم تا دسترسی به آموزش برای دختران و پسران در مناطق محروم و روستایی فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امسال در کارگروهی که برای مناطق محروم تشکیل شده است، معاون مناطق محروم ریاست جمهوری قصد دارد تعدادی ماشین برای روستاها تهیه کند که امکان رفت و آمد به روستا را فراهم کند، مقرر شده است که دانش آموزان در اولویت استفاده از این سرویس‌های رفت و آمد قرار بگیرند.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش ترمیم نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان بیان کرد: با قانون حذف کنکور نمرات نهایی دانش آموزان سهم تاثیرگذاری را در ورود به دانشگاه‌ها دارد. ممکن است بخشی از فارغ التحصیلان که در سالهای گذشته این قانون وجود نداشت نسبت به نمرات امتحانات نهایی خود حساس نبودند به همین دلیل آموزش و پرورش فرصتی را برای جبران و ترمیم نمرات امتحانات نهایی در اختیار آنها قرار داد.

وی عنوان کرد: دروس مربوطه همه دروسی است که امتحانات آنها نهایی است به عنوان مثال در پایه سوم دبیرستان 10 درس در رشته تجربی و انسانی و 11 درس در رشته ریاضی امتحاناتشان به صورت نهایی برگزار می‌شود. دانش آموزانی که در گذشته این دروس را امتحان داده و نمره خوبی را کسب نکردند می‌توانند یک بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند. هردرسی که نمره آن جزو سوابق تحصیلی قلمداد می‌شود می‌تواند جزو دروسی باشد که داوطلب متقاضی شرکت در امتحانات نهایی باشد البته آیین نامه مربوطه در این زمینه باید تنظیم و تصویب شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص تقسیم عادلانه امکانات آموزشی و توجه به مدارس روستایی گفت: تقسیم عادلانه امکانات آموزشی به معنای تقسیم مساوی نیست بلکه با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و متناسب با این شرایط باید به دانش آموزان خدمات لازم را ارائه دهیم. این طبیعی است که نمی‌توانیم امکانات شهر تهران را به یک روستا ببریم چرا که روستا اقتضائات خاص خودرا دارد. اما باید بتوانیم برای دانش آموزان روستایی امکانات آموزشی را فراهم کنیم.

زرافشان عنوان کرد: آموزش و پرورش از گذشته‌های دور در خصوص دسترسی عادلانه به آموزش اقداماتی را انجام داده است به عنوان مثال اولین گام در دهه شصت قانون مدارس غیردولتی برای ارائه خدمات به دانش آموزان مستعد مناطق محروم بود که این قانون کمک کرد دانش آموزان مستعد این مناطق از آموزش خوب همراه با کیفیت بهره مند شوند. در همان سالها با توجه به اینکه برخی از روستاها با مدرسه فاصله داشتند و امکان تاسیس یک مدرسه برای همه روستاها نبود اقدام به ساخت مدارس روستامرکزی کردیم.

وی افزود: براین اساس یک روستا را انتخاب کردیم و با امکان رفت و آمد برای دانش آموزان این امکان را فراهم کردیم که بتوانند به مدارس روستامرکزی امده و عصرها به خانه خود بازگردند. تاسیس مدارس شبانه روزی نیز از سایر اقداماتی بود که برای دسترسی دانش اموزان روستایی به آموزش انجام شد و در سالهای اخیر بحث آموزش از راه دور به این مجموعه اضافه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در وزارت آموزش و پرورش برای تقسیم عادلانه امکانات آموزشی قدم‌های خوبی را برداشته‌ایم هرچند که ممکن است این قدم‌ها کافی نباشد و اقدامات بیشتری انجام دهیم.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص تراکم بالای دانش آموزان در کلاسهای درس افزود: امسال موفق شدیم نسخه تحت وب سامانه بکفا را تهیه کنیم و سامانه قبلی استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: قبلاً نیز در دستورالعمل ساماندهی سقفی را برای تشکیل کلاس های درس تعیین می‌کردیم اما چون در سامانه بکفای قبلی امکان کنترل این موضوع وجود نداشت در برخی مواقع مناطق اقدام به تشکیل کلاس درس با بیش از سقف موجود می‌کردند اما امسال در سامانه جدید وقتی کلاس بندی انجام می‌شود فقط به مدرسه اجازه داده می‌شود که در حد آنچه که در سامانه اعلام شده به کلاس دانش آموز اختصاص دهد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به بحث تراکم نیرو در دوره متوسطه امسال آموزش و پرورش می‌تواند کلاس‌ها را با ظرفیت کمتری تشکیل دهد.

زرافشان در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش واقعا با نیروی مازاد روبه رو است عنوان کرد: این نکته بدیهی است که در آموزش و پرورش نیروی مازاد داریم. چرا که توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش متناسب با سه عامل جنسیت، رشته و منطقه اتفاق نمی‌افتد به عنوان مثال در تهران بیش از 80 درصد معلمان را زنان تشکیل می‌دهند. به طور طبیعی در این وضعیت جنسیت زن در شهر تهران نیروی مازاد داریم و در جنسیت مرد با کمبود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله استخدام‌های بی‌رویه‌ای که در آموزش و پرورش انجام شده است. به عنوان مثال هم کانون آموزش و پرورش در جنسیت زن در بسیاری از نقاط کشور دچار اضافه نیرو است و بازهم قرار است نیروهای جدیدی استخدام شوند که این به بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیش از گذشته دامن خواهد زد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص توزیع متوازن رشته‌ها و تمایل بیشتر دانش آموزان به رشته تجربی گفت: با توجه به مواد 96 تا 100 آیین نامه آموزش دوره متوسطه تعیین میزان و سهم رشته‌ها وظایف ادارات کل آموزش و پرورش است اما در مورد فرم هدایت تحصیلی پیشنهاد تغییر این فرم را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم و منتظر اقدام لازم در این زمینه هستیم.

زرافشان بیان کرد: به طور قطع تغییر فرم هدایت تحصیلی کار توزیع دانش آموزان در شاخه‌ها و رشته‌ها را با توجه به 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات منطقی می‌کند و برای خانواده‌ها و دانش آموزان راهگشاتر خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ضرورت تجدید نظر اساسی در ساماندهی و بازتوزیع مناسب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: استقرار پایه نهم می‌توانست یک تهدید برای آموزش و پرورش باشد اما آن را تبدیل به فرصت کردیم و یک بار به طور کامل سه دوره تحصیلی را با یکدیگر ساماندهی کردیم از این طریق به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیروهای مازاد که در بخش‌های مختلف داشتیم سامان ببخشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ساماندهی اساسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به این موضوع برمی‌گردد که اجازه داده شود جذب نیرو و ساماندهی آن صرفاً براساس نیاز آموزش و پرورش و از دخالت عوامل بیرونی در این زمینه خودداری شود تا آموزش و پرورش در مناطق و جنسیتی که نیاز دارد از نیروها استفاده کند. جهت گیری وزیر آمزوش و پرورش این است که بتوانیم تناسبی بین تعداد فرهنگیان و دانش آموزان داشته باشیم و نسبتی که امروز به ازای 11 دانش آموز یک معلم داریم معقول‌تر شود به گونه‌ای که به ازای هر 15 دانش آموز یک معلم داشته باشیم.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهر

 



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

شنبه  31 مرداد 1394 

محمد حسین کفراشی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته برای مدارس شاهد در طی سال تحصیلی جدید گفت:در حال حاضر ثبت نام دانش‌آموزان ابتدایی و پایه هفتم به طور کامل انجام شده است که بعد از ثبت نام و تطبیق مدرک، اسامی در سامانه سناد ثبت می‌شوند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه مدیران موظفند تا توانمندی‌های دانش‌آموزان را شناسایی کنند، تصریح کرد: دانش‌آموزان در مدارس شاهد به دلیل امتیازات ایثارگری ورود پیدا کرده‌اند و از لحاظ سطح علمی هماهنگ نیستند، بنابراین لزوم کلاس‌های جبرانی و فوق برنامه ضرورت می‌یابد.

کفراشی خاطر نشان کرد: بر اساس فعالیت‌های آموزشی و پرورشی که در مدارس شاهد انجام شده است از نظر قبولی در امتحانات بعد از مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، در رتبه سوم قرار دارد.

مدیر کل امور شاهد ایثارگران گفت: برنامه کلاس‌های فوق برنامه و جبرانی دو تا چهار ساعت مازاد بر برنامه‌های درسی سایر موارد است که هزینه‌ی کلاس‌های جبرانی توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخته می‌شود و هزینه کلاس‌های فوق برنامه که شامل برنامه‌های آموزشی و پرورشی است توسط خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

مسابقات ویژه‌ مدارس شاهد

کفراشی در خصوص مسابقات فرهنگی –هنری مدارس شاهد بیان کرد:مسابقه‌ای با نام مطالعه و تحقیق هر سال در مدارس شاهد برگزار می‌شود، این مسابقه تحت عناوینی بنابر مقتضیات زمانی و همچنین با رویکرد فرهنگ ایثار و شهادت انجام می‌شود و هدف از این طرح تربیت دانش‌آموزانی علاقمند به روحیه پژوهش است.

 

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

 



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

مشکل یادگیری درس ریاضی در دانش آموزاندانش آموز و یا فردی که این مشکل را دارد برای مدتی همه راه ها و روش ها را برای موفقیت در سطوح دیگر ریاضی به کار می برد اما این موفقیت ها موقتی است زیرا وی تلاش فراوان و وقت زیادی را صرف آن می کند ولی موفق نمی شود.

با این وجود وی نا امید شده و نمی تواند مشکل خود را حل کند و از این واقعیت که چگونه می تواند موانع را از سر راه خود بردارد، عصبانی می شود.

زیرا او مطالب ریاضی را خیلی خوب درک می کند ولی در هنگام توضیح دادن ناتوان است. در اینجاست که می بایستی به وی کمک شود. این مشکلات سد راهی به سوی آینده شغلی اوست.

وی از آرزوهایش در خصوص مدیریت، پزشکی، مهندسی و...می گذرد. این افراد شکست را نمی پذیرند و تلاش می کنند که مطالب را بهتر فرا بگیرند. آن ها مطمئن هستند که استعداد خوبی برای غلبه بر مشکلات دارند. فراموش نکنیم که شکست در ریاضی باعث اضطراب ریاضی می شود. زیرا در صورت شکست در ریاضی و اضطراب آن، ممکن است بسیاری از فرصت های شغلی را از دست بدهند.

نشانه های اختلال در حساب

ممکن است دچار آسیب خفیف مغزی باشند.

در دقت بینایی و شنوایی و حافظه بینایی و شنوایی ضعیف هستند

ناهماهنگی در محاسبه جمع و تفریق و ضرب و تقسیم دارند.

ضعف درتمرینات ریاضی.

دستپاچگی و یا ضعف در شمارش پول.

ناتوانی در جا به جایی اعداد به صورت ذهنی.

وارونه خوانی اعداد و یا حذف نمودن آن ها.

ناتوانی و یا ضعف در واریز کردن پول به حساب دیگران.

ضعف در استفاده از دسته چک و یا حساب بانکی مشترک.

چون از عهده این کار بر نمی آیند و نمی دانند که چقدر باید به حساب اضافه نموده و یا از آن برداشت کنند.

در ثبت حساب های مربوط به بدهکار و بستانکار مشکل دارند.

تفکر سرمایه گذاری ندارند.

در هندسه، فرمول ها، و ترتیب اعداد مشکل دارند.

حافظه بلند مدت آن ها دچار مشکل است.

شکست در آزمون های مربوط به ریاضی.

این افراد در اجرای نت های موسیقی نیز مشکل دارند.

در تجسم فضایی و درک کلی مطالب و یا تصاویر و شناخت زمان (روز-ماه-سال-هفته-دقیقه و...) دچار مشکل هستند.

در تشخیص موقعیت های مختلف جغرافیایی مانند:

استان ها، کشورها، شهرها، اقیانوس ها، جهات اصلی و فرعی، خیابان ها و... گیج می شوند.

اغلب اوقات گم می شوند زیرا قادر به پیدا کردن آدرس نیستند.

مضطرب، بی دقت و حواسپرت هستند.

هنگام قرار گرفتن در ورزش های گروهی آشفته می شوند.

با وجود قدرت بدنی خوب، ممکن است تعادل خوبی نداشته باشند و در تمریناتی مانند: ایروبیک، تمرینات ورزشی، رقص، شطرنج، بولینگ، فوتبال، بسکتبال و... مشکل دارند.

حافظه خوبی برای کپی کردن دارند.

می توانند آثار هنری خوبی خلق کنند.

در ثبت و یاد آوری اطلاعات تاریخی مشکل دارند.

در تشخیص اسامی و چهره ها ضعیف می باشند.

در آمار و احتمالات ضعیف هستند.

در اکثر زمینه های علمی، استعداد خوبی دارند و موفق عمل می کنند.

آن ها می توانند مطالب را بخوانند، آن ها را درک کنند و مسائل را حل نمایند اما این فقط برای چند لحظه و یا چند ساعت است و موقتی است.

گاهی فراموشکار می شوند.

راه حل

در ورقه ریاضی، جای کافی برای نوشتن اعداد و حساب کردن به آن ها بدهید.

فرصت بیشتری برای حل تمرینات برای آن ها در نظر بگیرید.

بگذارید روی هر مسئله بخوبی فکر کنند و اشتباهات خود را اصلاح نمایند.

مسائل را به صورت واضح و با بیانی ساده تر مطرح نمایید تا سردرگم نشوند.

مهارت های آن ها را در نظر بگیرید و نقاط ضعف و قوت آنان را بشناسید.

به آن ها فرصت دهید تا تمرینات را در حضور شما انجام دهند و آن ها را چک کنید.

آن ها را از شکست نترسانید.

صبر و شکیبایی نشان دهید.

به آن ها اجازه مرور تمرینات را بدهید.

از آن ها بخواهید مطالب و مسئله ها را تمرین و تکرار کنند.

اعداد بزرگ در ذهن آن ها نمی ماند. لطفا از ارقام کوچکتر و کمتر استفاده کنید.

در بین دانش آموزان رقابت سالم ایجاد کنید.

آن ها را برای درس جدید آماده کنید و اشکالات و ضعف آن ها در دروس قبلی را برطرف نمایید.

آموزش ناکافی ممکن است او را از ادامه تحصیل باز دارد و یا از ورود به رشته های مربوط به تکنولوژی محروم نماید.

ولخرج هستند زیرا نمیدانند که چگونه و به درستی از پول استفاده کنند.

نوابغی که اختلال حساب داشته اند.

در دوران کودکی و در کودکان مشهور و نوابغ هم ناهماهنگی هایی در رشد وجود داشته است.

انیشتین تا سن 4 سالگی نمی توانسته صحبت کند و در ریاضیات مشکل داشته است.

توماس ادیسون تا سن 9 سالگی خواندن را یادنگرفت.

مشکل یادگیری درس ریاضی در دانش آموزان

 

منبع دریافت این مطلب : تبیان

 

 



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

شنبه  31 مرداد 1394 

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، به گفته معاون توسعه پشتیبانی و برنامه ریزی آموزش و پرورش مازندران با اشاره به توزیع کتابهای درسی دانش آموزان دوره های پایه ابتدایی / پیش دانشگاهی و فنی حرفه ای کار و دانش گفت: از فردا کار توزیع کتابها آغاز می شود.

نیکزاد با بیان اینکه از 39 عنوان کتاب دوره ابتدائی 2 عنوان کتاب چاپ نشده افزود: کتابهای دوره پیش دانشگاهی نیز با ثبت نام دانش آموزان در سیستم آموزشی قابل دریافت است.

او به چاپ کامل کتابهای عمومی دوره فنی و حرفه ای کارو دانش اشاره و ادامه داد: 99 درصد کتابهای تخصصی این دوره را نیز این مرحله توزیع خواهیم کرد.

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

 



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

جمعه 30 مرداد 1394

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس و با اشاره به اینکه امکان تحصیل کودکان و نوجوانان در مدارس فراهم است، اظهار داشت: اگر هیچ دلیل منطقی برای فرستادن کودک به مدرسه نباشد بر اساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان آن خانواده را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

وی افزود: اگر کسی از تشکلات غیردولتی و موسسات خیریه دانش‌آموز بازمانده از تحصیلی را سراغ دارد که اولیا اجازه مدرسه رفتن کودک را نمی‌دهد، اطلاع دهند.

دیمه‌ور ادامه داد: بنا بر وظیفه شرعی، ملی و قانونی هر کدام از شهروندان این کشور وظیفه داریم که این کار را انجام دهیم تا کودکان بتوانند شرایط تحصیل را داشته باشند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در طول سال تحصیلی گذشته 35 هزار نفر از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه بازگشته شدند، خاطرنشان کرد: هر کسی که خانواده‌ای را می شناسد و آن خانواده دانش‌آموز را از رفتن به مدرسه منع می‌کند، حتماً به ادارات آموزش و پرورش اطلاع دهند و قول می‌دهیم این موارد را پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: آموزش امروز یک وسیله برای فقرزدایی در زمینه مسائل اجتماعی و دیگر موارد است و بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه از سوی افرادی که ترک تحصیل کرده‌ و بازمانده از تحصیل هستند اتفاق می‌افتد.

دیمه‌ور تاکید کرد: اگر خانواده‌ای در کشور باشد که اجازه رفتن به مدرسه از سوی خانواده وی داده نمی‌شود، حتما معرفی کنند تا این موضوع را پیگیری کنیم.

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری تسنیم

 



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

 جمعه 30 مرداد 1394

به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری اسلامشهر، امیراله حقیقی که در جلسه شورای آموزش و پرورش سخن می گفت، ضمن گرامیداشت دهه کرامت و تبریک بمناسبت در پیش رو بودن هفته دولت، از حضور گسترده و استقبال چشم گیر اقشار مختلف مردم، بویژه فرهنگیان از رییس جمهور کشورمان و کاروان تدبیر و امید قدردانی کرد.

وی سفر رییس جمهور به شهرستان اسلامشهر را دارای خیر و برکات فراوان عنوان کرد و افزود: عمده برنامه این سفر در شهرستان اسلامشهر متمرکز بود و بخش اعظم مصوبات و اعتبارات اختصاص یافته نیز به این شهرستان اختصاص دارد.

حقیقی با بیان اینکه برخلاف دولت های گذشته، پروژه هایی که دولت تدبیر و امید آنها را آغاز می کند، تا پایان عمر سال 95 به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد هستیم بیش از 140 پروژه نیمه تمام از دولت قبل در شهرستان باقی مانده که اگر 15 سال کل بودجه شهرستان را به آنها اختصاص دهیم، باز هم به بهره برداری نخواهد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمک های قابل توجه شهرداری و شورای اسلامی شهر اسلامشهر به مجموعه آموزش و پرورش، خواستار تداوم این همراهی ها شد و گفت: با توجه به در پیش بودن آغاز سال تحصیلی جدید همه ادارات و دستگاههای شهرستان، آموزش و پرورش را در استقبال و میزبانی هرچه بهتر از دانش آموزان شهرستان یاری دهند.

فرماندار اسلامشهر،مشارکت اولیاء در رسیدگی به امور مدارس را یک اصل مهم و اساسی در آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: مشارکت فعال اولیاء دانش آموزان می تواند بسیاری از مشکلات مدارس را برطرف کند.

وی همچنین بر لزوم پیگیری جهت شناسائی و برنامه ریزی برای نقاطی که ممکن است در آینده با کمبود مدرسه مواجه شوند، تاکید کرد و گفت: باید از هم اکنون پیگیری های لازم برای تامیین زمین مورد نیاز برای احداث مدارس جدید در مناطق مورد نیاز صورت گیرد.

شایان ذکر است ،در بخش دیگری از این جلسه حجت الاسلام نوروزی امام جمعه شهرستان اسلامشهر نیز در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت ،شهیدان رجائی و باهنر، خواستار مشارکت عالی ارگانها و ادارات شهرستان اسلامشهر در ارائه گزارش عملکرد خود در هفته دولت به مردم شد.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پانا

 



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

جمعه 30 مرداد 1394 

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی ایسنا، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که به صورت مجازی با اصحاب رسانه برگزار شد در پاسخ به سوالی در خصوص طرح مجلس برای جذب پیش‌دبستانی‌ها و استفاده از آنها به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش، اظهار داشت: مصوبه مجلس در مورد استخدام پیش‌دبستانی‌ها طبیعتاً با توجه به توزیع نمابع انسانی در آموزش و پرورش و نیاز این وزارتخانه نسبت به جنسیت و رشته نیروهای انسانی است.

وی افزود: پیش دبستانی‌ها اگر قرار باشد در آموزش و پرورش مشغول به خدمت شوند باید در همان بخشی که قبلاً در آن حوزه تدریس می‌کردند، مشغول خدمت شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه که امروز تحت عنوان ساماندهی در آموزش و پرورش مدنظر است ساماندهی نیروهای موظف و رسمی در دوره دوم، دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی است.

زرافشان در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت نامناسب مدارس شبانه روزی به ویژه در بحث تغذیه و مسائل بهداشتی و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حمایت بیشتر از این مدارس، عنوان کرد: مدارس شبانه روزی یکی از راه‌حل‌های دسترسی به آموزش است. آموزش و پرورش می‌تواند دو راه را در این زمینه دنبال کند. نخست آنکه از طریق مدارس شبانه روزی امکان تحصیل را برای دانش آموزان مناطق محروم فراهم کند یا با توجه به اینکه امکان تاسیس دبیرستان در مناطق روستایی کم جمعیت وجود ندارد دانش آموزان از تحصیل محروم شوند.

وی افزود: آنچه در مدارس شبانه روزی وجود دارد دچار کاستی است، مورد تایید وزارت آموزش و پرورش است اما شرایط موجود از ترک تحصیل دانش اموزان مناسب‌تر است. در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به مدارس شبانه روزی صورت گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر تخصیص 7 میلیارد تومان برای برطرف کردن کاستی‌های موجود در مدارس شبانه روزی، امسال با همراهی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در فصل تابستانی وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس و تجهیزات تکمیل شود.با گزارشی که در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، کارگروه ویژه‌ای برای مناطق محروم و بخصوص نیازهای مدارس شبانه روزی با حضور تمام دستگاه‌هایی که به خدمات رسانی در این مشغول هستند به ریاست وزیر‌آموزش و پرورش و دبیری آقای رضوی معاون مناطق محروم ریاست جمهوری تشکیل شد که در این جلسه توجه ویژه به مدارس شبانه روزی از جمله بحث تغذیه آنها صورت گرفته است.

زرافشان ادامه داد: در بحث تغذیه سازمان بهزیستی کمک‌هایی را به مدارس شبانه روزی می‌کند و مرکز آموزش خدمات علمی رزمندگان نیز سال گذشته برای کیفیت بخشی به این مدارس حمایت‌هایی داشت هاست و امسال یک زیرمجموعه در مجموعه خیرین مدرسه ساز تحت عنوان مجمع خیرین مدارس شبانه روزی تشکیل خواهد شد که این خیران به مدارس شبانه روزی رسیدژی خواهند کرد.

وی گفت: در طول دوسالی که در معاونت آموزش متوسطه حضور داشتم از مدارس شبانه روزی بازدید کرده‌ام و هفته گذشته نیز از یکی از دبیرستان‌های شبانه روزی دخترانه در استان خراسان جنوبی بازدید کرده و از وضعیت خوابگاه دانش آموزان، امکانات تغذیه‌ای، آموزشی و تربیتی آنها مطلع شدم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در مدارس شبانه روزی با تلاش مدران شرایط مناسبی برای اسکان دانش آموزان فراهم می‌شود اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که برای برطرف کردن آن مشارکت همه جانبه نیاز است.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مازادشدن معلمان متوسطه و کوچ اجباری آنها به دوره ابتدایی عنوان کرد: یکی از نکاتی که به عنوان واقعیت آموزش و پرورش باید به آن توجه وشد پیامدی است که با استقرار ساختار 6.3.3 ایجاد شده است. در طول سه سال گذشته با اضافه شدن پایه ششم مشکلی که امروز در دوره دوم متوسطه را داریم، در دوره اول متوسطه داشتیم. زمانیکه پایه ششم به پایه ابتدایی اضافه شد ورودی به دوره متوسطه اول را نداشتیم و معلمانی که در متوسطه اول مشغول به تدریس بودند و حدود یک میلیون دانش آموز را آموزش می‌دادند که در مجموع حدود 48 هزار معلم را تشکیل می‌دادند، فرصت کاری خود را از دست می‌دادند.

وی افزود: آموزش و پرورش برای اینکه بتواند از ظرفیت این معلمان استفاده کند و کمبود شدید نیروی انسانی که در دوره ابتدایی وجود داشت را برطرف کنند، ساماندهی دوره اول متوسطه و ابتدایی را با هم انجام داد و بخشی از نیروهای متوسط اول را به دوره ابتدایی فرستاد البته همان زمان بخشی از نیروهای متوسط دوم نیز به دوره ابتدایی اعزام شدند و این گروه افرادی بودند که علاقه مند بودند از این فرصت استفاده کنند برای اینکه مشکل خود را برای نقل و انتقال حل کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: درسال تحصیلی 94-95 این مسئله مجدد تکرار خواهد شد به این معنا که پایه نهم در دوره اول متوسطه را خواهیم داشت و به ازای آن ورودی به دوره دوم متوسطه را نداریم

یعنی همکارانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند فرصت کاری خود را از دست خواهند داد. دانش آموز در پایه نهم نیاز به معلم دارند بنابرین آموزش و پرورش از این فرصتی که فراهم شده ابتدا به ساماندهی معلمان در دوره دوم متوسطه پرداخته و افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند در این دوره مشغول به تدریس می‌شوند.

زرافشان اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوره دوم متوسط بحث پرداخت اضافه تدریس را داریم طبیعتا بخشی از معلمان متوسطه دوم جایگزین معلمان حق التدریسی خواهند شد و هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آنها را در دوره متوسط اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول در صورتی که بازهم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده استفاده خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: معلمان متوسطه که در دوره ابتدایی ساماندهی می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند. برای آموزش این معلمان برنامه ریزی شده است و برای ساماندهی آنها از یک سال گذشته اقدامات جدی در سطح استان‌ها صورت گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی مشخص است. دوره های آموزش در استان‌ها آغاز شده تا معلمان بتوانند با آمادگی لازم در کلاس‌های درس حضور یابند و بتوانیم شاهد آموزش همراه با کیفیت باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت ثبت نام در مدارس عنوان کرد: امسال استقبال برای انجام ثبت نامه در مدارس نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. طبق آماری که مربوط به هفته گذشته است تاکنون 11 میلیون و 682 هزار و 493 نفر در مدارس ثبت نام کرد‌ه‌اند که از این تعداد 6 میلیون و 948 هزار و 432 نفر در دوره ابتدایی، دو میلیون و 730 هزار و 735 نفر در دوره متوسطه اول و یک میلیون و 783 هزار و 528 نفر در دوره متوسطه دوم ثبت نام شده‌اند.

زرافشان گفت: 167 هزار و 511 نفر در دوره پیش دبستانی و 52 هزار و 266 هزار نفر در مدارس استثنایی ثبت نام شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس کشور عنوان کرد: این طرح سال گذشته در 5 هزار و 900 مدرسه اجرا شد. دستورالعمل مربوطه با سال تحصیلی 95-94 هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد، در مورد مدارسی که در حال حاضر مجری طرح هستند و چگونگی فعالیت این مدارس و استمرار فعالیت آنها در دستورالعمل مربوطه توضیحاتی ارائه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برنامه تعالی یک برنامه مستمر است به همین جهت مدارسی که سال قبل تحت پوشش بودند امسال ادامه فعالیت می‌دهند و مدارسی که برای سال تحصیلی جدید داوطلب هستند به مجموعه مدارس اضافه می‌شوند. پیش بینی ما این است که امسال نیز 5 هزار و 700 مدرسه به مجموعه این مدارس اضافه شود.

زرافشان تصریح کرد: در دستورالعمل طرح تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرده‌ایم که در شهریورماه یک دوره آموزشی 150 ساعته برای آموزش 150 نفر از مدرسان استانی برگزار شود و دوره آموزشی دیگری نیز برای 150 نفر از مدرسان و ارزیابانی که به ما در زمینه ارزیابی مدارس کمک می‌کردند برگزار شود که در مجموع 300 نفر آموزشهای لازم را دریافت خواهند کرد. طرح تعالی مدیریت مدرسه جای خود را در آموزش و پرورش بازکرده و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است و بسیاری از مدارسی که تحت پوشش این برنامه نیستند داوطلبانه مشغول اجرای آن شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی از آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: برگزاری این آزمون برعهده سازمان سنجش است و با توجه به تجربه این سازمان در برگزاری آزمون‌های استخدامی و همکاری آموزش و پرورش برای تعیین دروس و مداد آموزشی امیدواریم این آزمون به نحو مطلوبی اجرا شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص فزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به 85 درصد و پیش نیازهای لازم برای تحقق این موضوع عنوان کرد: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجر به حذف کنکور در 85 درصد ظرفیت‌های دانشگاه ها شود. اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود. همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور به سه روش انجام خواهد دش که روش نخست صرفاً براساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 94، 25 درصد بود و پیش بینی ما این بود که این رقم برای کنکور 95 به 35 درصد افزایش یابد.

زرافشان ادامه داد: روش دوم ورود دانشجو به دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی و آزمون دروس عمومی است و روش سوم سوابق تحصیلی، دروس عمومی و اختصاصی را با یکدیگر مدنظر دارد که در حال حاضر برای دانشگاه‌های دولتی اعمال می‌شود و روش اول که صرفاً تحصیلی است در دانشاه‌ها پیام‌نور، غیردولتی و دانشگاه آزاد اعمال می‌شود.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش طبق توافق با وزارت علوم از چند سال قبل آمادگی لازم را برای این موضوع فراهم کرده و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی امتحانات 4 درس به صورت نهایی برگزار می‌شود همچنین سوابق تحصیلی دانش اموزان موجود است که هر زمان قرار باشد سوابق دروس پیش دانشگاهی نیز اعمال شود آمادگی لازم داریم تا آن را در اختیار سازمان سنجش و وزارت علوم قرار دهیم.

وی ادامه داد: برای کنکور 95 آنچه که آموزش و پرورش پیشنهاد داده که سهم سوابق تحصیلی به 35 درصد برسد که 25 درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و 10 درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در گذشته یک میلیون و 500 داوطلب در کنکور شرکت می‌کردند که این تعداد هم اکنون به حدود 800 هزار نفر رسیده است و این نشان دهنده آن است ک تعداد افراد علاقه مند ورود به دانشگاه کاهش یافته است. 400 هزار دانش آموز پایه سوم در شاخه فنی و حرفه ای و کارودانش تحصیل می‌کنند که پس از فارغ التحصیل شدن یا به بازار کار وارد می‌شوند و یا به مقطع کاردانی دانشگاه ها می‌روند و این افراد از تعداد داوطلبان کنکو حذف شده ‌اند. طبق آنچه که سازمان سنجش اعلام کرده است امسال در رشته ریاضی 120 هزار صندلی خالی وجود داشت. در رشته انسانی تعداد صندلی‌های خالی زیاد بود وتنها در رشته تجربی رقابت برقرار است که از هر دو نفر یک نفر در دانشگاه قبول می‌شود.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم از سال تحصیلی جدید گفت: هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان پایه نهم اجرا خواهد شد و دو مرحله‌ای خواهد بود. همچنین وضعیت ساماندهی رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه در مرحله پایانی است و توافق کلی انجام شده که باید در مراجع بالادستی تصویب شود تا امکان اجرای آن فراهم شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد: به نظر می‌رسد در دوره متوسطه دوم باید تغییری در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس انجام شود. در دوره متوسطه اول تعطیلی پنج شنبه با کاهش ساعات دروس بوده یعنی از 36 ساعت به 30 ساعت رسیده است ولی در دوره متوسط دوم این اتفاق نیفتاده و ساعت آموزشی از 33تا 37 ساعت است و طبیعی است که این تعداد ساعت در 5 روز نمی‌گنجد چو نبه طور متوسط حدود 7 ساعت آموزش در طول روز باید وجود داشته باشد و این قابل اجرا نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: باید یادآوری کنم که هیچ وقت قرار نبوده مدارس 5 شنبه‌ها تعطیل شوند. در آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش آمده است مدارس کشور 6 روز هفته را باز هستند ولی 5 روز اول برای دروسی که در جدول مواد درسی امده فعالیت می‌کنند و روز پنج شنبه اختصاص به فعالیت‌های فوق برنامه و برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان دارد.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور احکام رتبه بندی معلمان از مهرماه و روند تدوین شاخص‌های مربوطه گفت: وزارت آموزش و پرورش کار رتبه بندی را به شکل جدی دنبال می‌کند و اگر هم در خصوص رتبه بندی اخباری اعلام می‌شود در برابر پرسش‌هایی است که از مسئولان پرسیده می‌شود. با توجه به فرصت کوتاهی که ما در اختیار داشتیم این برنامه در چند مرحله طراحی شد و به کارگروه دولت برای تایید دستورالعمل ارسال شده و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هر هفته جلساتی در این زمینه دارد تا مصوبه مربوطه را دریافت کند و احکامو در شهریور احکام معلمان صادر کند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جذب 1800 استادکار در استخدام اخیر آموزش و پرورش و تدابیر این وزارتخانه برای توجه به کیفیت و تجهیزات هنرستان‌ها گفت: در هنرستان‌ها برخی افراد نقش چشمگیری دارند که می‌توان به استادکارها و سرپرستان بخش که مسئول بخش عملی و مهارتی آموزش‌ها در هنرستان‌ها هستند، اشاره کرد. آموزش هنرستانی برای اینکه دارای کیفیت باشد باید به شکل عملی و مهارتی ارائه شود. هنر آموزان مباحث را به صورت نظری مطرح می‌کنند اما این بحث‌ءها باید در کارگاه به شکل عملی ارائه شود که استادکاران این مسئولیت را برعهده دارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چند سال بود که جذب استادکار در آموزش و پرورش نداشتیم اما از طریق آزمون استخدامی 1800 استادکار برای هنرستان‌ها جذب خواهند شد که مطمئنم با ورود آنها به هنرستان‌ها کیفیت آموزش‌هیا فنی و حرفه‌ای ارتقا می‌یابد. در زمینه تجهیز هنرستان‌ها امسال در ردیف بودجه‌های مصوب ردیف مستقلی در این زمینه داریم که سال گذشته بودجه این ردیف 26 میلیارد تومان بود که با افزایش 40 درصدی امسال به 36 میلیارد تومان می‌رسد، امیدورایم قبل از شروع سال تحصیلی این اعتبار در اختیار هنرستان‌ها قرار بگیرد.

زرافشان بیان کرد: با توجه به کاهش یک پایه در دوره دوم متوسط از شاخه نظری و افزایش یک پایه به آموزش‌هیا مهارتی، سیاستی را که در وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم این است که در طول سالهای آینده بیشتر ظرفیت سازمان نوسازی مدارس را در دوره دوم متوسطه به تاسیس و راه اندازی هنرستان‌های جدید و تجهیز هنرستان‌ها موجود اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: برای توجه به مهارت استادکاران جذب شده در آموزش و پرورش باید اعلام کنم که آزمون استخدامی آموزش و پرورش دو مرحله‌ای است که یک بخش آن مربوط به دانش عملی است و آموزش و پرورش سوالاتی را در این زمینه پینشهاد داده و بخشی دیگر مصاحبه است که از طریق آن تخصص افراد تایید می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص بحث اعتیاد و مصرف الکل در میان دانش آموزان دبیرستانی عنوان کرد: پاسخ این سوال را باید معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کند اما باید بگویم که این وزارتخانه با تشکیل بخش آسیب‌های اجتماعی در معاونت سلامت به انواع آسیب‌هایی که دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد پرداخته است.

زرافشان عنوان کرد: دفتر بررسی آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارد به این آسیب‌ها بپردازد و جنبه پیشگیرانه را مدنظر داشته باشد البته در بین صاحب نظران در خصوص فراوانی اعتیاد ومصرف الکل در بین دانش آموزان اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی آموزش و پرورش مستقل از این اختلاف نظرها مراقبت‌های لازم را وظیفه خود می‌داند. ممکن است دانش آموزان در بحث اعتیاد و الکل دچار آسیب نباشند اما از اسیب‌های دیگری رنج ببرند به عنوان مثال دانش آموزان طلاق نیاز به رسیدگی دارند یا دانش آموزانی که در مناطق آسیب زا زندگی می‌کنند نیاز به توجه ویژه تری دارند.

وی افزود: آنچه در محیط پیرامونی آموزش و پرورش قرار دارد و باعث می‌شود دانش آموزان تحت تاثیر آن قرار بگیرند در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه است. و در سه بخش انجمن اولیا و مربیان، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی به این آسیب‌ها می‌پردازیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر آمار دختران بازمانده از تحصیل گفت: در آموزش و پرورش ایران آموزش دختران آنگونه که در جهان مطرح است، نیست. حتی سازمان‌های بین المللی مانند یونسکو و یونیسف که در بحث عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش کارهای عمده‌ای انجام داده‌اند از گذشته در رابطه با ایران به این نکته اذعان داشتند که در آموزش و پرورش ایران تفاوت فاحشی در بحث دسترسی به آموزش بین دختران و پسران وجود ندارد.

زرافشان ادامه داد: در دوره ابتدایی تقریبا، دسترسی برابر است و مقدار اندک تفاوت به تفاوت ترکیب جمعیتی کشور مربوط است که در کشور درصد پسران بیشتر از دختران است. در دوره متوسط اول و دوم فاصله بسیار کم است و علت آن ناشی از چند موضوع است به عنوان مثال در بسیاری از روستاهای کوچک امکان تاسیس دبیرستان وجود ندارد.

وی افزود: در پروژه آموزش برای همه برای ایجاد دسترسی به آموزش در دوره متوسط به روش‌های جایگزین اشاره شده است که در آموزش و پرورش ایران از روش‌های جایگزین همچون آموزش از راه دور، مدارس شبانه روزی و روستامرکزی بهره می‌بریم تا دسترسی به آموزش برای دختران و پسران در مناطق محروم و روستایی فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امسال در کارگروهی که برای مناطق محروم تشکیل شده است، معاون مناطق محروم ریاست جمهوری قصد دارد تعدادی ماشین برای روستاها تهیه کند که امکان رفت و آمد به روستا را فراهم کند، مقرر شده است که دانش آموزان در اولویت استفاده از این سرویس‌های رفت و آمد قرار بگیرند.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش ترمیم نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان بیان کرد: با قانون حذف کنکور نمرات نهایی دانش آموزان سهم تاثیرگذاری را در ورود به دانشگاه‌ها دارد. ممکن است بخشی از فارغ التحصیلان که در سالهای گذشته این قانون وجود نداشت نسبت به نمرات امتحانات نهایی خود حساس نبودند به همین دلیل آموزش و پرورش فرصتی را برای جبران و ترمیم نمرات امتحانات نهایی در اختیار آنها قرار داد.

وی عنوان کرد: دروس مربوطه همه دروسی است که امتحانات آنها نهایی است به عنوان مثال در پایه سوم دبیرستان 10 درس در رشته تجربی و انسانی و 11 درس در رشته ریاضی امتحاناتشان به صورت نهایی برگزار می‌شود. دانش آموزانی که در گذشته این دروس را امتحان داده و نمره خوبی را کسب نکردند می‌توانند یک بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند. هردرسی که نمره آن جزو سوابق تحصیلی قلمداد می‌شود می‌تواند جزو دروسی باشد که داوطلب متقاضی شرکت در امتحانات نهایی باشد البته آیین نامه مربوطه در این زمینه باید تنظیم و تصویب شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص تقسیم عادلانه امکانات آموزشی و توجه به مدارس روستایی گفت: تقسیم عادلانه امکانات آموزشی به معنای تقسیم مساوی نیست بلکه با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و متناسب با این شرایط باید به دانش آموزان خدمات لازم را ارائه دهیم. این طبیعی است که نمی‌توانیم امکانات شهر تهران را به یک روستا ببریم چرا که روستا اقتضائات خاص خودرا دارد. اما باید بتوانیم برای دانش آموزان روستایی امکانات آموزشی را فراهم کنیم.

زرافشان عنوان کرد: آموزش و پرورش از گذشته‌های دور در خصوص دسترسی عادلانه به آموزش اقداماتی را انجام داده است به عنوان مثال اولین گام در دهه شصت قانون مدارس غیردولتی برای ارائه خدمات به دانش آموزان مستعد مناطق محروم بود که این قانون کمک کرد دانش آموزان مستعد این مناطق از آموزش خوب همراه با کیفیت بهره مند شوند. در همان سالها با توجه به اینکه برخی از روستاها با مدرسه فاصله داشتند و امکان تاسیس یک مدرسه برای همه روستاها نبود اقدام به ساخت مدارس روستامرکزی کردیم.

وی افزود: براین اساس یک روستا را انتخاب کردیم و با امکان رفت و آمد برای دانش آموزان این امکان را فراهم کردیم که بتوانند به مدارس روستامرکزی امده و عصرها به خانه خود بازگردند. تاسیس مدارس شبانه روزی نیز از سایر اقداماتی بود که برای دسترسی دانش اموزان روستایی به آموزش انجام شد و در سالهای اخیر بحث آموزش از راه دور به این مجموعه اضافه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در وزارت آموزش و پرورش برای تقسیم عادلانه امکانات آموزشی قدم‌های خوبی را برداشته‌ایم هرچند که ممکن است این قدم‌ها کافی نباشد و اقدامات بیشتری انجام دهیم.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص تراکم بالای دانش آموزان در کلاسهای درس افزود: امسال موفق شدیم نسخه تحت وب سامانه بکفا را تهیه کنیم و سامانه قبلی استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: قبلاً نیز در دستورالعمل ساماندهی سقفی را برای تشکیل کلاس های درس تعیین می‌کردیم اما چون در سامانه بکفای قبلی امکان کنترل این موضوع وجود نداشت در برخی مواقع مناطق اقدام به تشکیل کلاس درس با بیش از سقف موجود می‌کردند اما امسال در سامانه جدید وقتی کلاس بندی انجام می‌شود فقط به مدرسه اجازه داده می‌شود که در حد آنچه که در سامانه اعلام شده به کلاس دانش آموز اختصاص دهد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به بحث تراکم نیرو در دوره متوسطه امسال آموزش و پرورش می‌تواند کلاس‌ها را با ظرفیت کمتری تشکیل دهد.

زرافشان در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش واقعا با نیروی مازاد عنوان کرد: این نکته بدیهی است که در آموزش و پرورش نیروی مازاد داریم. چرا که توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش متناسب با سه عامل جنسیت، رشته و منطقه اتفاق نمی‌افتد به عنوان مثال در تهران بیش از 80 درصد معلمان را زنان تشکیل می‌دهند. به طور طبیعی در این وضعیت جنسیت زن در شهر تهران نیروی مازاد داریم و در جنسیت مرد با کمبود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله استخدام‌های بی‌رویه‌ای که در آموزش و پرورش انجام شده است. به عنوان مثال هم کانون آموزش و پرورش در جنسیت زن در بسیاری از نقاط کشور دچار اضافه نیرو است و بازهم قرار است نیروهای جدیدی استخدام شوند که این به بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیش از گذشته دامن خواهد زد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص توزیع متوازن رشته‌ها و تمایل بیشتر دانش آموزان به رشته تجربی گفت: با توجه به مواد 96 تا 100 آیین نامه آموزش دوره متوسطه تعیین میزان و سهم رشته‌ها وظایف ادارات کل آموزش و پرورش است اما در مورد فرم هدایت تحصیلی پیشنهاد تغییر این فرم را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم و منتظر اقدام لازم در این زمینه هستیم.

زرافشان بیان کرد: به طور قطع تغییر فرم هدایت تحصیلی کار توزیع دانش آموزان در شاخه‌ها و رشته‌ها را با توجه به 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات منطقی می‌کند و برای خانواده‌ها و دانش آموزان راهگشاتر خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ضرورت تجدید نظر اساسی در ساماندهی و بازتوزیع مناسب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: استقرار پایه نهم می‌توانست یک تهدید برای آموزش و پرورش باشد اما آن را تبدیل به فرصت کردیم و یک بار به طور کامل سه دوره تحصیلی را با یکدیگر ساماندهی کردیم از این طریق به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیروهای مازاد که در بخش‌های مختلف داشتیم سامان ببخشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ساماندهی اساسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به این موضوع برمی‌گردد که اجازه داده شود جذب نیرو و ساماندهی آن صرفاً براساس نیاز آموزش و پرورش و از دخالت عوامل بیرونی در این زمینه خودداری شود تا آموزش و پرورش در مناطق و جنسیتی که نیاز دارد از نیروها استفاده کند. جهت گیری وزیر آمزوش و پرورش این است که بتوانیم تناسبی بین تعداد فرهنگیان و دانش آموزان داشته باشیم و نسبتی که امروز به ازای 11 دانش آموز یک معلم داریم معقول‌تر شود به گونه‌ای که به ازای هر 15 دانش آموز یک معلم داشته باشیم.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

 



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

جمعه 30 مرداد 1394 

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ علی‌اصغر فانی در ششمین نشست شورای اداری استان هرمزگان گفت: دوره متوسطه از این به بعد به جای چهار سال، سه ساله خواهد شد، به عبارتی برای یک چهارم نیروی انسانی دوره متوسطه از این به بعد کار نیست و این دور از شان معلم است که کار نداشته باشد. یکی از مشکلات ما نیز همین موضوع است که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا از نیروی مازاد متوسطه در دوره متوسطه اول و ابتدایی استفاده کنیم.

وی با گرامیداشت ایام دهه مبارک کرامت و هفته دولت، عنوان کرد: طی دوسال گذشته دولت تدبیر و امید دستاوردهای خوبی داشته که کاهش تورم از 40 به کمتر از 15 درصد طی دوسال و خروج از رکود و رشد مثبت کشور در بخش اقتصاد پس از رشد منفی موجود در آغاز این دولت، از جمله این موفقیتها بوده است.

وی ادامه داد: همچنین موفقیت‌های خوبی در صحنه سیاست خارجی و به خصوص در بحث هسته‌ای داشته‌ایم و تبدیل ایران هراسی در صحنه بین المللی به ایرانی که مقتدر و تواناست و می‌تواند در عرصه مذاکره با ابرقدرتهای جهان تعامل داشته باشد و به نفع مردم و انقلاب و اسلام توفیقات خوبی داشته باشد، از جمله این دستاوردهاست.

وزیر آموزش و پرورش ایجاد آرامش و تقویت امید در مردم را از دستاوردهای بزرگ دولت یازدهم دانست و افزود: امروز ایران امن‌ترین کشور در منطقه است که با فراهم ساختن زیرساختهای توسعه در آینده دستاوردهای بیشتری را شاهد خواهیم بود.

فانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و مهمترین دستگاه هر کشور به استناد مطالعات جهانی و تجربیات کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود، تصریح کرد: برای تمام دنیا ثابت شده که اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید به امر آموزش و پرورش توجه خاص داشته باشیم و مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که هرچه در آموزش و پرورش هزینه شود، سرمایه‌گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه وزارت آموزش و پرورش امروز نزدیک به 970 هزار نفر همکار فرهنگی دارد و هیچ دستگاهی در کشور نزدیک به یک میلیون کارمند ندارد. همچنین آموزش و پرورش در 105 هزار مدرسه فعالیت می کند. در جاهایی حضور داریم که هیچ دستگاه دولتی دیگری حضور ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش حداقل 40 میلیون نفر مخاطب مستقیم دارد، اظهار کرد: یک میلیون کارمند، 13 میلیون دانش آموز و 26 میلیون نفر نیز والدین آنها این مجموعه 40 میلیونی را تشکیل می دهند که هیچ دستگاهی به این اندازه مخاطب مستقیم ندارد و آموزش و پرورش هر اقدامی انجام دهد بر جامعه تاثیر گذار است و هیچ دستگاهی به این اندازه در میان مردم و جامعه نفوذ ندارد.

فانی اضافه کرد: با توجه به مخاطبان وسیع و حساسیت کار در این مجموعه، وزیر آموزش و پرورش همواره مورد بیشترین سوالات و انتقادات قرار می گیرد و این نشان می‌دهد که یک وزارتخانه به تنهایی قادر به تعلیم و تربیت یک کشور نیست.

وی با بیان اینکه هنوز عملا در تخصیص منابع در کشور اولویت برای آموزش و پرورش دیده نمی‌شود، گفت: روزی که دولت یازدهم کار را تحویل گرفت، سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت 9.1 درصد بود اما پس از دو سال بودجه ریزی در این دولت، سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت به 11.2 درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد این دولت نسبت به آموزش و پرورش اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از چاپ 130 میلیون جلد کتاب درسی برای سال تحصیلی جدید خبر داد و بیان کرد: برای چاپ این تعداد کتاب حداقل به 14 ماه وقت نیاز داریم و هم اکنون کتابهای سال تحصیلی 95 زیر چاپ است تا به سال آینده برسد.

فانی افزود: از بهمن ماه سال گذشته اقدامات آغاز سال تحصیلی 94 را کلید زدیم و مجموعه آموزش و پرورش با حجم سنگین کار در استانها و شهرستانها و ستاد وزارتخانه مشغول به کار هستند و ساماندهی نیروی انسانی، پاسخگویی به نقل و انتقال معلمان و تجهیز مدارس و چاره اندیشی برای مشکلاتی همچون طرح‌های مسکن مهری که ساخته شده اما برای آن مدرسه احداث نشده، برای سال تحصیلی جدید صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: با برنامه ریزیهایی که انجام دادیم برای اول مهر سال جاری و آغاز سال تحصیلی جدید مشکلی نداریم و توزیع کتابهای درسی نیز از 15 شهریور ماه آغاز و ساماندهی نیروی انسانی نیز بدون مشکل صورت گرفته تا سال تحصیلی با کیفیتی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از چهار سال پیش که مدارس ابتدایی شش کلاسه شد، آن حرکت هم اکنون به دوره متوسطه دوم رسیده و ما امسال کلاس اول دبیرستان نخواهیم داشت، ادامه داد: دوره متوسطه از این به بعد به جای چهار سال، سه ساله خواهد شد که این به معنای این است که برای یک چهارم نیروی انسانی دوره متوسطه از این به بعد کار نیست و این دور شان معلم است که کار نداشته باشد و یکی از مشکلات ما نیز همین موضوع است که از مدتها پیش برنامه ریزی کرده‌ایم تا از نیروی مازاد متوسطه در دوره متوسطه اول و ابتدایی استفاده کنیم.

فانی با تاکید بر اینکه برای بازگشایی مدارس باید تمامی ادارات و سازمانها کمک کنند، تصریح کرد: ما نیازمند مشارکت همه هستیم و آموزش و پرورش بدون کمک و مشارکت سایر دستگاه ها قادر به ارائه خدمات مطلوب نیست.

وی گفت: امسال بودجه آموزش و پرورش نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان است که با این وجود حداقل پنج هزار میلیارد کسری بودجه داریم و دولت یازدهم در این دو سال حداقل 50 درصد بودجه آموزش و پرورش را افزایش داده و از بودجه 12 هزار میلیارد تومانی در سال 91 این رقم به بیش از 24 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه دو مشکل اصلی آموزش و پرورش هرمزگان را کمبود فضای آموزشی و کمبود نیروی انسانی برشمرد و اظهار کرد: به دلیل اینکه نیروها از بوم برای بوم خود استخدام نشده‌اند پس از مدتی منتقل می شوند که موجب شده با کمبود نیروی انسانی در این استان مواجه باشیم.

فانی اضافه کرد: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور را داریم که 10 سال تدوین و تصویب آن طول کشیده است و در سال 91 تصویب و در سال 93 نیز نقشه راه آن آماده شده که تا سال 99 که سال آخر برنامه ششم توسعه است اقدامات آموزش و پرورش را پیش بینی کرده‌ایم که این سند و نقشه راه زیربنای تنظیم برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش است.

وی عنوان کرد: در این سند شش زیر نظام شامل فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، مدیریت، منابع مالی و بودجه، پژوهش و برنامه‌های درسی برای آموزش و پرورش تعریف شده که این شش رکن اگر خوب طراحی و ترکیب شود آموزش و پرورش متعادلی خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در جذب نیروی انسانی دو سال است که استخدام‌ها به صوت از بوم برای بوم انجام می شود و سیاست ما تقسیم ایران به بوم‌های مختلف و جذب نیرو از هر بوم برای همان بوم است.

فانی با اشاره به مشکلات کمبود فضای آموزشی در کشور، افزود: روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد، یک سوم مدارس کشور استحکام لازم را داشتند و دو سوم غیراستاندارد بودند اما هم اکنون دو سوم فضاهای آموزشی کشور استاندارد و تنها یک سوم غیراستاندارد است و ما 520 هزار کلاس درس در کشور داریم که 490 هزار کلاس پس از انقلاب اسلامی ساخته شده و 25 درصد آن را مردم و خیرین ساخته اند که خود رکوردی در دنیاست.

وی تاکید کرد: باید با یک حرکت جهادی یک سوم باقی مانده از کلاس‌های درس غیراستاندارد را استانداردسازی کنیم که پیگیر این کار هستیم و استان هرمزگان نیز به هر میزانی که از اعتبارات استانی برای ساخت و ساز مدارس تخصیص دهد به همان میزان از اعتبارات ملی به این استان اختصاص خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی موفقیت‌های دانش آموزان ایرانی، خاطرنشان کرد: امسال در المپیادهای جهانی دانش آموزی، در رشته‌های نجوم و اختر فیزیک دانش آموزان ما رتبه اول و در رشته‌های ریاضی، فیزیک، زیست و شیمی رتبه‌های تک رقمی دنیا را کسب کرده اند و در همه رشته‌هایی که دانش آموزان ما در المپیاد جهانی شرکت کردند، تمامی آنها رتبه و مدال به دست آوردند.

اعزام 650 هزار دانش آموز به اردهای راهیان نور تا پایان شهریور

وی در پنجمین همایش مرکزی مسئولان قرارگاه استانی راهیان نور دانش‌آموزی نیز افزود: توسعه مشارکت در آموزش و پرورش یکی از سیاست‌های پنجگانه ما در دولت یازدهم است. معتقدم تعلیم و تربیت در بستر همکاری همه‌جانبه نهادهای مرتبط با این موضوع امکانپذیر است.

وی با اشاره به جمله «اردوهای راهیان نور» توضیح داد: اردوهای راهیان نور از دو بخش «اردو» و «راهیان نور» تشکیل شده است که اهداف ما در بخش اول این جمله که اردو است، در راستای تقویت روحیه همکاری، زندگی دسته‌جمعی‌، تربیت اجتماعی سیاسی، تعامل با دیگران، مسئولیت‌پذیری، مساله‌یابی‌، حل مساله و تعامل در مسائل محیطی خواهد بود. همچنین پیام راهیان نور نیز این است که دانش‌آموزان با حضور در این اردوها به سمت شهدا جهت پیدا می‌کنند. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این اردوها تجلی می‌یابد، لذا باید از این منظر از سازمان بسیج تشکر کنم که به ما کمک می‌کند به عنوان آموزش و پرورش این اهداف را محقق کنیم.

فانی تاکید کرد: انتقال فرهنگ رزمندگان به نسل آینده،‌ روحیه دفاع از میهن با روش اسلامی از وظایف تعلیم و تربیت است. خوشبختانه اردوهای راهیان نور علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردم در بعد اخلاقی و اعتقادی نیز موثر هستند. به دنبال جلب مشارکت نهادهای مختلف در بخش تربیت هستیم. سازمان دانش‌آموزی،‌ سازمان جوانان هلال‌احمر، انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی و بسیج، چهار نهادی هستند که با آموزش وپرورش در بخش تربیت مشارکت دارند از همین رو به دنبال وحدت در عین کثرت هستیم.

وزیر آموزش و پرورش دربخش دیگر سخنان خود با اشاره به حجم بالای اعزام کاروان‌های راهیان نور در بخش دانش‌آموزی اعلام کرد: برآورد ما این است که تا پایان شهریورماه امسال 650 هزار دانش‌آموز به مناطق عملیاتی و نقاط یادمانی هشت سال دفاع‌مقدس سفر کنند که این آمار تاکنون بی‌سابقه بوده است.

فانی تاکید کرد:خوشبختانه در اردوهای راهیان نور امسال شاهد حادثه‌ای نبوده‌ایم و تمامی اردوها با امنیت خوب و کیفیت بالا انجام شده است.در بخش مشارکت‌های مردمی نیز پنج میلیارد تومان از هزینه‌های اعزام دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور توسط دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان تامین شده است که این نشان از نفس کار مشارکت اجتماعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که در اردوهای راهیان نور شرکت می‌کنند پس از بازگشت از اردو، خودشان یک سفیر اسلامی‌، فرهنگی و ملی‌ در بین خانواده، محیط زندگی و عرصه اجتماعی محسوب می‌شوند. این تاثیر سفیرگونه دانش‌آموزان در بعد تربیت بسیار مهم است و سبب رفتارسازی در جامعه خواهد شد.

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایسنا

 



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

جمعه 30 مرداد 1394

علی زرافشان در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در خصوص افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به 85 درصد و پیش نیازهای لازم برای تحقق این موضوع عنوان کرد: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجر به حذف کنکور در 85 درصد ظرفیت‌های دانشگاه‌ها شود. اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود. همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور به سه روش انجام خواهد شد که روش نخست صرفاً براساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 94، 25 درصد بود و پیش بینی ما این بود که این رقم برای کنکور 95 به 35 درصد افزایش یابد.

زرافشان ادامه داد: روش دوم ورود دانشجو به دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی و آزمون دروس عمومی است و روش سوم سوابق تحصیلی، دروس عمومی و اختصاصی را با یکدیگر مدنظر دارد که در حال حاضر برای دانشگاه‌های دولتی اعمال می‌شود و روش اول که صرفاً سوابق تحصیلی است در دانشگاه‌‌های پیام‌نور، غیردولتی و دانشگاه آزاد اعمال می‌شود.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش طبق توافق با وزارت علوم از چند سال قبل آمادگی لازم را برای این موضوع فراهم کرد و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی امتحانات 4 درس به صورت نهایی برگزار می‌شود، همچنین سوابق تحصیلی دانش آموزان موجود است که هر زمان قرار باشد سوابق دروس پیش دانشگاهی نیز اعمال شود آمادگی لازم داریم تا آن را در اختیار سازمان سنجش و وزارت علوم قرار دهیم.

وی ادامه داد: برای کنکور 95 آنچه که آموزش و پرورش پیشنهاد داده این است که سهم سوابق تحصیلی به 35 درصد برسد که 25 درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و 10 درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در گذشته یک میلیون و 500 داوطلب در کنکور شرکت می‌کردند که این تعداد هم اکنون به حدود 800 هزار نفر رسیده است و این نشان دهنده آن است که تعداد افراد علاقه‌مند ورود به دانشگاه کاهش یافته است. 400 هزار دانش آموز پایه سوم در شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند که پس از فارغ التحصیل شدن یا به بازار کار وارد می‌شوند و یا به مقطع کاردانی دانشگاه ها می‌روند و این افراد از تعداد داوطلبان کنکور حذف شدند. طبق آنچه که سازمان سنجش اعلام کرده است امسال در رشته ریاضی 120 هزار صندلی خالی وجود داشت. در رشته انسانی تعداد صندلی‌های خالی زیاد بود و فقط در رشته تجربی رقابت برقرار است که از هر دو نفر یک نفر در دانشگاه قبول می‌شود.

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری تسنیم

 



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

 

 

جزئیات ثبت نام دانش آموزان در سال آیندهبه گزارش تیزلند، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زرافشان معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید گفت: اطلاعات تعداد 11 میلیون و 812 هزار و651 نفر در مجموع وارد سامانه سناد شد که به دلیل دیر شروع به کار کردن این سامانه این تعداد کمتر از کسانی است که در سامانه ثبت نام شده‌اند و به تدریج اطلاعات متقاضیان وارد سیستم می‌شود.

وی اضافه کرد: از این آمار حدود 7 میلیون و 314 هزار و 911 دانش آموز در مقطع ابتدایی، 2 میلیون و 748 هزار و 184 نفر دانش آموز در مقطع متوسطه سال اول، یک میلیون و 749 هزار و 556 نفر دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم ثبت نام کردند که از دانش آموزان متوسطه دوم 657 هزار و 214 نفر دانش آموزان پایه دهم هستند که در شاخه ها و رشته های مختلف ثبت نام کردند.

معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص درصد حضور دانش آموزان در رشته های مختلف بیان کرد: 13.3 درصد در رشته ریاضی، 34 درصد در رشته تجربی، 23.87 درصد در رشته انسانی، 17.48 درصد در رشته ی فنی حرفه ای شاخه فنی حرفه ای، 10.82 درصد در شاخه کار دانش ثبت نام کرده و اطلاعات آنها وارد سامانه ی سناد شده است.

وی در پایان یادآور شد: در فاصله‌ای که به شروع سال تحصیلی جدید مانده هم دانش آموزانی که موفق به کسب شرایط قبولی شدند، ثبت نام می‌شوند و هم دانش آموزانی که موفق به وارد کردن اطلاعات خود نشده اند می توانند اطلاعات خود را وارد کرده و در این سامانه ثبت نام کنند.

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

 



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

پنجشنبه 29 مرداد 1394 

به گزارش خبرنگار مهر، محمدفاضل در مراسم اختتامیه جشنواره خوارزمی در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: امروز یکی از رسالت های مهم نظام ه‌ای آموزشی این است که تنها پاسخگویی و پرسش های معمولی را در دستور کار قرار ندهند و باید آن ها زمینه ایجاد پرسشگری در دانش آموزان در سایه خلاقیت ها و ذهن پرسشگر آن ها را فراهم کنند.

مشاور وزیر آموزش و‌پرورش تاکید کرد: اگر بتوانیم فرصت های یادگیری و تحقیق و پرسشگری در دانش آموزان ایجاد کنیم قطعا نظام آموزشی پویا و بالنده خواهیم داشت .

وی برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی را گامی مهم در رشد و بالندگی کشور عنوان کرد و ادامه داد: امروز آموزش و پرورشی که بتواند استعدادهای نهفته دانش آموزان را شناسایی و زمینه پرورش آن ها را فراهم کند قطعا می تواند موجب رشد و بالندگی کشور شود. به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی،وی برگزاری این جشنواره را در جهت تحقق رشد و بالندگی نظام آموزش و پرورش دانست و گفت: امروز نظام آموزش و پرورش تنها به دنبال انتقال اطلاعات و توجه به محافظات نیست و در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایجاد بستر و فضا برای رشد خلاقیت و عبور از مرحله انتقال به کاربست اطلاعات و توجه به پرورش خلاقیت دانش آموزان فرصت های لازم برای توسعه استعدادها و توانمندی دانش آموزان مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی افزود: امروز آموزش و پرورشی که بتواند استعدادهای نهفته دانش آموزان را شناسایی و زمینه پرورش آن ها را فراهم کند قطعا می تواند موجب رشد و بالندگی کشور شود و امروز خوشبختانه علیرغم مشکلات و موانعی که وجود دارد در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه نظام تعلیم و تربیت شده است.

میزبانی زائران موجب افتخاری برای مسئولان خراسان رضوی است

معاون استاندار خراسان رضوی : نیز در این مراسم با بیان اینکه جشنواره نوجوان خوارزمی از مهمترین اتفاقات آموزش و پرورش است بین کرد: میزبانی از زائرین امام رضا بزرگترین افتخاری ست که در برگزاری اینگونه جشنواره ها نصیب مسئولین بخش های مختلف استان می شود.

محمدحسن واحدی بیان کرد: میزبانی از زائرین امام رضا بزرگترین افتخاری ست که در برگزاری اینگونه جشنواره ها نصیب مسئولین بخش های مختلف استان می شود.

وی برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی را از مهمترین اتفاقات حوزه آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: باتوجه به پتانسیل بالایی که در استان وجود دارد برگزاری اینگونه جشنواره ها می تواند نقش بسزایی در ارتقا جایگاه نظام تعلیم و تربیت داشته باشد.

وی با بیان این که هرسال بیش از 206 هزار زائر پیاده برای زیارت امام هشتم (ع) به مشهد سفر می کنند از طراحی و احداث یک جاده مخصوص برای تردد زائرین پیاده در استان خبر داد.

واحدی تصریح کرد : در دهه کرامت امسال بیش از 30 هزار برنامه مختلف در بخش های گوناگون طراحی شده که اجرایی خواهند شد.

وی با اشاره به اسکان بیش از 300 هزار زائر در تابستان امسال توسط آموزش و پرورش بیان کرد: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص اسکان ارزان قیمت زائرین به دنبال ایجاد 30 زائرسرای ارزان قیمت در اطراف حرم برای زائرین 30 استان کشور به صورت مشارکتی هستیم.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهر

 



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

پنجشنبه 29 مرداد 1394

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محسن شاه رضایی ظهر امروز در مراسم اختتامیه منطقه‌ای جشنواره اختراعات رویش، اظهار داشت: خراسان جنوبی منطقه‌ای با فرهنگ، دیرینه و با عجایب فرهنگی فراوان است.

وی با اشاره به اینکه در بنیاد ملی نخبگان یک برنامه دیگری را داشته‌ایم که خراسان جنوبی خوش درخشیده است، بیان کرد: در بنیاد ملی نخبگان برنامه ریزی شده است که دانش آموزی را نباید فراموش کرد زیرا بنیاد ملی نخبگان از دانش آموزی آغاز می‌شود.

وی افزود: در راستای همین محور طرحی را به عنوان طرح "شهاب" شناسایی کردیم که در راستای هدایت تحصیلی استعدادهای بر‌تر در سراسر کشور در دست اجرا است.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد نخبگان کشور اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طرح شهاب امسال مقرر شد که دانش آموزان برای معلمان خود یک جمله بنویسند و در سراسر کشور این حرکت علمی را اجرا کنند.

شاه رضایی بیان کرد: در این طرح هر استان سه برگزیده داشته است که از این برگزیدگان استانی 10 نفر از سراسر کشور برگزیده شده‌اند که یکی از آن‌ها از خراسان جنوبی است.

وی افزود: نوشتن امری مهم است زیرا اگر ننویسیم هویت ما از دست می‌رود و باید عادت کنیم بنویسم و احساساتمان را به تاریخ و نسل‌های بعدی تحویل دهیم.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد نخبگان کشور گفت: این نوشتن به ما هویت می‌دهد و این نوشتن از بچگی آغاز می‌شود و طرح شهاب مهربانی که امسال بنیاد آغاز کرده نیز در همین راستا بوده است.

در پایان از سه نفر برگزیده طرح شهاب مهربانی استانی و برگزیده کشوری از خراسان جنوبی تقدیر شد.

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری تسنیم

 



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

پنج شنبه 29 مرداد 1394 

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، حسن نوروزی اظهار کرد: این اردو با هماهنگی و همکاری مدیریت آموزش و پرورش سراوان، کادر اجرایی و آموزشی آموزشگاه و گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه یک تهران پایه ریزی شده و مشتمل بر بخش های آموزشی، مشاوره، مهارت های تست زنی آمادگی کنکور، فرهنگی، تفریحی و سیاحتی بود.

وی افزود: حین برگزاری این اردو، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معاون شهردار تهران در امور کلان شهرها، معاون استعداد های درخشان سمپاد و جمعی از مسئولین منطقه آزاد چابهار با دانش آموزان دیدار داشتند.

در این اردو دلیری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با حضور دانش آموزان در محل باشگاه ریاست جمهوری ضمن قدردانی از عوامل اجرایی این اردو گفت: اگر چه مناطق جنوبی کشور به خصوص سیستان و بلوچستان از نظر امکانات آموزشی در محرومیت و محدودیت هستند اما استعدادهای بالقوه ای در بین دانش آموزان این مناطق وجود دارد و باید طوری برنامه ریزی شود که نبود امکانات جلوی پیشرفت آنان را نگیرد.

مزاری معاون شهردار تهران نیز ضمن ابراز خرسندی و تقدیر از اعضای گروه گفت: پیشرفت همه جانبه استان سیستان و بلوچستان، منوط به پیشرفت آموزشی و بالا بردن سطح آگاهی های عمومی می باشد و در ادامه از آمار بالای بی سوادی و ترک تحصیل در استان ابراز نگرانی کرده و افزود: قشر با سواد، تمام تلاش خود را برای پیشرفت استان در همه زمینه ها به کار ببندند و تمام مسئولین کشور از چنین حرکت های آموزشی و فرهنگی حمایت خواهند کرد.

بازدید از کاخ گلستان، باغ موزه ی قصر، باغ پرندگان، برج میلاد و دبیرستان تیزهوشان منطقه یک تهران، حضور و نمایش فرهنگ و آداب بومی استان در رسانه ملی(برنامه خندوانه)، ملاقات با مسئولین آموزش و پرورش منطقه یک و نفرات برتر آزمون سراسری 1394 از دیگر برنامه های این اردوی تابستانی بوده است.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پانا

 



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

پنجشنبه 29 مرداد 1394 

به گزارش خبرنگار مهر، علی زرافشان روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه مرحله کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی در مشهد این جشنواره را یک نقطه عطف در تاریخ آموزش و پرورش دانست و گفت: حضور این تعداد دانش آموز در این جشنواره آثار و برکات زیادی برای نظام تعلیم و تربیت به دنبال دارد.

وی افزود: برگزاری جشنواره ها و المپیادهایی مانند خوارزمی و نانو تکنولوژی گامی مثبت در مسیر اعتلای آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به شرکت 850 هزار طرح و دانش آموز در این جشنواره گفت: این آمار نشان می دهد تعداد زیادی از دانش آموزان مقطع متوسطه اول کشور درگیر این حرکت علمی و پژوهشی هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در دانش آموزان مقطع متوسطه اول ظرفیت ها، استعداد و توانمندی های بالقوه ای وجود دارد که باید آن ها با برگزاری اینگونه جشنواره ها به فعلیت برسند

زرافشان بااشاره به راه اندازی 42 آزمایشگاه نانو دانش آموزی در کشور با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران باور دارد که توجه به پتانسیل های ذهنی و خلاقیت دانش آموزان می تواند توسعه کشور را به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید مسیر و بستری برای ادامه نوآوری ها و خلاقیت دانش آموزان در ادامه دوران تحصیل آن ها فراهم شود و اعتقاد داریم امروز به مرحله دنبال کردن یادگیری برای تولید علم و فناوری در مدارسمان رسیده ایم که گامی مهم و مثبت محسوب می شود.

زرافشان با اشاره به اهمیت موضوع کارآفرینی دانش آموزان گفت: در همین راستا تفاهم نامه ای با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران امضا شده و یک برنامه جامع برای اجرای اقدامات در این بخش از دوره ابتدایی تا پایان متوسطه پیگیری شده است.

وی ادامه داد: امسال بر اساس ارزیابی که بر مبنای ویژگی های کارآفرینی ایرانی انجام شده شاخص های کارآفرینی مشخص شده و امسال باحضور بیش از یک میلیون و هفتصد هزار دانش آموز متوسطه اول یک پایش علمی انجام‌شده و کارنامه ای برای این موضوع آماده شده است.

وی بیان کرد: این برنامه تحلیل به هیات دولت ارائه می‌شود تا در سال های آتی دانش آموزان موردحمایت برنامه های دولت در زمینه توسعه کارآفرینی قرار بگیرند.

زرا فشان گفت: در حال حاضر یک حلقه از حلقه های علم و پژوهش دانش آموزی بعد از جشنواره جابر بن حیان در مقطع ابتدایی و جشنواره جوان خوارزمی در مقطع متوسطه دوم با شکل گیری جشنواره نوجوان خوارزمی شکل گرفته و این‌ حلقه ها تکمیل و به هم متصل می شوند

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهر

 

 



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

پنجشنبه 29 مرداد 1394

مرتضی رییسی روز پنجشنبه در حاشیه آیین ساخت سه مدرسه جدید روستایی در شهرستان آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، آمار مدارس فعال کشور را بیش از 107 هزار مدرسه واحد اعلام کرد.

وی مقاوم سازی و افزایش ضریب ایمنی مدارس را یکی از دغدغه های جدی برشمرد و گفت : امسال حدود سه هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی مدارس فرسوده و قدیمی کشور اختصاص می یابد .

رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور افزود : با توجه به این که حدود یک سوم دانش آموزان کشور در مدارس نیازمند مقاوم سازی در حال تحصیل هستند ، نیاز است تا اعتبارات مورد نیاز مقاوم سازی مدارس که بسیار زیاد است بموقع و به طور کامل اختصاص داده شود.

رییسی همچنین به وجود حدود پنج هزار و 400 طرح نیمه تمام آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت : این پروژه ها که از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند از محل اعتبارات ملی و مشارکت خیران درحال اجرا است که امیدواریم تا پایان امسال تعدادی از آنها بهره برداری شود.

وی یادآورشد : با تکمیل و افتتاح این تعداد مدارس نیمه کاره در کشور حدود 40 هزار کلارس درس جدید به ظرفیت فضاهای آموزشی کشور افزوده خواهد شد.

امروز با حضور رییس سازمان نوسازی مدارس کشور ساخت سه مدرسه در روستاهای محمدآباد ، کلاکسر و نوآباد شهرستان آمل با اعتبار حدود هفت میلیارریال آغاز شد.

 

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا

 



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

آقای جلال سلیمی مشاور سایت سرزمین تیزهوش ها به سوال "مدارس تیزهوشان آزمون میان پایه برگزار می کنند؟ به چه صورت باید اقدام کرد؟" اینگونه پاسخ داده اند.

 

 

 

آنچه در این ویدیو می شنویم:

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در دو پایه ششم به هفتم و نهم به دهم برگزار می شود. 

مدارس تیزهوشان آزمون میان پایه ندارند.

- See more at: http://tizland.ir/show/?id=2803#sthash.vg4emJXE.dpuf



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1395 | نظرات ()