نوشته شده توسط : تیزلند

همین طور که قطار داره رد می شه یه چیزی ازش می افته، یه چیزی که نه توپه، نه بقچه ست و نه کلم! پس چیه؟!...

 ÛŒÙ‡ مرد تنها و تک یه دلقک بانمک
 
 
این داستان درباره رابطه‌ای است که بین یک کشاورز و یک کودک شکل می‌گیرد. رابطه‌ای دوطرفه و برای خوشحال کردن یکدیگر. قطار در حال حرکت است که ناگهان چیزی به بیرون پرت می‌شود؛ اما آن چیست؟ یک توپ؟ یک بقچه؟. او یک بچه است. یک بچه دلقک. مردی کشاورز او را می‌بیند؛ اما کشاورز با این بچه چه خواهد کرد؟

«مارلا فریزی»که تا حالا دو بار جایزه‌ی «کلدکت» رو برده توی این کتاب با تصویرهای خیلی جذاب و جالب،‌ داستان رابطه‌ی انسانی بین یک کشاورز و یک بچه رو می‌گه. یک رابطه ی کاملا دو طرفه، برای خوشحال کردن همدیگه...

 



:: برچسب‌ها: داستان , معرفی کتاب , رمان , قصه ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

با توجه به نزدیک شدن به تاریخ آزمون ورودی دوره متوسطه دوم مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان، تاریخ و نحوه گرفتن کارت ورود به جلسه این آزمون اعلام شد. 

تاریخ و نحوه اخذ کارت آزمون ورودی دبیرستان های نمونه دولتی و استعداد درخشان

به گزارش تیزلند، به نقل از  مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، راس ساعت 9صبح روز جمعه 11خردادماه در سراسر کشور به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

داوطلبان می‌توانند از دوشنبه هفتم خردادماه جهت دریافت کارت ورود به جلسه به سامانه azmoon.medu.ir مراجعه و اقدام به چاپ کارت‌ها و ثبت مهر از طریق محلی که در سامانه مشخص‌شده است، انجام نمایند.

 



:: برچسب‌ها: آزمون , پایه دهم , مدارس, استعدادهای درخشان, نمونه دولتی ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

نی آ، یک دختر 11 ساله است که در روستایی کوچک در سودان جنوبی با خانواده اش زندگی می کند....

 Ù…عرفی کتاب یک پیاده روی طولانی تا آب
 

یک پیاده روی طولانی تا آب » داستان زندگی دختر 11 ساله‌ای است به نام سلوا که در جنگ داخلی 1983–2005 سودان ناچار می‌شود برای نجات جانش از خانواده‌اش جدا شود و فرار کند. او روزهای زیادی را به امید این که روزی دوباره خانواده‌اش را ببینید، برای یافتن جایی امن راه‌پیمایی می‌کند. او در این مدت تجربه‌های تلخ دیگری را از سر می‌گذراند؛ عمویش را جلوی چشمش می‌کشند و تنها دوستش طعمه‌ی درندگان می‌شود. او سرانجام خود را به اردوگاه پناهندگان در اتیوپی می‌رساند.

این اردوگاه پس از 6 سال بسته می‌شود و آوارگی او دوباره آغاز می‌شود. او پس از یک سال و نیم پیاده روی، خود و گروه بزرگی از پسران را که به پسران گمشده سودان معروفند، به اردوگاه کنیا می‌رساند و سرانجام یکی از سه هزار پسری است که برای زندگی به آمریکا فرستاده می‌شود. در آمریکا او این فرصت را پیدا می‌کند که درس بخواند. سلوا که هرگز خانواده و سرزمینش را فراموش نکرده است، پس از فارغ‌التحصیلی در رشته‌ی بازرگانی پروژه‌ای را به نام «آب برای سودان جنوبی» راه‌اندازی می‌کند تا به هموطنانش کمک کند.

نویسنده با خلق شخصیتی داستانی به نام نی‌آ در کنار سلوا، و روایت زندگی دختران سودانی که به سبب بر عهده داشتن مسئولیت تامین آب خانواده فرصتی برای تحصیل ندارند، اهمیت پروژه‌ی «آب برای سودان جنوبی» را نشان می‌دهد.

این داستان واقعگرا مناسب گروه سنی 12 سال به بالا براساس یک زندگی واقعی نوشته شده است. زندگی واقعی «سلوا دوت». او سال‌ها در اردوگاه‌های پناه‌جویان اتیوپی و کنیا زندگی کرده است. این داستان تاکیدی دارد بر زندگی آدم‌هایی که هر روز با سختی‌های عجیب و غریب و غیرقابل تصور روبه‌رو هستند اما نمی‌شکنند، تسلیم نمی‌شوند، مشکلات را به زیر می‌کشند و غیرممکن‌ها را ممکن می‌کنند.

نویسنده برای بیان داستان « یک پیاده روی طولانی تا آب » از شگرد جالبی استفاده کرده است. شگرد همراه کردن دو داستان با دو شخصیت اصلی که آغاز هر کدام از آن‌ها در سال‌های متفاوت در سودان است. اما هر دو به هم مربوط و در سال 2009 به هم می‌پیوندند. ترجمه خوب اثر هم به زیبا بودن آن افزوده است. تصویر روی جلد دقیقا توصیف دختری است به دنبال آب در یک صحرای خشک…



:: برچسب‌ها: شخصیتی داستانی,داستان ,داستان واقعگرا ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

«وسط ناکجاآباد» رمانی است نوجوانانه نوشته جولی تی لامانا که با ترجمه آرزو قلی زاده از سوی انتشارات پرتقال منتشر شده است..

 Ù…عرفی کتاب وسط نا کجا آباد
 

داستان این کتاب ماجرای یک دختر آفریقایی امریکایی به نام «آرمانی» را بیان می‌کند که در نیو اورلئانز زندگی می‌کند. وقتی طوفان کاترینا محله‌ آن‌ها را به شدت تخریب می‌کند، آرمانی از دنیای مورد علاقه‌اش جدا می‌شود. او در جست‌وجو برای پیدا کردن اعضای خانواده‌اش، قدرت‌هایی را در وجودش کشف می‌کند و معنای واقعی جامعه را یاد می‌گیرد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: ‌«روی اولین پله‌ اتوبوس مدرسه ایستاده بودم و سعی می‌کردم خودم را بالا بکشم. پشت سر دنیشا، دومین دختر عمه‌ام، با آن هیکل درشت و دیلاقش گیر کرده بودم. صدای خواهر کوچک‌ترم، سیلی، از داخل اتوبوس شنیده می‌شد که هق‌هق گریه می‌کرد و کاری از دستم برنمی‌آمد. داشتم بین گنده‌ترین کلاس پنجمی‌های منطقه نُه و یک عالمه بچه‌ای که خیس عرق شده بودند و از کلاس پنجمی‌های منطقه‌ای نه و یک عالمه بچه‌ای که خیس عرق شده بودند و از سروکول هم بالا می‌رفتند، له و لورده می‌شدم.

دنیشا محکم با آرنجش به قفسه‌ سینه‌ام کوبید و گفت: «هی دختر! این قدر منو هل نده!» لب پایینی کلفتش آن‌قدر کِش آمد که آدامس بادکنکی صورتی براقش دیده شد.

راننده‌ اتوبوس با صدای پیرو خسته‌اش گفت: «هی، هی، هی دخترا! دعوا نکنین.» وقتی پدرم بچه بود، همین آقای فرانک با اتوبوسش او را به مدرسه می‌برد. فقط اتوبوسش مثل حالا، قراضه و زهواردررفته نشده بود و برق می‌زد. پدر می‌گفت حتماً حالا آقای فرانک، حدود صدودوازده سالی دارد.»



:: برچسب‌ها: داستان,کتاب , رمان ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش جزئیات تعیین شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده را اعلام کرد. 

جزییات تعیین و افزایش «شهریه» مدارس غیردولتی

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، مجتبی زینی‌وند در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه رسالت تعلیم و تربیت یک رسالت سنگین و چندبعدی است گفت: نظام خانواده، گروه‌های اجتماعی و دستگاه‌ها در امر تعلیم و تربیت اثرگذارند و در این میان نقش شوراهای آموزش و پرورش در تعامل میان دستگاهی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: نقش عمده شوراهای آموزش و پرورش، بسیج امکانات ملی و محلی جهت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت است. در همین راستا شوراهای آموزش و پرورش را در مدت اخیر در تمام سطوح از منطقه تا استان فعال کردیم. در شش ماهه دوم سال 96 حدود 132 جلسه استانی داشتیم که 496 مصوبه داشتند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تسهیل فرایندها در اطلاع رسانی شفاف با استفاده از فناوری های نوین گفت: اکنون 10 سامانه در سازمان فعال و در حال اجراست. برای ساماندهی مراکز آموزشی و شناسنامه دار کردن مراکز سامانه‌ای را فعال کردیم و بیش از 12 هزار موسسه اطلاعاتشان را وارد سامانه کرده اند.

زینی وند ادامه داد: نوع مراکز، وضعیت آموزشی، نیروی انسانی و میزان شهریه‌ها دیده شده است. سامانه خرید خدمات دومین سامانه است. قول داده بودیم سامانه‌ای را فعال کنیم. در سال 93دولت با هدف کمک به استقرار عدالت آموزشی بویژه در مناطق کم برخوردار طرح خرید خدمات با پرداخت سرانه تحصیل و خرید خدمت از سوی موسسان برجسته را شروع کرد که کارنامه خوبی داشتند و وضعیت آموزشی و پرورشی این مدارس ارتقاء یافته است.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های مراکز پیش دبستانی که از سایر نهادها به جز آموزش و پرورش مجوز دارند گفت: طبق تصریح قانون تنها مرجع صدور مجوز مراکز پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش است. در همین راستا به سایر موسسان اعلام کردیم به سامانه‌ای که راه‌اندازی کرده‌ایم مراجعه و ثبت نام کنند. تا کنون1500 موسسه در سامانه ثبت نام کرده‌اند. کد رهگیری که از این سامانه دریافت می‌کنند که به منزله مجوز موقت یکساله محسوب می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از آنجا که بسیاری از این موسسات هم مهدکودک و هم پیش دبستانی داشتند شورای سیاست گذاری تصویب کرد در یک فضا می توانند هم مهد کودک وهم پیش دبستانی داشته باشند که مجوز مهدکودک را از بهزیستی و مجوز پیش‌دبستانی را از آموزش و پرورش دریافت کنند.

زینی وند در ادامه جزئیات الگوی شهریه مدارس غیر دولتی را اعلام کرد و گفت: الگوی شهریه مدارس غیردولتی امسال بر اساس محاسبه هزینه تمام شده و برنامه آموزشی و پرورشی ارائه شده از سوی مدارس تعیین شده است. با توجه به برنامه هفتگی و وضعیت فضای فیزیکی، امکانات و سایر شاخص‌ها میزان شهریه مدارس محاسبه وتعیین می‌شود و مهمترین ویژگی آن تفکیک فعالیت‌ها و خدمات و شفافیت در هزینه‌هاست.

وی ادامه داد: شهریه ثابت مصوب شامل ساعات مصوب، برنامه هفتگی و ساعات فوق برنامه مصوب و حدفاصل ساعت 7.5 تا 2.5 بعدازظهر است، اما فعالیتهای فوق برنامه غیردرسی و تابستانی و خدمات غیرجانبی و ایاب و ذهاب و... جزو فعالیتهای اختیاری محسوب می‌شود که هزینه‌های آن هم در الگوی شهریه کاملا مشخص شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 90 ساعت برای مقطع ابتدایی فعالیت تابستانی تعریف شده است عنوان کرد: امسال برنامه‌های تابستانی شامل تقویت بنیه علمی و فعالیتهای پرورشی و مهارت آموزی است. متوسطه اول 108 و متوسطه دوم 144 ساعت تعیین شده است. برگزاری کلاسهای درسی سال آینده در تابستان ممنوع است.

زینی وند افزود: کلیه قراردادهای مالی به صورت الکترونیکی در سامانه ویژه‌ای تعریف شده و برای هر دانش آموز بارکد ویژه‌ای تعریف شده و قرار داد دستی نداریم.

زینی وند درباره میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی گفت: آیتم‌های الگوی شهریه متناسب با برنامه‌ها در عملکرد هر مدرسه متفاوت است اما می‌توان گفت که در شهر تهران در مدارس ابتدایی میانگین افزایش شهریه حدود 15 درصد، در مقطع متوسطه اول حدود 13 درصد و در متوسطه دوم حدود 11 درصد است که در مجموع می‌توان گفت میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی در تهران 13 درصد است. میانگین کشوری افزایش شهریه نیز 13.5 درصد است.

به گفته وی؛ اگر مدرسه‌ای از الگوی شهریه تخلف کند تا پایان تابستان ناظر مقیم در آن مدرسه مستقر می‌شود.

وی درباره سرانجام طرح خرید خدمات آموزشی با توجه به انتقادات وارد به این طرح از سوی نمایندگان مجلس و طرح شکایت به دیوان محاسبات مبنی بر توقف مدارس خرید خدمات اظهار کرد: خرید خدمات آموزشی مبنای قانونی دارد و مستند به اسناد فرادستی است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروهای آموزش دیده بومی در این مدارس بکار گرفته شده‌اند و

همه کارشناسان تعلیم و تربیت عملکرد مدارس را کاملا موفق می‌دانند گفت: از دوستانی که نسبت به عملکرد مدارس خرید خدمات شبهه دارند درخواست می‌کنیم به این مدارس رجوع و وضعیت آموزشی و پرورشی این مدارس را بررسی کنند و کارنامه آنها را بسنجند. همه بازدیدها و نظارتها و کنترلهایی که ناظرین مناطق ما از مدارس خرید خدمات داشتند این تجربه را بسیار موفق می‌دانند. از ظرفیت این مدارس در صورت صلاحدید وزیر استفاده و آن را گسترش خواهیم داد.



:: برچسب‌ها: تعلیم و تربیت,مدارس ,آموزش و پرورش,شهریه ثابت,برنامه هفتگی,آموزش ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

پذیرش دانش آموز همانند گذشته در مدارس تیزهوشان انجام می شود اما معیار جذب دیگر آزمون نیست بلکه سنجش هوش و استعداد است. بیشتر بدانید 

سنجش هوش و استعداد دانش آموزان متوسطه دوره اول سمپاد

 

سرانجام پس از ماه ها انتظار و اعلام نظرهای مختلف، آموزش و پرورش تکلیف مدارس سمپاد را مشخص کرد و پذیرش دانش آموز همانند گذشته در این مدارس انجام می شود اما معیار جذب دیگر آزمون نیست بلکه سنجش هوش و استعداد است.

«سنجش هوش» برای داوطلبان پایه هفتم مدارس سمپاد برگزار می شود (ادامه خبر)

آزمون سنجش استعداد چیست؟

برای سنجش استعداد افراد در زمینه‌های گوناگون معمولا از آزمونهای ویژه سنجش استعداد استفاده می‌شود. برخی از این آزمونها کلی بوده و تواناییها و استعدادهای فردی را به صورت کلی می‌سنجند. مثلا ابزارها و آزمایشاتی وجود دارد که توانایی فرد را در زمینه انجام فعالیتهای ظریف مورد سنجش قرار می‌دهند برخی از این افراد در این زمینه نمرات بالایی می‌گیرند که نشان دهنده استعداد آنها در کارهای ظریف مثل ساعت سازی ، طلاسازی و … است. افرادی که در این زمینه نمره پایین می‌گیرند در یادگیری و انجام این فعالیتها دچار مشکل می‌شوند یا حداقل باید زمان بیشتری برای کسب مهارت در آنها صرف کنند.

برای سنجش هوش نیز از آزمونهای جداگانه‌ای استفاده می‌شود. یک آزمون استعداد بیانگر سطح هوشی فرد نخواهد بود و یک آزمون هوش میزان استعداد فرد را در یک زمینه بطور کلی مشخص نمی‌کنند. البته برخی از آزمونهای هوشی با تعیین هوش و عملی تا حدودی توانایی فرد را در زمینه‌های مختلف کلامی و عملی برآورد کنند و به صورت یک راهنمایی کلی می‌توانند مفید باشند. به این ترتیب روشن می‌شود با توجه به مجزا بودن بحث هوش و استعداد آزمونهای جداگانه نیز برای برآورد دقیق ویژگیهای فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با تعریف هوش و سنجش استعداد کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: سنجش هوش,آزمون استعداد,آموزش و پرورش,مدارس,سمپاد ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

بطور کلی تعاریف متعددی را که توسط روان شناسان برای هوش ارائه شده است، می توان به سه گروه تربیتی (تحصیلی) ، تحلیلی و کاربردی تفسیم کرد.

 Ø³Ù†Ø¬Ø´ هوش و استعدادیابی چیست؟

تعریف تربیتی هوش

به اعتقاد روانشناسان تربیتی ، هوش کیفیتی است که مسبب موفقیت تحصیلی می‌شود و از این رو یک نوع استعداد تحصیلی به شمار می‌رود. آنها برای توجیه این اعتقاد اشاره می‌کنند که کودکان باهوش نمره‌های بهتری در دروس خود می‌گیرند و پیشرفت تحصیلی چشم گیری نسبت به کودکان کم هوش دارند. مخالفان این دیدگاه معتقدند کیفیت هوش را نمی‌توان به نمره‌ها و پیشرفت تحصیلی محدود کرد، زیرا موفقیت در مشاغل و نوع کاری که فرد قادر به انجام آن است و به گونه کلی پیشرفت در بیشتر موقعیتهای زندگی بستگی به میزان هوش دارد.

تعریف تحلیلی هوش

بنابه اعتقاد نظریه پردازان تحلیلی ، هوش توانایی استفاده از پدیده‌های رمزی و یا قدرت و رفتار موثر و یا سازگاری با موقعیتهای جدید و تازه و یا تشخیص حالات و کیفیات محیط است. شاید بهترین تعریف تحلیلی هوش به وسیله « دیوید وکسلر » ، روان شناس امریکایی ، پیشنهاد شده باشد که بیان می‌کند: هوش یعنی تفکر عاقلانه ، عمل منطقی و رفتار موثر در محیط.

تعریف کاربردی هوش

در تعاریف کاربردی ، هوش پدیده‌ای است که از طریق تستهای هوش سنجیده می‌شود و شاید عملی‌ترین تعریف برای هوش نیز همین باشد.

تاریخچه مطالعات مربوط به هوش

مساله هوش به عنوان یک ویژگی اساسی که تفاوت فردی را بین انسانها موجب می‌شود، از دیرباز مورد توجه بوده است. زمینه توجه به عامل هوش را در علوم مختلف می‌توان مشاهده کرد. برای مثال زیست شناسان ، هوش را به عنوان عامل سازش و بقا مورد توجه قرار داده‌اند. فلاسفه بر اندیشه‌های مجرد به عنوان معنای هوش و متخصصان تعلیم و تربیت ، بر توانایی یادگیری تاکید داشته‌اند.

در مقاله‌ای معتبر که در سال 1904 منتشر شد، « چارلز اسپیرمن » ، روان شناس بریتانیایی ، نخستین کوشش برای تحقیق در ساختمان هوش را با روشهای تجربی و کمی تشریح کرد. پیدایش مقیاس هوشی بینه سیمون ، در سال 1905 و به دنبال آن تهیه و استاندارد شدن مقیاس استنفرد _ بینه ، در سال 1916 در امریکا ، از فعالیتهای اولیه به منظور تهیه ابزار اندازه گیری هوش بوده است. البته در سال 1838 « اسکیرول » به منظور تهیه ضوابطی برای تشخیص و طبقه بندی افراد عقب مانده ذهنی ، روشهای مختلفی را آزمود و به این نتیجه رسید که مهارت کلامی فرد بهترین توانش ذهنی اوست. جالب آن که بعدها نیز مهارت کلامی از عوامل اساسی توانش ذهنی شناخته شد و امروز نیز محتوای اکثر تستهای هوش را مواد کلامی تشکیل می‌دهد.

ترستون ، ثرندایک ، سیریل برت ، گیلفورد ، فیلیپ ورنون ، از دیگر افرادی بودند که در زمینه هوش به تحقیق و بررسی پرداختند.

عوامل موثر بر هوش

از عوامل مهم موثر بر هوش ، تغذیه و دیگر شرایط دوران بارداری است. تغذیه مناسب در این دوران و رعایت بهداشت جسمی و روحی مادر ، تاثیر مهمی در هوش نوزاد خواهد داشت. سطح هوشی والدین ، تغذیه دوران کودکی و نوزادی ، شرایط و امکانات محیطی ، نوع ارتباط والدین با کودک از دیگر عوامل موثر در رشد و شکوفایی هوش به شمار می‌روند. عوامل محیطی مثل وجود محرکات مناسب در محیط پرورش کودک که او را به کنجکاوی و کنکاش وا می‌دارد، در بروز و ظهور و شکوفایی هوش وی نقش اساسی دارد.

انواع آزمونهای هوش

تست بینه به عنوان قدیمی‌ترین آزمون برای سنجش هوش شناخته می‌شود که آزمون استنفرد _ بینه شکل تجدید نظر شده است که به فارسی نیز برگردانده شده است. تست ریون از دیگر آزمونهای هوش است که به لحاظ سهولت اجرا معروف است. آزمون وکسلر که آزمونی پیشرفته برای سنجش ابعاد مختلف هوش است، آزمون دقیقی است که برای گروههای سنی خردسالان و کودکان و بزرگسالان فرمهای مجزایی دارد.

طبقات هوش

با توجه به نمرات حاصل از اجزای آزمونهای هوشی و تعیین بهره هوشی ، افراد در طبقات مختلفی قرار می‌گیرند. در طبقه بندیهای گذشته افراد دارای هوش پایین در طبقات کودن ، کانا و کامیو قرار می‌گرفتند. امروزه دیگر این طبقه بندی رایج نیست و از طبقه بندی عقب مانده ذهنی ، بهره هوشی پایین ، متوسط و بالا استفاده می‌شود.

کاربرد هوش و استعداد

موفقیت افراد در تمامی فعالیتها و رفتارهای او تا درجاتی به میزان هوش و استعداد او بستگی دارد. هرچند برخی فعالیتها نیاز چندانی به سطح هوشی بالا و یا استعداد خاص در آن زمینه ندارند و همه افراد تا حدودی از عهده انجام آن فعالیتها برمی‌آیند، مثل امور روزمره و شخصی زندگی. اما برخی فعالیتها نیز وجود دارند که لازمه آنها و موفقیت در انجام آنها سطح معینی از هوش و استعداد فرد در آن زمینه است. به عنوان مثال در هنر موسیقی علاوه برداشتن سطح معینی از هوش ، داشتن استعداد از عوامل بسیار ضروریست. بنابراین کاربرد سطح هوشی و استعداد عمدتا در زمینه انتخاب مشاغل و رشته‌های تحصیلی مورد توجه است.

رابطه هوش و استعداد

در گذشته از بهره هوشی برای تعیین اینکه یک فرد در یک زمینه خاص می‌تواند کارایی لازم را از خود نشان دهد یا نه استفاده می‌کردند. به عبارتی آزمونهای هوشی برای تعیین میزان استعداد فرد در آن زمینه بکار می رفت و اولین بار چنین روشی در جنگ جهانی اول و دوم برای گزینش افراد برای تخصصهای مختلف استفاده شد. در جنگ جهانی دوم فقط داوطلبانی را که نمره آنها در آزمون هوشی از حد خاصی بالاتر بود برای آموزش خلبانی انتخاب می‌کردند. در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده بود برای حقوقدان شدن بهره هوشی 95 – 157 ، مهندس شدن 100 -151 ، مکانیک شدن 60 – 155 و … تعیین شده بود.

امروزه علاوه بر تاکید اساسی که بر بهره هوشی در یادگیری مهارتها و حرفه‌ها می‌شود مساله استعداد نیز در کنار آن اهمیت ویژه‌ای دارد و آزمونهای هوشی نمی‌توانند تعیین کننده صرف میزان موفقیت فرد در یک زمینه باشند. به عنوان مثال فردی که از لحاظ سطح هوشی در حد بالایی قرار دارد لزوما مهندس یا پزشک خوبی نخواهد شد. موفقیت آن وابسته به بهره هوشی او در کنار استعدادهایی که در آن زمینه دارد می‌باشد. افرادی با بهره هوشی یکسان ممکن است

استعدادهای مختلفی در زمینه‌های مختلف از خود نشان دهند. فردی ممکن است در زمینه موسیقی مهارت و شایستگی نشان دهد، دیگری در مکانیک و دیگری در علوم پزشکی.

سنجش هوش و استعداد

برای سنجش استعداد افراد در زمینه‌های گوناگون معمولا از آزمونهای ویژه سنجش استعداد استفاده می‌شود. برخی از این آزمونها کلی بوده و تواناییها و استعدادها فردی را به صورت کلی می‌سنجند. مثلا ابزارها و آزمایشاتی وجود دارد که توانایی فرد را در زمینه انجام فعالیتهای ظریف مورد سنجش قرار می‌دهند برخی از این افراد در این زمینه نمرات بالایی می‌گیرند که نشان دهنده استعداد آنها در کارهای ظریف مثل ساعت سازی ، طلاسازی و … است. افرادی که در این زمینه نمره پایین می‌گیرند در یادگیری و انجام این فعالیتها دچار مشکل می‌شوند یا حداقل باید زمان بیشتری برای کسب مهارت در آنها صرف کنند.

برای سنجش هوش نیز از آزمونهای جداگانه‌ای استفاده می‌شود. یک آزمون استعداد بیانگر سطح هوشی فرد نخواهد بود و یک آزمون هوش میزان استعداد فرد را در یک زمینه بطور کلی مشخص نمی‌کنند. البته برخی از آزمونهای هوشی با تعیین هوش و عملی تا حدودی توانایی فرد را در زمینه‌های مختلف کلامی و عملی را برآورد کنند و به صورت یک راهنمایی کلی می‌توانند مفید باشند. به این ترتیب روشن می‌شود با توجه به مجزا بودن بحث هوش و استعداد آزمونهای جداگانه نیز برای برآورد دقیق ویژگیهای فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نابغه‌های کودن

در روانشناسی عقب ماندگی ذهنی با افرادی هر چند نادر مواجه می‌شویم که با وجود پایین بودن بهره هوشی حتی در سطحی که به عنوان یک عقب مانده ذهنی معرفی می‌شوند، استعدادهای فوق‌العاده‌ای از خود در یک زمینه خاص نشان می‌دهند. بطوری که استعداد آنها دائما چشمگیر و قابل توجه باشد. یکی از این نابغه‌های کودن با بهره هوشی مربوط به طبقه عقب ماندگی ذهنی متوسط قادر بود با یک قیچی و یک طلق اشکالی را با ظرافت و دقت تمام برش دهد. بدون اینکه از الگو یا مواد و … استفاده می‌کند. این اشکال معمولا اشکال پیچیده مثل یک اسب در حال رسیدن ، یک گوزن با گردنی افراشته بر روی یک صخره و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود که با تمام ظرافت هنری برش داده می‌شد.

سنجش هوش و استعدادیابی چیست؟

توصیه‌هایی به والدین و مربیان در زمینه رابطه هوش و استعداد

والدین باید توجه داشته باشند که لزوما داشتن بهره هوشی بالا به منزله دارا بودن استعداد در تمامی زمینه‌ها نیست. افرادی که بهره هوشی بالا دارند ممکن است در زمینه‌های مختلف استعدادهای مختلف داشته باشند. از اینرو بهره هوشی به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده رشته تحصیلی یا شغلی فرد در آینده باشد. بر این اساس والدینی که اصرار دارند فرزند باهوش آنها حتما در رشته‌های ریاضی فیزیک یا مهندسی تحصیل کند ممکن است با در نظر نگرفتن استعداد فرزند خود در زمینه هنر استعدادهای او را سرکوب سازند.

مربیان در مدارس بویژه در مدارس دوره متوسطه باید تمام تلاش خود را در جهت راهنمایی دانش آموزان برای کشف استعدادهای خود به عمل آورند، یکی از این روشها می‌تواند اجرای آزمونهای معتبر استعداد سنج باشد.

هوش هیجانی و هوش عمومی

نظریه‌پردازان هوش هیجانی معتقدند که IQ به ما می‌گوید که چه کار می‌توانیم انجام دهیم در حالیکه هوش هیجانی به ما می‌گوید که چه کاری باید انجام دهیم . IQ شامل توانایی ما برای یادگیری ، تفکر منطقی و انتزاعی می‌شود ، در حالی که هوش هیجانی به ما می‌گوید که چگونه از IQ در جهت موفقیت در زندگی استفاده کنیم . هوش هیجانی شامل توانایی ما در جهت خودآگاهی هیجانی و اجتماعی ما می‌شود و مهارت‌های لازم در این حوزه‌‌ها را اندازه می‌گیرد . همچنین شامل مهارت‌های ما در شناخت احساسات خود و دیگران و مهارت‌های کافی در ایجاد روابط سالم با دیگران و حس مسئولیت‌پذیری در مقابل وظایف می‌باشد .

هوش عمومی و هوش هیجانی توانائی‌های متفاوتی نیستند بلکه بهتر است که چنین بیان نمود که از یکدیگر متفاوت هستند . همه ما ترکیبی از هوش و هیجان داریم ، در واقع بین هوش عمومی و برخی از جنبه‌‌های هوش هیجانی همبستگی پایینی وجود دارد و باید گفت این دو قلمرو اساساً مستقل‌اند. براساس مطالعات دانیل گلمن در بهترین شرایط همبستگی اندکی (07/0) بین هوش عمومی و برخی از ابعاد هوش هیجانی وجود دارد بطوریکه می‌توان ادعاد کرد آنها عمدتاً ماهیت مستقل دارند . وقتی افراد دارای هوش عمومی بالا در زندگی تقلا می‌کنند و افراد دارای هوش متوسط به طور شگفت‌انگیزی پیشرفت می‌کنند ، شاید بتوان آن را به هوش هیجانی بالای آنان نسبت داد (گلمن ، 1995).

روون بار ـ آن (1999) در پی یافتن پاسخی برای این سوال که چرا برخی از افراد نسبت به برخی دیگر در ابعاد مختلف زندگی موفق‌ترند ، به تحقیقات بسیاری دست زده است . این سوال لزوم مرور کامل عواملی که تصور می‌شود موقعیت کلی را رقم می‌زنند و سلامت هیجانی را موجب می‌شوند ، ایجاب می‌کند . بار ـ آن دریافت که‌ تنها کلید موفقیت و تنها عامل پیش‌بینی کننده موفقیت آنها هوش کلی نیست، بلکه باید در جستجوی عوامل دیگری بود (بار ـ آن ، 1999) .

دیدگاه‌های هوش هیجانی

با نگاه به تعاریف متعدد هوش هیجانی می‌توان دو راهبرد نظری کلی را در این زمینه مشخص نمـود :

1ـ دیدگاه اولیه از هوش هیجانی که آن را به عنوان نوعی از هوش تعریف می‌کند که در برگیرنده عاطفه و هیجان می‌باشد .

2ـ دیدگاه دوم که به دیدگاه مختلط مشهور است و هوش هیجانی را با دیگر توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی مانند انگیزش ترکیب می‌کند .

دیدگاه توانمندی (پردازش اطلاعات)

اصطلاح هوش هیجانی ، برای اولین بار از سوی سالوی و مایر در سال 1990 ، به عنوان شکلی از هوش اجتماعی مطرح شد . الگوی اولیه آنها از هوش هیجانی شامل سه حیطه یا گستره از توانایی‌‌ها می‌شد :

1ـ ارزیابی و ابراز هیجان : ارزیابی و بیان هیجان در خود توسط دو بعد کلامی و غیرکلامی همچنین ارزیابی هیجان در دیگران توسط ابعاد فرعی ادراک غیرکلامی و همدلی مشخص می‌شود .

2ـ تنظیم هیجان در خود و دیگران : تنظیم هیجان در خود به این معناست که فرد تجربه فراخلقی ، کنترل ، ارزیابی و عمل به خلق خویش را دارد و تنظیم هیجان در دیگران به این معناست که فرد تعامل موثر با سایرین (برای مثال آرام کردن هیجاناتی که در دیگران درمانده کننده هستند) می‌باشد.

3ـ استفاده از هیجان : استفاده از اطلاعات هیجانی در تفکر ، عمل و مساله گشایی است (سالوی و مایر ، 1990) .

شاخه بندی هوش

مایر ، سالوی و کاروسو (1997) مدل اصلاح شده‌ای از هوش هیجانی را تدوین کردند که این مدل هوش هیجانی را به صورت عملیاتی در دو سیستم شناختی و هیجانی بررسی می‌کند . این مدل در یک الگوی کاملاً یکپارچه عمل می‌کند اما با این وجود مدل مورد نظر از چهار شاخه یا مولفه تشکیل می‌شود. (مایر و سالوی ، 1997) که هر یک طبقه‌ای از توانمندی‌ها را که براساس پیچیدگی و به صورت سلسله مراتبی ، منظم شده‌اند ، نشان می‌دهد . این چهار شاخه عبارتند از :

1ـ ادراک هیجانی که در برگیرنده شناسایی و درون‌دهی اطلاعات از سیستم هیجانی است .

2ـ تسهیل‌سازی هیجانی از افکار

به طور کلی تسهیل هیجانی شاخه تفکری در برگیرنده استفاده هیجان برای بهبودی فرآیندهای شناختی است حال آنکه شاخه فهم هیجانی در برگیرنده پردازش شناختی هیجان است .

3ـ فهم هیجانی که در برگیرنده پردازش آتی و جلوتر اطلاعات هیجانی با نگاهی به حل مساله .

4ـ مدیریت هیجان در رابطه با خود و دیگران

شاخه اول

اولین شاخه از هوش هیجانی با گنجایش ادراک و اظهار احساسات آغاز می‌شود . هوش هیجانی نمی‌تواند بدون اولین شاخه آغاز شود . اگر زمانی که احساس بدی در فرد ظهور پیدا کند فرد توجه‌اش را از آن برگرداند تقریباً هیچ چیز از احساس خودش یاد نمی‌گیرد . ادراک هیجان در برگیرنده ثبت ، توجه و رمزگشایی کردن پیام‌های هیجانی است ، همانگونه که در اظهارات و بیانات صورتی ، تون صدا ، اشیاء هنری و دیگر دستاوردهای هنری فرهنگی اظهار شده‌اند (بار ـ آن و پارکر ، 2000) .

شاخه دوم

دومین شاخه هوش هیجانی در رابطه با تسهیل‌سازی هیجانی است . هیجانات سازمان‌های پیچیده‌ای از ابعاد فیزیولوژیکی ، هیجانی ، تجربی شناختی و هشیاری از زندگی روانی هستند. هیجانات هم به عنوان احساسات (همانگونه که فرد احساس غمگینی می‌کند) و هم به عنوان شناختارهای تغییر شکل یافته به سیستم شناختی ورود پیدا می‌کنند ، (به عنوان مثال زمانی که فرد غمگین فکر می‌کند که الآن حالم خوب نیست) . هنگامی که هیجانات شناسایی شده و برچسب زده می‌شوند ، فهم هیجانی یا شاخه سوم آغاز می‌شود .

سوالی که در اینجا مطرح است این است که تسهیل‌سازی هیجانی یا همان شاخه دوم بر چه چیزی تمرکز دارد ؟ چگونه هیجانات به سیستم شناختی ورود پیدا می‌کنند ؟ برای کمک به تفکر چگونه شناخت‌ها را تغییر می‌دهند ؟

البته شناخت توسط اضطراب خراب می‌شود اما هیجانات می‌توانند الویت‌‌هایی را تحمیل کنند به‌گونه‌ای که سیستم شناختی به آنچه که مهمترین مطلب قلمداد می‌شود ، توجه کند (ایستربروک ، 1959 ؛ ماندلر ، 1975 و سیمون ، 1982) و حتی بر آنچه که به بهترین نحوی در یک خلق انجام می‌پذیرد ، متمرکز شود (پالفی و سالوی ، 1993) .

همچنین هیجانات شناخت‌‌ها را تغییر می‌دهند . ممکن است زمانی که فرد خوشحال است آنها را مثبت کنند و هنگامی که فرد ناراحت است آنها را منفی کنند (فورگاس ، 1995 ؛ مایر ، گاشک ، براورمن و ایوانز ، 1992 ؛ سالوی و برنبام ، 1989) . این تغییرات ، سیستم شناختی را معطوف به مشاهده موارد از جوانب مختلف می‌کند ، برای مثال میان نقطه نظرات خوشایند و شکاکانه تفاوت قائل شود . سودمندی اینگونه تغییر و تحولات برای تفکر کاملاً واضح است . نقل و انتقال نقطه نظر از شکاک بودن به خوش‌بینی ، فرد را تشویق می‌کند به اینکه نقطه نظرات چند گانه‌ای را ببیند و به عنوان نتیجه در باب مشکل عمیق‌تر و خلاقانه‌تر فکر کند (بار ـ آن و پارکر ، 2000).

شاخه سوم

سومین شاخه در برگیرنده فهمیدن و استدلال با هیجان است . همانگونه که سابق بر این قید شد هیجانات شکل دهنده یک دسته از سمبل‌‌های غنی و پر از روابط پیچیده‌ای هستند که بسیاری از فلاسفه برای قرنها راجع به آن بحث و جدل کرده‌اند . فردی که قادر است هیجانات را درک کند به عبارت دیگر درک معانی آنها و اینکه چطور خمیره‌شان با هم ممزوج می‌شود و چطور در طول زمان رشد می‌کنند ، حقیقتاً با گنجایش فهم حقایق بینادی طبیعت بشری و روابط بین فردی مانوس می‌شود و مورد تمجید قرار می‌گیرد . در حقیقت افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند به طور منظم با حالات بی‌ثباتی خلقی مواجه شده و بر آنها فائق می‌آیند و این نیازمند فهم قابل توجهی از خلقیات می‌باشد (سالوی ، بیدل ، دت‌ویلر و مایر ، 1999 به نقل از بار ـ آن و پارکر ، 2000) .

شاخه چهارم

چهارمین شاخه مدیریت هیجانی است . فردی که دارای مدیریت هیجانی می‌باشد از اینرو باید بعضی از خطوط راهنما را رعایت کند ولی آن کار را با انعطاف‌پذیری انجام دهد . برای مثال : باز بودن به سوی یک احساس یک باید است اما نه همیشه . گاهی اوقات برای هر کسی اتفاق می‌افتد ، خیلی دردناک است که با مطلبی مواجه شود و احتمالاً هیجان‌پذیری به بهترین نحوی بسته می‌شود . مدیریت هیجانی دربرگیرنده این است که چگونه یک فردی پیشرفت‌‌های هیجانی

را در روابطش با دیگران بفهمد . این روابط می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد ، از اینرو مدیریت هیجانی دربرگیرنده خصوصیت و اهمیت راه‌‌های هیجانی مختلف و انتخاب میان آنهاست.

برای انطباق با واکنش‌‌های هیجانی بسیار محتمل در موقعیت‌‌ها ، مدیریت هیجانی بایستی دارای انعطاف‌پذیری لازم باشد . این مطلب به فرد اجازه می‌دهد که در جهاتی پیشرفت کند که او فکر می‌کند بهترین جهت است . اینکه از نظر هیجانی ، معنوی و دیگر زمینه‌‌ها غنی باشی ضرورتاً به این معنی نیست که فرد بخواهد در یک شغلی بماند و یا اینکه یک ازدواج را نجات دهد . اینکه باهوش باشی بدین معنی نیست که فرد در یک روز کتاب‌‌های چالش برانگیز را بخواند بلکه به این معنی است که دیگر بخش‌‌های شخصیت و دیگر موقعیت‌‌هایی هستند که باید به حساب بیایند و درک کنیم که آن وقت چه اتفاقی می‌افتد. در اینجاست که نیاز به انعطاف‌پذیری توضیح می‌دهد که چرا هوش هیجانی به عنوان یک توانمندی سنجیده می‌شود و هیچگونه همبستگی بالایی با خوش‌بینی ، خوشحالی و مهربانی ، درست بودن و دیگر خصوصیات ندارد . با این وجود نتایج مهم زندگی را پیش‌بینی می‌کند (بار ـ آن و پارکر ، 2000).

دیدگاه مختلط

هوش هیجانی از سوی بعضی از پژوهشگران برای توصیف کردن اسنادها یا توانایی‌‌هایی که برخی از جنبه‌‌های شخصیت را نشان می‌دهد ، به کار رفته است. مایر و سالوی و کاروسو (1997) مدل توانمندی را از مدل مختلط هوش هیجانی متمایز کردند . مدل مختلط شامل طیف وسیعی از متغیرهای شخصیتی است که مخالف با مدل توانمندی مایر و سالوی می‌باشد که کاملاً شناختی است . یک وجه کاملاً متفاوت این دو مدل، تفاوت میان مفهوم «صفت» و «پردازش اطلاعات» هوش هیجانی است . این وجه تفاوت در دیدگاه‌‌های مختلف سنجش و تعاریف عملیاتی از سوی نظریه‌پردازان مدل مختلط و توانمندی ، نمایان است . مفهوم «صفت» هوش هیجانی با شاخص‌‌های بین موقعیتی رفتار نظیر همدلی ، جرات و خوش‌بینی ارتباط دارد ، در حالیکه مفهوم «پردازش اطلاعات» مربوط به توانائی‌هایی نظیر توانایی تشخیص ، ابراز و بر چسب زدن هیجان می‌باشد .

مفهوم «صفت» ریشه در چارچوب شخصیتی دارد که از طریق پرسشنامه‌‌های خودسنجی که رفتار خاصی را می‌سنجند ، اندازه‌گیری می‌شود (بار ـ آن ، 1997 ؛ سالوی، مایر ، گلمن ، تروی و پالفی ، 1995).

این دیدگاه در بررسی هوش هیجانی تحت الشعاع متغیرهای شخصیتی (نظیر همدلی و تکانشی بودن) و ساختارهایی که همبستگی بالقوه با آنها دارند (مانند انگیزش ، خودآگاهی و امیدواری) قرار می‌گیرند ، برعکس دیدگاه «پردازش اطلاعات» بیشتر بر بخش‌‌های سازنده هوش هیجانی و رابطه آن با هوش سنتی متمرکز می‌شود (بار ـ آن و پارکر ، 2000) .

هوش هیجانی از نقطه‌نظر گلمن

به نظر گلمن (1995) هوش هیجانی هم شامل عناصر درونی است و هم بیرونی . عناصر درونی شامل میزان خودآگاهی ، خودانگاره ، احساس استقلال و ظرفیت خودشکوفایی و قاطعیت می‌باشد . عناصر بیرونی شامل روابط بین فردی ، سهولت در همدلی و احساس مسئولیت می‌شود . همچنین هوش هیجانی شامل ظرفیت فرد برای قبول واقعیات ، انعطاف‌پذیری ، توانایی حل مشکلات هیجانی ، توانایی حل و مقابله با استرس و تکانه‌‌ها می‌شود .

گلمن هوش هیجانی را از IQ جدا کرده و به نظر او هوش هیجانی شیوه استفاده بهتر از IQ را از طریق خودکنترلی ، اشتیاق و پشتکار و خودانگیزی شکل می‌دهد. او مفهوم هوش هیجانی را در 5 حوزه قرار می‌دهد :

آگاهی از هیجانات خود

خودآگاهی ـ بازشناسی احساس ، آنگونه که رخ می‌دهد ـ محور اصلی هوش هیجانی است . توانایی کنترل لحظه به لحظه احساسات ، برای بینش روان‌شناختی و درک خویشتن ، اساسی است . تعریفی که گلمن (1995) برای خودآگاهی در نظر گرفته است چنین است : «درک عمیق و روشن از احساسات ، هیجانات ، نقاط ضعف و قوت ، نیازها و سائق‌‌های خود . افرادی که به احساسات و هیجانات خود اطمینان بیشتری دارند ، مهارت بیشتری در هدایت و کنترل وقایع زندگی از خود نشان می‌دهند ، در کارهای خود دقیق هستند امیدواری آنها غیرواقع بینانه نمی‌باشد و مسئولیتی را قبول می‌کنند که در حد توان آنها می‌باشد . همچنین این افراد با خود و دیگران صادق بوده و خیلی خوب می‌دانند که هر نوع احساسی تا چه اندازه بر آنها و اطرافیان تاثیر می‌گذارد .

کنترل هیجانات

کنترل هیجانات به شیوه‌ای مناسب مهارتی است که به دنبال خودآگاهی ایجاد می‌شود . اشخاص کارآمد در این حیطه بهتر می‌توانند از هیجان‌های منفی نظیر ناامیدی ، اضطراب ، تحریک‌پذیری رهایی یابند و در فراز و نشیب‌های زندگی کمتر با مشکل مواجه می‌شوند و یا در صورت بروز مشکل به سرعت می‌توانند از موقعیت مشکل‌زا و ناراحت‌کننده به شرایط مطلوب بازگردند . برعکس افرادی که در این حیطه توانایی کمتری دارند ، همواره درگیر احساسات درمانده کننده هستند .

 



:: برچسب‌ها: هوش,تستهای هوش,استعداد تحصیلی,روانشناسان تربیتی,طبقات هوش,هوش عمومی,پشتکار ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

برای موفقیت در تحصیل، داشتن اطلاعات علمی کافی نیست. استفاده از مهارت هایی که بتواند میزان بهره وری ما از این اطلاعات را افزایش دهد نیز امری بسیار مهم است.

 Ú†Ú¯ÙˆÙ†Ù‡ دقت خود را افزایش دهیم؟
 

بی‌دقتی یکی از رایج‌ترین مسائل دانش‌آموزان است. بارها اتفاق افتاده است که دانش‌آموزان به دلیل بی‌دقتی (علیرغم داشتن اطلاعات بالا) در امتحانات نمره از دست داده‌اند. قطعاً برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از امتحان، افسوس سوالات را بخورید که علیرغم آن‌که پاسخ آن‌ها را می‌دانستید، به دلیل (بی‌دقتی) نتوانستید به آن‌ها پاسخ دهید. البته بی‌دقتی انواع متفاوتی دارد؛ ندیدن قسمت‌هایی از صورت سوال، اشتباهات محاسباتی و... برخی از انواع بی‌دقتی است. 

در این فیلم جناب آقای مهندس سید امید سید صالحی، مشاور سرزمین تیزهوش‌ها، نکاتی پیرامون روش‌های افزایش دقت را بیان می‌کنند.

راه‌های ارتباطی با آقای مهندس سید صالحی:

اینستاگرام: www.instagram.com/seyedomidseyedsalehi

شماره تماس: 09124725509

 

 



:: برچسب‌ها: تحصیل,دانش‌آموزان,امتحان,مشاور,اطلاعات ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموع 4 میلیون و 962 هزار و 643 نفررشته در هجدهمین مسابقه «پرسش مهر رئیس جمهور » شرکت کردند، گفت: تلاش می کنیم در نیمه تیر مراسم این مسابقه را برگزار و از 180 برگزیده تقدیر کنیم. 

مشارکت 4 میلیون نفر در پرسش مهر رئیس جمهور

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، علیرضا کاظمی در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی پیرامون مسابقه پرسش مهر رئیس جمهور پرداخت و گفت: یکی از رخدادهای مهم در آموزش و پرورش به لحاظ گستره مخاطبان که از سال 76 در دستور کار حوزه پرورشی قرار گرفته، پرسش مهر ریاست جمهوری است.

وی افزود: مهرماه سال گذشته با پرسش رئیس جمهور مبنی بر «چگونگی تمرین تحمل، اخلاق و ادب» در مدرسه شروع شد. اطلاع رسانی از کانال های مختلف صورت گرفت و استقبال خوب بوده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموع 4 میلیون و 962 هزار و 643 نفررشته در 12 رشته شامل شعر، داستان‌نویسی، مقاله پژوهشی، سخنرانی، وب‌نوشت، گرافیک، طراحی، نقاشی، خوشنویسی، فیلم کوتاه، نمایشنامه‌نویسی و سرودهمگانی در پرسش مهر شرکت کردند، گفت: بر اساس گزارشات واصله، دومیلیون و 955 هزار و 799 دانش‌آموز در هجدهمین دوره پرسش مهر شرکت کردند که یک میلیون و 800 هزار و 478 نفرشان دختر و یک میلیون و 155 هزار و 321 نفرشان پسر هستند.

وی افزود: همچنین شاهد حضور یک میلیون و 868 هزار و 716 خانواده در پرسش مهر هجدهم بودیم و در بخش معلمان نیز 138 هزار و 128 نفر شرکت کردند که 56 هزار و 877 نفر مرد و 81 هزار و 251 نفر زن بودند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموع 2813 اثر به دبیرخانه کشوری پرسش مهر رسید، عنوان کرد: 262 اثر از دانش‌آموزان 22 کشور نیز به دبیرخانه پرسش مهر رسیده است.

به گفته کاظمی تلاش می‌کنیم در نیمه تیرماه امسال مراسم اختتامیه را برگزار کنیم. در اختتامیه کنگره از 180 برگزیده تجلیل می‌شود که شامل 67 دانش‌آموز، 102 معلم و 11 خانواده است.



:: برچسب‌ها: آموزش و پرورش,داستان‌نویسی,آموزش ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

ژلیکو باید در جنگل و در قرارگاه پارتیزان ها که پدرش فرمانده ی آن است، بماند. او باید منتظر پایان جنگ باشد تا مادرش که پرستار یک بیمارستان صحرایی است برگردد. یکی از روزهایی که ژلیکو لا به لای درخت ها و درختچه های جنگل مشغول بازی است، قرارگاه توسط دشمن بمباران می شود.

 Ù¾ÛŒØ±Ú¯Ùˆ و پارتیزان ژلیکو
 
از ترس چشم‌هایم را بستم، وقتی چشم‌هایم را باز کردم، چی می‌دیدم؟! خواب بودم یا بیدار؟ نه، خواب نمی‌دیدم. روبه‌رویم کوچولوی زیبایی با پاهای قشنگ، پوست زرد و خال‌مخالی ایستاده بود و به من زل زده بود. بینی کوچک نوک‌سیاهش را بالا کشید و سرش را با دلخوری چرخاند. چشمان درشت و خیس و ترس‌خورده‌اش خیره شده به چشم‌های من. بله، یک شوکای کوچک درست مثل همان عکسی که توی کتاب دیده بودم. مدتی طولانی چشم‌در‌چشم ماندیم و دنیای دوروبرمان را از یاد برده بودیم.
 


:: برچسب‌ها: معرفی کتاب , داستان , رمان ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

در این بخش به معرفی آموزشگاه دخترانه مبتکران تهران پرداخته شده است

 Ø¢Ù…وزشگاه دخترانه مبتکران

آموزشگاه دخترانه مبتکران، مرکز تخصصی برگزاری کلاس های آمادگی مدارس تیزهوشان و برتر

در این مرکز به منظور کسب آمادگی لازم برای آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان (تیزهوشان) و سایر مدارس برتر ، کلاس‌های تیزهوشان در کلیه پایه ها در دو سطح تیزهوشان و پیشرفتگان تشکیل می گردد.

برگزاری آزمون های مستمر در طول دوره آموزشی بررسی تکالیف درسی در هر هفته … از محور های برنامه‌های کیفیت بخش این مجموعه می باشد. 

ساعت کار اداری 10 الی 19 
شماره های تماس: 22907491، 22907590، 22907541
آدرس سایت : www.mobtakerangirl.ir



:: برچسب‌ها: مبتکران,کلاس های آمادگی,مدارس,تیزهوشان ,استعدادهای درخشان , آزمون های مستمر ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

جلد هفتم از مجموعه خانه درختی، با اتفاقات عجیب و هیجان انگیز. اگر دوست دارید بدانید اندی و تری این بار چه طبقات جدیدی به خانه درختیشان اضافه کرده اند پس خانه درختی 91 طبقه را از دست ندهید.

 Ù…عرفی کتاب خانه درختی 91 طبقه جلد(7)
 
اندی می‌گوید: «من هم همین‌طور. شرط می‌بندم الان خیلی باهوش‌ترتر از تواَم!»تری می‌گوید: «حرفش رو هم نزن! من یه میلیارد میلیون برابر باهوش‌ترتر از توام!»اندی می‌گوید: «عمراً! چون من یه تریلیارد میلیارد میلیون برابر باهوش‌ترتر از توام!»تری می‌گوید: «نه‌خیر. نیستی! من یه ییلیون زیلیون ویلیون تریلیون... (خمیازه) اسپیلیون کوییلیون فریلیون... (خمیازه، خمیازه) بیلیون میلیون... (خمیازه، خمیازه، خمیازه) خریلیپونففففففففففففف...»آلیس می‌گوید: «نگاه! تری وسط حرف‌زدن خوابش برد!»آلبرت می‌گوید: «اندی هم ...
http://tizland.ir/files/articles/attach/5471/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DB%8C-91-6182.jpg
 
 

حتما تا به حال کتاب‌های خانه درختی 13، 26، 39، 52، 65 و 78 طبقه را خوانده‌ای و بهتر از همه می‌دانی که هر بار اندی و تری که در خانه درختی زندگی می‌کنند، 13 طبقه به خانه‌هایشان اضافه می‌کنند. این بار اما 13 طبقه ویژه روی طبقات قبلی ساختند اما این طبقات برای چه ساخته شدند؟ طبقات جدید اینها هستند:

- طبقه‌ای که یک چادر دارد و پیشگویی به‌نام «مادام همه‌چیزدان» تویش زندگی می‌کند.

- یک ساندویچی زیردریایی که ساندویچ‌هایی به‌اندازه زیردریایی واقعی می‌فروشد.

-قوی‌ترین گرداب جهان

- یک قطار ویژه پوره سیب‌زمینی و سس گوشت

- یک گردونه «بچرخ و ببر»

- یک اتاق پر از جام (از همان جام‌هایی که توی مسابقات می‌دهند مثل جایزه بهترین تخم‌مرغ‌پز، جایزه کله‌پوک‌ترین، جایزه فرفری‌ترین مو و...)



:: برچسب‌ها: خانه درختی 91,جلد هفتم,مجموعه خانه درختی,عجیب و هیجان انگیز ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

وقتی می گویم خانه درختی،منظورم یکی از آن قدیمی هایش نیست.یک 65 طبقه اش است.ما به خونه درختی مان یک آرایشگاه حیوانات اضافه کردیم که جیل مدیریتش می کند،یک اتاق تولد (توی این طبقه همیشه ی خدا جشن تولدت است،حتی اگر روز تولدت نباشد.

معرفی کتاب خانه درختی 65 طبقه (جلد 5)

 

سلام. اسم من «اندی» است. این هم «تری»، دوستم است. ما توی یک درخت زندگی می‌کنیم. خب، منظورم از درخت، یک خانه‌‌درختی است. تازه وقتی می‌گویم خانه‌درختی، منظورم یکی از آن قدیمی‌هایش نیست. یک 65 طبقه‌اش است! (خانه‌درختی ما قبلا 52 طبقه بود ولی ما 13 طبقه‌ی دیگر رویش ساختیم.) خب، معطل چی هستید؟ بپرید بالا!

داستانی سرشار از شوخی همراه با طنزی خوشایند، راحت و دلنشین. یک داستان بلند تصویری که همراه شدن تصاویر با آن لطفش را بیش‌تر می‌کند. تصاویر کامل‌کننده‌ی داستان هستند و مخاطب را به کشف و دریافتن وادار می‌کنند.



:: برچسب‌ها: خانه درختی 65,تصاویر ,داستان ,مخاطب ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

اندی و تری سیزده طبقه ی دیگر به خانه درختی سی و نه طبقه شان اضافه کرده اند. حالا یک خانه درختی پنجاه و دو طبقه دارند. طبقه ی اره برقی دار، اتاق له کردن هندوانه، اتاق پیتزای خودت را بپز، هویج پرت کن موشکی، مسیر مسابقه با اسب های چوبی، خانه ی اشباح و کلی چیزهای تازه به خانه شان اضافه کرده اند.. کتابی که سفارش گرفته اند هنوز تمام نشده.

معرفی کتاب خانه درختی 52 طبقه (جلد 4)

اندی و تری سیزده طبقه‌ی دیگر به خانه درختی سی‌و‌نه طبقه‌شان اضافه کرده‌اند. حالا یک خانه‌درختی پنجاه‌و‌دو طبقه دارند. طبقه‌ی اره‌برقی‌دار، اتاق له کردن هندوانه، اتاق پیتزای خودت را بپز، هویج پرت‌کن موشکی، مسیر مسابقه با اسب‌های چوبی، خانه ی اشباح و کلی چیزهای تازه به خانه‌شان اضافه کرده‌اند.. کتابی که سفارش گرفته‌اند هنوز تمام نشده. تری و اندی منتظرند که آقای غول‌دماغ تماس بگیرد و مهلت تحویل کتاب را یادآوری کند، اما این بار بر خلاف همیشه خبری از آقای غول دماغ نیست. بچه ها یک آژانس پیشرفته‌ی ... مجموعه‌ی داستان‌های خانه‌درختی چند کتاب تصویری است که ماجراهای پرهیجان و خنده‌دار طبقه‌دارترین خانه‌درختی دنیا را تعریف می‌کنند. «اندی» و «تری»ساکنان این خانه‌‌ی درختی هستند. نه که فکر کنید یک خانه‌درختی قدیمی! طبقه‌دارترین خانه‌درختی دنیا که در هر جلد سیزده طبقه‌ی دیگر هم به آن اضافه می‌شود. هر طبقه پر از اختراعات عجیب‌و‌غریب و وسایل و موجودات بامزه و باحال است.

 

یک کتاب سراسر خنده و ماجرا از دو تا آدم باحال که مدام فکر تفریح، خوشگذرانی، اختراع و ماجراجویی هستند، اما کارشان را هم به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. تری خراب‌کاری می‌کند و اندی درستش می‌کند. البته یک‌جاهایی هم تری به دادِ اندی می‌رسد. راستی «جیل» هم هست. دوست اندی و تری. دختربچه‌ای که توی خانه‌اش یک‌عالم حیوان نگهداری می‌کند و خانه‌اش کم از باغ‌وحش ندارد؛ و یک‌عالم شخصیت‌های عجیب‌و‌غریب و بامزه‌ی دیگر که تا به حال مثل آن‌ها را توی هیچ کتابی ندیده‌اید!

 



:: برچسب‌ها: خانه درختی سی‌و‌نه طبقه‌ ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

وزیر آموزش و پرورش آموزش و پرورش با بیان اینکه برای مدارس استعدادهای درخشان نگرانی هایی پس از حذف آزمون های استعدادهای درخشان ایجاد شد گفت: برای مهر 97 صرفا یک سنجش هوش و استعداد را از بین داوطلبانی که شرایط اعلامی دارند، گرفته می شود بنابراین افرادی که از حد قابل قبولی از استعداد برخوردارند برای پایه هفتم مدارس سمپاد دعوت می شوند این در حالیست که نیازی به کتاب تستی و آزمون نیست.

برگزاری «سنجش هوش» برای داوطلبان پایه هفتم مدارس سمپاد

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، سید محمد بطحایی در حاشیه آیین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس که در اردوگاه باهنر برگزار شد درباره نحوه ورود به مدارس سمپاد گفت: باید به سمتی برویم که اختلالاتی چون "اضطراب" را در مدارس کاهش دهیم. آموزش و پرورش کماکان مصر به حذف آزمون‌هایی است که به عناوین مختلف در دوره ابتدایی در حال برگزاری است.

وی افزود: فشارهایی که به بچه‌ها وارد می‌شود از سطح توانشان خارج شده است. باید تلاش کنیم این آفت را رفع کنیم. کماکان مصر به حذف آزمون‌هاییم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای مدارس استعدادهای درخشان نگرانی‌هایی وجود داشت از جمله اینکه مبادا آنها که هوش برتر دارند در خلال این تصمیم دچار آفت شده و به فراموشی سپرده شوند گفت: برای مهر 97 صرفا یک سنجش هوش و استعداد را از بین داوطلبانی که شرایط اعلامی را دارند گرفته می‌شود، بنابراین نیازی به کتاب تستی و آزمون نیست.

بطحایی ادامه داد: بر این اساس افرادی که از حد قابل قبولی از استعداد برخوردارند برای پایه هفتم مدارس سمپاد دعوت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برای سال‌های آینده نحوه ورود پس از بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش به موقع اطلاع رسانی خواهد شد عنوان کرد: سنجش هوش و استعداد برای مهر امسال صرفا متکی بر هوش و استعداد خواهد بود که روشها در حال طراحی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده‌ها فرزندشان را فعلا در هر مدرسه‌ای که می‌خواهند ثبت نام کنند چون صرفا بر اساس هوش انتخاب خواهیم کرد اظهار کرد: خانواده‌ها نگران نباشند زیرا هر دانش‌آموزی که در پایه هفتم سمپاد پذیرفته شد، به مدرسه سمپاد ثبت نام‌شده منتقل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره سامانه حساب یکپارچه مدارس که فعالیت آن در دوره قبلی متوقف شد گفت: زمینه اجرای حساب یکپارچه با توافقاتی فراهم بود اما مراجع ناظر یکی دو اشکال حقوقی بر آن وارد کردند که در حال رفع ابهامات هستیم که امیدواریم در آینده انضباط بیشتری به وجوه مردمی جمع آوری شده در مدارس بدهد.

وی همچنین با بیان اینکه برنامه سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس در راستای برنامه کلانی است که توسط سازمان امور استخدامی راهبری می‌شود گفت: امروز تفاهم نامه‌ای با جهاددانشگاهی داشتیم که علاوه بر اجرا و استقرار نظام سنجش بندهای دیگری نیز داشت. استفاده از ظرفیت خوب جهاددانشگاهی برای طرح های پژوهشی و حمایت جهاد در زمینه‌های توسعه‌ای از این جمله است که امیدواریم بتدریج عملیاتی شود.

بطحائی درباره دریافت وجوه مردمی در ایام ثبت نام نیز گفت: متاسفانه همواره در چنین ایامی بحث جدی کمکهای اولیاء برای اداره مدارس مطرح است. در بودجه سال 97 با کمک مجلس حکمی پیش بینی شده که بخشی از هزینه آب و سوخت مدارس را می‌توان از آن محل تامین کرد که هنوز آیین نامه اجرایی آماده نشده و منابعی دریافت نکردیم.

وی افزود: امیدواریم روزی برسد که مدارس نیازی به کمک اولیاء نداشته باشند. این هزینه ها باید اختیاری باشد. باید خانواده‌ها توجیه شوند و نباید فضای تربیتی به سمتی برود که با اجبار و کدورت مبالغی از اولیاء دریافت شود. اولیاء با درک عمیقی که دارند هرآنچه در توانشان است به مدارس کمک می‌کنند.



:: برچسب‌ها: آموزش و پرورش,مدارس,سمپاد,ثبت نام ,آزمون‌ ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

ثبت نام پایه اول دبستان های مدارس شاهد از امروز از طریق سایت saja.medu.ir آغاز شد.

ثبت نام پایه اول دبستان های مدارس شاهد آغاز شد

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، ثبت‌نام پایه اول ابتدایی مدارس شاهد از امروز اول خرداد ماه از طریق سایت saja.medu.ir آغاز شد و تا 15 خرداد ماه ادامه دارد‌.

از 17 تا 19 خرداد ماه برای والدین جهت پذیرش مرحله اول، پیامک ارسال می‌شود و از 20 تا 27 خرداد ماه والدین دعوت می‌شوند تا مدارک را آورده و بررسی‌ها انجام شود و نتایج قطعی نیز از 27 خرداد ماه تا سوم تیرماه اعلام می‌شود.

ثبت‌نام پایه هفتم از اول تا 14 تیرماه و ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دهم نیز از 10 تا 24 تیرماه از طریق سامانه سجا انجام می‌شود.

شهریه فعالیت‌های فوق برنامه مدارس شاهد در دوره ابتدایی حداقل 380 هزار تومان و حداکثر 640 هزار تومان؛ در دوره متوسطه اول حداقل 460 هزار تومان و حداکثر 730 هزار تومان و در دوره متوسطه دوم حداقل 530 هزار تومان و حداکثر 950 هزار تومان است.



:: برچسب‌ها: ثبت‌نام,مدارس ,مدارس شاهد,پایه هفتم,دانش‌آموزان ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

اندی و تری خانه درختی بیست و شش طبقه ی باحالشان را سی و نه طبقه کرده اند. یک ترامپولین بدون تور محافظ اضافه کرده اند، آبشار شکلاتی، آتشفشان فعال بدون گدازه برای برشته کردن مارشمالوهای خوشمزه شان و ...

معرفی کتاب خانه درختی 39 طبقه (جلد 3)

 

اندی و تری خانه‌درختی بیست‌و‌شش‌طبقه‌ی باحالشان را سی‌و‌نه طبقه کرده‌اند. یک ترامپولین بدون تور محافظ اضافه کرده‌اند، آبشار شکلاتی، آتشفشان فعال بدون گدازه برای برشته‌کردن مارشمالوهای خوشمزه‌شان، باغ‌‌وحش بچه‌دایناسورها، موزه‌ی اگه جرات داری باور نکن، فیلی بوکسور به نام آقای خرطومکس و کلی چیزهای باحال دیگر. اما مهم‌ترینشان طبقه‌ای فوقِ سری است که تری هنوز ساختش را تمام نکرده … آقای غول‌دماغ طبق معمول تماس می‌گیرد و با توپ‌و‌تشر مهلت تحویل کتاب را تا عصر فردا اعلام می‌کند. حالا وقت آن است که تری پرده از اختراع مخفیانه‌ای که کرده، بردارد: …

داستانی سرشار از شوخی همراه با طنزی خوشایند و راحت و دلنشین. یک داستان بلند تصویری که همراه شدن تصاویر با آن لطفش را بیش‌تر می‌کند. ماجراجویی‌های خنده‌دار و شخصیت‌های بی‌نظیر این داستان هر چه بیش‌تر آن را به اثری بی‌همتا تبدیل کرده‌اند.

 



:: برچسب‌ها: خانه‌درختی,بیست‌و‌شش‌طبقه‌,داستان بلند ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

داستانی سرشار از شوخی همراه با طنزی خوشایند، راحت و دلنشین. یک داستان بلند تصویری که همراه شدن تصاویر با آن لطفش را بیش تر می کند. تصاویر کامل کننده ی داستان هستند و مخاطب را به کشف و دریافتن وادار می کنند.

 Ù…عرفی کتاب خانه درختی 26 طبقه (جلد 2)
 
خانه‌ی درختی (The Treehouse) مجموعه‌ای از کتاب‌های تصویری برای کودکان است که اولین کتاب آن در سال 2011 توسط اندی گریفیتس (Andy Griffiths) و تری دنتون (Terry Denton) خلق شد و انتشارات مک میلان آن را به چاپ رساند. در این مجموعه اندی و تری در یک درخت زندگی می‌کنند. وقتی می‌گوییم درخت در واقع منظورمان یک خانه‌ی درختی است. این خانه‌ی درختی مانند هیچ مورد مشابه دیگری نیست، بهترین خانه‌ی درختی جهان است، مدام در حال بزرگ‌تر شدن و پر از امکانات شگفت‌انگیز مانند آزمایشگاه‌های مخفی و دستگاه‌های مارشمالو ساز است که شما را دنبال می‌کنند و هروقت گرسنه باشید به طور خودکار به شما مارشمالو می‌دهند. آنها در این خانه‌ی درختی با هم کتاب می‌نویسند. اندی نوشتن کلمات را به عهده دارد و تری کشیدن تصاویر را… حداقل این کاری است که قرار است بکنند،‌ اگر دزدان دریایی،‌ گوریل‌های غول‌آسا و اختراع‌های خارج از کنترل و سبزیجات شیطانی به آن‌ها اجازه بدهند به کارشان برسند.
خانه‌ی درختی (The Treehouse) مجموعه‌ای از کتاب‌های تصویری برای کودکان است که اولین کتاب آن در سال 2011 توسط اندی گریفیتس (Andy Griffiths) و تری دنتون (Terry Denton) خلق شد و انتشارات مک میلان آن را به چاپ رساند. در این مجموعه اندی و تری در یک درخت زندگی می‌کنند. وقتی می‌گوییم درخت در واقع منظورمان یک خانه‌ی درختی است. این خانه‌ی درختی مانند هیچ مورد مشابه دیگری نیست، بهترین خانه‌ی درختی جهان است، مدام در حال بزرگ‌تر شدن و پر از امکانات شگفت‌انگیز مانند آزمایشگاه‌های مخفی و دستگاه‌های مارشمالو ساز است که شما را دنبال می‌کنند و هروقت گرسنه باشید به طور خودکار به شما مارشمالو می‌دهند. آنها در این خانه‌ی درختی با هم کتاب می‌نویسند. اندی نوشتن کلمات را به عهده دارد و تری کشیدن تصاویر را… حداقل این کاری است که قرار است بکنند،‌ اگر دزدان دریایی،‌ گوریل‌های غول‌آسا و اختراع‌های خارج از کنترل و سبزیجات شیطانی به آن‌ها اجازه بدهند به کارشان برسند.


:: برچسب‌ها: خانه‌ی درختی,کتاب‌های تصویری,معرفی کتاب ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

به خاطر سپردن اطلاعات در ذهن و افزایش بازدهی در امتحانات، به دو اصل یادگیری و یادآوری وابسته است.

 ÛŒØ§Ø¯Ú¯ÛŒØ±ÛŒ 1
 

در مبحث یادگیری به این نکته باید اشاره گردد که دانش آموزان چگونه می توانند اطلاعات را به خوبی در ذهن وارد کنند، پس از ورود اطلاعات در ذهن، حال دانش آموز باید بتواند این اطلاعات را تثبیت کند و در مواقع نیاز به خوبی یادآوری نماید، برای تثبیت و یادآوردی، اطلاعات باید از حافظه حسی به حافظه کوتاه مدت و ازآنجا به حافظه بلند مدت وارد شود. در کلیپ های ارائه شده به تفصیل چگونگی یادگیری و یادآوری پرداخته می شود.

 

 

 



:: برچسب‌ها: یادگیری , دانش آموزان , اطلاعات , دانش آموز , حافظه حسی , حافظه بلند مدت ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

داستانی سرشار از شوخی همراه با طنزی خوشایند و راحت و دلنشین. یک داستان بلند تصویری که همراه شدن تصاویر با آن لطفش را بیش تر می کند. ماجراجویی های خنده دار و شخصیت های بی نظیر این داستان هر چه بیش تر آن را به اثری بی همتا تبدیل کرده اند.

معرفی کتاب خانه درختی 13 طبقه (جلد 1)

 

کتاب «خانه درختی 13 طبقه» اثر «اندی گریفیتس» است. تصویرگری این کتاب را «تری دنتون» انجام داده است و «آنیتا یارمحمدی» آن را به فارسی برگردانده است.کتاب مذکور برای گروه کودک و نوجوان نوشته شده است. تصاویر کتاب نیز به گونه‌ای است که جذابیت متن آن را بیشتر کرده است. در قسمتی از کتاب آمده است: «تری و اندی برای ما از خانه‌ی درختی سیزده‌طبقه‌شان می‌گویند. توی هر طبقه کلی خبر و ماجراست. حوضچه‌ی کوسه‌های آدم‌خوار، آزمایشگاه مخفی زیرزمینی، رصدخانه و منجنیق غول‌پیکر، مسیر گنده‌ی بولینگ، استخری که می‌شود داخلش را دید و کلی چیزهای باحال دیگر. طبق معمول مهلت تحویل کتاب اندی و تری سر آمده و آقای غول‌دماغ سرشان داد و بی‌داد راه می‌اندازد که فقط تا ساعت پنج بعد‌از‌ظهرِ فردا فرصت دارند که کتاب را تحویل دهند.



:: برچسب‌ها: خانه درختی 13 طبقه,کتاب , کودک و نوجوان ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان تغییر زمان امتحانات دانش آموزان نیست، گفت: تغییر یک هفته ای امتحان نهایی دانش آموزان در دو سال پیش و همچنین تغییر زمان امتحانات به دلیل همزمانی با جام جهانی، قانونی نبود. 

 امکان تغییر زمان امتحان نهایی دانش آموزان نیست

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که دانش‌آموزان درخواست دارند که به دلیل هم‌زمانی امتحانات نهایی با ماه مبارک رمضان، تاریخ امتحانات تغییر یابد، اظهار کرد: این مسئله مربوط به ما نیست بلکه مصوبه مجلس شورای اسلامی است که تا پایان اردیبهشت ماه باید کلاس‌های درس دایر باشد و خردادماه فصل امتحانات است.

وی ادامه داد: در هیچ کجا از قوانین گفته نشده است که جابه‌جایی امتحانات به دلیل هم‌زمانی با ماه مبارک رمضان و یا سایر ماه‌هایی که مناسبت‌هایی دارند، صورت گیرد و ما به وظیفه خودمان مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی عمل می‌کنیم یعنی تا پایان اردیبهشت‌ماه، مدارس دایر است و خردادماه، امتحانات برگزار می‌شود.

عمادی با بیان اینکه از سال‌های آینده ماه مبارک رمضان در بین سال تحصیلی است، افزود: آیا در آن زمان باید بگوییم چون دانش‌آموزان روزه می‌گیرند، در سر کلاس حضور نداشته باشند؟

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا برای جام جهانی زمان امتحانات دانش‌آموزان جابجا شد؟»، گفت: تغییر یک هفته‌ای امتحان نهایی دانش‌آموزان در دو سال پیش و همچنین تغییر زمان امتحانات به دلیل همزمانی با جام جهانی، قانونی نبود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال ماه مبارک رمضان و ایام امتحانات به طور کامل با هم همزمان شده است و نمی‌توانیم امتحانات را از خرداد ماه به تیرماه یا اردیبهشت ‌ماه موکول کنیم زیرا هر دو خلاف قانون است.

وی درباره آمادگی حوزه‌های امتحانی گفت: در تمام حوزه‌های امتحانی تمهیدات لازم برای حضور دانش‌آموزان فراهم است و ان‌شاءالله مشکلی پیش نخواهد آمد.



:: برچسب‌ها: دانش‌آموزان , تاریخ امتحانات , مدارس , دانش‌آموزان , امتحان نهایی ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

وزیر آمورش و پرورش از احتمال اجرایی شدن تعطیلات زمستانی در سال تحصیلی پیش رو خبر داد. 

احتمال اجرایی شدن تعطیلات زمستانی مدارس

 

به گزارش تیزلند،به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد بطحایی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما در خصوص تعطیلات زمستانی مدارس گفت: ما با این طرح موافق هستیم و میان دستگاه‌های مختلف هم اجماع نظری در این زمینه وجود دارد. اما اجرای این طرح مستلزم مقدماتی است که اگر این مقدمات فراهم شود، آمادگی داریم از سال تحصیلی جدید، آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: با این اوصاف احتمال دارد شروع و خاتمه سال تحصیلی دستخوش تغییراتی شود.

بطحایی همچنین گفت: این موضوع احتمالا نیاز به مصوبه مجلس داشته باشد که اگر نیازمند تصویب مجلس باشد آن را به مجلس ارسال می‌کنیم؛ ما موافق تعطیلی دوهفته تعطیلات زمستانی مدارس هستیم و تلاش می‌کنیم آن را در سال جاری اجرایی کنیم.



:: برچسب‌ها: مدارس , تعطیلات زمستانی ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

براساس قولی که وزیر آموزش و پرورش داده، قرار است پذیرش مدارس استعداد های درخشان تا پایان این هفته مشخص شود، اکنون باید دید که روش جدید پذیرش آیا می تواند جایگزین مناسبی برای آزمون کتبی باشد؟ 

مدارس تیزهوشان، از ادغام تا حذف آزمون ورودی

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ براساس قولی که وزیر آموزش و پرورش داده، قرار است پذیرش مدارس استعداد‌های درخشان تا پایان این هفته مشخص شود، اکنون باید دید که روش جدید پذیرش آیا می‌تواند جایگزین مناسبی برای آزمون کتبی باشد؟

 



:: برچسب‌ها: مدارس , استعداد های درخشان , آزمون کتبی , آموزش و پرورش ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

ثبت نام پایه اول ابتدایی مدارس شاهد از اول خرداد ماه آغاز می شود و تا 15 خرداد ماه ادامه دارد. 

ثبت نام پایه اول ابتدایی مدارس شاهد از اول خرداد آغاز می شود

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، ثبت‌نام مدارس شاهد در سال 98ـ97 در پایه اول ابتدایی از اول خرداد ماه امسال آغاز می‌شود و تا 15 خرداد ماه ادامه دارد.

ثبت‌نام پایه هفتم مدارس شاهد از اول تا 14 تیر ماه امسال انجام می‌شود و ثبت‌نام پایه دهم مدارس شاهد نیز از 10 تیرماه آغاز می‌شود و تا 24 تیر ماه ادامه دارد.

ثبت‌نام مدارس شاهد صرفاً از طریق سایت saja.medu.ir انجام می‌شود.



:: برچسب‌ها: آموزش و پرورش , ثبت‌نام , مدارس , مدارس شاهد , پایه دهم ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم، آزمون تستی چهارجوابی اضطراب زا حذف می شود، گفت: در متوسطه اول و دوم هم به دنبال حذف آزمون های خاص هستیم. 

آزمون  تستی چهارجوابی از پایه اول سمپاد و نمونه دولتی حذف شد

 

به گزارش تیزلند، به نقل از گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «تطبیق رهنمودهای رهبری و سیاست‌های نظام آموزشی»، اظهار کرد: باور ما این است که عملیاتی شدن فرمایشات رهبری و سند تحول به فراهم شدن زمینه‌های اجتماعی و گفتمان سازی آن نیز مرتبط است؛ مقام معظم رهبری در دو دهه گذشته بسیار هوشمندانه و کارشناسانه بحث ضرورت تحول در آموزش و پرورش را مطرح فرموده‌اند.

وی افزود: در شورای عالی آموزش و پرورش هشت کمیسیون داریم که در هرکدام 15 تا 20 نفر از متخصصان حضور دارند؛ بعضاً برخی مباحث یک دو تا سال در شورای عالی می‌مانند و مورد کارشناسی قرار می‌گیرند.

نوید ادهم گفت: نظام آموزش و پرورش ما از دهه‌های گذشته دو هدف اصلی آماده کردن دانش‌آموزان برای ورود به کار و دانشگاه را دنبال می‌کند که ورود به دانشگاه تمام مقاطع را تحت تاثیر قرار داده و سایه کنکور تمام فعالیت‌های ما را تحت تاثیر قرار داده است؛ در واقع مافیا و صنعت کنکور وارد شد و معادلات را به هم ریخت.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان باید برای زندگی آماده شوند، ادامه داد: برای خوب زندگی کردن یکی از نیازها دانشگاه است و همه آن نیست؛ در این مسیر یکی از مقدمات حذف آزمون‌های دوره ابتدایی بود که از جمله عوامل آسیب‌زا محسوب می‌شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: امیدواریم موضوع کنکور با همکاری وزارت علوم و مجلس حل شود و انتظار داریم الزامات قانونی را فراهم کنند که نتوانند این قانون را تفسیر کنند یعنی قانون حذف کنکور دو بار تصویب شده و هر بار دوستان با ادله‌ای قانون را اجرا نکردند.

وی تصریح کرد: به دنبال شناسایی همه استعدادها و توانمندی‌های دانش‌آموزان تحت عنوان ساحت‌های شش‌گانه هستیم که کنکور یکی از ساحت‌هاست.

نوید ادهم با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر سایه کنکور حذف شود، گفت: مقدماتی را در این زمینه فراهم کرده‌ایم و از نظر ما بساط آزمون‌ها در دوره ابتدایی جمع شده است و دیگر آزمون به شکل قبلی نداریم؛ در متوسطه اول و دوم هم به دنبال حذف آزمون‌های خاص هستیم.

وی اظهار کرد: امسال برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم، آزمون تستی چهارجوابی اضطراب‌زا حذف خواهد شد؛ اگر هم آزمونی باشد برای سنجش استعدادهاست که کارشناسان در حال کار بر روی آن هستند و امیدواریم سریع‌تر به نتیجه برسد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: طبق قانون بساط کنکور باید تا سال 99 جمع شود؛ در وزارت علوم می‌گفتند آزمون‌های آموزش و پرورش مشکل دارد و استاندارد نیست در حالی که مرکز سنجش ما سیستم مکانیزه‌ای راه‌اندازی کرده است و از نظر ما آزمون‌ها معتبر است و در ادبیات جهانی هم قابل قبول است.

وی با بیان اینکه قرار بود سازمان سنجش، سازمان مستقلی باشد و منافع هر دو سو را تامین کند گفت: اما اکنون سازمان سنجش بیشتر نگران پذیرش دانشگاه است و اینکه چه تاثیری بر فرایند تعلیم و تربیت می‌گذارد را مورد توجه قرار نمی‌دهد.

نوید ادهم درباره افق آموزش و پرورش در سال 1404، اظهار کرد: همه هم و غم ما این است که سند تحول عملیاتی شود؛ این موضوع در برنامه ششم توسعه به صراحت آمده است و در برنامه وزیر آموزش و پرورش هم قید شده و ما مُصر به اجرای سند تحول هستیم. اخیرا ساختار مدیریتی برای اجرای سند تحول پیش بینی و ابلاغ شده است.

وی درباره بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری رهبری مبنی بر شانیت و جایگاه واقعی معلم و در پاسخ به اینکه تا چه زمانی باید معلمان دغدغه معیشت داشته باشند، عنوان کرد: دستگاه‌های تخصیص دهنده منابع باید درباره حقوق و وضعیت مالی معلمان پاسخ دهند؛ البته جایگاه و شانیت معلم فقط معیشت نیست؛ معلمان افراد زیاده خواهی نیستند اما باید حداقل‌های زندگی‌شان تامین شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: هر چند بودجه آموزش و پرورش رشد خوبی در سال‌های اخیر داشته اما هنوز فاصله پرداختی به فرهنگیان ما با سایر دستگاه‌ها معنی‌دار است.

وی با بیان اینکه سند تحول دارای شش زیرنظام است که یکی از آنها منابع مالی است و ما اکنون مشغول بررسی این زیرنظام برای تصویب در شورا هستیم، گفت: در جلساتی که در جمع معلمان داریم معمولاً ما را مخاطب قرار می‌دهند و معتقدند در این دولت طرح تحول سلامت مورد توجه قرار گرفت و اوضاع بهبود یافت و اگر همین توجه به معلمان هم شود، قطعاً اتفاقات خوبی خواهد افتاد؛ توسعه آموزش و پرورش به‌ویژه به علت مشکلات مالی کشور، نیازمند یک تصمیم حاکمیتی است.

نوید ادهم درباره ضرورت آشنایی معلمان با ادبیات و منویات سند تحول بنیادین طبق موکدات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به سامان کردن ورودی آموزش و پرورش است؛ همه اینها که وارد دانشگاه می‌شوند با ادبیات سند تحول آشنا خواهند بود.

وی افزود: یک ماموریت دیگر دانشگاه این است که اطلاعات نیروهای موجود متناسب با احکام سند به‌روز شوند؛ 950 هزار نیرو داریم و هرسال بخشی از آنها سر کلاس‌های ضمن خدمت نشسته و با ادبیات سند تحول آشنا می‌شوند؛ هرچند هنوز بخشی از معلمان با مفاهیم تحول آفرین سند آشنا نشده‌اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری، طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، استفاده از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها امکان پذیر است که البته ناگزیر به اجرای این ماده برای تامین نیرو هستیم؛ هرچند بعد از پذیرش در آزمون استخدامی دوره‌های یکساله حرفه آموزی برای پذیرفته شدگان تدارک دیده شده است.

نویدادهم با بیان اینکه 302 هدف برای سند تحول دیده شده بود، گفت: در بازنگری سند این اهداف در 67 مورد گنجانده شد و به تصویب رسید؛ این اهداف شایسته محورند و به محض ابلاغ این اصلاحیه از سوی رئیس جمهور، باید پیاده سازی اهداف را شروع کنیم. کل سیستم آموزش و پرورش باید در خدمت تحقق این اهداف باشد.



:: برچسب‌ها: آموزش و پرورش , معلمان , فارغ‌التحصیلان , آزمون استخدامی , نمونه دولتی , کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش، شرایط استفاده از "تبصره" یا "تک ماده" برای دانش آموزان را تشریح کرد. 

شرایط استفاده از «تک ماده» برای دبیرستانی ها

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، عباس سلطانیان با بیان اینکه مطابق تبصره 2 ماده 82 آیین‌نامه آموزش دوره دوم متوسطه، اگر دانش‌آموزی در امتحانات خردادماه نمره قبولی کسب نکند و نمره وی 7 و یا بیشتر باشد، می‌تواند از شرایط تبصره استفاده کند.

وی افزود: بر اساس تبصره 2 ماده 82 آئین نامه آموزش دوره دوم متوسطه روزانه، این طرح فرصتی مناسب برای دانش آموزانی است که در ایام امتحانات بنا بر عللی چون بیماری شرایط مناسبی برای امتحان دادن نداشته و مطابق ضوابط برای آن‌ها تبصره صادر شده است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش توضیحات بیشتری در این باره ارائه و اظهار کرد: در پی استقرار نظام آموزشی جدید، در سال جاری پایه سوم دبیرستان در کشور نداریم و سال آینده پایه دوازدهم مستقر می‌شود. بر این اساس دانش‌آموزانی که سال آینده وارد پایه دوازدهم می‌شوند یا دانش آموزانی که در سیستم ما تا سال سوم را گذرانده‌اند و چند درس را قبول نشده‌اند، می‌توانند با استفاده از تبصره 2 ماده 82 فارغالتحصیل شوند.

سلطانیان ادامه داد: طبق آیین‌نامه اگر دانش‌آموزی هنگام فارغ‌التحصیلی در سال آخر، در چهار عنوان درسی نمره 7 به بالا داشته باشد از نظر سیستمی شرایط فارغ التحصیلی را پیدا می‌کند. اما نکته اینجاست که از این چهار عنوان درس باید حداکثر دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی باشد که می‌تواند مربوط به پایه دهم، یازدهم و یا دوازدهم باشد. البته امتحانات نهایی از سال آینده در پایه دوازدهم برگزار می‌شوند و آن دو درس نهایی حتما مربوط به سال دوازدهم است، اما دروس غیرنهایی می‌تواند از پایه دهم و یازدهم هم باقی مانده باشد. دانش آموز دارای این شرایط می‌تواند با قانون "تک ماده" فارغ التحصیل شود.

وی در پاسخ به اینکه اگر دانش آموزی نخواهد از تبصره استفاده کند و مایل باشد در امتحانات شهریور ماه شرکت کند و نمره‌اش را ارتقا دهد باید چه کند؟ گفت: در آیین نامه پیش بینی شده که ولی دانش آموز می‌تواند مراجعه کند و درخواست کتبی بدهد تا دانش آموز در امتحان شهریور شرکت کند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر نمره دانش آموز در شهریور بالاتر شد، جایگزین می‌شود و دانش آموز از این مزیت استفاده می‌کند، اما اگر نمره‌اش پایین‌تر شد، همان نمره قبلی که در سیستم داشت برایش منظور می‌شود.



:: برچسب‌ها: امتحانات , پایه دوازدهم , دوره دوم متوسطه , آموزش و پرورش , دانش آموز ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

تغییر سیاست «حذف» مدارس استعدادهای درخشان به «اصلاح شیوه پذیرش» مدارس، مورد اجماع همگان است اما اجرای آن برای سال جاری شتاب زده به نظر می ­رسد. 

تغییر شتاب زده روش پذیرش مدارس سمپاد

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری مهر، تعطیلی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در مقطع متوسطه اول به یک از چالشی ­ترین مسائل این روزهای وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است.

اصلی ­ترین استدلال موافقان برای تعطیلی این مدارس، آسیب­­های مترتب بر شیوه پذیرش آن­ها است. ایشان در نقد شیوه پذیرش کنونی به موارد متعددی اشاره می­ کنند، از جمله: استرس ناشی از آزمون و اثر مخرب آن بر نشاط دانش ­آموزان، تمرکز آزمون بر دروسی خاص و نقش آن در به حاشینه راندن برخی از اهداف دوره ابتدایی، خطای اندازه­ گیری آزمون و شناسایی سخت‌کوش به جای تیزهوش، مغایرت قالب چهارگزین ه­ای آزمون با ارزشیابی کیفی-توصیفی.

مخالفان این تصمیم، فارغ از بررسی مصداقی آسیب‌های فوق یک استدلال عمده دارند؛ اینکه برگزاری آزمون ورودی «یکی» از شیوه ­های پذیرش دانش ­آموزان برای مدارس است، اگر انتقاداتی به آن وارد است، اقدام منطقی اصلاح این شیوه پذیرش است و نه حذف مدارس. به طور مثال اگر اشکالاتی به کنکور به عنوان شیوه پذیرش دانشگاه­ها وارد باشد، راه­ حل مواجهه با آن اصلاح کنکور است و نه حذف دانشگاه­ها.

بعد از ماه­ها گفتگو میان مسئولین وزارت آموزش و پرورش و مخالفان، ظاهرا استدلال مخالفان مورد پذیرش وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است. عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای اظهار کرده ­اند که «هیچ آزمونی برای ورود دانش آموزان به پایه هفتم برگزار نمی شود، اما با روش های جایگزین مانند مصاحبه و گفتگو دانش آموزان جذب مدارس استعدادهای درخشان می شوند».

این اظهار نظر حاکی از آن دارد که تغییر سیاست «حذف» مدارس استعدادهای درخشان به «اصلاح شیوه پذیرش» مدارس، مورد اجماع موافقان و مخالفان واقع شده است. با این وجود این اظهار نظر همچنان با ابهامات و مشکلاتی مواجه است؛

1. در این اظهار نظر همچنان اشاره صریحی به موضع وزارت آموزش و پرورش در قبال مدارس نمونه دولتی نشده است. نقش بی ­بدیل مدارس نمونه دولتی در فراهم­سازی فرصت دسترسی به آموزش کیفی در مناطق محروم و کمتر برخوردار بر هیچ کس پوشیده نیست و به نظر می­ رسد حذف خاموش این مدارس در سکوت خبری ظلمی آشکار در حق دانش ­آموزان مناطق محرومی است که صدایشان هم به جایی نمی­ رسد. به نظر می­رسد صدای بلند مدافعان مدارس استعدادهای درخشان باعث شده تا صدای بی‌رمق دانش­­آموزان مناطق محروم شنیده نشود.

با توجه به فلسفه وجودی مدارس نمونه دولتی، منطقی است آنچه در قبال مدارس استعدادهای درخشان رخ داده، در قبال مدارس نمونه دولتی نیز رخ دهد و این حداقل فرصت دسترسی به آموزش با کیفیت از دانش ­آموزان مناطق محروم سلب نشود.

2. اگر چه همانطور که اشاره شد، اصل «اصلاح شیوه پذیرش مدارس» تصمیمی مورد قبول همگان است، اما تصمیم ناگهانی برای اعمال آن با هیچ یک از اصول تغییر سیاست سازگار نیست. به نظر می ­رسد به منظور اصلاح منطقی شیوه پذیرش باید این مراحل طی شود؛

الف) اعلام عمومی تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اصلاح شیوه پذیرش مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی و درخواست از همه صاحب­نظران تعلیم و تربیت برای پیشنهاد شیوه پذیرش جایگزین. این اقدام از یک سو به بهره­ مندی از خرد جمعی در تصمیم­گیری کمک می­نماید و از سوی دیگر احتمال پذیرش تصمیم نهایی در میان صاحب­نظران را افزایش می­ دهد.

ب) طراحی شیوه پذیرش جدید مبتنی بر باهم­نگری پیشنهادات ارائه شده و ارائه مجدد آن به جامعه علمی تعلیم و تربیت به منظور نقد و بررسی مجدد آن

ج) طراحی شیوه آزمایشی پذیرش بر اساس نظرات و اجرای آزمایشی آن در سطح محدود به منظور ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن در صحنه عمل

د) طراحی مدل نهایی پذیرش بر اساس بازخوردهای حاصل از اجرای آزمایشی و اجرای آن در سطح ملی

بر اساس این توضیحات، شتاب زدگی وزارت آموزش و پرورش برای اصلاح شیوه پذیرش در سطح ملی پذیرفته شده نیست و بیم آن می ­رود که این شتاب­زدگی، چالش پذیرش در این مدارس را با وجوه پیچیده جدیدی مواجه سازد. مقامات مسئول بایستی به‌صورت همه‌جانبه به این مسئله نگاه کنند. مسئله‌ سمپادها یا هر شیوه‌ دیگری را کاملاً حرفه‌ای، با ملاحظه‌ی جوانب مختلف بسنجند.

با توجه به توضیحات فوق به نظر می­رسد که می ­توان این موارد را از وزارت آموزش و پرورش انتظار داشت؛

1) پذیرش دانش ­آموز در مدارس نمونه دولتی پایه هفتم مشابه مدارس استعدادهای درخشان

2) پذیرش دانش ­آموز در سال جاری مطابق با روال سال­های گذشته و اجرای محدود و آزمایشی پیشنهادات جایگزینی نظیر مصاحبه

3) برنامه ­ریزی یک ساله برای طراحی شیوه جدیدی برای پذیرش در مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی منطبق با فرآیندی که توضیح آن در بالا آمد



:: برچسب‌ها: مدارس , نمونه دولتی , استعدادهای درخشان , دانش آموزان , پایه هفتم , ارزشیابی کیفی-توصیفی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

وزیر آمورش و پرورش از احتمال اجرایی شدن تعطیلات زمستانی در سال تحصیلی پیش رو خبر داد. 

احتمال اجرایی شدن تعطیلات زمستانی مدارس

 

به گزارش تیزلند،به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد بطحایی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما در خصوص تعطیلات زمستانی مدارس گفت: ما با این طرح موافق هستیم و میان دستگاه‌های مختلف هم اجماع نظری در این زمینه وجود دارد. اما اجرای این طرح مستلزم مقدماتی است که اگر این مقدمات فراهم شود، آمادگی داریم از سال تحصیلی جدید، آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: با این اوصاف احتمال دارد شروع و خاتمه سال تحصیلی دستخوش تغییراتی شود.

بطحایی همچنین گفت: این موضوع احتمالا نیاز به مصوبه مجلس داشته باشد که اگر نیازمند تصویب مجلس باشد آن را به مجلس ارسال می‌کنیم؛ ما موافق تعطیلی دوهفته تعطیلات زمستانی مدارس هستیم و تلاش می‌کنیم آن را در سال جاری اجرایی کنیم.



:: برچسب‌ها: تعطیلات زمستانی , آمورش و پرورش , سال تحصیلی , مدارس ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

براساس قولی که وزیر آموزش و پرورش داده، قرار است پذیرش مدارس استعداد های درخشان تا پایان این هفته مشخص شود، اکنون باید دید که روش جدید پذیرش آیا می تواند جایگزین مناسبی برای آزمون کتبی باشد؟ 

مدارس تیزهوشان، از ادغام تا حذف آزمون ورودی

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ براساس قولی که وزیر آموزش و پرورش داده، قرار است پذیرش مدارس استعداد‌های درخشان تا پایان این هفته مشخص شود، اکنون باید دید که روش جدید پذیرش آیا می‌تواند جایگزین مناسبی برای آزمون کتبی باشد



:: برچسب‌ها: آموزش و پرورش , مدارس , استعداد‌های درخشان , آزمون کتبی ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شناسایی دانش آموزان نخبه بر اساس طرح شهاب صورت می پذیرد، گفت: طرح شهاب از امسال در دوره متوسطه اول اجرا می شود. 

«شهاب» به مقطع متوسطه اول راه یافت

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری مهر، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در چهارمین همایش معماران تعلیم و تربیت استان سمنان، اظهار داشت: طرح شهاب پیش از این تنها در مقطع ابتدایی و از پایه چهارم تحصیلی اجرا می‌شد.

وی با اشاره اینکه طرح ملی شهاب با پیشنهاد بنیاد ملی نخبگان در مدارس ابتدایی کشور در حال اجراست، افزود: این طرح از چندین سال قبل و به منظور توجه به استعدادهای متنوع دانش‌آموزان از پایه چهارم ابتدایی در مدارس ابتدایی اجرا می‌شود.

حکیم‌زاده با اشاره به مهم‌ترین کارکردهای طرح ملی شهاب در مدارس کشور، تصریح کرد: این طرح ابزاری مناسب برای شناسایی استعدادهای متنوع دانش‌آموزان دوره ابتدایی است.

وی از اجرای این طرح در دوره متوسطه اول خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا اجرای آن در این مقطع تحصیلی نیز بتواند استعدادهای دانش‌آموزان را شکوفا کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از نحوه اجرای طرح ملی شهاب در مدارس ابتدایی کشور ابراز رضایت کرد.



:: برچسب‌ها: طرح ملی شهاب , دانش‌آموزان , دوره ابتدایی , آموزش و پرورش , پایه چهارم , تعلیم و تربیت , ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

انگیزش به علت یا چرایی رفتار اشاره دارد، روان شناسان مفهوم انگیزش را به عواملی محدود می سازند که به رفتار نیرو می بخشد و به آن جهت می دهند.

 Ø±ÙˆØ´ های حفظ انگیزه در دانش آموزان

یکی از نکات مهم که باید برای ایجاد و حفظ انگیزه به آن توجه بسیاری داشت انجام کارهایی است که به آن اشتیاق و علاقه دارید. اگر در مورد کار و مسیری که در زندگیتان طی می کنید شور و اشتیاق فوق‌العاده‌ای داشته باشید، همیشه برای انجام کارهایتان باانگیزه خواهید بود و برای انجام مسئولیت‌ها و تکمیل وظایفتان هر کاری که از دستتان برمی‌آید را انجام خواهید داد.

در این فیلم جناب آقای مهندس سید امید سید صالحی، مشاور سرزمین تیزهوش‌ها، نکاتی پیرامون روش‌های حفظ انگیزه و مراحل آن بیان می‌کنند.

راه‌های ارتباطی با آقای مهندس سید صالحی:

اینستاگرام: www.instagram.com/seyedomidseyedsalehi

شماره تماس: 09124725509



:: برچسب‌ها: یجاد و حفظ انگیزه , روش‌های حفظ انگیزه , حفظ انگیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

به درخواست ششمی های عزیز، آزمون آنلاین پایه ششم را در سایت قرار دادیم. برای مطالعه کامل متن خبر کلیک کنید. 

شرکت در آزمون جامع فارسی پایه ششم(خیلی سبز)

 

آزمون جامع فارسی پایه ششم(خیلی سبز) در سایت قرار گرفت.

آزمون چه تاریخی در دسترس قرار میگیرد؟

از11 بهمن ماه 1396. در هر ساعتی که تمایل داشته باشید می توانید در آزمون شرکت کنید.

هدف آزمون های جامع آنلاین چیست؟

هدف آزمون های جامع آنلاین این هست که قبل از آزمون اصلی خودتون رو بسنجید و ببینید در حل سوالات کدوم فصل ضعیف هستید و نقطه ضعف خودتون رو به قوت تبدیل کنید.

منبع آزمون چیست؟

منبع آزمون،کتاب جامع تیزهوشان ششم 6*6 (خیلی سبز) هست که در صورت تمایل می تونید از سایت نیمکت این کتاب عالی را تهیه کنید (به سایت www.nimkatbook.ir مراجعه کنید)

برای شرکت در آزمون چه کار باید کرد؟

شرکت در این آزمون ها رایگانه و فقط کافیه عضو سایت باشید و با نام کاربری و رمز عبور شخصی خودتون وارد سایت بشوید.

اگر عضو هستید، وارد سایت شوید.

اگر عضو نیستید، برای عضویت کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: آزمون , پایه ششم , کتاب جامع تیزهوشان , آزمون جامع فارسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

وزیر آموزش و پرورش مهم ترین چالش در مهرماه سال 97 را کمبود نیروی انسانی دانست. 

 شرط وزیر آموزش و پرورش برای تعطیلی مدارس ابتدایی از اول خرداد

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، سیدمحمدبطحایی در گردهمایی اعضای شورای معاونان ومدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران، اظهار کرد: مدرسه محوری مهم ترین سیاست آموزش و پرورش است که با هدف کیفیت به بخشی نظام تعلیم وتربیت صورت می گیرد.

وی گفت: مدرسه از دیرباز موردتوجه بوده و براساس سند تحول نیز باید در کانون اصلی تعلیم وتربیت باشد، بنابراین باید تلاش کنیم این امر محقق شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدرسه، اصلی‌ترین سازمان در نظام آموزش و پرورش است و حوزه‌های ستادی نقش پشتیبانی دارند و من به عنوان وزیر خود را خادم مدارس می‌دانم.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه اهمیت اداره منطقه از مدرسه، اداره کل از منطقه و ستاد از اداره کل بیشتر است در حالی که مدرسه باید از این ها مهم تر باشد.

بطحایی تصریح کرد: اجرای نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای، تفویض اختیار به مدارس و اجرای طرح کنترل و تضمین کیفیت عالی، موضوعاتی هستند که در آموزش و پرورش در حال اجراست.

بطحایی اظهار کرد: ارتباط مستقیم با مدیران بسیار ضروری است. راه اندازی تلویزیون تعاملی نیز دراین راستا انجام گرفته است، لذا مدیران نباید هیچ گاه درب دفتر خود را بر روی ارباب رجوع ببندند و دائما باید تعامل داشته باشند و حرف دل آنها را بشنوند.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: سیاست ما با نشاط سازی مدارس وکاهش استرس است دراین راستا برحذف آزمون ها تاکید داریم و در هفته های آینده برنامه های جدیدی برای مدارس تیزهوشان ارائه می کنیم.

وی تصریح کرد: از دستاوردهای دولت تدبیر وامید در آموزش و پرورش ، افزایش پوشش تحصیلی و درصد باسوادی است، لذا تقویت مراکز یادگیری محلی در دستور کار است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شعار سال تاکید کرد: مدیران کل تلاش کنند استفاده از کالای ایرانی در مدارس نهادینه شود و مدارس را به استفاده از تجهیزات ایرانی تشویق کنند.

وی افزود: امنیت اردوهای دانش آموزی از اولویت های اول آموزش و پرورش و استانها بوده و این اردوها باید با هماهنگی و رعایت کنترل اردوها و اخذ مجوز برگزار شوند.

بطحایی خاطرنشان کرد: آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان تا اندازهای وجود دارد و ما از هیچ تلاشی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دریغ نخواهیم کرد اما تبلیغات و ادعاها در این زمینه باید واقع بینانه و دقیق و به گونهای باشد که خانوادهها احساس امنیت کنند و دغدغه حضور فرزندشان در مدرسه را نداشته باشند.

بطحایی ادامه داد: باتوجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در دوره ابتدایی اگر تدریس کتابها و ارزشیابی تا پایان اردیبهشت ماه به پایان برسد، نیازی نیست دانش آموزان در خرداد ماه در مدرسه حضور پیدا کنند.

در پایان، وزیر آموزش و پرورش بر بکارگیری نیروهای جوان و کاهش سنّ مدیران و چابک سازی بدنه مدیریت تاکید کرد.



:: برچسب‌ها: آموزش و پرورش , مدارس , تیزهوشان , مدرسه , تعلیم وتربیت , دانش آموزان , تدریس ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 1000 معلم شرکت کننده در آزمون اعزام به خارج از کشور به مرحله مصاحبه حضوری راه می یابند گفت: تلاش می کنیم افرادی که انتخاب می شوند برجسته و شایسته باشند تا بتوانند در محیط بین المللی تعامل کنند. عدم وجود چنین صلاحیت هایی به جایگاه آموزش و پرورش درخارج از کشور ضربه می زند. 

اعلام راهیابی 1000معلم به مرحله دوم آزمون اعزام به خارج از کشور

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، غلامرضا کریمی با بیان اینکه حدود 17هزار و 300 معلم در آزمون اعزام به خارج از کشور شرکت کردند اظهار کرد: از این تعداد 1000 نفر به مرحله دوم یعنی مصاحبه و گزینش راه پیدا می‌کنند.

وی افزود: مصاحبه برای ما بسیار مهم است، زیرا باید افرادی را شناسایی کنیم که علاوه بر دارا بودن ظرفیت علمی مربوط به حیطه تخصصی خود از توانمندی کار در محیط بین المللی نیز برخوردار باشند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این معلمان باید بتوانند عرصه دیپلماسی فرهنگی کشور را نیز پیگیری کنند گفت: بنابراین در حال برنامه ریزی هستیم که حتما سیستم های مصاحبه قوی را درنظر بگیریم و از افراد متخصص اعم از روانشناس، دیپلمات و خبرگان عرصه های مختلف در این فرآیند استفاده کنیم. به عنوان مثال از سفرای بازنشسته وزارت خارجه دعوت می‌کنیم که در مصاحبه حضور داشته باشند.

کریمی ادامه داد: به این ترتیب تلاش می کنیم افرادی که انتخاب می‌شوند برجسته و شایسته باشند تا بتوانند در محیط بین المللی تعامل کنند. در این باره حساسیتهای بالایی وجود دارد زیرا عدم وجود چنین صلاحیتهایی به جایگاه آموزش و پرورش درخارج از کشور ضربه می‌زند.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم 400 نیرویی که در حال حاضر در مدارس خارج از کشور خدمت می‌کنند بتوانند تحولات بین المللی و آموزشی را رصد کنند گفت: در واقع آنها باید بتوانند به مدارس مجاور دیگر رفته و تجارب برتر در کشورهای دیگر را دریافت و آن را بومی سازی کنند. این افراد باید ظرفیتهای ویژهای داشته باشند.



:: برچسب‌ها: آزمون , مدارس , معلمان , آموزش و پرورش , دیپلماسی فرهنگی ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش جزئیات برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی را اعلام کرد. 

اعلام جزئیات برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار مهر، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری مرحله دوم انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که در اردوگاه باهنر در حال برگزاری است در پاسخ به این سوال که زمان برگزاری آزمون پایه دهم مدارس سمپاد چه زمانی است، گفت: آزمون ورودی دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد 11 خرداد برگزار می‌شود. امسال یک آزمون واحد برای پذیرش دانش‌آموز در مدارس سمپاد و نمونه دولتی برگزار می شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بر مبنای این آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی اقدام به گزینش دانش آموز می کنند و امسال کاهشی در تعداد پذیرش نداریم و افرادی که در این آزمون نمره کسب می‌کنند ابتدا به مدارس سمپاد و بعد به مدارس نمونه دولتی می‌روند.

عمادی درباره استانداردهای جذب دانش آموز در مدارس سمپاد نیز گفت: مدارس سمپاد و نمونه دولتی با دو هدف متفاوت تاسیس شده‌اند. مدارس سمپاد دانش آموزان تیزهوش را تحت پوشش قرار می دهند و دانش آموزان نمونه دولتی باید دانش آموزان برتر مناطق محروم را تحت پوشش دهند؛ البته آزمونی که گرفته می شود تلفیقی از سوالات آزمون پیشرفت تحصیلی و آزمون های هوش و استعداد خواهد بود.



:: برچسب‌ها: مدارس , سمپاد , نمونه دولتی , دانش آموزان , پیشرفت تحصیلی , هوش و استعداد , دانش آموز ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد هم اکنون شهریه استان ها تعیین شده است و در مرحله آخر هستیم و امیدواریم تا پایان سه شنبه هفته آینده تمام شود و حداکثر اوایل خردادماه شهریه مدارس غیردولتی اعلام شود. 

اعلام شهریه مدارس غیردولتی تا اوایل خرداد

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش در حاشیه مرحله دوم انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش ثبت‌نام خلاف قانون نیست اما سه شرط دارد که باید رعایت شود که شامل بیشتر از شهریه سال گذشته نباشد؛ نقدی گرفته نشود و در قالب چک باشد و زمان چک نیز بعد از 30 خرداد باشد.

وی ادامه داد: اگر مدارس شرایط را رعایت کنند هیچ مشکلی ندارد و پیش‌ثبت‌نام را می‌توانند انجام دهد.

زینی‌وند با بیان اینکه 2 مدرسه تخلف پیش ثبت‌نام داشته‌اند، گفت: دو مورد تخلف درباره شهریه اضافی بوده است که این مدارس، شهریه اضافی را برگرداندند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همانطور که قبلا قول دادیم مدارسی که تخلف شهریه داشته باشند حتماً ناظر مقیم در مدارس تا پایان فصل ثبت‌نام مستقر می‌شود.

وی با بیان اینکه شهریه مدارس در مراحل پایانی است و بر اساس یک الگو عمل می‌شود، گفت: یک زمان را برای ورود اطلاعات موسسه مدارس غیردولتی در نظر گرفتیم و زمانی را نیز برای بررسی صحت و سقم اطلاعات موسسین در سامانه مشخص شد؛ پس از آن شورای نظارت استان باید موارد را تایید کرد و مرحله آخر پایش اطلاعات است‌.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هم اکنون شهریه استانها تعیین شده است و در مرحله آخر هستیم و امیدواریم تا پایان سه شنبه هفته آینده تمام شود و حداکثر اوایل خرداد ماه شهریه مدارس غیر دولتی اعلام شود.



:: برچسب‌ها: مدارس , آموزش و پرورش , شهریه , ثبت‌نام , مدارس , فرهنگیان ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش جزئیات برگزاری آزمون ورودی مدارس دوره دوم متوسطه سمپاد و نمونه دولتی را اعلام کرد. 

زمان برگزاری «آزمون» پایه دهم مدارس نمونه دولتی و سمپاد اعلام شد

 

 

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، عبدالرسول عمادی در حاشیه برگزاری مرحله دوم انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که در اردوگاه باهنر برگزار شد درباره برگزاری آزمون پایه دهم مدارس سمپاد گفت:آزمون ورودی دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد 11 خرداد برگزار می‌شود.

وی افزود: البته امسال یک آزمون برای پذیرش دانش‌آموز در مدارس سمپاد و نمونه دولتی برگزار می شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برمبنای این آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی اقدام به گزینش دانش آموز می کنند، درباره اینکه آیا تعداد پذیرش دانش آموز در مدارس سمپاد دوره دوم متوسطه کاهش می‌یابد؟ گفت: خیر. طبق چارچوبی که وجود دارد دانش آموز جذب می‌شود و افرادی که در این آزمون نمره کسب می‌کنند ابتدا به مدارس سمپاد و بعد به مدارس نمونه دولتی می‌روند.

عمادی درباره استانداردهای جذب دانش آموز در مدارس سمپاد نیز گفت: مدارس سمپاد و نمونه دولتی با دو هدف متفاوت تاسیس شده‌اند. مدارس سمپاد دانش آموزان تیزهوش را تحت پوشش قرار می دهند و دانش آموزان نمونه دولتی باید دانش آموزان برتر مناطق محروم را تحت پوشش ببرند.

عمادی افزود: بنابراین آزمون این مدارس باید متفاوت باشد؛ البته آزمونی که گرفته می شود تلفیقی از سوالات آزمون پیشرفت تحصیلی و آزمون های هوش و استعداد خواهد بود تا هم مدارس سمپاد و هم مدارس نمونه دولتی بتوانند جذب دانش آموز داشته باشند.

 

 



:: برچسب‌ها: آموزش و پرورش , آزمون , مدارس سمپاد , نمونه دولتی , دانش آموز , پیشرفت تحصیلی , سمپاد ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

به رغم آنکه آموزش و پرورش برای حذف دوره اول سمپاد بسیار مصمم بود اما بعد از فراز و نشیب طولانی مصوبه حذف آزمون، به نظر می آید این وزارتخانه از حذف دوره اول سمپاد عقب نشینی کرده است. 

عقب نشینی آموزش و پرورش از حذف دوره اول سمپاد

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، بهمن‌ماه سال گذشته مصوبه‌ای در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید که به رغم ظاهر عامه پسند اما حواشی متعددی داشت؛ 16 بهمن ماه سال 96 سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی گفت: «در مصوبه ای که در آموزش و پرورش داشتیم مقرر شد برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی ممنوع شود و برای مدارس خاص دوره هفتم آزمونی برگزار نشود».

بطحایی چند روز بعد تاکید کرد که حذف آزمون پایه اول سمپاد به معنای حذف مدارس سمپاد نیست.

وزیر آموزش و پرورش در بیست و دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز غیردولتی در روز 24 بهمن ماه اظهار کرد: «اجرایی کردن مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص حذف آزمون از دوره ابتدایی با مخالفت برخی افراد مواجه شد که این امر طبیعی و قابل پیش‌بینی بود زیرا همواره هرگونه تغییر و تحول با مقاومت بخش‌هایی از بدنه یک مجموعه مواجه خواهد شد».

وی افزود: «یک میلیون دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی داریم که قریب 350 هزار نفر از آنان درگیر برگزاری آزمون‌ها جهت آمادگی شرکت در آزمون ورودی تیزهوشان هستند؛ این دانش‌آموزان از پایه دوم و سوم ابتدایی آماده آزمون می‌شوند، به طوری که یک دانش‌آموز 8 یا 9 ساله در یک سال، 16 بار در آزمون‌های آمادگی که توسط موسسات خارج از آموزش و پرورش برگزار می‌شود، شرکت می‌کند؛ به عبارت دیگر 250 هزار نفر از دانش‌آموزان در آزمون شرکت می‌کنند و تنها 15 هزار نفر پذیرفته می‌شوند و این تبعات سنگینی را در برخواهد داشت».

بطحایی گفت: «حذف آزمون از ورودی پایه هفتم به معنی حذف مدارس تیزهوشان نیست، بلکه آزمون مدارس تیزهوشان نیز شامل مصوبه اخیر حذف آزمون می‌شود؛ بنابراین مدارس تیزهوشان را داریم، اما آزمون نداریم و دانش‌آموزان با استعدادهای متنوع از طریق اجرای طرح‌هایی مانند طرح شهاب، شناسایی و تقویت می‌شوند».

اما چندی بعد زمزمه‌های حذف سمپاد از دوره اول متوسطه به گوش رسید؛ حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی 13 اسفند ماه 96، اظهار داشت: «چند پرسش در رابطه با حذف مدارس سمپاد وجود دارد و اولین پرسش این است که آیا شورای عالی آموزش و پرورش می‌تواند در مقوله حذف مدارس سمپاد ورود کند؟ زیرا به‌طور کلی سند راهبردی کشور در امور نخبگان و ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری در امور نخبگان در صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است و شورای عالی آموزش و پرورش صلاحیت ورود در این حوزه را ندارد».

وی افزود: «بحث ما آزمون نیست ما هم قبول داریم که آن نوع آزمون برای ورود به مدارس خاص درست نبود اما اکنون بحث بر سر حذف مدارس سمپاد است».

حذف مدارس سمپاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی هم کشید که البته بحث‌های مطرح شده در این شورا در خصوص مدارس سمپاد به طور رسمی اعلام نشد.

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان 21 فروردین‌ماه گفت: «هنوز مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه حذف نشده و منتظر ابلاغ مصوبه هستیم؛ بنده از اول هم گفته بودم با حذف آزمون مدارس تیزهوشان موافق هستم اما با حذف مدارس تیزهوشان موافق نیستم».

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اضافه کرد: «نظرم این است که باید شیوه‌های جایگزین قرار دهیم و مدارس سمپاد را حفظ کنیم».

مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا نیازمند امضای رئیس شورای عالی آموزش و پرورش یعنی رئیس جمهور است که به رغم گذشت حدود 4 ماه هنوز این مصوبه امضا نشده است.

اما در چند روز گذشته وزارت آموزش و پرورش از وجود مدارس متوسطه اول خبر داده است؛ بطحایی عنوان کرد که این وزارتخانه از روش های دیگری به جز آزمون تستی، به جذب دانش‌آموز در مدارس سمپاد متوسطه اول می‌پردازد.

وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در جمع خبرنگاران در خصوص آزمون استعدادهای درخشان در پایه اول متوسطه گفت: «ما دیگر آزمون ورودی به معنای آنچه پیش از این داشتیم در هیچ مدرسه ای نخواهیم داشت زیرا به جهت رعایت اصول تربیتی مصر هستیم که در دوره ابتدایی فشار به دانش‌آموزان از جهت برگزاری آزمون متعدد و کتاب‌های کمک آموزشی وارد نشود».

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «تا چند روز آینده و تا پایان این هفته در خصوص وضعیت ورود دانش آموزان به پایه اول متوسطه سمپاد و نمونه دولتی تصمیم‌گیری می‌شود».

در طول مطرح شدن مصوبه حذف آزمون تاکنون، فارغ التحصیلان و دانش آموزان سمپاد تجمعات متعددی داشتند.

باید دید تا آخر این هفته چه اتفاقی برای مدارس متوسطه اول سمپاد خواهد افتاد و این وزارتخانه چه تصمیمی می‌گیرد.



:: برچسب‌ها: آموزش و پرورش , فارغ التحصیلان , دانش آموزان , سمپاد , مدارس , متوسطه اول , تیزهوشان , پایه ششم ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ضمن دعوت از خیرین و موسسان صاحب صلاحیت برای واگذاری مدارس ایرانی در خارج از کشور گفت: در حال برنامه ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب سازی آیین نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم. 

اعتراض چندانی به آزمون «اعزام معلمان به خارج» وارد نیست

 

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایسنا، غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش های مدارس ایرانی خارج از کشور به روی آنتن شبکه آموزش رفت با بیان اینکه مدارس خارج از کشور قدمت 134ساله دارند گفت: 100 سال قبل در نجف اشرف، کویت، پاکستان و... نیز مدارسی تاسیس شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بیش از 80 کشور جهان مدرسه دایر کردیم.

وی افزود: در حال حاضر 108 مدرسه با 13هزار دانش آموز در 58 کشور داریم. سایر کشورها نیز مدارس متعدد در خارج دارند. آلمان نیز 149 مدرسه با 350 هزار دانش آموز در 166 کشور دارد. فرانسه‌ 488 مدرسه با 320 هزار دانش آموز در 130 کشور دارد. هند 78 مدرسه در 18 کشور با یک میلیون دانش آموز و آمریکا 193 مدرسه با 250 هزار دانش آموز و پاکستان 42 مدرسه با 400هزار دانش آموز در 18کشور دارد. در واقع کشورها برای پوشش اتباع خود مدارسی در سایر کشورها دایر می‌کنند.

تحصیل 500 هزار دانش‌آموز در مدارس خارج از کشور /تحصیل 13 هزار از این تعداد در مدارس ایرانی

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به روایتی چهار میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم گفت: از این تعداد 500 هزار نفر دانش آموز هستند که 13 هزار نفرشان در مدارس ایرانی تحصیل می‌کنند، البته دلایل خروج ایرانیان از کشور متفاوت است و همه آنها تمایل ندارند تا فرزندشان در مدارس ایرانی تحصیل کنند و می‌خواهند فرزندشان در مدارس خارجی تحصیل کنند و سپس وارد دانشگاه شوند. اما عده‌ای کارمند دولت‌اند و فرزندشان باید در مدارس ایرانی درس بخواند.

کریمی ادامه داد: برای سه گروه از افراد فرصت تحصیل فراهم کرده‌ایم: نخست فرزندان کارگزاران نظام، دسته دوم اتباع ایرانی که علاقمند هستند فرزندشان در مدرسه ایرانی درس بخواند و گروه سوم کسانی هستند که به نظام جمهوری اسلامی علاقمندند ولی ایرانی نیستند. سه هزار دانش آموز ما غیرایرانی‌اند که بیشتر از افغانستان هستند؛ اکثر سفرای افغانستان تمایل دارند فرزندشان به مدرسه ایرانی برود. تاجیک‌ها ، آذربایجانی ها، عراقی ها و... نیز از همین جمله‌اند.

وی با بیان اینکه حدود 1700 نفر از دانش‌آموزان ما فرزندان کارگزاران هستند و دانش آموزان فرزندان اتباع ایرانی نیز 8300 نفر هستند، درباره کیفیت مدارس ایرانی گفت: مباحث مطرح درباره کیفیت تا حدی درست است وقتی مدرسه‌ای در کشور آفریقایی داریم که هشت دانش آموز دارد طبیعتا امکان بیشتر از یک زوج فرهنگی را نداریم که باید چند پایه را تدریس کنند. البته سیستم های آموزش از راه دور را تقویت کرده‌ایم که قابل استفاده است.

تاثیر روابط سیاسی و چالش‌های آن در فعالیت مدارس ایرانی خارج از کشور / تلاش برای رفع مشکلات این مدارس تا مهر 97

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیل شدن برخی مدارس در کشورهای همسایه نیز، گفت: تمام تلاش ما بر این است خدماتی که برای اتباع ایرانی داریم حتما ارائه شود، مگر کشور میزبان کارشکنی کند یا مسائلی به وجود بیاید که مشکلاتی ایجاد شود. فعالیت مدارس ایرانی هم در چارچوب روابط سیاسی دوکشور است و وقتی این روابط دچار چالش می‌شود مدرسه نیز در این چالش‌ها و روابط سیاسی تحت تاثیر قرارگرفته و ممکن است به تعطیلی کشانده شود که تلاش می‌کنیم تا اول مهر مشکلات را حل کنیم.

شهریه مدارس ایرانی خارج از کشور عجیب و غریب نیست

وی درباره شهریه های بالای مدارس ایرانی عنوان کرد: اعداد شهریه عجیب و غریب نیست. بخشی معلمان ما اعزامی‌اند که اکنون حدود 407 نفر هستند. 400 معلم به تبع همسر نیز در خارج داریم، به عبارتی 800 معلم استخدام دولت اند و هزینه‌هایشان را تمام و کمال می‌پردازیم. 700 نیروی محلی برای اداره مدرسه داریم که بخشی از هزینه نیروهای خدماتی از دانش آموزان اخذ می‌شود. در دوکشور امارات و انگلیس مدرسه غیردولتی داریم.

کریمی با اشاره به وضع قوانینی برای مدارس خارجی از سوی برخی کشورها گفت: بر این اساس باید مطابق قوانین آنها عمل کنیم. مثلا می‌گویند باید زبان ما در مدرسه شما آموزش داده شود. ما هم48 مدرسه خارجی در ایران داریم که همین فضا را برای آنها فراهم می‌کنیم و می‌گوییم باید در مدارس آنها فارسی تدریس شود.

وجود پشت نوبتی برای ورود به مدارس ایرانی در ترکیه و روسیه

به گفته وی در ترکیه 200،300 پشت نوبتی برای ورود به مدارس ایرانی داریم اما ظرفیت نداریم. در روسیه هم همینطور است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت امور خارجه همکاری نزدیکی با آموزش و پرورش در اداره مدارس دارد، بویژه مدارس کم جمعیت در نزدیکی سفارتخانه ها که سفارت معمولا خودش اجاره بهای مدرسه را تامین می‌کند اظهار کرد: بودجه امسال ما 180میلیاردتومان است. این بودجه سال گذشته 118 میلیارد تومان بود که بخشی به علت افزایش نرخ ارز است. از سوی دیگر دغدغه آموزش و پرورش برای پوشش دانش آموزان در خارج از کشور نیز در رشد بودجه موثر بوده است.

برخی شرایط برای اعزام معلمان به خارج از کشور

اعتراض چندانی به آزمون اعزام معلمان به خارج وارد نیست/عدم دخالت عامل انسانی در آزمون

کریمی ادامه داد: اعزام معلمان یک فرصت تلقی می‌شود و بخش عمده‌ای از آن استقبال می‌کنند. 17 هزار و 300 نفر در آزمون اعزام به خارج شرکت کردند که حدود هزار نفر از آنها قبول شده و باید مصاحبه شوند. البته محدودیت‌هایی اعم از برخورداری از 8 تا 27 سال سابقه خدمتی را لحاظ کردیم و اینکه اگر زنی همسرش معلم نباشد نمی‌تواند در آزمون شرکت کند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب بر مبنای مصاحبه حضوری خواهد بود و فرد برگزیده باید ظرفیت یک دیپلمات فرهنگی را داشته باشد عنوان کرد:

350 تا 400 نفر برای دو تا سه سال آینده نیاز داریم. تسلط بر زبان نیز یکی دیگر از شرایط ماست. اصرار داریم در مصاحبه معلم حتما علاوه بر رشته تخصصی ظرفیت لازم به عنوان کارگزار دیپلماسی آموزشی را داشته باشد. دهها نهاد نظارتی کار را با حساسیت دنبال می‌کنند و از سفرای برجسته دعوت می‌کنیم تا فرایند مصاحبه را ببینند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره اعتراض به آزمون اعزام گفت: آزمون را مرکز سنجش وزارتخانه برگزار کرده و معمولا شبیه کنکور است و خیلی اعتراض به آن وارد نیست زیرا مکانیزه است و عامل انسانی در آن دخیل نیست.

کریمی در پایان ضمن دعوت از خیرین و موسسان صاحب صلاحیت برای واگذاری مدارس ایرانی در خارج از کشور گفت: در حال برنامه ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب سازی آیین نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.

کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه:

سازمان برنامه و بودجه به مدارس ایرانی خارج از کشور کمک کند

علیرضا بیگدلی، کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز در این برنامه با اشاره به اینکه برخی مدیران آموزشی و پرورشی اهمیت و ضرورت مدارس خارج از کشور را باور ندارند گفت: این مدارس پشتیبانی مالی می‌خواهند. با توجه به مشکلات عمده مالی در آموزش و پرورش، باید سازمان مدیریت کمک کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشورهای همسایه شاهد توجه مردم برای آموزش فرزندشان بر اساس سیستم جمهوری اسلامی هستیم زیرا اغلب آنها برنامه شان این است که به ایران برگردند گفت: در استانبول تعدادی از افراد متقاضی ورود به مدارس ایرانی‌اند اما به دلیل کمبود ظرفیت از این حق محروم هستند.

وی درباره چالشهای مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: مهمترین چالش این است که از 500 هزار نفر اتباع ایرانی در خارج که در سن آموزش قرار دارند 13 هزار نفرشان در مدارس ایرانی درس می‌خوانند. فارغ از آمارها، پذیرفته شدن حضور فرهنگ ایرانی در کنار سایر فرهنگ هاست و همه موظف ایم به تقاضاهای مردم برای توسعه و ارتقای کیفیت مدارس خود پاسخ دهیم.

تکلیف سفرا برای سرمایه‌گذاری در مدارس ایرانی

برخی چالش‌های مدارس خارج از کشور به سفرا بازمی‌گردد

کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفرا را موظف کردیم در مدارس ایرانی سرمایه گذاری کنند عنوان کرد: باید به کیفیت این مدارس توجه شود. باید بپذیریم مدارس ایرانی، بخشی تخصصی از آموزش و پرورش کشور بوده وقابل مقایسه با بخش های دیگر نیستند و اینها باید شیوه های خلاقانه آموزش را بکاربگیرند. به هر روی مردم مدارس ایرانی را با مدارس دیگر مقایسه می‌کنند.

بیگدلی افزود: البته بخشی از چالش‌های این حوزه به سفرا برمیگردد. سفرا باید مدارس را به عنوان بخش مهمی بپذیرند. اگر تصویر ضعیفی در مدارس ارائه شود درست مانند آن است که تصویری ضعیف از کشور ارائه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برخی مدیران آموزشی و پرورشی به اهمیت و ضرورت مدارس خارج از کشور باور ندارند گفت: این مدارس پشتیبانی مالی می‌خواهند. با توجه به مشکلات عمده مالی در آموزش و پرورش، باید سازمان مدیریت کمک کند. بحث حمایت وزارت خارجه بسیار جدی است زیرا فرزندان ما به اجبار در این مدارس درس می‌خوانند و آرزو می‌کنیم بهترین مدارس باشند.

برخی ایرانیان مقیم کشورهای دیگر به سختی هزینه مدرسه فرزندشان را تامین می‌کنند

کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: برخی ایرانیان مقیم کشورهای دیگر به سختی هزینه مدرسه را تامین می‌کنند و باعث شده فاصله ای بین فرزندان ماموران دولت و فرزندان مقیم ایجاد شود و گلایه‌هایی پیش بیاید. خاطرم هست مثلا 300تا 700 یورو در ترکیه از ایرانی‌ها بابت شهریه دریافت می‌شد که تامین آن برای برخی سخت بود. هرچند هیات امنای مدرسه کمک می‌کرد و نرمش و انعطاف وجود داشت.

بیگدلی در ادامه به عملکرد برخی معلمان اعزامی به مدارس خارج از کشور انتقاد کرد و گفت: وجود برخی مقررات داخل و تعمیم آن به خارج مشکلاتی ایجاد کرده است. مثلا معلمی می گوید 20 ساعت موظفی تدریس دارد، آنها روزی سه و نیم تا چهار ساعت تدریس می‌کنند و باقی وقت خود را بیرون برای کار دیگر صرف می‌کنند.

وی افزود: البته در مقابل معلمانی هم داریم که خالصانه کار می‌کنند. گاهی خوشحال می‌شویم که برخی از اینها بعد دو سال به ایران برمی‌گردند زیرا 10 سال هم بمانند نمی‌توانند خود را با شرایط وفق بدهند، در مقابل هم معلمان خوب و درخشانی داریم که افسوس می‌خوریم چرا سریع برمی‌گردند. نباید به این مدارس به چشم جایی نگاه شود که یک معلم بیاید دو سالی حق ماموریت دلاری بگیرد و برگردد.

مسولیت سفرا در مدارس به رسمیت شناخته شود

کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه پیشنهاداتی را نیز جهت رفع مشکلات موجود ارائه و اظهار کرد: مهمترین پیشنهاد استفاده از تجارب مجموعه همکاران آموزش و پرورشی است که مدتی به خارج اعزام شده و برگشته‌اند. همچنین همکاری وزارت خارجه و آموزش و پرورش باید جدی تر باشد و مسولیت سفرا در مدارس به رسمیت شناخته شود نه اینکه تلاش کنند مدارس را از مجموعه سفارتخانه‌ها دور کنند که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

وی ادامه داد: باید حق ایرانیان را برای حضور در این مدارس به رسمیت بشناسیم و به این مطالبه پاسخ دهیم . باید ایرانیانی که در این مدارس پرورش یافته‌اند، حامی نظام‌اند و آنجا زندگی می‌کنند را شناسایی و آثار این دیپلماسی فرهنگی را بیشتر به مسوولان توضیح دهیم و از حمایت هایشان برخوردار شویم.



:: برچسب‌ها: مدارس , آموزش و پرورش , دانش‌آموز , اعزام معلمان , آزمون , مدرسه ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای از امسال بدون کنکور فوق دیپلم پیوسته می گیرند. 

دریافت مدرک فوق دیپلم بدون کنکور برای هنرجویان هنرستان ها

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، براساس تفاهم نامه‌ای که امروز میان آموزش و پرورش و دانشگاه فنی و حرفه‌ای منعقد شد هنرجویان هنرستان‌ها از امسال می‌توانند پس از کسب دیپلم به صورت پیوسته و بدون کنکور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل دهند و مدرک فوق دیپلم دریافت کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: این ادامه تحصیل تا کاردانی در 43 رشته فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود و در صورت داشتن ظرفیت خالی دانشگاه مشمول هنرجویان کاردانش نیز خواهد شد.

علی زرافشان افزود: براساس این تفاهم نامه همچنین هنرآموزان هنرستان‌ها در دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند و وارد هنرستان‌ها خواهند شد.

وی تاکید کرد: از 15 هزار ظرفیت پذیرش آزمون استخدامی آموزش و پرورش امسال 3200 نفر برای هنرآموزان و استادکاران هنرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

زرافشان افزود: طبق این تفاهم نامه همچنین دانش آموزان پایه دوازدهم، آموزش‌های مهارتی خود را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای طی خواهند کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه، رشد کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی به عنوان تکلیف قانونی مورد توجه است و باید 50 درصد دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل کنند.

زرافشان گفت: قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که وزارت علوم، دوره کاردانی پیوسته را دنبال کند و دانش‌آموزان هنرستانی با 5 سال تحصیل مدرک کاردانی دریافت کنند و وارد بازار کار شوند.

 



:: برچسب‌ها: آموزش و پرورش , فنی و حرفه‌ای , کنکور , فوق دیپلم , دانش آموزان , پایه دوازدهم ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()