نوشته شده توسط : تیزلند

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در برنامه پرسشگر با بیان اینکه اصل بر تحصیل همه دانش‌آموزان در مدارس عادی است، اظهار داشت: ما تفاوت‌های فردی را قبول داریم، اما مخالف جداسازی دانش‌آموزان هستیم که البته این مسئله خط قرمزی دارد و این است که برخی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارند.

وی افزود: حضور برخی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی ممکن است برای خود آنها و یا سایر دانش‌آموزان ایجاد اختلال کند و نمی‌توان تمام آنها را تحت آموزش تلفیقی آورد.

قدمی با بیان اینکه حدود 130 هزار دانش‌آموز استثنایی در کشور تحصیل می‌کنند، اضافه کرد: 73 هزار نفر از این دانش‌آموزان به مدارس استثنایی می‌روند و 55 هزار نفر تحت پوشش آموزش‌های تلفیقی قرار دارند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کنار سایر دانش‌آموزان، نیازمند شرایطی است که لازم است فراهم شود.

وی تصریح کرد:‌ در ارتباط با فضای آموزش، برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گرفته است اما مهم این است که فرهنگ مدارس برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه آماده شود.

قدمی دانش‌آموزان نیمه‌بینا، نیمه‌شنوا و دارای مشکلات حرکتی را دانش‌آموزانی دانست که می‌توانند تحت آموزش تلفیقی قرار بگیرند و بیان داشت: ما این دانش‌آموزان را معمولاً به مدارس عادی راهنمایی می‌کنیم و برای آنها یک معلم رابط در نظر می‌گیریم که برای این معلم برای پذیرفتن این مسئولیت تشویق‌هایی نیز وجود دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی 30 نمره هوشی از دانش‌آموزان عادی پایین‌تر هستند، گفت: این دسته از دانش‌آموزان و دانش‌آموزان چند معلولیتی را نمی‌توان به مدارس عادی هدایت کرد زیرا برخی از آنها باید با معلم متخصص و تراکم جمعیتی بسیار پایین آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه ایده‌آل نهایی این است که تعداد دانش‌آموزان مدارس استثنایی تا حد زیادی کاهش پیدا کند،‌ خاطرنشان کرد: تجربه جهانی این است که ما دانش‌آموزان را جدا نکنیم و تنها کسانی که به آموزش‌های ویژه‌ای احتیاج دارند با حداقل تعداد جداسازی شوند.

قدمی تصریح کرد: یکی از روش‌های جایگزین آزمون استعدادهای درخشان جهش تحصیلی است که بر اساس آزمون‌های هوشی استانداردشده صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه سالانه 900 تا هزار نفر متقاضی جهش تحصیلی هستند، ابراز داشت: از این تعداد 550 نفر پذیرفته می‌شوند و پیشرفت تحصیلی و آزمون هوشی در پذیرش آنها مدنظر قرار می‌گیرد.

وی به 200 هزار متقاضی آزمون مدارس استعدادهای درخشان اشاره کرد و گفت: از این تعداد تنها 3 تا 4 هزار نفر پذیرفته می‌شوند که برای دانش‌آموزان پذیرفته نشده در آن سن پایین بسیار آسیب‌زاست.

قدمی بیان داشت: باید تغییر بینش در خانواده‌ها ایجاد شود زیرا فشار اجتماعی اجازه نمی‌دهد به راحتی مدارس استعدادهای درخشان تعطیل شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: در برخی روستاها به دلیل نبود امکانات برخی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به مدارس عادی می‌روند که اتفاقاً از برخی جهات تجربه مثبتی در این زمینه به شمار می‌رود.





:: برچسب‌ها: مجید قدمی , آموزش و پرورش استثنایی , برنامه پرسشگر , مدارس عادی , فضای آموزش , فرهنگ مدارس , آموزش و پرورش استثنایی , مدارس استثنایی , آزمون استعدادهای درخشان , جهش تحصیلی , پیشرفت تحصیلی , آزمون هوشی ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: