نوشته شده توسط : تیزلند


رشته فنی و حرفه ای چگونه رشته ای است؟
این شاخه روی دروس عملی و مهارتی بیشتر از دروس تئوری تمرکز دارد؛ بنابراین این رشته برای دانش‌آموزانی که به مهارت‌های عملی علاقه‌مند هستند بسیار مناسب است. مراکز و واحدهای آموزشی که این شاخه در آن‌ها تدریس می‌شوند «هنرستان» و دانش‌آموزان آن «هنرجو» نامیده می‌شوند. رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای شامل رشته‌هایی در زمینه‌های هنر، کشاورزی، خدمات و صنعت است که به رشته‌های هردسته اشاره خواهیم کرد.

پس از تعیین شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش در پایان دوره اول متوسطه و ثبت نام اولیه در هنرستان مربوطه، هدایت دانش آموزان برای ورود به زمینه، گروه و رشته مورد نظر بر اساس بررسی‌های مشاوره‌ای و نظر فنی کمیته هدایت تحصیلی مستقر در هنرستان مربوطه صورت می گیرد. ظرفیت رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش متناسب با نیاز بازار کار تغییر خواهد کرد و براین اساس ممکن است برخی رشته‌های جدید اضافه و برخی رشته‌ها که بازار کار به آنها نیاز ندارد، حذف شوند.

دانشجویان شاخه فنی حرفه ای با توجه به مباحث درسی و نوع دروسی که برای آن‌ها ارائه می‌شود، از نظر عملی آمادگی بیشتری نسبت به بقیه‌ی دانش‌آموزان در ورود به بازار کار دارند. اصولا از اهداف این شاخه ایجاد خلاقیت و نوآوری و کشف بهتر و زودتر استعدادهای دانش‌آموزان و پرورش درست آن‌ها برای دستیابی به شغل‌های مرتبط است.

برای دیدن  لیست هنرستان های تهران اینجا کلیک کنید


رشته های فنی

ورود به دانشگاه بعد از انتخاب رشته هنرستان
هنرجویان شاخه فنی و حرفه ای(به جز رشته‌های مربوط به هنر) پیش دانشگاهی ندارند و پس از سه سال با دیپلم فنی و حرفه ای فارغ التحصیل می‌شوند اما هنرجویان رشته های مرتبط با هنر وارد سال چهارم می‌شوند. هنرجویان فنی و حرفه ای از دو روش می توانند وارد دانشگاه شوند:

کسانی که دیپلم فنی و حرفه ای دارند می توانند با شرکت در دوره های علمی– کاربردی، دوره کاردانی در کنکور سراسری و دانشگاه آزاد وارد دانشگاه شوند.
کسانی که علاوه بر داشتن دیپلم فنی و حرفه ای با تغییر رشته وارد سال چهارم یکی از رشته‌های هنر، ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی می‌شوند، می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در کنکور سراسری همه رشته‌ها شرکت کنند.
همچنین از طریق رشته‌های فنی میتوان به تمامی رشته‌های گروه ریاضی در دانشگاه راه یافت اما یادمان باشد با انتخاب رشته فنی حرفه ای شانس قبولی را در دانشگاه‌های درجه یک کشور تا مقطع ارشد از خود گرفته‌ایم و اصولا برای ورود به کارشناسی ارشد دانشگاه‌های خوب نیز دانشجویان هنرستانی معمولا با ضعف علمی محسوسی نسبت به دانشجویانی که از رشته ریاضی فارغ التحصیل شده‌اند مواجه هستند.(که البته با تلاش و کوشش کاملا قابل جبران است)

برای دیدن  لیست بهترین هنرستان دخترانه اینجا کلیک کنید

اما از سویی دیگر با مهارت‌های فنی آموخته در این رشته‌ها میتوان زودتر و راحت‌تر وارد بازار کار شد و به نوعی فارغ التحصیلان رشته‌های فنی حرفه ای زودتر مهارت و نوآوری خود را در شغل انتخابی به ظهور می‌رسانند. نهایتا اگر قصد مهندس شدن یا مدیر شدن و تحصیلات عالی را دارید رشته ریاضی نسبت به فنی اولویت بهتری دارد اما اگر می‌خواهید زودتر وارد بازار کار شوید رشته‌های فنی حرفه ای توصیه می‌شود. لازم به ذکر است دانش آموزانی که به کارهای عملی علاقه بیشتری دارند در رشته‌های فنی حرفه ای موفق‌تر خواهند بود و حتی میتوانند جایگاه شغلی بالاتری پیدا کنند.

پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای کدام است؟
رشته‌های فنی باتوجه به اینکه هنرجویان را خیلی زود و خیلی عمیق با محیط کار آشنا میکند از نظر درآمد وضعیت خوبی دارد و رشته‌هایی مثل نقشه برداری، گرافیک، موسیقی و مکانیک از پرطرفدارترین رشته های این شاخه است. در ادامه به معرفی بهترین و پرطرفدارترین رشته‌های گروه فنی و حرفه ای خواهیم پرداخت. این رشته ها در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی دسته بندی می‌شوند.

برای دیدن  لیست بهترین هنرستان پسرانه اینجا کلیک کنید

رشته های زمینه صنعت در هنرستان:
مکانیک خودرو
الکترونیک
الکتروتکنیک
تأسیسات
نقشه کشی عمومی
صنایع چوب و کاغذ
صنایع شمیمیایی
صنایع نساجی
صنایع فلزی
ساخت و تولید
متالوژی
نقشه برداری
سرامیک
ساختمان
طراحی صنعتی
رشته های زمینه خدمات در هنرستان:
بازرگانی
حسابداری
نقشه کشی معماری
کودک یاری
مدیریت خانواده
تربیت بدنی
کامپیوتر
طراحی و دوخت
رشته های زمینه کشاورزی:
تکنولوژی گیاه‌پزشکی
مهندسی تولیدات گیاهی
امور زراعی و باغی
امور دامی
ماشین های کشاورزی
تکثیر و پرورش آبزیان
صناعی غذایی
کشاورزی
تکنولوژی پرورش طیور
ماشین‌های کشاورزی
مدیریت تلفیقی آفات
رشته های زمینه هنر:
هنرهای تجسمی
نویسندگی
هنرهای چوبی
قلم‌زنی
نقاشی
گرافیک
نمایش
سینما
صنایع دستی پویانمایی(انیمیشن)
موسیقی و دیگر رشته های هنرستان موسیقی

منبع : استادبانک





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: