نوشته شده توسط : تیزلند

توضیحات آموزش‌وپرورش درباره حضور معلم مرد بجای زن در دبستان‌های پسرانه

ایلنا نوشت:مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به اظهارات اخیر عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران مبنی بر تجربه بلوغ جنسی در دانش آموزان ۵ و۶ ابتدایی و لزوم برخورداری پسران دبستانی از معلمان مرد واکنش نشان داد.

مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، در واکنش به اظهارات اخیر عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران و رییس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مبنی بر اینکه دانش آموزان پسر ابتدایی بلوغ جنسی را تجربه می کنند؛ از همین رو باید معلم مرد داشته باشند، گفت: متاسفانه در مساله بلوغ جنسی هیچ آمار و ارقام اطلاعاتی وجود ندارد. اگرچه من گفتگو و ادعایی در زمینه بلوغ جنسی دانش آموزان پسر در مقطع دبستان و ضرورت حضور معلم مرد به جای معلم زن را از یک روانشناس در این زمینه دیدم و در حال بررسی منبع آن بودم.بهترین هنرستان تهران

شکوهی تاکید کرد: وقتی به صورت رسمی درباره یک موضوع صحبت می‌کنیم حتما باید بر اساس داده‌های پژوهشی یا میدانی باشد. در هر صورت ما باید آموزش‌هایی را درباره مراقبت‌های جسمانی، بلوغ و ... داشته باشیم که البته موضوعات پایه‌ای هستند. این مباحث باید در وزارت آموزش و پرورش، در خانه و در اجتماع بدون اینکه حساسیت‌های جنسی ایجاد کند، مطرح شود.

وی در واکنش به انتخاب معلمان متناسب با جنسیت دانش آموزان گفت: چنین چیزی نخواهد بود و اگر قرار است این اقدام صورت بگیرد باید بر اساس شواهد و قرائن باشد. بهتر است اگر معلم به اندازه کافی داریم،‌ متناسبت با جنسیت هم باشند، البته که این کار صرفا در مقوله جنسی نیست، بلکه بُعد روانشناختی دارد، زیرا گروه‌های جنسی مشترک بهتر یکدیگر را درک می‌کنند. ولی زمانی که نیرو به اندازه کافی نیست، چنین کاری هم ضرورت ندارد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره تغییرات هر دوره سنی گفت: ویژگی رشدی در هر دوره سنی از جمله ابتدایی و متوسطه متفاوت است. به عنوان مثال در دوره ابتدایی نقش خانواده بسیار بیشتر از نقش معلمان است، زیرا در این دوره دانش آموز همچنان به خانواده وابسته بوده و حرف شنوی بیشتری از والدین خود دارد.

وی افزود: در دوره متوسطه اول کاملا دوران بحران بلوغ را داریم و دانش آموز آشفتگی‌هایی جسمانی، روحی، روانشناختی و... را تجربه می‌کند. از این رو باید به دانش آموز کمک کرد تا این بحران را سپری کند و به یک هویت مستقل برسد.

شکوهی درباره تغییرات دانش آموزان در دوره متوسطه دوم گفت: در دوره متوسطه دوم دانش آموز به یک اکتشاف نسبی از نظر جسمانی، ‌عاطفی،‌ روحی،‌ مذهبی و روانشناختی رسیده و در حال تثبیت این اکتشافات است.بهترین هنرستان های تهران در این مقطع بیشتر نقش مشاورین مهم است زیرا یک جمع بندی در همه حیطه‌ها انجام می‌شود. در متوسطه اول هم نقش معلمان بسیار مهم است، اما از نقش همسالان هم نباید غافل شد.

وی در پاسخ به این سوال که آماری از کاهش سن بلوغ جنسی در دست دارید؟ گفت: خیر،‌ ما هم شنیده‌ایم ولی چنین چیزی وجود ندارد.

سازمان سنجش مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در واکنش به مغفول ماندن موضوع تربیت جنسی در مدارس گفت: این کار در ابتدا نیاز به سیاست‌گذاری دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی روی این موضوع بوده و متولی آن هستند. ما هم در حوزه برنامه ریزی و اجرا هستیم، بنابراین تا زمانی که این سیاست‌ها ابلاغ نشود کاری نمی‌توان کرد، ما منتظریم این طرح ابلاغ شود تا برای آن برنامه ریزی کنیم.

شکوهی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه آموزش مجازی و تعطیلی مدارس، استفاده از قرص و مواد مخدر گل در میان دانش آموزان کاهش داشته یا افزایش پیدا کرده است؟ گفت: در مواجهه با موضوعات روانشناختی یا آسیب‌های اجتماعی که شما به آن اشاره می‌کنید نیاز به تببین بیشتری وجود دارد. نکته حائز اهمیت این است خانواده‌های دانش آموزان ما نسبت به سایر جوامع باورهای دینی و مذهبی بیشتری دارند.البته نمی‌توانیم ادعا کنیم که ما وضعیت بهتری داریم، اما طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمار استفاده دانش آموزان از قرص یا مواد مخدر کاهش پیدا کرده است. شاید شما بگویید که شواهد چیزی دیگری می‌گوید.هنرستان های تهران بله، ولی زمانی که رسانه و فضای مجازی زیاد می‌شود،  طبیعی است که وقتی موردی رخ می‌دهد، در فضای مجازی اعلام شده و همه خبردار می‌شوند، اما طبق گزارش ستاد مقابله با مواد مخدر،‌ آمارها در این زمینه کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: ما هم اقدامات بسیاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم، به طور مثال برای مدیران، معلمان و والدین دوره‌های آموزشی جهت پیشگیری از این نوع آسیب‌ها برگزار کردیم و همچنین کارهای ترویجی وفرهنگی بسیار خوبی در سطح آموزش و پرورش انجام شده است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره اعتیاد و وابستگی به گوشی موبایل در میان دانش آموزان گفت: وقتی جریان آموزش و پرورش وابسته به موبایل شده، نمی‌توانیم بگوییم استفاده حتی ۳ تا ۴  ساعته از تلفن همراه به خاطر انجام تکالیف،‌ شرکت در امتحان یا وابستگی به این ابزار است. البته که از این موضوع هم به راحتی نمی‌توان عبور کرد.

شکوهی تاکید کرد: وقتی به ناچار یک فضای دیگری را برای آموزش در زمان کرونا انتخاب می‌کنیم طبیعی است که استفاده مکرر از آن وجود داشته باشد.بهترین هنرستان دخترانه بنابراین اسم آن را نمی‌توان اعتیاد گذاشت زیرا بر حسب نیاز است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: آموزش‌هایی که در قالب سواد رسانه‌ای و تاکیداتی که در فضای مجازی اعم از پیام مشاور، صدای مشاور و طرح همدل انجام شده،‌ به نوعی برای گوشزد نسبت به آسیب‌های فضای مجازی بودند. آموزش و پرورش هم تلاش می‌کند تا یک فضای امن ملی برای دانش آموزان ایجاد کند.

منبع: خبرآنلاین



:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند


تهران-ایرنا- مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش گفت: برگزاری کلاس‌های حضوری دروس کارگاهی و عملی هنرستان با توجه به ماهیت مهارتی آنها یک ضرورت است، چرا که بدست آوردن شغل‌ به آموزش عملی و مهارتی نیاز دارد.

مصطفی آذرکیش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی های فنی در حوزه فنی حرفه ای و استاندارد آموزش مهارت در شاخه کاردانش کارآموزی و کاروزی، براساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش، در شرایط عادی به صورت تراکمی و حضوری است.

وی افزود: در حال حاضر هم ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور اجازه برگزاری حضوری دروس با ماهیت کارگاهی و عملی هنرستان ها را داده است، بنابراین با توجه به قانون و مصوبه شورای عالی و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای بهمن ماه این دروس به صورت حضوری تدریس می شود.

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش ادامه داد:  برگزاری حضوری دروس کارگاهی و عملی هنرستان پس از کاهش شیوع ویروس کرونا و بازگشایی اصناف، یکی از مطالبه های جدی خانواده ها بود، چراکه یادگیری و ارزشیابی بسیاری از این آموزش ها در فضای مجازی وجود ندارد.

آذرکیش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش پس مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی کلاس های کارگاهی هنرستان ها به استان ها اعلام کرد که آموزش این دروس براساس شیوه نامه و رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گیرد.

وی افزود: براساس گزارشات بدست آمده، خانواده ها از  ابتدای بهمن ماه تا کنون از بازگشایی کارگاه های هنرستان ها استقبال خوبی داشته اند، چرا که دانش آموزان برای گذر از این مقطع باید این دروس را بیاموزند.

چگونگی برگزاری کلاسها در اختیار شورای مدارس است

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش درباره تعداد روزهای حضور دانش آموزان در هنرستان ها اعلام کرد: هنرآموزان پیش از دوران کرونا ۲روز برای آموزش عملی و کارگاهی در فنی و حرفه ای و سه روز در کاردانش در مدارس حاضر بودند، در حال حاضر نیز بطور معمول ۲ روز باید برای آموزش دروس کارگاهی به مدرسه بروند.بهترین هنرستان دخترانه

آذرکیش گفت: تصمیم گیری برای چگونگی برگزاری کلاس های دانش آموزان در اختیار شورای مدارس است، اگر برنامه ریزی آنها به صورت تراکمی باشد، در یک زمان مشخص پشت سرهم آموزش دانش آموزان را کامل می کنند و در غیر این صورت ۲ روز در هفته برای آموزش آنها در نظر گرفته می شود.

وی با تاکید بر اینکه هنرستان ها در تمامی روزهای اداری هفته باز هستند، اظهار داشت: دروس غیرکارگاهی دانش آموزان با ماهیت نظری در همه شرایط در بستر فضای مجازی بطور کامل تدریس می شود.

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش درباره تعداد دانش آموزان در کلاس کارگاهی گفت: استاندارد کارگاهی در شرایط عادی ۱۵ نفر بوده است اما در حال حاضر مدیران مدارس با توجه به گستردگی فضا، جمعیت و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی دانش آموزان را گروه بندی می کنند.بهترین هنرستان تهران

آذرکیش خاطرنشان کرد: دروس کارگاهی براساس قانون باید به صورت حضوری برگزار شود، اگر دانش آموزان به هر دلیلی در کلاس ها حاضر نشوند، براساس آیین نامه های موجود درباره وضعیت آنها تصمیم گیری می شود، چراکه بدون آموختن این دورس نمی توانند وارد مقطع تحصیلی بعدی شوند.

وی افزود: دانش آموزان بهتر است که حضور داشته باشد چرا که مدت ها از یادگیری آموزش های عملی  دور بوده اند.

به گزارش ایرنا، آذرکیش پیشتر  به خبرنگار ایرنا گفته بود که دروس هنرستانی ها به ۲ بخش کارگاهی و غیر کارگاهی تقسیم می شود که از این میان دروس غیرکارگاهی شامل ۲ بخش عمومی و پودمانی است.

وی افزود : دروس کارگاهی مانند عربی، دین و زندگی و غیره است و آزمون پایان ترم آنها در دی ماه با توجه به تصمیم مدارس می تواند به صورت مجازی و حضوری  برگزار شود.

بهترین هنرستان های تهران

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و ارزشیابی آن دسته از دروسی که ماهیت غیرکارگاهی و پودمانی در زمینه های گروه فنی و حرفه ای دارند، به این صورت است که در ۵ فصل از سال آموزش و ارزشیابی آنها صورت می گیرد.

آذرکیش عنوان کرد: در واقع دروس غیرکارگاهی و پودمانی هر ۴۵ روز یک بار ارزشیابی می شوند و نیازی به امتحانات نوبت اول ندارند و تا کنون ۲ پودمان آنها انجام شده است.

وی گفت: همچنین دروس شایستگی های غیرفنی مانند کارآفرینی، تولید و کارگاه مدیریت تولید و اخلاق حرفه ای نیز در ۵ فصل و ۵ بار در سال آموزش و ارزشیابی آنها صورت می گیرد و امتحان نوبت پایان ترم برای آنها وجود ندارد.هنرستان های تهران

به گزارش ایرنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز سی ام دی ماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آموزش پایه های اول و دوم ابتدایی، دروس کارگاهی هنرستان ها و مدارس دارای جمعیت کمتر از ۵۰ دانش آموز از ابتدای بهمن ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شود.

منبع: ایرنا



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

۵۰ درصد دانش آموزان باید در هنرستان ها تحصیل کنند
   
کرج(پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز اعلام کرد سیاست آموزش و پرورش توسعه متوازن بین رشته‌های تحصیلی است و بر این اساس ۵۰ درصد دانش آموزان باید در هنرستان ها تحصیل کنند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز، سالار قاسمی درباره زمان آغاز مشاوره‌های هدایت تحصیلی گفت: «فرهنگ سازی درباره انتخاب رشته در طول سال تحصیلی صورت گرفته و اطلاعات مفید درباره رشته‌های تحصیلی و نقاط قوت هر رشته و آینده تحصیلی و شغلی آن، همچنین رشته‌های حوزه فنی و حرفه ای و کاردانش در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد؛ اما هدایت تحصیلی رسمی طبق بخشنامه‌ وزارت آموزش و پرورش بعد از توزیع کارنامه‌ها آغاز خواهد شد.»

قاسمی اظهار کرد: سیاست آموزش و پرورش توسعه متوازن بین رشته‌های تحصیلی است و بر این اساس ۵۰ درصد دانش آموزان باید در هنرستان ها تحصیل کنند.سمپاد

وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 40 درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان البرز در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش و 60 درصد در رشته های نظری تحصیل می کنند.

این مقام مسئول در خصوص مهم ترین اقدامات انجام شده در راستای توسعه متوازن در آموزش های فنی حرفه ای و مهارتی در البرز بیان کرد: 200 رشته در شاخه های فنی حرفه ای و کاردانش در سطح کشور وجود دارد که استان البرز بیش از 70 رشته را پوشش می دهد و از طرفی با توجه به اینکه سهم هنرجویان زمینه کشاورزی در استان البرز تنها یک درصد است برنامه ریزی های لازم به منظور راه اندازی رشته های زمینه کشاورزی در استان انجام شده است . از سوی دیگر در راستای توسعه رشته های اولویت دار نیز به مدد الهی رشته مکاترونیک برای اولین بار در استان راه اندازی خواهد شد و معاونت متوسطه استان بنا دارد رشته های پر طرفدار مانند تربیت بدنی را در مناطق فاقد این رشته ها توسعه دهد.بهترین هنرستان

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه هدف گذاری استان بر توسعه رشته ریاضی، کیفیت بخشی به رشته علوم انسانی و تعدیل رشته علوم تجربی است، خاطرنشان کرد: در دوره دوم متوسطه نظری نیز در رشته های علوم انسانی، تجربی، ریاضی و علوم معارف اسلامی به ترتیب 37.47 %، 37.78 % ، 24.47 % و 28. %دانش آموزان مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: انعقاد تفاهم نامه با مناطق تابعه در خصوص تعداد کلاس و دانش آموز با هدف کاهش رشته علوم تجربی، افزایش دانش آموزان رشته ریاضی، ایجاد کلاس در رشته علوم انسانی در مدارس خاص( مدارس استعداد های درخشان و نمونه دولتی) با هدف کیفیت بخشی به رشته علوم انسانی، کاهش ظرفیت دانش آموزان رشته علوم تجربی در مدارس نمونه دولتی و ایجاد مدارس علوم و معارف اسلامی ( پسرانه) در استان نیز بخشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص توسعه رشته ریاضی، کیفیت بخشی به رشته ادبیات و علوم انسانی و کاهش رشته علوم تجربی و بهترین هنرستان پسرانه است.

قاسمی با اشاره به نزدیک شدن به موعد انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم یادآور شد: «امسال به روال سال گذشته نمرات پایه نهم با ضریب 3 و نمرات پایه هفتم و هشتم با ضریب یک در انتخاب رشته تحصیلی موثر است که البته تاثیر نمرات دروس مختلف برای انتخاب هر رشته متفاوت خواهد بود.»
وی در پایان تاکید کرد: باید فرزندان خود را برای انتخاب رشته ای متناسب با استعدادها و علایق آن‌ها و با در نظرگرفتن نیازهای بازار کار راهنمایی کنیم.

خبرگزاری: پانا



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند


معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری از راه‌اندازی هنرستان پسرانه هنرهای زیبا در شهرکرد خبر داد و گفت: هدف از راه‌اندازی این هنرستان، پایه‌گذاری و ایجاد بستر لازم برای حضور دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های هنری در این عرصه است.

هنرستان هنرهای زیبا در شهرکرد راه‌اندازی شد
سید فیروز عسگری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد از راه‌اندازی هنرستان هنر‌های زیبا در استان خبر داد و گفت: این مهم گامی بلند در راستای تحقق توسعه آموزش هنر است که خلاء ناشی از نبود رشته‌های هنری برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان علاقه‌مند به هنر را برطرف می‌کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این هنرستان در 2 رشته هنری شامل سینما و هنرهای نمایشی فعالیت خود را از مهرماه سال 1400 آغاز می‌کند، افزود: هدف از راه‌اندازی بهترین هنرستان پسرانه هنرهای زیبا در استان، پایه‌گذاری و ایجاد بستر لازم برای حضور دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های هنری در این عرصه بوده است.

وی اظهار داشت: تاسیس هنرستان هنرهای زیبا، در راستای سند بنیادین آموزش و پرورش و چشم‌انداز فرهنگی کشور است و هدف از تاسیس  این هنرستان، تربیت هنرجویان مستعد و خلاق هنری برای ترویج هنرهای ملی، بومی و آموزش صحیح و آکادمیک هنرهای مدرن منطبق با اهداف و سیاست‌های کلی کشور، میسر کردن حق دسترسی عادلانه افراد به آموزش هنر و پرورش هنرمندان کار آمد و نخبه در سراسر کشور می‌باشد.

عسگری خاطرنشان کرد: ما در بخش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با خلاء رشته‌های هنری مواجه بودیم و دانش‌آموز علاقه‌مند به رشته‌های هنری، مجبور بود که رشته‌های فنی و حرفه‌ای، تجربی، انسانی و ریاضی که در استان وجود داشت را انتخاب کند اما امروز این امکان وجود دارد که دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم رشته‌های هنری را هم انتخاب کنند که به طور قطع فرصت انتخاب بیشتری برای دانش‌آموزان ایجاد شده و علاقه‌مندان به رشته‌های هنری می‌توانند در این رشته‌ها در بهترین هنرستان ادامه تحصیل دهند.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش استان عنوان کرد: دانش‌آموزان پسر علاقه‌مند می‌توانند پس از اتمام دورۀ اول متوسطه، برای ثبت‌نام در پایه دهم، با در دست داشتن پرونده دانش‌آموزی و فرم هدایت تحصیلی به هنرستان هنرهای زیبا یا آموزش و پرورش ناحیه2 شهرستان شهرکرد مراجعه نمایند.

منبع:تسنیم



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

علل بي انضباطي در دانش آموزان وراهکارهای براي پيشگيري

مقدمه :

باید بدانیم که هر گونه تعارض و تضاد فکری و رفتاری بین پدر و  مادر و تهدید و تکذیب مستمر یکدیگر در فضای خانه به ویژه در جضور فرزندان می تواند بذر بسیاری از رفتارهای نامطلوب همانند لجبازی ، پرخاشگری و بی تفاوتی ، سرد مزاجی ، اضطراب ، افسردگی را در نهاد فرزندان بارور سازد و بالعکس همدلی ، همراهی ، تعامل مطلوب پدر و مادر ، زبان تایید ، تشویق و تکریم ، کلام صادقانه و صمیمانه و رفتارهای توام با گذشت و ایثار و صبوری و احسان می تواند مناسب ترین بستر را برای تضمین سلامت و بهداشت روانی فرد تنظیم کند.

نظم و انضباط در محیط های آموزشی 

  عدم تمایل به نظم پذیری در مدارس، پیامدهای منفی گوناگون و فراوانی برای دانش آموزان در حیطه های آموزشی، اجتماعی و خانوادگی در بردارد. علاقه نداشتن به نظم پذیری حتی در دانش آموزانی که دچار مشکلات حاد و نابهنجار نیستند و زمینه قانون گریزی خود کم بینی و تخلفات بیشتر را در آنان فراهم می آورد.  

عدم تمایل به نظم پذیری در مدارس، پیامدهای منفی گوناگون و فراوانی برای دانش آموزان در حیطه های آموزشی، اجتماعی و خانوادگی در بردارد. علاقه نداشتن به نظم پذیری حتی در دانش آموزانی که دچار مشکلات حاد و نابهنجار نیستند و زمینه قانون گریزی خود کم بینی و تخلفات بیشتر را در آنان فراهم می آورد.

رعایت نظم و انضباط در محیطهای آموزشی، یکی از مهمترین اهداف تربیتی است که اولیای مدارس، آنان را در اولویت قرار می دهند و رفتارها و فعالیت آموزشی دانش آموزان نیز تا حد زیادی براساس این پدیده شکل می گیرد. نظم و انضباط باعث می شود که فعالیتهای دانش آموزان با موفقیت انجام گیرد و در نهایت زندگی با نشاط توأم شود و شکوفایی حاصل گردد.

معلمان، در مقام اشخاصی که باید از آگاهی و توانمندی در شناسایی و ایجاد رابطه سازنده با دانش آموزان برخوردار باشند یکی از مهمترین عوامل در شکل گیری شخصیت رو به رشد دانش آموزان به شمار می آیند. رابطه دوستانه و صمیمی معلمان با دانش آموزان و نیز موفقیت خانوادگی دانش آموزان موجب افزایش میزان نظم پذیری آنان می گردد. 

خشونت، پدیده ای جدید نیست. تا آنجا که تاریخ نشان می دهد افراد به دلایل گوناگون از جمله به دلیل تضاد منافع با یکدیگر، درگیریهای خشونت آمیز داشته اند و در حال حاضر نیز شاهد انواع مختلف هستیم. آنچه برای ما در تعلیم و تربیت نگران کننده است وجود و گسترش خشونت در مدارس است.

عواملی چون حجم زیاد کتابهای درسی، وجود رقابت در کلاس و مدرسه، شرایط خانوادگی و محیطی و ویژگیهای فردی دانش آموزان در ابعاد خشونت بدنی دانش آموزان مؤثر است. عواملی مانند ویژگیهای فردی و شرایط خانوادگی دانش آموز را پژوهشگران مانند "بالدری" به منزله عوامل مؤثر در آماده کردن فرد برای شخصیت محسوب کرده اند.

در مدرسه همواره دانش آموزانی هستند که بنا بر دلایل متفاوت مانند قدرت طلبی، خشونت و پرخاشگری، عدم همدلی و مهارت نداشتن در درک احساس دیگران، با رفتار نامطلوب خود دانش آموزان ضعیفتر از نظر جسمانی یا ویژگیهای شخصیتی را تحت سلطه خود در می آورند و با رفتارهایی مانند تحقیر کردن، هول دادن، کتک زدن و دعوا کردن آنان را وادار به پیروی از خواسته های خود می کنند.

جایگاه انضباط در مدارس 

   امروزه یکی از مسائل حاد و بسیار مهم برای مدیران مدرسه مساله برقراری نظم و انضباط و کنترل دانش آموزان است و جای بسی تاسف است که امور انضباطی دانش آموزان قسمت اعظم وقت و توجه مدیران و معلمان را به خود اختصاص داده است.

  امروزه یکی از مسائل حاد و بسیار مهم برای مدیران مدرسه مساله برقراری نظم و انضباط و کنترل دانش آموزان است و جای بسی تاسف است که امور انضباطی دانش آموزان قسمت اعظم وقت و توجه مدیران و معلمان را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر مربیان مدارس با نسل دیگری غیر از نسل گذشته سر و کار دارند و مسائل آنان در بسیاری از زمینه ها با مسائل نوجوانان نسل های پیش فرق کرده است. برخی از اولیای دانش آموزان از کنترل فرزندان خود عاجز مانده اند زیرا فرزندان آزادی بیشتری خواستارند و به آسانی به محدودیت ها و قراردادهای اجتماعی و خانوادگی تن درنمی دهند و نسبت به مقررات کلا س و مدرسه حالت طغیان و عصیانگری دارند.

در حالی که مربیان مدرسه نسبت به آنها احساس همدردی و همدلی دارند.

انضباط چیست؟ برای انضباط تعاریف گوناگونی بیان شده است که در اینجا به شمه ای از آنها اشاره می شود.

فرهنگ معین انضباط را به معنای سامان گرفتن، خوب نگاه داشته شدن، نظم داشتن و پیروی کامل از دستورات نظامی تعریف کرده است. گروهی انضباط را اطاعت کورکورانه و گروه دیگر انضباط را با تنبیه یکسان می دانند.

در کتاب روانشناسی تربیتی دکتر شریعتمداری آمده است که انضباط به معنی صحیح اینکه فرد شخصا رفتار و اعمال خود را تحت نظم و قاعده درآورد، خویشتن را کنترل کند و با توجه به آثار و نتایج اعمال خویش اقدام نماید.

آئین نامه آموزش و پرورش انضباط را رعایت موازین و شئونات اسلا می و عمل ساختن آن در اخلا ق و رفتار دانش آموزان می داند به طور کلی می توان گفت که: هدف از نظم و انضباط آن است که دانش آموزان را با مقررات مدرسه گروه هماهنگ سازیم و محیط یادگیری را معنی دارتر و تمایلا ت و غرایز طبیعی و فطری آنها را در جهتی مطلوب هدایت و راهنمایی کنیم. از آنجا که محور همه کارها و هدف نهایی آموزش و پرورش تربیت دانش آموزان است و نباید او را فدای انضباط کنیم بلکه باید انضباط را در خدمت او درآوریم.

انضباط به معنی اطاعت کورکورانه :

انضباط در این معنی وقتی تحقق پیدا می کند که افراد بدون چون و چرا از مافوق یا رؤسای خود پیروی می نمایند . مافوق ممکن است رئیس ، معلم ، ارشد کلاس و والدین باشند. آنهایی که انضباط را عبارت از اطاعت کورکورانه می دانند چند فرض را پذیرفته اند:

اول اینکه : مافوق هیچ وقت اشتباه نمی کد ودستورات او همیشه با صلاح و صواب همراه است .

دوم اینکه : افرادی که تحت سرپرستی یک نفر قرار دارند معمولا از لحاظ فهم و درک ضعیف هستند ، و صرفه ایشان در این است که دستورات سرپرست را بدون بحث به اجرا در آورند .

سوم اینکه : اطاعت کورکورانه نتیجه و پیشرفت کار را بهتر می سازد و امور راتحت نظم و قاعده معین در می آورد.

بدون تردید هیچیک از این فرضها درست نیست و باید پایه و اساس کار بر مشاوره ، همکاری و اشتراک مساعی اعضاء قرار گیرد، چرا که اطاعت کورکورانه استقلال فردی را از بین برده و فرد را به صورت آلت بدون اراده در می آورد.

انضباط به معنی تنبیه :

بعضی معلمان انضباط را به معنی تنبیه و آن را وسیله ی استقرار نظم قرار می دهند ، به نظر این دسته ترس از تنبیه شاگرد را به اجرای وظایف معین وا می دارد و مانع از این می شود که او به انجام کاری که مخالف مقررات است مبادرت نماید.

برخی از آثار تنبیه عبارتند از :

-   تنبه اثر فوری و موقتی دارد و شاگرد را از ادامه ی تخلف باز می دارد اما اثر تربیتی ندارد و موقعیت اجتماعی فرد را کنترل می نماید.

-   تنبیه فرد را متوجه زشتی وعیب کار خویش نمی سازد و شخصیت او را مضمحل می کند.

-   تنبیه رابطه والدین را بافرزندان و رابطه ی معلم و شاگرد را به صورت زننده ای در می آورد و اعتبار والدین و معلم را در نظر فرزندان و شاگرد متزلزل می نماید و اعتماد او را از ایشان سلب می کند.

-  تنبیه گاه سبب مقاومت گروهی و والدین و معلمان را از ادامه ی کارهای تربیتی و تعلیماتی باز می دارد.

انضباط به معنی محدودیت یا کنترل شدید :

بعضی انضباط را در مقابل آزادی و بی بندو باری قرار داده و آن را به معنی محدودیت یا کنترل شدید فرض می کنند که تمام اعمال و رفتار فرد باید مورد مراقبت قرار گیرد و توجه به این مفهوم آزادی و استقلال فرد را از بین می برد ، زیرا انجام هر کاری به اجازه و تصویب دیگران موکول می شود و مانند افرادی که باید بدون اراده دستورات دیگران را اجرا کنند و ضعیف و بی شخصیت بار می آیند ، هیچگاه احساس مسئولیت نمی کنند و غالبا دلیل انجام یا عدم انجام کاری را درک نمی کنند ، بنابر این اساس و پایه ی تربیتی ندارد.

انضباط به معنی قانون و قاعده :

انضباط به معنی مقررات و قانون  از نقطه نظر اینکه مقررات به وسیله چه مقام و موقعیتی به فرد تحمیل می شود به چند صورت قابل تصور می شود.

*     انضباط یا مقرراتی که به وسیله ی معلم به فرد تحمیل می شود.

*  انضباط یا مقرراتی که به وسیله ی کلاس یا گروه سنی ، فرد مجبور به اطاعت از آن باشد.

*   انضباط یا مقرراتی که موقعیت یادگیری مقرر می دارد و فرد از آن تبعیت می کند.

*    انضباط یا مقرراتی که به وسیله ی خود فرد به او تحمیل می شود.

راههای نامناسب برای حل مسائل انضباطی :

*   تنبیه بدنی .

*    کلمات رکیک و زشت و سرزنش

*     محروم ساختن از کلاس

*    ارجاع شاگرد به مدیر یا ناظم

*    کسر نمره انش آموز

*   خشم و پرخاشگری و .....

اهمیت انضباط :

سلامت جامعه ، شادی و نشاط فرد ، سازش فردی و اجتماعی ، احساس  امنیت ، اعتماد به نفس ، جلب محبت دیگران و صرفه جویی در وقت ، عظمت برای انسان در گرو انضباط است و رعایت انضباط  در کلاس نه تنها موجب  یادگیری بهتر را فراهم می کند بلکه به رشد سالم شخصیت دانش آموز هم منجر می گردد ، به عکس هر گونه بی انضباطی و عدم رعایت مقررات و انضباط سبب شرمندگی ، احساس گناه و خسارت مادی و معنوی می شود.

نظم در مدرسه

نظم در لغت به معنای آراستن، برپا داشتن، ترتیب دادن کار و... و در اصطلاح نظامی به معنای پیروی کامل از دستورهای نظامی است.‌

انضباط نیز به معنای نظم و انتظام، تربیت و درستی، عدم هرج و مرج، سامان‌پذیری و آراستگی است.

می‌دانیم آنچه که امروز حرف اول را در مدرسه می‌زند انضباط است، انضباط اخلاقی و رفتاری دانش‌آموزان می‌تواند روی آموزش اثرگذار باشد. بنابراین پرورش همراه آموزش مهم جلوه می‌کند.

دانش‌‌آموزان با انضباط می‌توانند مسئولیت‌های مهم مدرسه را به عهده بگیرند و در آینده نیز جامعه به خوبی پذیرای این افراد است.

حال مسئله این است که اگر دانش‌آموز بی‌انضباط باشد چه کارهایی باید انجام دهیم؟

مسلماً چنین افرادی دارای مشکلاتی هستند که این مشکلات می‌تواند از مدرسه و یا عمدتاً از بیرون مدرسه باشد، به هر حال کمک به چنین دانش‌آموزانی وظیفه معلمان است تا بتوانند دانش‌آموزانی سالم و بانشاط تحویل جامعه دهند.

هدف از بررسی نظم و انضباط‌

هدف از این موضوع، چگونگی ایجاد مدرسه‌ای شاد با دانش‌آموزان باانضباط و منظم که انسانهای پرورش یافته در این مدرسه، در آینده انسانهایی به تعالی رسیده، تغییر رفتار داده و متفکر و متعهد خواهند بود که فقط هدف آنها کسب نمره بالاتر نیست، بلکه هدف، آموزش و پرورش است.

نظم و انضباط حاکم بر مدرسه باعث می‌شود دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی به کارهای خود برسند. و این نظم و انضباط نه تنها داخل مدرسه، بلکه کارهای خارج از مدرسه را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و باعث می‌شود دانش‌آموزانی با ایمان، مشتاق به درس و مدرسه و در آینده توانمند روی کار بیایند.

اگر هر شخصی در هر مرحله زندگی که هست نظم و انضباط داشته باشد موفقیت در انتظار اوست.

می‌دانیم که اگر به ‌آموزش و پرورش به دید واقعی نگاه کنیم و به آن اهمیت بدهیم باعث پیشرفت جامعه می‌شود و شاید در کشورهای توسعه یافته، آموزش و پرورش آنها دلیل پیشرفت آنها بوده است. برنامه‌ریزی مناسب و جذاب بودن مدارس، بودن نظم و انضباط در مدارس، جهت دار بودن آموزش و پرورش، باعث به ثمر رسیدن اهداف از پیش تعیین شده جامعه می‌شود.

هدف از نظم و انضباط در آموزش و پرورش، تربیت افرادی است که خود اتکاء و مستقل باشند، دلیل هر فرمان و دستوری را بدانند و چنین دیدی از انضباط، ظرفیت ذهنی افراد را افزایش می‌دهد و او را قادر می‌سازد تا مفاهیم جهان اجتماعی و طبیعی را درک کند.

رابطه نظم و انضباط با مدرسه سالم‌

آنچه که برای ما اهمیت دارد رابطه نظم و انضباط با مدرسه سالم است آیا می‌توان بین این دو ارتباط تنگاتنگی برقرار کرد. آنچه که علم ثابت کرده و مشاوران مرتب روی آن در مدارس تأکید دارند، برنامه‌ریزی است. حال آیا این برنامه‌ریزی به دانش‌آموزان با انضباط برمی‌گردد یا نه؟

برای اینکه مدرسه‌ای بانشاط داشته‌باشیم موارد زیر را در مورد انضباط رعایت کنیم:

* مدیر و معاون و معلمان مدرسه در همه کارهای مدرسه الگوی دانش‌آموزان باشند تا دانش‌آموزان الگوگیری کنند و دنیای فردا از دریچه روشنایی به سوی دانش‌آموزان باز شود.

* اگر در مدرسه مسئولیت‌هایی به دانش‌آموزان سپرده شود و خود دانش‌آموزان مدرسه را با نظارت کادر مدرسه کنترل کنند. برای مثال شورای دانش‌آموزی مدرسه، معمولا بهترین دانش‌آموزان مدرسه را از نظر انضباطی تشکیل می‌دهند که توسط آراء دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند و این دانش‌آموزان خیلی از کارهای اجرایی مدرسه را در کنار مدیر و معاون مدرسه انجام می‌دهند. باید سعی کنیم تمام دانش‌آموزان مدرسه را در کارها درگیر کنیم.

* بررسی مشکلات دانش‌آموزان و همراهی ایشان در لحظات سخت زندگی.

* هم صحبت شدن با دانش‌آموزان و خود را در کنار ایشان گذاشتن.

* آشنایی با والدین دانش‌آموزان که در انضباط تأثیر بسزایی دارد.

در چنین مدرسه‌ای دانش‌آموزان از نظر پرورشی و تربیتی رشد خوبی خواهند کرد. چون نظم و انضباط همه کارهای مدرسه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و دانش‌آموزان وظیفه خود می‌دانند به موقع در صبحگاه، کلاس، نماز جماعت و... حاضر شوند یعنی از نظر دینی نیز دانش‌آموزان به تعالی می‌رسند این مدرسه، مدرسه‌ای بانشاط خواهد بود در این مدرسه اولویت اول با تربیت است سپس آموزش.

در مدرسه سالم و شاد که بر پایه‌ انضباط است دانش‌آموزان خلاق و نوآور رشد می‌کنند و تفکر این دانش‌آموزان به طور کیفی است. به طوری که همیشه خدا را ناظر بر اعمال خود می‌دانند. دانش‌آموزان باانضباط، وقتی پا به اجتماع می‌گذارند، سریعا خود را با اجتماع هماهنگ می‌کنند و به دنبال اهداف از پیش تعیین شده خود می‌روند. در این مدرسه که نظم و انضباط حاکم است جریان‌ یاددهی - یادگیری هر روز بهبود می‌یابد و تعلیم و تربیت هیجانی و شوق‌انگیز می‌شود و مدرسه به سوی مدرسه‌ سالم سوق داده می‌شود.

‌نظم و انضباط در خلقت‌

نظم و انضباط نه تنها در مدرسه، باعث مدرسه‌ای شاد و توانا می‌شود بلکه این نظم در آفرینش هم بسیار مهم است. مثلاً نظمی که خداوند در کرات آسمانی، گردش روز و شب و... قرار داده که حکایت از بزرگی و عظمت خداوند باری تعالی است. خداوند در هر چیز تجلی یافته است و همه چیز از روی حساب و کتاب آفریده شده است. و همه چیز معلول تدبیر خداوند حکیم، مدیر و توانا است. وقتی خداوند در دستگاه پهناور خلقت خود نظم قرار دارد بنابراین انسانها هم باید در زندگی فردی و اجتماعی خویش نظم و تربیت و تدبیر را رعایت کنند. به گفته روانشناسان:

احتیاج به نظم و ترتیب، جزء احتیاجات اساسی و روانی محسوب می‌گردد، رنگ و شکل خاصی به زندگی می‌دهد، افراد میل دارند زندگی فردی و جمعی خود را تحت نظم و قاعده مشخصی درآورند.‌

همه هزینه‌های هنگفتی که صرف قانون‌گذاری می‌شود، همه صرفاً به خاطر برقراری نظم در جامعه است. اسلام نیز به عنوان دین جامع و کامل به نظم و برنامه‌ریزی در زندگی اهمیت فراوان می‌دهد چرا که همه احکام اسلامی بر پایه نظم است.

در دنیای کنونی، با پیشرفته شدن و روی آوردن به کامپیوتر این نظم دقیقتر شده است. به طوریکه می‌توانیم بگوییم منظم زندگی کردن، جزء ضروریات زندگی است و مورد پسند عقل و دین است.

امیرالمومنان علی (ع) می‌فرماید:

نظم و انضباط در روایات اسلامی نیز مورد تأکید قرار گرفته است به طوریکه حضرت علی (ع) در خطبه‌های نهج‌البلاغه فرزندان خود را به تقوای الهی و نظم در کارهایشان سفارش می‌کند همچنین به مالک‌اشتر در مورد رعایت نظم سفارشاتی را بیان می‌دارد.

رابطه نظم و انضباط با مسئولیت‌پذیری ‌

اگر دانش‌آموزان در مدرسه نظم و انضباط را رعایت کنند نتیجه آن مسئولیت‌پذیری آنها خواهد بود. این دانش‌آموزان با رعایت حقوق تمامی افراد و برخوردهای منطقی با مخالفین و احترام متقابل، از عصاره بدست آمده از رعایت رفتار و عمل به آن در سطح مدرسه و بعد از آن پیاده کردن کاربردی‌تر در سطح اجتماع رفتار می‌کنند که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و کشمکشهای موجود در داخل اجتماعات انسانی باشد. ‌

اگر به دانش‌آموزان بی‌انضباط و یا کم‌ فعال مدرسه مسئولیتی را بدهیم و اجازه دهیم آن را تجربه کنند قطعاً این دانش‌آموزان از نظر انضباطی بهبودی پیدا خواهند کرد فقط این کار مستلزم فرآیند آزمایش و خطاست.

این مسئولیت‌ها باید از کوچک شروع شود و پس از آنکه دانش‌آموز از خود قابلیت ایفای مسئولیت را نشان داد مسئولیت‌های مهم داده شود. دانش‌آموز، با احساس مسئولیت کردن، به بحث و تصمیم‌گیری و مشارکت در مدرسه می‌پردازد که باعث ایجاد مدرسه‌ای نتیجه‌بخش می‌شود و محیط بهتری را برای آموزش فراهم می‌کند.رابطه نظم و انضباط با مسئولیت‌پذیری، رابطه‌ای متقابل است.

آیا برقراری نظم و انضباط در مدرسه یک معضل است؟

بعضی‌ها بر این باوراند که برقراری نظم و انضباط در مدارس امروزی با توجه به اجتماعی که در آن قرار داریم خیلی مشکل است. مدرسه‌ای که نتوان در آن نظم را برقرار کرد، طبق مباحث قبلی این مدرسه موفق نخواهد بود. نه دانش‌آموز درس خواهد خواند و نه نظم کلاس را رعایت خواهد کرد.

خیلی از معلمان مدارس ما از مشکل بی‌انضباطی زجر می‌کشند زیرا عاقبت بی‌انضباطی را درس نخواندن می‌دانند. انضباط و تعلیم و تربیت ارتباط خیلی نزدیکی دارند و بعضی دیگر از معلمان با مدیریت خوب کلاس، انضباط را یک معضل نمی‌دانند.

بعضی معلمان و معاونان بر این اعتقادند که برای برقراری نظم حتماً شیوه تشویق و تنبیه باید وجود داشته باشد و بعضی دیگر معتقدند برای دانش‌آموز باید محیطی فراهم آورد که در آن برای قدم گذاشتن در جاده‌ پیشرفت مورد حمایت قرار گیرد و موانع سر راهش هموار گردد. به نظر آنان دانش‌آموز انگیزه‌ درونی دارد بنابراین کافی است که این انگیزه پرورش یابد نه اینکه کنترل شود تا بتواند به بار بنشیند بنابراین طبق این نظریه، معلم که جهت دهنده است حرف اول را در پرورش نمی‌زند ولی به این معنی هم نیست که دانش‌آموز را به حال خود رها کنیم.

 

 

علل بی انضباطی دانش آموزان

علل بی انضباطی دانش آموزان برای اینکه انسان در اجتماع زندگی کند باید رفتار اجتماعی را بیاموزد.به این معنی که رفتارش باید مورد قبول اجتماع باشد.یکی از راههای اجتماعی شدن و مورد قبول قرارگرفتن رعایت انضباط و مقرراتی است که در اجتماع حکم فرماست .

مقررات و قوانین انضباطی رفتار را تحت کنترل درمی آورد و چون این کنترل اغلب مانع خواسته های نوجوان می شود گاهی موجب خشم و عصبانیت آنها می گردد.

در تعلیم و تربیت، انضباط همیشه مورد توجه بوده است ولی در اینکه این انضباط چگونه باید باشد و چگونه می توان آن را آموزش داد عقاید متفاوت است زیرا این موضوع کاملاً بستگی به فرهنگ و کذشته یک ملت دارد.

هدف از انضباط این است که نوجوان را قادر به سازش با قوانین و و مقرراتی که فرهنگ یک گروه پذیرفته است بنماید بطوری که او رفتار خود را با توقعات و خواسته های گروه اجتماعی که در آن زندگی می کند هماهنگ نماید. رعایت قوانین و مقررات برای شادی، سازش و آرامش نوجوان اهمیت دارد.

وینسنت و مارتین در این مورد گفته اند: هر فردی برای اینکه نیازها و آرزوهایش را به دیگران مطابقت دهد و مورد قبول و احترام آنها واقع شود، نیاز به انضباط و قوانین رفتاری دارد. یکی از مشکلاتی که معلمان و اولیای آموزشگاهها با آن مواجه هستند بی انضباطی و عدم رعایت مقررات از طرف دانش آموزان است که اغلب دیده می شود که یکی از رایج ترین اقدامات در این قبیل موارد توسل به تنبیه و توبیخ است که آن هم متأسفانه اغلب نه تنها نتیجه مطلوب نمی دهد بلکه موجب تشدید و تکرار رفتار ناپسند نیز می گردد.

عوامل بی انضباطی دانش آموزان

 1- خستگی: گاهی اوقات خستگی و عدم تنوع برنامه موجب کسالت می شود. و دانش آموز را به بدرفتاری و عدم رعایت مقررات وادار می کند. و در مواردی که برنامه بیش از توانایی دانش آموز و یا خیلی ساده وابتدایی است خستگی ایجاد می کند.

2- بی محبتی وعدم توجه: نوجوانان علاقمند به توجه و محبت دیگران است و میخواهد به طریقی مورد توجه واقع  شود درصورتی که با دقت در رعایت مقررات نتواند توجه بزرگترها را نسبت به خود جلب کند.اغلب متوسل به رفتار ناپسند میشود  تا بدان طریق جلب توجه نماید.زیرا اغلب واکنش بزرگترها در برابر بی انضباطی دانش آموز با خشونت   و توبیخ  همراه است  که آ ن هم نیز خود نوعی  توجه محسوب می شود که از بی تفاوتی بهتر است. بهترین هنرستان پسرانه

 

3- ضعف  جسمانی: گاهی اوقات بی انضباطی  و عدم رعایت مقررات از طرف دانش آموز ناشی از ضعف جسمانی  اوست .زیرا  دانش آموز ضعیف و ناتوان آستانه دقت و توجه شان کوتاه است به زودی خسته می شود و تحمل بسیاری  از قوانین و مقررات را ندارد. 

  4- سرخوردگی: در مواردی  که انجام به تکالیف  مدرسه و یا بر آوردن تقاضاهای  پدر و مادر  بیش از حد توانایی  نوجوان است و او نمی تواند خود را به سطح خواسته های آنها برساند  با شکست  مواجه  می شود  و احساس بی لیاقتی  و در نتیجه سرخوردگی و سستی  می کند و این سرخوردگی ها که اغلب به بی تفاوتی و عدم رعایت مقررات منتج می شود.

5 - مقررات بیجا  و نامناسب: گاهی دیده می شود  در بعضی از مدارس  مقررات خشک و نابجایی حکمفرماست  و اولیای مدارس نوجوانان را به انجام آن ملزم می کنند و اگر چنانچه مقررات صحیح و مناسب  با توانایی  جسمی و روانی دانش آموزان نباشد دیر یا زود فراموش می شود و مراعات نخواهد شد.

6- عدم ثبات  در مقررات: گاهی اوقات  بی انضباطی دانش آموزان به علت عدم ثبات در مقررات است. به این ترتیب که پدر و مادر و مربیان آموزشگاه مقرراتی را وضع می کنند ولی خود آنها را انجام نمی دهند. بدین ترتیب مقررات در نزد دانش آموزان سست و بی اعتبار می شوند. به این معنی در مواردی دانش آموزان را ملزم به اجرای آنها می کنند و گاهی اوقات توجه به اجرا و عدم اجرای مقررات ندارند. نوجوان در این قبیل موراد نمی داند که در واقع آموزشگاه از او چه انتظاری دارد و وی چگونه رفتاری باید داشته باشد.

7- عدم هماهنگی: عدم هماهنگی بین مقررات و تقاضای پدر و مادر در خانه و اولیای آموزشگاه نیز اغلب موجب سردرگمی و بلاتکلیفی و در نتیجه عدم رعایت مقررات از سوی دانش آموز می شود. چنانچه خانه و آموزشگاه از یکدیگر حمایت کنند و مقرراتشان هماهنگ باشد دانش آموز مقررات را بهتر می پذیرد و انجام می دهد و احترام پدر و مادر و معلم نزد او محفوظ می ماند.

دانش آموز نمونه کيست؟  هنرستان های تهران

دانش آموز نمونه کسی است که با دقت مطالب را یاد بگیرد و حرمت معلم را حفظ کند و نکات زیر را که در احادیث بدانها اشاره شده، رعایت کند.

شخصی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: علم چه حقی دارد؟ ما حقّ العلم؟

 آن حضرت فرمود:

1. سکوت و توجه داشتن: ألانصات له.

2. خوب به درس گوش کند: ألاستماع له2.

3. دانش را خوب به دل بسپارد و کاملاً آن را فرا بگیرد: الحفظ له.

4. به علمی که آموخت، عمل کند: العمل به.

5. علمی را که آموخته به دیگران هم بیاموزد: نشره1.

6. استاد را تکریم و احترام نماید. امام سجاد علیه السلام فرمود: التعظیم له.

7. حرمت کلاس درس را نگه دارد: و التوفیر لمجلسه.

8. در کلاس رو به استاد بنشیند و خوب گوش دهد: حسن الاستماع إلیه و الإقبال علیه.

9. صدایش را از صدای استاد بلندتر نکند و داد نزند: لاترفع علیه صوتک.

10. در سخن گفتن بر استاد پیشی نگیرد: لاتجیب احداً یسئله عن شئ.

11. در کلاس با کسی حرف نزند: و لاتحدث فی مجلسه أحداً.

12. نزد استاد از کسی بدگویی نکند: ولاتغتاب عنده احداً .

13. اگر کسی از استاد بدگویی کرد، از استاد دفاع کند: و أن تدفع عنه إذا ذکر عندک بسوء.

14. ایرادها و اشکالهای معلم را بپوشاند: و تستر عیوبه (آبروداری کند).

15. صفات خوب معلم را برای دیگران بیان کند: و تظهر مناقبه.

16. با دشمنان معلم دوست نشود و با دوستانش دشمنی نکند: و لاتجالس له عدوّاً ... .

17. در حضور معلم با کسی در گوشی حرف نزند(پچپچ نکند): ولا تسار فی مجلسه.

18. در برابر معلم و استاد کاملاً کوچک و متواضع باشد. بهترین هنرستان دخترانه 

19. در برابر معلم با دست به کسی اشاره نکند: و لاتشیر عنده بیدک2.

20. بر خلاف نظر استاد از کسی مطلبی نقل نکند.

21. اگر کلاس طولانی شد، اظهار خستگی نکند.

22. خدمتگزار استاد باشد: إذا رایت عالماً فکن له خادماً.

23. به علم و کتاب درس احترام بگذارد: من وقر عالماً فقد وقر ربّه3.

24. دانش و معلومات خود را زیاد نداند: و لایستکثر ما علم4.

25. درسها را زیاد تکرار کند تا از یاد نبرد: لافقه لمن لا یدیم الدرس5.

26. برای یادگیری وقت کافی بگذارد. حضرت خضر به حضرت موسی علیه السلام فرمود:

تفرغ للعلم إن کنت تریده فإنّما العلم لمن تفرغ له6؛ اگر طالب علم هستی برای یادگیری آن وقت بگذار.

27. از کتابها حفاظت کند و به کتاب احترام بگذارد.

28. در کلاس درس با وضو و طهارت باشد.

29. قصدش از یادگیری عالم شدن و خدمت کردن باشد و نه شغلی دست و پا کردن.

30. و بالاخره انگیزه او برای آموختن، ارزش علم باشد و نه مدرک و فخر و مباهات کردن.

اگر دانش آموزی امتیازات فوق را کسب کرد، او دانش آموزی موفق و نمونه است که آینده ای

روشن در پیش روی او است. بهترین هنرستان های تهران

‌چگونه با دانش‌آموزان بی‌انضباط برخورد کنیم‌

سعی کنیم با دانش‌آموزان بی‌انضباط، آرام، خونسرد و حرفه‌ای برخورد کنیم. این نکته‌ خیلی مهمی است زیرا اگر مأمور پلیسی وسیله‌ نقلیه‌ ما را به خاطر رعایت نکردن قوانین رانندگی جریمه کند حق اجرای قانون انتظامی دولتی را دارد یعنی صدور برگه‌ جریمه، ولی حق تحقیر و رجزخوانی و سرزنش شما را ندارد. در مورد دانش‌آموزان بی‌انضباط هم عیناً همین است ما در حیطه وظایف خود حق اجرای برنامه انضباطی را داریم ولی نباید با فریاد زدن و حرکت انگشت، یا نگاه‌های تهدیدآمیز و یا تعابیر نیش‌دار و.... مورد بی‌انضباطی را به دانش‌آموز بگوییم. اگر برخورد ما با خونسردی و همراه با ریشه‌یابی باشد احتمال بیشتری دارد تا دانش‌آموز متوجه رفتارش شود زیرا ما می‌خواهیم با دانش‌آموزان تا پایان سال تحصیلی در مدرسه، با هم باشیم. اگر ما از دست دانش‌آموز، از حال طبیعی خود خارج شویم دیگر نمی‌توانیم به دانش‌آموز تسلط داشته باشیم. ما هنگام برخورد با دانش‌آموز بی‌انضباط باید آرام و خونسرد باشیم چرا که دانش‌آموزان از رفتار ما الگوگیری می‌کنند.‌

کم‌توجهی به دانش‌آموزان، به صورت ناتوانی در ادامه دادن یک تکلیف خاص آشکار می‌شود. دانش‌آموزانی هم در مدرسه هستند که معمولاً بیش‌فعال هستند که هم خانواده از دست چنین دانش‌آموزانی ناراضی است و هم مدرسه. بهترین هنرستان تهران

این دانش‌آموزان در مدرسه، از دستورها اطاعت نمی‌کنند عملکردی تکانشی دارند و تحریک‌پذیر و خشن هستند. چون این دانش‌آموزان چنین مشکلاتی را دارند با هم سالان خود و خواهر و برادرشان مشکل دارند بعداً ممکن است در اجتماع دچار تنهایی و گوشه‌گیری شوند. این افراد از فعالیت‌هایی که نیازمند کاربرد نظم و انضباط مداوم و کوشش ذهنی و تقاضاهای سازمانی یا تمرکز حواس است، اجتناب کرده و یا بدشان می‌آید. این دانش‌آموزان در کلاس درس حواسشان به راحتی توسط محرک‌های ناآشکار منحرف می‌شود و در نتیجه هر محرک بی‌اهمیتی کار و فعالیت آنها را قطع کرده و باعث بی‌انضباطی در مدرسه می‌شوند.

راههایی جهت پیشگیری از بی انضباطی ( نظم غیر استبدادی ) در دانش آموزان :

* قواعد مربوط به خانه و مدرسه که از قبل طراحی و اعلام شده اند باید با ثبات باشند و به شیوه ی ثابتی به اجرای آنها تاکید شود و جز در موارد استثنایی نباید نقص شود مثلا اگر به کودک گفته شد شما بایستی ساعت ٩ شب به رختخواب بروی و بخوابی نباید هر روز این ساعت را تغییر داد.

* از طعنه ، تمسخر و شیوه های دیگر که به تحقیر در انظار عمومی منجر می شود باید اجتناب کرد.

* والدین و مربیان باید سعی کنند علل زیر بنایی بی انضباطی را کشف و در رفع این علل بکوشند.

* انجام تکالیف و کارهای اضافی را نباید به عنوان شیوه های تربیتی به کار برد. بهترین هنرستان

* مربیان با ارائه توضیحات کافی باید مطمئن شوند که همه ی کودکان از قوانین و مقررات وضع شده  ، آگاهی کافی دارند.

* تنبیه باید متناسب با جرم باشد ، مثلا برای تخلف های جزئی نباید تنبیه سخت به کار گرفت.

* باید عواملی که سبب خستگی ، دلزدگی کودکان می گردد از محیط زندگی آنان حذف کرد.

* معلمان در کلاس از شیوه های تدریس موثرتر استفاده نمایند ، به صورتی که کلاس یکنواخت نباشد.

* والدین و مربیان باید خود نیز الگوی مناسبی در رعایت نظم و انضباط باشند.

* وقتی والدین و مربیان اشتباه می کنند باید به شکل خاصی غذرخواهی کنند. هنرستان

*باید در مورد بی انضباطی کودک به طور خصوصی با او صحبت کرد.

* تشویق یا تنبیهی که وابسته به رفتار نباشد یا آشکارا با رفتار خاصی مناسبت نداشته باشد، تاثیر کمتری د ارد ، از این رو نباید کودکان را با عباراتی چون " با ادب باش " یا " خوب باش " نصیحت کرد، در عوض آن ها باید هدایت شوند که به رفتار مشخصی بپردازند و دلیل انجام آن رفتار نیز باید ذکر شود.

*  معلمان باید هر چه زودتر نام دانش آموزا را بیاموزند شاید بهتر این باشد که آنها تا آن جا که می توانند اطلاعاتی نیز در باره ی فرد فرد دانش آموزان به دست آورند.

* می توان به منظور پیشگیری و کاهش خشونت بدنی در مدارس، راههایی را مطرح و پیشنهاد کرد. در سطح مدرسه از دو طریق می توان مداخله کرد: اول ایجاد خط مشی و سیاست رفتاری در مدرسه که بر اساس آن قواعد انضباطی و چگونگی رفتار مناسب و مورد انتظار در مدرسه تعیین، پیشگیری و تشویق می شود. دوم، بازسازی حیاط مدرسه با مشارکت دانش آموزان است. مشارکت دانش آموزان مدرسه سبب از میان رفتن رابطه نادرست قوی و ضعیف یا بزرگتر و کوچکتر بودن می شود.

نتیجه :

- والدین در انجام وظایف تربیتی خود هرگز نباید دچار ضعف و عاطفه ی غیر منطقی و غیر معقول شوند و به خواست های غیر صحیح کودکان گوش فرا دهند ، بلکه با آگاهی های لازم فرزندان را قانع سازند تا از توقعات غیر منطقی پرهیز نمایند.

- نوجوانانی که با والدین خود روابط صمیمانه تری دارند احتمال کمتری وجود دارد که به سوی ساختارهای مخاطره آمیز کشیده شوند واحساس ارزشمندی بیشتری خواهند کرد و به خواست های والدین واکنش مثبت نشان خواهند داد.

- توجه به رفتارهای مثبت فرزندان و برجسته کرده آن و خود داری از سرزنش باعث تقویت خود پنداری شده و به تدریج این روش کمک می کند تا رفتارهای مطلوب تقویت و رفتارهای ناپسند محو گردند.

  • ورزش کردن روزانه و فرستادن فرزندان به کلاسهای مورد علاقه ی خودشان از قبیل ورزش فرهنگی و هنری و....  می تواند یکی از راههای عدم بروز بی انضباطی و اخلال گری در فرزندان باشد.

 

منبع : بلاگفا



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

کمال گرایی یکی از بزرگتر‌ین موانعی است که در مسیر رسیدن به موفقیت، سر راه ما قرار دارد. تا الآن چند بار شده که می‌خواستید در راهی قدم بردارید ولی یک نیرویی مانع حرکت شما شده؟ چقدر شروع کارهایتان را به خاطر دلایل غیر قابل قبول عقب انداختید؟ چند بار همین شروع نکردن باعث شده که دیگر سراغ کاری که می‌خواستید نروید و فقط حسرتش را بخورید؟ می‌توانم کلی از این مثال های دیگر برایتان بزنم که ثابت می‌کند ما یک مشکل اساسی در کارهایمان هست و به قول معروف یه جای کار میلنگه. بله درست است، مشکل بزرگ ما چیزی نیست جز کمال گرایی. امروز قرار است در این مقاله کلی راهکار برای درمان عملی کمال گرایی بیان کنم که مطمئنم می‌تواند خیلی به شما کمک کند.. پس با این مقاله همراه باشید…

آنچه در این مقاله می خوانید هنرستان
1) عوامل مهم در رابطه با کمال گرایی
2) تعریف کمال گرایی
3) فرق کمال گرایی با کامل گرایی
4) صفات اخلاقی بد یک فرد کمال گرا
5) راه های درمان کمال گرایی
6) پایان کمال گرایی
عوامل مهم در رابطه با کمال گرایی
تعریف کمال گرایی
تفاوت کمال گرایی با کامل گرایی
صفات اخلاقی فرد کمال گرا
راه های درمان کمال گرایی (7 تکنیک فوق العاده برای از بین بردن کمال گرایی)
قبل از این که این مقاله را مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنم حتماً کلیپ زیر را که کمال گرایی را به طور کامل برای شما بیان می‌کند و می‌تواند کمک بسیار زیادی در ادامه این مققاله به شما بکند، مشاهده کنید… بهترین هنرستان


تعریف کمال گرایی
احتمالاً درباره کمال گرایی یا Perfectionism تعاریف زیادی شنیده اید.  اما من می‌خواهم یک تعریف کاملاً ساده برایتان داشته باشم تا با یک آشنایی درست و حسابی به سراغ راه های درمان آن برویم.

کمال گرایی به طور دقیق یعنی “استانداردی بالا برای خودم یا دیگران وضع کنم، در حالی که ضررهای آن بیشتر از سودهایش است.”

احتمالاً الان به این فکر فرو رفتید که چقدر من این ویژگی را دارم یا داشتم و چقدر من را از زندگی عقب انداخته؟ چون اگر کمال گرا نبودید می‌توانستید الآن جایگاه بهتر و ویژه تری نسبت به حال حاضر خودتان داشته باشید. بهترین هنرستان تهران

پیشنهاد من به شما این است که تا کمال گرایی بیشتر از این مانع موفقیتتان نشده و راه شما را سد نکرده، شروع کنید به از بین بردن این نقطه ضعف بزرگ. شاید یک ساعت دیگر موقعیت مناسب دیگری را به خاطر کمال گرایی از دست داده باشید. پس همین حالا شروع کنید.

کمال گرایی چیست
کمال گرایی چیست
فرق کمال گرایی با کامل گرایی
شاید تا الآن این نکته ذهنتان را درگیر کرده باشد که با این تعاریفی که از کمال گرایی داشتیم، اتفاقاً نه تنها نقطه ضعف نیست، بلکه نقطه قوت هم به حساب می‌آید! پس چرا می‌گوییم ویژگی خوبی نیست و  از موفقیت دورمان می‌کند؟

قطعاً  یکی از دلایل اصلی آن، همین اسم نه چندان درست آن است. شاید بهتر بود از ابتدا به جای اینکه از واژه کمال گرایی استفاده شود، از کامل گرایی استفاده می‌شد.

چون کلمه کمال گرایی یعنی فرد همیشه سعی می‌کند کارهایش به بهترین نحو ممکن انجام شود و نقطه ضعف هایی که دارد را به مرور برطرف کند. ( که اتفاقاً یک ویژگی عالی است.)

ولی کامل گرایی یعنی کسی که تا همه چیز کامل نباشد کارش را شروع نمی‌کند و احتمالاً هیچ وقت هم نمی‌تواند کار را شروع کند. چون اصلاً هیچ آدم و کار کاملی وجود ندارد!

اما چون اکثر افراد از این دو کلمه جا به جا استفاده می‌کنند، اجازه دهید ما هم کمال گرایی را یک ویژگی بد درنظر بگیریم.

در واقع تفاوت افراد کامل گرا با کمال گرا در همین شروع کردن یا نکردن است. اجازه دهید این نکته را با یک مثال، دقیق تر برایتان توضیح دهم.

تصور کنید یک نفر می‌خواهد تبدیل به استادی حرفه ای شود. این فرد می‌تواند 2 راه را انتخاب کند. بهترین هنرستان های تهران

راه اول: بعد از اینکه آموزش های ضروری را یاد گرفت، تدریس را شروع کند و سعی کند به مرور خودش و تدریسش را کامل کند.

و راه دوم: می‌تواند انقدر صبر کند تا تبدیل به یک استاد کامل شود و بعد شروع کند. (که احتمالاً هیچ وقت کامل نمی‌شود و شروع نمی‌کند.)

پس همیشه بعد از اینکه به نقطه ای رسیدید که متوجه شدید می‌توانید شروع کنید، لحظه ای درنگ نکنید و فقط شروع کنید…

تفاوت افراد کمال گرا با کامل گرا. هنرستان های تهران
صفات اخلاقی بد یک فرد کمال گرا
افراد کمال گرا، یک سری ویژگی عجیب و غریب و در اصطلاح چِرت دارند که باعث می‌شود به موفقیتی نرسند. در ادامه با 6 مورد از مهم ترین آن ها آشنا خواهیم شد…

1. ترس از ریسک کردن
یکی از ویژگی های بد افراد کمال گرا همین ترس از ریسک کردن است.

در مقاله ریسک پذیری مفصلاً توضیح دادیم که ترس از ریسک کردن، یک چیز کاملاً طبیعی است و اصلاً ار کسی از ریسک کردن نترسد درست نیست!

اما این که کلاً ریسک را کنار بگذاریم و بخواهیم در منطقه امن خودمان حرکت کنیم، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شویم و آن وقت خودمان، باعث عدم موفقیتمان هستیم. افراد کمال گرا هم دقیقاً همین طور هستند. یعنی فکر می‌کنند به هیچ وجه نباید ریسک کنند و باید در منطقه امن ذهن خوشان باقی بمانند. همین تفکر اشتباه، اولین عامل عدم موفقیت آنهاست.

کمال گرایی
2. ترس از انتقاد کردن دیگران بهترین هنرستان پسرانه
یک نکته عجیبی که گاهی اوقات به ذهنم خطور می‌کند، این است که چرا وقتی یک نفر از ما انتقاد می‌کند ناراحت می‌شویم و اصلاً باب میلمان نیست!

وقتی ما مورد انتقاد قرار می‌گیریم، نه تنها اتفاق بدی برایمان نمی‌افتد، بلکه نقاط ضعف اخلاقی و کاری خودمان را می‌شناسیم و باید از فردی که از ما انتقاد کرده تشکر هم بکنیم.

اما متأسفانه افراد کمال گرا از انتقاد متنفرند. چون می‌فهمند که کامل نیستند و باید با این واقعیت کنار بیایند. به همین دلیل است که انتقاد از افراد کمال گرا معمولاً منجر به اتفاقات ناخوشایندی می‌شود.

کمال گرایی
کمال گرایی
3.تنبلی و  اهمال کاری
جمله جالبی که در رابطه با کمال گرایی هست، این است که می‌گویند: کمال گرایی همان اهمال کاری است که با کفش های زیبا می‌آید! بهترین هنرستان دخترانه

همان طور که گفتم افراد کمال گرا به این بهانه که من هنوز کامل نیستم کاری را شروع نمی‌کنند و این هم نوعی از تنبلی و اهمال کاری است! در حالی که شاید خودشان هم از این مورد خبر نداشته باشند!

پیشنهاد می کنم با مطالعه مقاله تکینک های درمان اهمال کاری ، با این ویژگی بیشتر آشنا شوید.

4.کاهش اعتماد به نفس
می‌توانم با قدرت بگویم که کمال گرایی دشمن سرسخت اعتماد به نفس است.

دلیلش هم این است که افراد کمال گرا معمولاً کاری را انجام نمی‌دهند و فکر می‌کنند هنوز به درجه ای که باید برسند، نرسیدند و نمی‌توانند آن کار را انجام دهند و همین دلیل واضحی است که بگوییم کمال گرایی= عدم اعتماد به نفس

شما می‌توانید با تقویت اعتماد به نفستان، به نوعی کمال گرایی را هم از بین ببرید چون این دو کاملاً از هم مجزا و در عین حال با یکدیگر مرتبط هستند.

کمال گرایی دشمن اصلی اعتماد به نفس است
کمال گرایی دشمن اصلی اعتماد به نفس است
راه های درمان کمال گرایی
حالا زمان آن رسیده که بعد از بیان معنای کمال گرایی و ویژگی های افراد کمال گرا، برویم به سراغ راه های درمان کمال گرایی. با ما همراه باشید تا با 7 تکنیک فوق العاده ای که در ادامه برایتان مطرح می‌کنیم، این عادت بد را در وجود خودتان از بین ببرید…

1. همیشه لازم نیست کامل باشید
قبول کنید اصلاً لازم نیست همیشه کامل باشید.

باید یه سری مهارت ها و آموزش های لازم برای کاری که میخواهید انجام دهید را فرا بگیرید، بعد با قدرت شروع کنید به کارتان و کم کم کامل شوید.

پس همیشه زود کامل شدن خوب نیست چون سرعت موفقیت ما را پایین می‌آورد.

کمال گرایی ابزاری است برای زیبا نشان دادن انجام ندادن کارها
2. اهداف واقع گرایانه برای خودتون تعیین کنید
سعی کنید برای خودتان اهدافی تعیین کنید که دست یافتنی باشد. نه اهدافی که حتی کامل ترین فرد روی زمین هم نمی‌تواند به آن برسد.

یکی از ویژگی های هدف گذاری به شیوه smart هم همین انتخاب اهداف واقع گرایانه است.

پس حواستان به اهدافتان باشد تا با حرکت در مسیر آنها، به موفقیت برسید.

برای رفع کمال گرایی ، اهدافی تعیین کنید که دست یافتنی باشد
3. راه ها و فرصت های جدید رو امتحان کنید
امتحان کردن فرصت های جدید، باعث می‌شود ترس ما از شروع راه ها و کارهای جدید از بین برود.

می‌شود گفت فقط همین راه، برای از بین بردن کمال گرایی کافی است. چون وقتی ترسی برای شروع نداشته باشی، دیگر دلیلی برای تکرار این عادت بد نیست!

4. برای کارهاتون مهلت انجام تعیین کنید
یک قانون نانوشته ای هست که می‌گوید:

کار تو اونقدری طول میکشه که تو زمان براش تعیین میکنی!

وقتی مهلت انجام برای کارهامون تعیین کنیم، تمام تلاشمون را می‌کنیم که دقیقاً رأس آن زمان تعیین شده، کارمان را به اتمام برسانیم. و همین باعثمی‌شود کمال گرایی را کنار بگذاریم تا وقت را از دست ندهیم…

برای درمان کمال گرایی ضرب العجل تعیین کنید
برای درمان کمال گرایی ضرب العجل تعیین کنید
5. قانون یک اشتباه در ماه
همان طور که گفتم افراد کمال گرا هیچ گاه کاری را شروع نمی‌کنند چون دوست دارند ابتدا کامل شوند و بعد آن را شروع کنند تا در حین انجام کار مشکلی برایشان پیش نیاید و یا اشتباهی مرتکب نشوند.

برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید یک قانون برای خودتان وضع کنید. قانونی به اسم یک اشتباه در ماه. یعنی به خودتان بگویید تو حق داری در هر ماه حداقل یک اشتباه مرتکب شوی. این گونه با خیال راحت تری کارها را انجام می‌دهید و به سراغ شروع کردن فعالیت های جدید می‌روید.

در واقع مهم ترین گام شما برای این که ذهنتان را متقاعد کند باید کاری را شروع کند، همین قانون یک اشتباه در ماه است…

برای درمان کمال گرایی به خودتان بگویید فعالیت غیر کامل از کار نکردن بهتر است
6. برای خودت تعهد ایجاد کن
قدم بعدی برای اینکه بتوانید کمال گرایی را از بین ببرید، این است که برای خودتان تعهد ایجاد کنید. یعنی بگویید من باید مثلاً تا 5 روز دیگر فلان کار را حتماً انجام دهم. این کار ذهن شما را متعهد می‌کند تا حتماً آن کار را انجام دهد و تا آن کار به پایان نرسد، پرونده آن در ذهن شما بسته نمی‌شود.

7. چابک باشید
تکنیک آخری که می‌خواهم برای رفع کمال گرایی به شما بگویم، تکنیک چابکی یا همان (agile) است.

تصور کنید شما یک هفته برای درست کردن یک پاورپوینت وقت دارید. خودتان را قانع کنید که یک هفته نه، بلکه فقط دو روز وقت دارید. در آن دو روز حتماً آن کار را انجام دهید. بعد دو روز شما پنج روز دیگر وقت دارید که آن کار را کامل کنید. همین طور برای خودتان زمان بگذارید و هربار کارتان را کامل تر کنید. این گونه پس از پایان روز هفتم، یک کار کامل و جامع دارید. دقیقاً همان طوری که می‌خواستید…

برای از بین بردن کمال گرایی چابک باشید
پایان کمال گرایی
خب، حالا که تمام معایب، تعاریف، راه های درمان و… کمال گرایی گفته شد، خودتان قضاوت و انتخاب کنید.

می‌خواهید با ادامه دادن به این عادت، باز هم موفقیت را از خودتان دور کنید، یا شروع کنید به تغییر این نقطه ضعف و آن را از بین ببرید.

امیدوارم هر تصمیمی که می‌گیرید موفق باشید و روی قله های موفقیت ببینمتان…

منبع : گام برتر



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

۱ ویژگی دانش آموزان خوب و موفق (یادگیرندگان استراتیژیک) هنرستان
ویژگی دانش آموزان خوب
اگر به رفتار دانش‌آموزان در موقعیت‌‌های یادگیری به دقت نگاه کنیم، خواهیم دید که در فعالیت‌های یادگیری خود متفاوت عمل می‌کنند. گروهی به سختی حداقلِ توفیقِ مورد نیاز برای ادامه تحصیلات را کسب می‌کنند، دسته‌ای دیگر در حد وسط قرار دارند و موفقیت نسبی به دست می آورند، و بالاخره تعدادی هم هستند که موفقیت های چشم گیری کسب می کنند. در این مقاله به ویژگی دانش آموزان خوب می‌پردازیم. بهترین هنرستان

یادگیرندگان موفق همان کسانی هستند که با صفت راهبردی (Strategic) شناخته شده اند.

واینستاین و هیوم (۱۹۹۸) در توصیف یادگیرندگان راهبردی گفته اند:

این یادگیرندگان با فعالیت‌ها یا تکالیف یادگیری با اعتماد به نفس بالا و احساس اطمینان از اینکه از عهده آن تکالیف بر خواهند آمد رو‌به‌رو می‌شوند، یا دست‌کم با این احساس که می‌دانند چگونه باید از پس آن‌ها برآیند با آن‌ها برخورد می کنند. این یادگیرندگان سخت کوش، باپشتکار و مبتکر هستند و در برخورد با مشکلات به سادگی دست از کار نمی کشند. هنرستان های تهران

آنان می دانند که یادگیری یک جریان فعال است و خود آنان باید مقداری از مسئولیت آن را بپذیرند. یادگیرندگان راهبردی به طور فعال به یادگیری می‌پردازند و می‌دانند که چه‌وقت می‌فهمند و شاید مهم‌تر از آن، می دانند که چه وقت نمی‌فهمند. وقتی با مشکلی روبرو می شوند، می‌کوشند بفهمند که برای حل آن به چه چیزی نیاز دارند و از معلم یا همکلاسی های خود یاری می طلبند. برای آنان مطالعه کردن و یادگرفتن یک فرایند نظام دار است که به میزان زیاد تحت کنترل خودشان است. بهترین هنرستان تهران

پژوهش های انجام شده در رابطه با یادگیرندگان موفق (دانش آموزان خوب) یا همان یادگیرندگان راهبردی ویژگی هایی را به دست داده اند که با استفاده از آن ها می توان این گونه یادگیرندگان را شناسایی کرد. واینتساین و هیوم (۱۹۹۸)  ویژگی دانش آموزان خوب را به شرح زیز معرفی کرده اند:

ویژگی دانش آموزان خوب: بهترین هنرستان های تهران
درباره چگونه مطالعه کردن اطلاعات زیادی دارند.
از راهبردهای یادگیری و مطالعه استفاده می‌کنند.
از مهارت‌های فکرکردن استفاده می‌کنند.
برای مهارت‌های فکرکردن و یادگیری ارزش قائل‌اند.
علاقه و انگیزه کافی برای استفاده از این مهارت‌ها دارند.
باور دارند که می‌توانند مهارت فکر کردن و یادگیری را به‌کار بندند.
می‌توانند فعالیت های مورد نظر خود را در یک زمان معقول به انجام برسانند.
برای رسیدن به هدف‌های خود برنامه ریزی می‌کنند. بهترین هنرستان پسرانه
بر رفتار و چگونگی پیشرفت خود نظارت می‌کنند.
نتایج کار خود را در رابطه با هدف‌های خود و باز‌خورد حاصل از نظر استاد ارزیابی می‌کنند.
رویکردشان نسبت به یادگیری و مطالعه یک رویکرد نظامدار است.
به طور خلاصه  ویژگی دانش آموزان خوب یا دانشجویان خوب و به عبارت دیگر یادگیرندگان راهبردی چنین است:

ویژگی دانش آموزان خوب :
دانش آموزان خوب یا دانشجویان خوب آن‌هایی نیستند که فقط سر کلاس حاضر می‌شوند، به درس گوش می‌دهند، یادداشت برمی‌دارند، و منتظر می‌مانند تا معلم، تاریخِ امتحان را اعلام کند. بلکه دانشجویان یا دانش آموزان خوب و موفق کسانی هستند که زمان مورد نیاز برای انجام تکالیف درسی را پیش بینی می‌کنند، درباره تحقیقاتی که باید انجام دهند اطلاعات لازم را به‌دست می‌آورند، به هنگام ضرورت گروه‌های کاری تشکیل می‌دهند، و از سایر رفتارهای خود‌نظم‌دهی یا خود‌سازمان‌دهی نیز استفاده فراوان می‌برند. بهترین هنرستان دخترانه

منبع:روش‌های یادگیری – دکتر علی اکبر سیف

 منبع: روش تدریس



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

عاون آموزش و پرورش مازندران: هنرستان
هنرستان‌ها تفکر کارآفرینی در جامعه را افزایش می‌دهند
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران هنرستان‌ها را موجب افزایش تفکر کارآفرینی در جامعه بیان کرد. بهترین هنرستان دخترانه

هنرستان‌ها تفکر کارآفرینی در جامعه را افزایش می‌دهند
به گزارش خبرگزاری فارس از آمل به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش این شهرستان، با حضور معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران و مسئولان ادارات فنی، حراست، ارزیابی و ذی‌حساب اداره کل با مدیر آموزش و پرورش آمل، معاون پشتیبانی، حراست، ارزیابی، فنی، و ذی‌حساب آمل در هنرستان کشاورزی غرب مازندران جلسه مشترک فعال‌سازی تبصره 75 برگزار شد. بهترین هنرستان

مصطفی عابدی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با تقدیر از آموزش و پرورش آمل گفت: برنامه‌ریزی درست و مدیریت قانون‌مدار در بهبود کمی و کیفی، امور بسیار موثر است.

وی به جایگاه هنرستان در بازار کار و صنعت اشاره داشت و گفت: هنرستان رویه کار را در فرد تقویت کرده، مسیر اشتغال افراد را کوتاه می‌کند.

عابدی تصریح داشت: تربیت نیروی متخصص همراه با تحصیلات مناسب هدف بزرگ هنرستان‌ها است. بهترین هنرستان تهران

معاون آموزشی متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران تاکید داشت: توانمند کردن علمی و عملی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها موجب افزایش قدرت صنعت و تفکر کارآفرینی در جامعه می‌شود.

عابدی مدیر هنرستان را مدیرعامل دانست و اظهار داشت: مدیریت هنرستان‌ها در حقیقت مدیریت فنی و آموزشی تخصصی، مدیریت مالی، صنعتی، تولیدی و پرورشی و تربیتی است.

حمید محمدنسب مدیر آموزش و پرورش آمل با گرامیداشت دهه ولایت و تبریک عیدین قربان و غدیر، گفت: ولایت فقیه در حقیقت تکمیل‌کننده دین اسلام و اتمام نعمت خداوند بر مسلمانان است. بهترین هنرستان پسرانه

وی در ادامه به توجه وزارت آموزش و پرورش به گسترش حضور دانش‌آموزان در هنرستان‌ها اشاره داشت و گفت: هنرستان فلسفه وجودیش تربیت نیروی کارآمد مورد نیاز صنعت است.

مدیر آموزش و پرورش آمل با اشاره به اینکه آمل قطب صنعت مازندران است، افزود: شورای راهبردی هنرستان‌ها که با حضور مدیران عامل و صنایع و آموزش و پرورش است می‌تواند بهترین پل ارتباطی صنعت و هنرستان باشد. بهترین هنرستان های تهران

وی هنرستان کشاورزی غرب مازندران را از مهمترین هنرستان‌های مازندران دانست و گفت: آموزش و پرورش آمل با تمام توان در این هنرستان ورود دارد و این هنرستان را مهمترین پایگاه تربیت نیروی کارآمد صنعت دامی، کشاورزی و باغبانی استان می‌شناسد.

حمید محمدنسب هنرستان غرب مازندران را هنرستانی پویا و مولد دانست و بیان داشت: هدف از جلسه برداشتن موانع اداری و جانبی از مسیر هنرستان و حمایت آن در رسیدن به اهداف بلند مدت آموزشی و پرورشی است. هنرستان های تهران

به گزارش فارس؛ 200 دانش‌آموز در مرکز شبانه‌روزی هنرستان کشاورزی غرب مازندران در رشته‌های امور دامی، زراعی، فضای سبز، گیاه آپارتمانی و صنایع غذایی تحصیل می‌کنند.

منبع : خبرگزاری فارس 



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

یک مدیر مدرسه گفت: برای بازگشایی حضوری مدارس باید سرانه بهداشتی لازم در اختیار مدارس قرار بگیرد؛ از سوی دیگر به‌دلیل آماده‌نبودن زیرساخت‌های آموزش مجازی شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان هستیم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اُفت آشکار و پنهان دانش‌آموزان، وضعیتی است که در شرایط آموزش مجازی رقم خورده است و در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد؛ آموزش و پرورش نیز اعلام کرده است: بررسی و مقایسه میانگین نمرات امتحانات دانش‌آموزان دوره متوسطه نشان می‌دهد میانگین نمرات دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه نظری در سال تحصیلی 99‌ـ‌98 و 1400‌ـ‌1399 نسبت به سال تحصیلی 98‌ـ‌97 نه‌تنها هیچ‌گونه اُفت آشکاری نداشته است، بلکه در برخی موارد تورم غیرمنطقی میانگین نمرات دانش‌آموزان در این دوره تحصیلی مشاهده می‌شود. بهترین هنرستان دخترانه

سیاست‌گذاری برای حرکت به‌سمت بازگشایی تدریجی مدارس، برنامه اصلی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید است، بیشتر دانش‌آموزان مهر را با آموزش مجازی آغاز می‌کنند و با شروع آبان ماه به‌تدریج آموزش‌های حضوری با توجه به توانایی مدارس در رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز خواهد شد‌. بهترین هنرستان پسرانه

حمید ضیاپور؛ مدیر دبستان دولتی درباره بازگشایی حضوری مدارس و ضرورت تأمین سرانه بهداشتی مورد نیاز اظهار کرد: هم‌اکنون مدارس دولتی با کمک‌های مردمی بسیاری از مسائل را رفع می‌کنند و سرانه آموزشی خیلی کم پرداخت می‌شود به‌عنوان مثال سال گذشته سرانه بهداشتی پرداخت کردند که هزینه خرید یک محلول ضدعفونی‌کننده هم نشد و مدارس با استفاده از کمک‌های مردمی کار خود را انجام می‌دهند، اوایل سال تحصیلی گذشته که بازگشایی مدارس را داشتیم با کمک‌های مردمی، مدرسه را آماده کردیم، پمپ برای ضدعفونی مدرسه و محلول خاص که بر پایه الکترونیک آب بود نه الکل تهیه کردم تا مشکلی برای ریه دانش‌آموزان ایجاد نشود، تمام این موارد با کمک مالی خانواده‌ها تأمین شد.

وی افزود: همه مدارس همین شرایط را دارند و با کمک اولیا مواد مورد نیاز را خریداری می‌کنند در حالی که آموزش و پرورش باید سرانه لازم را در اختیار قرار بدهد، قیمت تب‌سنج 3 میلیون تا 6 میلیون تومان است و پمپ برای ضدعفونی بالای یک‌میلیون تومان و هزینه خرید محلول ضدعفونی‌کننده بیشتر از یک تا دو میلیون تومان است و در دفعات مختلف باید آن را تکرار کرد، سال گذشته برای معلمان و دانش‌آموزان دستکش و ماسک خریدم و هر روز صندلی‌ها بعد از پایان کلاس‌های درس ضدعفونی می‌شد، مدارس برای انجام این کارها نیازمند سرانه بهداشتی هستند از سوی دیگر تهویه کلاس‌های درس و گردش هوا باید مناسب باشد که در برخی کلاس‌های درس این امکان وجود ندارد. هنرستان های تهران

 این مدیر مدرسه درباره ضرورت بازگشایی مدارس و رفع نگرانی خانواده‌ها متذکر شد: بازگشایی مدارس از دو جنبه آموزشی و درمانی باید مورد توجه قرار بگیرد، در بحث آموزشی و پرورشی، هیچ فردی نمی‌تواند ضرورت بازگشایی مدارس را انکار کند چرا که حضور دانش‌آموزان در کلاس درس و مدرسه در اجتماعی شدن آنها بسیار تأثیرگذار است و نرفتن به مدرسه آسیب‌های آموزشی، پرورشی، رفتاری و اجتماعی ایجاد می‌کند، بچه‌ها در محیط مدرسه با همسالان خود ارتباط دارند و آداب اجتماعی را فرا می‌گیرند.

ضیاپور بیان کرد: به‌لحاظ بحث درمانی،  شرایط کرونا جزو موارد بحرانی است بنابراین وضعیت شیوع کرونا در زمان بازگشایی مدارس تعیین‌کننده است، برای بازگشایی مدارس باید ذهنیت مثبت و امنیت خاطر برای خانواده‌ها ایجاد کنیم، مثلاً در زمان بارش برف چرا برخی اولیا فرزند خود را به مدرسه نمی‌فرستند؟ چون نگران هستند در حیاط مدرسه دچار آسیب یا شکستگی شود و الآن هم این‌گونه است و خانواده‌ها نگران هستند، برای رفع این دغدغه باید بخش بهداشتی و آموزشی کنار یکدیگر تدابیر مناسب را اتخاذ کنند، آسیب‌ها به حداقل برسد و امنیت فکری و روانی به خانواده‌ها منتقل شود تا آنها اطمینان پیدا کنند فرزندشان در مدرسه مبتلا نخواهد شد.

وی ادامه داد: با واکسیناسیون گسترده امنیت در جامعه گسترش می‌یابد و باید به سطحی از واکسیناسیون برسیم و امکانات لازم را در مدارس و کلاس‌های درس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم کنیم تا خیال خانواده‌ها بابت حضور فرزندانشان در کلاس‌های درس آسوده شود. بهترین هنرستان های تهران

سرویس مدارس فراموش نشود

این مدیر مدرسه گفت: برای بازگشایی حضوری مدارس چهار موضوع مدنظر است؛ نخست اینکه برخی مواقع دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه از سرویس استفاده می‌کنند، باید وضعیت بهداشت و امنیت حضور دانش‌آموزان در سرویس مدارس که گاه 5 دانش‌آموز کنار هم هستند، رصد شود و این موضوع بسیار مهمی است. بهترین هنرستان تهران

وی افزود: موضوع دوم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی توسط دانش‌آموزان در داخل مدرسه است و موضوع سوم، شرایط ایمنی است که مدرسه باید ایجاد کند از جمله ضدعفونی، تهویه هوا در کلاس‌های درس، رعایت فاصله اجتماعی در حیاط مدرسه، دانش‌آموزان دبستانی تا یکدیگر را می‌بینند می‌خواهند به هم نزدیک شوند، خانواده‌ها باید رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک به فرزندان خود را گوشزد کنند.

این مدیر مدرسه گفت: موضوع چهارم،  استفاده از تجربیات سایر کشورهاست، آیا شرایط آنها همانند ماست که مدارس را باز کردند، مساحت کلاس‌های درس آنها به‌اندازه کلاس‌های درس در ایران و حدود 20 متر است؟ بهترین هنرستان

ضیاپور درباره مشکلات  آموزش مجازی مطرح کرد: آموزش مجازی یک نیاز است و باید بسترهای آن به‌خوبی فراهم شود و در آینده بخشی از دروس ممکن است نیاز به آموزش مجازی داشته باشند، مهمترین مشکل در آموزش مجازی، نرم‌افزار شاد است که یک‌طرفه و غیرتعاملی است، آموزش مجازی اگر به‌خوبی طراحی و زیرساخت‌های آن فراهم شود می‌تواند عدالت اجتماعی ایجاد کند و در مناطق محروم کشور دانش‌آموزان از تدریس معلمان توانمند بهره‌مند شوند همچنین تعاملی بودن این آموزش‌ها مهم است و باید محیطی مشابه کلاس درس حضوری را تا حد امکان فراهم کرد و دانش‌آموز توانایی صحبت کردن و طرح سؤال را داشته باشد.  هنرستان 

آموزش مجازی مناسب نداشتیم

وی ابراز کرد: در دو سال گذشته بسترهای مناسب آموزش مجازی و محتوای آموزشی مناسب برای این سبک از آموزش نداشتیم و یک‌باره وارد بحران شدیم، اسفند سال 99 کرونا شدت گرفت و مدارس ناگهانی تعطیل شدند و هیچ بستری برای آموزش مجازی و محتوای آموزشی مناسب وجود نداشت و معلمان آماده نبودند بنابراین افت تحصیلی در دانش‌آموزان رقم خورد، ما نمی‌توانیم آموزش مجازی داشته باشیم اما امتحان مشابه امتحانات کلاس‌های حضوری باشد، نمی‌توانیم آموزش مجازی داشته باشیم اما محتوای آموزشی برای کلاس حضوری باشد، یکی از آسیب‌ها در آموزش و پرورش این بود که تمام برنامه‌ها، امتحانات و محتوای آموزشی براساس کلاس حضوری بود اما فعالیت‌ها مجازی انجام می‌شد و این شرایط افت تحصیلی ایجاد کرد، وقتی آموزش مجازی است امتحانات باید با آن هماهنگ می‌شد مثلاً آزمون‌های کتاب‌باز که سطح یادگیری را رصد می‌کند، برگزار می‌شد.

این مدیر مدرسه گفت: در مدرسه سعی کردیم آسیب‌های آموزش مجازی را کمرنگ کنیم و یکی از جنبه‌های مثبت آموزش مجازی در مدرسه ما این بود، دانش‌آموزانی که خجالتی بودند و در کلاس درس حضوری فعالیت نداشتند در آموزش مجازی حضور فعال‌تری داشتند و می‌توانستند به‌صورت مجازی کنفرانس بدهند و مشارکت داشته باشند.

منبع : تسنیم



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : تیزلند

 رئیس جمهور گفت: عدالت، محور نظام آموزشی قرار گیرد و هیچکس نباید به خاطر فقر از تحصیل و آموزش باز بماند. هنرستان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز مدارس که صبح شنبه در مدرسه شهید «فولادفر» ناحیه دو صالح آباد شهرری برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شهدای فرهنگی و دانش آموز، رزمندگان و جهادگران، اظهار کرد: امیدوارم روحیه جهادی و بسیجی در میان مردم و مسئولان گره‌گشای مشکلات کشور باشد.

وی همچنین با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، ادامه داد: از دانش آموز عزیزی که با مسئولیت پذیری و خطر کردن جان دو نفر را نجات داد و جانش را به خطر انداخت یاد می‌کنم. علی لندی نشان داد دانش آموخته مکتب ایثار و از خودگذشتگی است‌. روحش شاد ان‌شاءالله با شهید فهمیده و همه شهدا محشور شود. بهترین هنرستان

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مدارس پرداخت و گفت: مدرسه محل اندیشه ورزی است، مدرسه ستون همبستگی و نظم اجتماعی است، مدرسه جایگاه مهمی است و قدر آن را در ایام کرونا دانستیم، مدرسه محل همبستگی لایه‌های اجتماعی است.

رئیس جمهور گفت: هویت معلم به عنوان جایگاه تعلیم و تربیت باید مورد توجه قرار گیرد و سخن از طرح طبقه بندی ناظر به همه اینها است، که یکی از بحث‌های ما مساله معیشت است، ارتقا جایگاه معلمان، شأن و منزلت معلمان و ارتقا کیفی تعلیم و تربیت مورد توجه و تاکید است، تنها یک بخش خاص مورد توجه نیست، بلکه همه اینها مورد توجه است. بهترین هنرستان تهران

رئیسی افزود: من صمیمانه از زنان و دختران این کشور که نقش معلم را در دوران کرونا در خانه‌ها داشتند و به شبکه «شاد» کمک کردند، تشکر می‌کنم، همواره باید این ظرفیت محترم شمرده شده و ارتقا یابد، باید همه نهادها از رسانه گرفته تا اقتصاد و فرهنگ به آموزش و پرورش کمک کنند، همه دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند و موظفند در خدمت آموزش و پرورش باشند، هزینه در آموزش و پرورش بزرگ‌ترین سرمایه گذاری برای آینده کشور و آینده سازان کشور است.

همه افراد باید بتوانند از آموزش و علم افزایی بهره مند شوند. بهترین هنرستان های تهران

رئیس جمهور افزود: توسعه کشور در گرو توسعه آموزش و پرورش و توسعه مهارت‌ها در کشور و ایفای نقش آنان در جامعه است و باید عدالت آموزشی را در این خصوص مورد تاکید قرار دهیم، هیچکس نباید به خاطر فقر از تحصیل و آموزش باز بماند.

وی ادامه داد: دولت باید امکانات در اختیار بگذارد، تا همه افراد در جامعه بتوانند، از آموزش، علم افزایی و معرفت افزایی بهره مند شوند، فقر و نداشتن نباید موجب بازماندگی از علم و آموزش باشد و لذا عدالت آموزشی بسیار مهم است.

رئیسی گفت: باید شرایط کنونی آموزش و پرورش و وضع موجود مورد بررسی دقیق قرار گیرد و بعد گام‌های اساسی در جهت تحول در آموزش و پرورش و مدرسه با اجرای سند تحول در آموزش و پرورش برداشته شود، این سند بالادستی پیش روی همه است، این سند باید در بخش‌های مختلف اجرایی بیاید و مسبب تحول در مدرسه شود، اگر این طور نشود اجرایی نخواهد شد، با بخش ستادی و یک اداره کل و یک معاونت و یک سازمان تحول اتفاق نمی‌افتد. هنرستان های تهران

معلمان باید تحول گرا باشند

وی افزود: ستاد باید تحول را پیگیری کند، اما اصل تحول باید در مدرسه اتفاق بیافتد و باید مدرسه ما تحول محور باشد و چهره‌های تحول گرا می‌توانند، این تحول را اجرا کنند، مگر می‌شود، کسی که خود یا تحول را قبول ندارد و یا انگیزه تحولی ندارد، بتواند تحول را اجرا کند، باید چهره‌های تحول گرا را به کار گرفت، معلم تحول گرا می‌تواند، تحول ایجاد کند، همه باید به سند مصوب آموزش و پرورش پایبند باشند و این سند ارزشمند اجرایی شود. بهترین هنرستان پسرانه

رئیس جمهور گفت: هر سال تحصیلی که می‌گذرد، باید گزارش داده شود، که چند درصد از این سند تحول اجرایی شده و چند درصد مانده و چرا مانده است، همه باید بدانند، سند تحول امروز مستند همه اقدامات تحولی در آموزش و پرورش است.

وی سپس با اشاره به سوال دولت سیزدهم با عنوان دولتی مردمی برای ایران قوی، از دانش آموزان پرسید: ایران قوی دارای چه ویژگی‌هایی است و نقش شما دانش آموزان و معلمان در شکل‌گیری ایران قوی چیست. بهترین هنرستان دخترانه

آموزش حضوری در دستور کار قرار دارد

رئیسی پس از این پرسش تاکید کرد: ان‌شاءالله با کمک شما آینده‌سازان و معلمان‌تان بتوانیم ایرانی قوی را رقم بزنیم.

رئیس جمهور افزود: ما دوست داشتیم، در آغاز سال تحصیلی هم آموزش مجازی فعال شود و هم آموزش حضوری داشته باشیم، در حال حاضر نیز هم آموزش مجازی و هم آموزش حضوری داریم، برخی مناطق چون تعداد دانش آموز زیاد است، امکان حضور همه دانش آموزان نیست، در این مناطق با شبکه مجازی شروع می‌کنیم و برخی از روزها و کلاس‌ها حضوری خواهد بود، اما همه بخش‌های آموزش و پرورش باید به سوی آموزش حضوری برود.

توسعه پوشش واکسیناسیون در کشور

وی گفت: ما نباید افت تحصیلی پیدا کنیم، افت تحصیلی برای آینده کشور بسیار مضر است، خدای نکرده طولانی شدن این وضعیت و افت تحصیلی ممکن است، به ترک تحصیل منجر شود، ما افت تحصیلی و ترک تحصیل را به هیچ عنوان نمی‌پسندیم، باید نشاط، شادابی و هیاهوی داخل مدرسه همچنان به گوش شنیده شود، شنیدن هیاهوی داخل مدرسه بسیار زیبا و دلنشین است و باید مجدداً شنیده شود.

رئیسی گفت: صیانت از جان دانش آموزان و معلمان برای ما وظیفه است، امروز شرایط طوری است، که همه معلمان واکسینه شده‌اند، واکسیناسیون عمومی توسعه یافته است، اما هنوز تا واکسینه شدن همه مردم فاصله داریم، اما طی سه الی چهار روز دیگر به ۷۰ درصد واکسیناسیون عمومی می رسیم، اکثر اولیا و افرادی که با بچه‌ها ارتباط دارند، واکسینه شدند، اما باز هم صیانت از جان دانش آموزان و معلمان باید مورد توجه ما باشد.

وی از آموزش و پرورش خواست، با رعایت اصول بهداشتی به سوی آموزش‌های حضوری گام بردارد.

منبع: خبرگزاری مهر



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()